|
TilavaikutelmaIhmisen
kuulokyky
Miten ihminen kuulee
tilan ja ajan?
Perimmältään ihmisen kyky havaita
ympärillään oleva tila perustuu siihen että hän
kykenee aistimaan äänen eri kuulokulmista
korvillaan. Aivot kykenevät kokemuksen myötä
arvioimaan suhteen äänilähteeseen korvien
välittämien aistimuserojen perusteella. Edestä
kuulemme äänen tulosuunnan 1 – 3:n
asteen, sivulta 15:n asteen tarkkuudella.
Paikantaminen on tarkinta ns.
preesensalueella
eli 2000-5000Hz:n välillä. Preesens -sana
tulee sanasta presence eli
läsnäoleva. Tämän alueen vaimentaminen
vastaa kuulovaikutelmaltaan sitä, että
äänilähde etääntyy.
Äänen kuuleminen tilassaKun tilassa ihminen alkaa tuottamaan ääniä
eli ilmanpaineen vaihtelua, säteilevät
ääniaallot huoneessa siten, että mikrofoniin
ensimmäiseksi saapuu suora ääni - olettaen että
puhutaan kohti mikrofonia. Seuraavaksi saapuvat
ensiheijasteiden muodostamat aallot –
pienen viiveen jälkeen. Kolmannessa vaiheessa
mikrofoniin saapuvat hajaäänet. Nämä kolme vaihetta (englanniksi direct
sound, early reflections ja reverberation)
yhdessä muodostavat jokaiselle sisätilalle
tunnusomaisen jälkikaiun (engl. reverb).
Jälkikaiun kesto määritellään siksi ajaksi, kun
äänen voimakkuus vaimenee 60 desibeliä
alkuperäisestä voimakkuudestaan eli yhteen
tuhannenteen osaan.
Koska ihminen kuulee suoran ja heijastuneen
äänen eron, se merkitsee, että tästä suhteesta
hän havaitsee kuinka etäällä äänilähde
sijaitsee. Mitä enemmän kuullaan hajaääniä,
sitä kauempaa ääni kuuluu. Suora ääni kuullaan
myös voimakkaampana kuin hajaäänet silloin kun
äänilähde on lähellä. Tärkeätä on myös se, että kuulomme kykenee
erottamaan ensiheijasteet ja hajaäänet
toisistaan. Ensiheijasteilla – tai
aikaisilla heijasteilla, kuten tätä toista
aaltoa myös kutsutaan, on tärkeä merkitys
tilavaikutelmalle. Mitä kovemmat seinäpinnat tilassa on ja mitä
pienempi tila on, sitä lyhyemmän ajan kuluessa
heijasteet seuraavat suoraa ääntä ja sitä
voimakkaammin ne soivat. Näin ensiheijasteet
antavat värin tilalle. Ne myös lisäävät suoran
äänen voimakkuutta mikäli saapuvat 50 ms aikana
ensimmäisestä havaitusta ääniaallosta. Jos
ensimmäiset heijasteet saapuvat myöhemmin, ne
kuullaan erillisenä kaikuna (engl. echo) .
Tästä voit vakuuttua sulkemalla silmäsi ja
kuuntelemalla ihmisiä seinän takaa ja
vertailemalla sitä ääneen, kun he astuvat pois
huoneesta samaan tilaan. Jokaisella tilalla on oma akustinen profiilinsa. Sellainen tila, jossa on paljon seinämateriaaleja, mattoja lattioissa ja pehmeitä kalusteita, tuottaa erilaisen jälkikaiun kuin kovaseinäinen tyhjä koppi. Ääniaallot heijastuvat pinnoista samoin geometrisin periaattein kuin muutkin fysikaaliset aaltotyypit – kuten valo heijastuu peilistä. Heijastuskulma on sama kuin tulokulma. Toisaalta äänen aallonpituus vaikuttaa merkittävästi etenemiseen tilassa. Jos aalto törmää pintaan, joka on pienempi kuin äänen aallonpituus, ääni kiertää esteen.
