Pianon
äänittäminen
Piano
soittimena
Suuren konserttipianon eli
flyygelin kielet ovat vaakasuunnassa, mutta
muodoltaan se muistuttaa lähinnä harppua. Siinä
on rautakehikko. Alimmat kielet ovat osittain
ristikkäin. Bassokielet ovat kiinni
”bassotukissa”. Alimmissa äänissä
on vain yksi kieli, keskialueella kaksi ja
diskanttialueella kolme kieltä. Vasara toimii
niin, että kun kosketin on pohjassa, vasara
irtoaa kielistä.
Piano on kehittynyt
300 vuoden kuluessa. Steinway on tunnetuin
merkki, Yamaha on valtamerkki ja wieniläinen
Bösendorfer on myös laajalle levinnyt.
Steinwayssa on täyteläinen,
”orkestraalinen” sointi.
Bösendorfer sopii monien pianistien mukaan
parhaiten romanttiseen musiikkiin. Siinä on
kolme lisäkosketinta. Alimmat sävelet ovat aika
”möliseviä” ja niitä on vaikea
pitää vireessä. Myös Kawai on suosittu
pianomerkki.
Pianossa on kaksi tai kolme pedaalia. Ne
toimivat näin:
-
Vasen sostenuto-pedaali kohottaa
sammuttajat, jolloin kielet jäävät
värähtelemään niin pitkään, kunnes ne
luonnollisesti sammuvat. Myös sellaiset
kielet värähtelevät resonanssien
vaikutuksesta, joihin ei ole vasara
iskenyt.
-
Keskipedaali, ns.
soolosostenuto-pedaali nostaa vain ne
sammuttajat, joihin vasara on iskenyt.
Tämä pedaali on vain suurissa
konserttiflyygeleissä.
-
Oikea pedaali siirtää koskettimistoa
niin, että vasara osuu vain yhteen
kieleen.
Näillä pedaaleilla
muusikko pystyy säätämään sointia.
Kannen merkitys
Soolosoitossa kansi
pidetään auki isolla tapilla. Kamarimusiikissa
käytetään lyhyempää tappia ja laulajan kanssa
on pianistilla varalla vielä lyhyempi tappi.
Jos kansi pidetään kokonaan kiinni, äänestä
puuttuvat korkeat taajuudet. Joskus studioissa
äänitys tehdään ilman kantta.
Konserttitilanteessa se ei ole mahdollista.
Soittaja toivoo aina kantta.
Dynamiikka
Pianossa on laaja
dynamiikka. Esim. Musorskyn
”Näyttelykuvissa” laaja dynamiikka
tulee hyvin kuuluviin. Viime vuosisadan alussa
suosittiin vielä kevyttä kosketusta, mutta
vähitellen on tullut lisää voimaa.
Dynamiikkaongelmia on silloin, kun piano on
säestyssoittimena (laulaja-piano,
soolosoitin-piano), koska se helposti peittää
muut alleen.
Hyvä
äänikuva
Piano on soitin,
joka vaatii suuren tilan eli soittimen koko on
suhteutettava salin kokoon. Ns. vakavassa
musiikissa äänityksen tulisi olla autenttisen
tuntuista. On oltava tilantuntua. Piano ei
saisi olla liian läheinen Diskantin ja basson välillä on
oltava tasapaino. Usein basso jää
puuromaiskesi, profiilittomaksi. Äänityksen
suurin ongelma on saada soittimesta tasainen:
bassot ovat helposti liian läheisiä ja
diskantit heikompia ja etäisempi.
Pianoäänityksissä tulisi ottaa huomioon myös
iskuäänien (attackien) selkeys. Soittimen ääni
ei saisi olla tumma, humiseva, mutta ei
myöskään kellopelin kaltainen kirkas.
Stereoäänikuvassa
piano ei yleensä saa olla koko kannan levyinen,
vaan ainoastaan 1/3 – ½ kannasta. Korkeat
sävelet tulevat vasemmalta, matalat
oikealta.