Ääni kohtaa esteen. Estettä lyhyemmät
aallonpituudet heijastuvat - estettä pidemmän
aallonpituudet kiertävät esteen. Jos esteessä on aallonpituuteen verrattuna pieni aukko, jatkuu äänen leviäminen tämän takana kuin uuden äänilähteen aiheuttamana. Äänten aallonpituudet ovat ihmisen
kuuloalueella yllättävän vaihtelevia: matalin
ihmisen kuulema ääni on n. 20 hertsiä
eli 20 ilmanpaineen vaihtelua eli
värähdystä sekunnissa. Kun jaetaan äänen
etenemisnopeus (c ) halutulla taajuudella
(f) saadaan aallonpituus ()
laskettua kaavalla: Tällöin 330/20 = 16,5 metriä on 20 Hz:n taajuutta vastaava aallonpituus, ja 20 000 värähdystä sekunnissa, joka on korkein kuultu ääni, vastaava aallonpituus on 330/20 000 = 0, 0165 metriä eli 1,65 senttimetriä. Kykenemme siis aistimaan tilassa aallonpituuksia, jotka vaihtelevat liki 17 metrin ja puolentoista sentin välissä! Normaali miehen tuottama puhealue on noin 80
hertsistä yli 8000 hertsiin, naisella
matalimmat taajuudet ovat oktaavia korkeampi
eli alkaen noin 160 hertsistä ja päätyen myös
hieman yli 8000 hertsiin. Korkeimmat puheen
taajuudet sisältävät lähes yksinomaan
s-äänteitä. Matalimmat äänet ovat vokaaleja, ä-
ja ö-äänteet. Aallonpituuksiltaan puhealue
ulottuu miehillä siten neljästä metristä
neljään senttiin ja naisilla kahdesta
metristä samoihin lukemiin. Aallonpituuksilla on ratkaiseva merkitys
tilavaikutelman tunnistamisen kannalta. Sisällä
matalimmat äänet heijastuvat seinistä, katosta
ja lattiasta, koska niiden aallonpituus on niin
suuri. Korkeammat äänet heijastuvat jo
pienimmistäkin tasaisista pinnoista. Jos huoneessa on yhdensuuntaisia pintoja,
ääniaallot heijastuvat pinnalta toiselle ja
aiheuttavat ns. seisovia aaltoja eli
huoneresonansseja. Koska huoneissa yleensä ainakin katto ja lattia ovat toisiinsa nähden samansuuntaisia, usein myös seinät keskenään, on todennäköistä että huoneessa esiintyy seisovia aaltoja. Kahden metrin seisova aalto syntyy saman levyisessä tilassa, mutta yhtä hyvin neljän – tai kahdeksan metrin leveydellä olevien pintojen väliin. Sisätiloissa on siis yhtä aikaa useita seisovia aaltoja. Tämä merkitsee sitä, että huoneen tietyissä kohdissa seisova aalto synnyttää kyseisen taajuuden korostumisen (ns. tärykaiun) tai vastaavasti vaimenemisen. Koska huoneessa voi olla useita seisovia aaltoja, vaihtelee tilan sointi huoneessa pienilläkin etäisyyksillä. Seisovat aallot värittävät tilavaikutelmaa – yhdessä nurkassa sointi voi olla kumiseva, toisessa kolkko. Mikrofonin paikkaa studiossa on siksi usein haettava, ja tilaa muokattava siten, että tasaisia pintoja muokataan mm. huonekaluilla, jota heijasteet hajaantuvat tilaan tasaisesti. Ääniaalto on ilmahiukkasten värähtelyä, ilmanpaineen vaihtelua. Kun ääniaalto etenee, se merkitsee värähtelyliikkeen siirtymistä. Mitä korkeampi taajuus, sitä nopeampaa värähtely on. Äänen edetessä energiaa kuluu, tämä tarkoittaa sitä, että ääniaallosta katoaa korkeita taajuuksia. Kun aaltoliike kohtaa esteen, osa värähtelystä heijastuu, mutta esteen materiaalista riippuen varsinkin korkeat taajuudet vaimenevat, mikäli materiaali on esimerkiksi niin huokoinen (eli pehmeä) että se alkaa värähdellä samalla taajuudella. Tällöin äänienergia muuttuu nopeasti kitkan ansiosta lämpöenergiaksi. Tällaiseen akustiseen vaimentamiseen perustuvat esimerkiksi ns. tuulisuojat. Kun äänilähde äänitetään tilassa yhdestä
pisteestä yhdellä mikrofonilla, syntyy
tallenteeseen taajuuksien heijastumisesta
johtuvia kulkuaika- ja vaihe-eroja. Luonnossa
äänet sisältävät useita taajuuksia. Osa
taajuuksista vaimenee alla olevan kuvan
kaltaisessa tilanteessa, koska heijastunut
taajuus on pidemmän matkan kuljettuaan eri
vaiheessa kuin suoraan edennyt taajuus. Osa
taajuuksista taas korostuu, mikäli suora
taajuus osuu samaan vaiheeseen heijastuneen
kanssa. Käytännössä tämä merkitsee äänen
värittymistä. Sitä voi hallita siirtämällä
mikrofonia etäämmälle tai lähemmäksi
heijastavia pintoja.
Sellaista tilaa, jossa on vähän hajaääniä, eli sellaisia heijastuksia, jotka kimpoilevat pinnoilta toiseen, sanotaan diffuusioltaan alhaiseksi. Hyvin rakennettu studio on sellainen. Diffuusoriksi sanotaan rakennelmaa, jolla ääniaallot hajotetaan eri suuntiin tilassa. Käytännössä tämä voidaan tehdä seiniin pintarakenteilla, syvennyksillä, kulmilla, mutta myös verhoilla ja kankailla. Kattoon voidaan lisätä akustiikkalevyjä tai rakentamalla erilaisia paneeleja esimerkiksi puusta, lattiamateriaalina käytetään yleensä mattoja. Sisätilojen heijasteet, niiden väliset viiveet ja hajaäänten määrä, sekä heijastusten sointi määrittelevät kunkin tilan profiilin. Kymmenen – viisikymmentä millisekuntia suoran äänen jälkeen määrittävät äänilähteen etäisyyden ja tilan koon. Usein ensimmäiset heijasteet ovat erilaisia kuulijan vasemmalla ja oikealla korvalla kuultuna. Isommissa tiloissa kuultava kaje kuullaan aikaisintaan n. 160 ms suoran äänen jälkeen. Vasta tällainen viive luo äänelle jälkikaiun, ”hännän”, joka lisää tilantunnetta, lämpöä ja sävyjä. Näiden vyöhykkeiden väliin jäävän 50 – 160 ms aika-alueen merkitys on erottaa äänilähde sen aiheuttamasta kajeesta. Analysoimalla tilojen ominaisuuksia
niitä voidaan myös simuloida, eli rakentaa
vastaavan kuuloisia tiloja keinotekoisesti.
Tarjolla on ainakin kaksi tapaa: joko muokata
erilaisilla siirrettävillä seinillä eli
sermeillä tai muilla materiaaleilla ja
rekvisiitalla huonetiloja, tai muokata tilaa
sähköisesti erilaisilla analogi- tai
digitaalilaitteilla. Huonetiloja
simuloivia ohjelmia kutsutaan suomeksi usein
hieman harhaanjohtavasti kaikuohjelmiksi
tai vain efektilaitteiksi. Sellaisia ne
usein ovatkin, jollei niissä ole riittäviä
parametrejä, eli keinoja säädellä laitteen
ominaisuuksia uskottavan tilan
luomiseksi. Äänitystilan muokkaaminen tuottaa usein
paremman lopputuloksen, jos tavoitteena on
luonnollisen kuuloinen sisätila ja äänilähteitä
on useita. Mikäli aikaa on vähän käytössä ja
studio rakenteellisesti huono, on tilan
sähköinen akustointi helpompi ratkaisu.