Pianon äänen
kaiuttamisessa pyritään myös autenttisuuteen,
luonnollisuuteen. Bachin, Mozartin ja Haydnin
musiikissa jälkikaiunnan on oltava kohtalaista,
mutta melodiakudoksen on kuuluttava. Beethoven
ja Brahms ovat täyteläisempää, ja ne vaativat
enemmän tilantuntua. Uudemmista säveltäjistä
esim. Prokofjeff soi kuivempana,
kaiuttomampana.
Flyygelin
äänitys yhdellä stereomikrofonilla
Vakavan musiikin äänityksissä tallenne
tehdään stereofonisena, koska soitin on
suurikokoinen ja sillä on oma
”mikrostereofoniansa”.
Mikrofonietäisyyden tulee olla riittävän suuri.
Jos sali on akustisesti huono, mikrofonit on
tuotava lähemmäs, ja sointia parannetaan
keinokaiulla (kaikulaitteilla).
Piano on kookas soitin, ja sillä on laaja
ääniala. Säteilykuvio on monimutkainen.
Konserttisalissa kuulijat istuvat niin, että
ääni heijastuu avatusta kannesta.
Äänitystilanteessa saattaa riittää
yksi
stereomikrofoni tällä heijastusalueella.
Suuntakuvio vaikuttaa paljon siihen,
mille etäisyydelle mikrofoni asetetaan,
mutta on muistettava, että
pallo-suuntakuvioiset mikrofonit
toistavat bassoaluetta paremmin kuin
suuntaavat mikrofonit
Kun on käytettävissä vain yksi stereomikrofoni,
hyvä paikka aloittelevalle äänittäjälle voi
olla myös pianon yläpuolella 1-2 metrin
korkeudella nuottitelineen yläpuolella.. Siinä
voi käyttää XY- (120 astetta) tai
MS-tekniikkaa.
Kevyessä
musiikissa mikrofonit sijoitetaan usein
soittimen sisään esim. rungon toisen reiän
tienoille ja toinen, bassopään mikrofoni
kielien suuntaisesti. Näin saadaan pedaaliäänet
vaimeammiksi.
Katso
tästä yksityiskohtaisia vinkkejä flyygelin
äänittämisestä.
Pianon ja laulun
äänitys
Piano-laulu
–tilanteessa on tärkeää, että laulajan ja
säestäjän katsekontakti säilyy. Sen vuoksi
laulajaa ei voi sijoittaa äänityksen kannalta
kaikkein optimaalisimmin. Laulaja voi olla
kohti pianoa ja mikrofoni on välissä.
Jos pianon kansi pidetään kiinni, mikrofonit
voidaan sijoittaa oikealle soittajan viereen
tai nuottitelineen yläpuolelle. Tosin
nuottivihkojen rapistelu voi tuottaa hälyääniä.
Kansi kiinni –tilanteessa ei kuitenkaan
saada parasta mahdollista sointibalanssia,
joten laulu-piano tulisi pyrkiä äänittämään
kansi auki. Suljettu piano soi epäselvänä ja
synkkänä.
Toinen tapa äänittää laulu-piano on sijoittaa
laulaja kannen takapuolelle. Näköyhteys säilyy
hyvänä, säestäjä kuulee laulajan, mutta laulaja
ei kuule pianoa liian voimakkaana.
Pystypianon
äänittäminen
Pystypiano on kehitelty kotisoittajille.
Rakenne on sellainen, että kielten lähelle on
vaikeampi päästä. Etäältä stereomikillä
äänitetty kuulostaa tummalta ja yleensä
epäselvältä. Jos soitin on kovin lähellä seinää
tai nurkkaa, matalat äänet korostuvat (huoneen
kaikki moodit – resonanssit
–aktivoituvat nurkassa).
Pystypiano voidaan
äänittää niin, että kaksi mikrofonia on lähes
takaseinässä kiinni muutama sentti lattiapinnan
yläpuolella – toinen bassopuolella,
toinen diskanttipuolella.
Toinen paikka, josta
voi yrittää, on lähellä diskanttikieliä, kun
yläkansi on avattu. Jos muut soittimet kuuluvat
voimakkaina pianomikrofoneihin, täytyy
mikrofonit viedä osittain pianon sisälle
|