Kummallakin tekniikalla on omat
ongelmansa. Äänitystilan akustinen muokkaus vie enemmän aikaa ja vaatii studion rakenteelta paljon: sen on oltava hiljainen, siellä on oltava vähän seisovia aaltoja, sen on oltava riittävän kokoinen ja pintoja on voitava muokata lisäämällä tai käsittelemällä niitä peittäviä materiaaleja. Lisäksi tarvitaan rekvisiittaa ja lavasteita. Miten sitten esimerkiksi juhlasalin
akustiikka eroaa pienestä makuuhuoneesta?
Ainakin siten, että seinien etäisyydet ovat
suuremmat, joten ensiheijastukset viipyvät
pidempään suoran äänen jälkeen. Ne ovat myös
hiljaisempia kuin suora ääni. Makuuhuoneessa
voimakkuusero on pienempi. Hajaääniä on
juhlasalissa määrällisesti enemmän mutta
harvemmassa eli diffuusio on alhainen.
Heijastukset ovat taajuudeltaan kirkkaampia
kuin makuuhuoneessa, koska vaimentavia pintoja
on vähemmän. Juhlasalin jälkikaiku on noin
1–2 sekuntia koosta riippuen, pienessä
makuuhuoneessa ehkä 0,1 – 0,2 sekuntia
eli 100-200 ms. Juhlasalin jälkikaiuntapofiili.
Tilan sähköinen muokkaaminen siten että tuloksena on luonnolliselta kuulostava keinotila edellyttää että huonetilaohjelmaan syötetään vain suoraa ääntä. Pienikin määrä ensiheijasteita tai hajaääniä paljastaa äänilähteen alkuperän tilassa. Se, miten mikrofoniin onnistutaan tallentamaan vain suoraa ääntä, riippuu mikrofonin herkkyydestä ja suuntakuviosta. Kondensaattorimikrofonia epäherkempi hyvälaatuinen dynaaminen mikrofoni on usein toimiva ratkaisu tallentaa vain suoraa ääntä. Jos mikrofoni on herkkä kondensaattorimikrofoni, on äänilähteen pyrittävä mahdollisimman lähelle, mikäli suoraa ääntä pyritään tallentamaan. Suuntakuvioista hertta eli kardioidi
vaimentaa mikrofonin takaa tulevia ääniä varsin
tehokkaasti. Keilamainen suuntakuvio voisi olla
myös mahdollinen, mutta tällaisissa ns.
suuntamikrofoneissa sisätiloissa käytettynä
suuntakuvio usein leviää keilaa laajemmaksi ja
sointi kärsii. Dipoli-mikrofoni vaimentaa hyvin
sivulta tulevat äänet muttei takaa heijastuvia
ääniä. Suuntakuvion laajeneminen johtuu
mikrofonin teknisestä rakenteesta, jonka vuoksi
näiden putkimaisten ns.
haulikkomikrofonien suuntaavuus toimii
parhaiten ulkona tai suurissa sisätiloissa.
Pallokuvioiset mikrofonit ovat kaikkein
ongelmallisimpia, mikäli halutaan tallentaa
vain suoraa ääntä.
Ulkoakustiikka
Koska ulkotiloissa kuullaan pääasiassa vain suoraa ääntä, on sama äänilähde ulkona hiljaisempi, sillä ensiheijasteita on vähemmän, eivätkä ne siten vahvista suoraa ääntä kuten sisätiloissa. Ulkona äänilähteen tilavaikutelma on lähes suoran äänen varassa – ainoastaan silloin, kun maankamara on hyvin tasainen, se heijastaa ääntä kohti vastaanottajaa. Ulkona usein on myös pystysuoria pintoja,
jotka heijastavat äänen takaisin. Mikäli
ensimmäistä kuulemaamme ääniaaltoa seuraa ääni
yli 40 ms viiveellä, kuulemme jälkimmäisen
äänen erillisenä kaikuna. Tällainen heijaste ei
enää vahvista suoran äänen voimakkuutta, mutta
vaikuttaa ulkoäänen sointiin. Mitä kauempaa ulkona äänilähdettä tallentaa, sitä hiljaisemmalta se kuulostaa. Sisätiloissa äänilähteestä etääntyminen merkitsee heijastuneiden äänten osuuden kasvamisena suoraan ääneen verrattuna. Sisätilassa äänilähdettä kaukaa kuunnellessa kuullaan vain heijastuneita ääniä. Ulkotilassa etäältä kuultu ääni on aina
suora ääni, josta korkeat äänet ovat
vaimentuneet. Vaimentuminen riippuu paitsi
äänen kulkemasta matkasta myös ilman
kosteudesta. Vaimentuminen on merkittävää yli 2
kHz taajuuksilla, 20 kHz taajuudella jopa
desibeli kahta metriä kohden.
Tällainen rakenne on tehty mm. Tampereen
ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän
yksikön äänitiloihin. Heijastuneet äänet ovat yksittäisiä, riippuen ympäristön pinnanmuodoista. Metsässä äänet heijastuvat esimerkiksi puiden rungoista ja tuottavat useita heijasteita, joilla on erilaisia viiveaikoja. Heijastuneilla äänillä on myös erilaisia taajuuksia – puunrunkojen paksuudesta riippuen. Kallioista ja kiinteistä esteistä syntyneet kaiut ovat taajuudeltaan laajimpia. Kaupunkiympäristössä rakennusten seinät tuottavat myös selkeitä kajeita. Tyynellä järvenselällä taas on hyvin intiimin kuuloinen, koska heijasteita ei muuten synny. Samankaltainen tilavaikutelma syntyy myös metsässä runsaslumisena talvena lumen hiljaa sataessa – kuulovaikutelma on äänimaisemana hyvin hiljainen ja äänet vailla heijasteita intiimejä kuin läheltä mikrofoniin puhuttaessa. Ilman kosteuden ohella on myös ilman lämpötilalla merkitystä äänen kuuluvuuteen. Äänen nopeus vaihtelee lämpötilan mukaan. Ääniaallot taipuvat kylmemmän ilman mukaan, poispäin lämpimämmästä. Pakkasella ilma on lämpimämpää maanpinnassa kuin ylempänä. Tästä johtuu askelten narahdusten kaikuminen kylmässä ilmassa kun kävellään lumista piennarta pitkin. Vastaavasti ääni kiirii pitkiä matkoja kesällä tyyntä järven selkää pitkin, koska ääni taipuu veden pinnalle takaisin lämpimämmästä ilmasta pinnan yläpuolella, kuin kannen alla kiemurrellen.
Koska ulkoäänityksissä kuullaan vain suoraa ääntä, on studiossa ulkokohtauksia tehtäessä syytä myös välttää suuria mikrofonietäisyyksiä, ettei heijastusten määrä kavalla tilan laatua ja kokoa. Myös suuntakuvioiden tulisi olla mahdollisimman kapeita. Kaikki kovat pinnat tulisi pehmentää riittävän vahvalti ja yhdensuuntaiset pinnat rikkoa sopivalla rekvisiitalla. Ulkoäänityksissä tuuli aiheuttaa helposti ongelmia. Mikrofoni on suojattava tehokkaalla tuulisuojalla, muuten ilmanpaineen voimakkuus tuottaa säröä tallennukseen. Kova tuuli myös vaimentaa tai kokonaan estää äänen etenemisen. Tällöin äänen voimakkuus ja sointi vaihtelee tuulenpuuskien mukaan. Lähteitä:
|
||
© Äänipää 2005 - Ari Koivumäki |