|
Kuunnelman äänisuunnitteluKuunnelma voidaan määritellä draamateokseksi, joka jäsentyy kohtauksiin ja perustuu usein dialogiin. Radiossa kirjoitettu teksti voi olla olemassa vain ihmisen puheena. Kuunnelman äänikerronta on mielikuvien välittämistä Koska ihmiset ovat erilaisia, omaavat erilaisia kykyjä ja kokemuksia ottaa vastaan viestintää ja toisinaan ovat hyvin eri tavoin motivoituneita seuraamaan, ei kerronnan välittäminen ole helppoa. Kuuntelijaa onkin aktivoitava, innostettava kuuntelemaan kaikin tavoin. Toisaalta hajamielistä kuuntelijaakin on ymmärrettävä. Äänisuunnittelun tärkein tehtävä on taata tarinan ymmärrettävyys ohjaajan haluamalla tavalla. Äänisuunnittelu on koko esityksen kaikkien työvaiheiden hallintaa, se ei siis ole vain jälkikäsittelyä ja miksaamista. Kuunnelman tekemisen vaiheet äänisuunnittelijan osalta ovat tyypillisesti ennakkosuunnittelu, puheen, tehosteiden ja musiikin äänitys, sekä jälkikäsittely, joka koostuu dialogileikkauksesta, tehosteiden muokkauksesta ja miksauksesta. Ennakkosuunnittelu on äänisuunnittelun kannalta keskeinen vaihe. Siinä haetaan ohjaajan kanssa kuunnelman äänellinen ilme, äänikerronnan tyyli, äänitystapa, tehosteiden ja musiikin suhde jne.
Teksti eli käsikirjoitus on kuunnelman ydin, jonka päälle koko esitys rakennetaan. Puhe, ihmisen ääni, näyttelijäntyö, tehosteet, musiikki, hiljaisuus – kaikki on suhteutettava käsikirjoitukseen. Joskus pelkkä tekstin ääneen lukeminen riittää ilman mitään muita kerronnan elementtejä, taustaääniä tai äänityksellisiä tehokeinoja. Kuunnelmanteossa äänitetään usein ensin
pelkkä dialogi, jota vasta miksauksen yhteydessä akustoidaan.
Tällöin vuorosanoihin lisätään
tilavaikutelmia, äänitehosteita ja musiikkia. Aina näin
ei tarvitse menetellä. Taustaääniä
lisätään periaatteessa siksi, että kuuntelija
kaipaa aisteilleen virikkeitä, jotta hän voi helpommin
sijoittaa mielessään näyttelijän jonnekin tilaan
tai asiayhteyteen. Ilman tilavaikutelmaa näyttelijästä
tulee abstrakti ”puhuva pää” – jolloin kyllä itse asia
nousee esiin taustastaan. Siksi kertoja yleensä
äänitetäänkin ilman tilavaikutelmaa. Äänitysvaiheessa tilan tallentamisen tavoitteena on
välittää uskottavalta vaikuttavia tilamielikuvia. Se on
yhtä oleellinen asia kuin se, että romaanikirjoittaja
käyttää oikeita käsitteitä asioita
kuvatessaan. Tärkeätä on myös luoda eroja tilojen
välille ja eroja näyttelijöiden välille –
tämä helpottaa hahmojen tunnistamista ja tarinan seuraamista.
Tilojen vaihtelu elävöittää ja rytmittää
kertomusta. Näyttelijää on kuunnelman teossa autettava tuottamaan oikeanlaisia mielikuvia. Siksi on hyvä välittää tehosteääniä ja musiikkia jo samalla kun tarinaa tallennetaan, jotta näyttelijä voi eläytyä rooliinsa ja reagoida repliikeissään äänitaustoihin. Jälkeenpäin äänten lisääminen saattaa kuulostaa päälle liimatulta, jos näyttelijän reaktiot ääniin puuttuvat. Kun apuäänet syötetään vain kuulokkeisiin, niitä voidaan vielä käsitellä ennen lopullista miksausta.
Tyylittely kuunnelmassaKuunnelma voidaan tallentaa aidossa
ympäristössä. Siinä hyödynnetään
alkuperäisiä, autenttisia ääniä. Joskus
luonnossa näytteleminen saattaa kuitenkin hidastaa tarinan
kerrontaa. Mahdollisuus tuottaa aitoja tekemisen ääniä
houkuttaa helposti liian yksityiskohtaiseen
näyttelijäntyöhön, kuin dokumentin tekemiseen.
Turhaa realismia on varottava, kuulija pitkästyy helposti.
Parhaimmillaan kerronta on tyylittelevää, viitteellistä,
luonnostelevaa. Kuuntelijan kykyyn ymmärtää
pienemmistäkin äänellisistä vihjeistä on
syytä luottaa. Teksti on usein tärkeämpää kuin
todellisuuden välittäminen sellaisenaan. Äänten avulla kuvataan roolihenkilön syvempiä tunteita ja olemusta. Äänet ovat hänen ikoninsa, äänellinen muotokuvansa, jonka yksityiskohdista kuulijan oma kokemusmaailma roolihahmon visualisoi. Jos puhut puhelimessa oudon ihmisen kanssa ja tapaat hänet jälkeenpäin silmätysten - yllätyt hänen ulkomuodostaan, jonka olet puhelimessa äänen perusteella kuvitellut toisenlaiseksi. Aistihavaintojen täydentäminen muilla aisteilla ja mielikuvilla on ihmiselle tyypillistä. Perimmältään voi havaita ja kuvitella kuitenkin vain sellaisia asioita, jotka ennalta tuntee! Siksi ventovieras puhelimessa saa kasvoikseen yhdistelmän vanhojen tuttujen kasvonpiirteitä. Kuunnelman näyttämöllä esiintyykin jokaisen kuulijan tuntema näyttelijäjoukko. Kaikilla omansa. Kuvakulmien vaihteluAlunperin kirjallisuuden ja sittemmin myös elokuvan ja muun kuvallisen viestinnän hyödyntämä erilaisten kerronnallisten näkökulmien vaihtelu soveltuu myös äänikerrontaan.
Taltiointikulmien vaihtelu on yksi tehokkaimmista keinoista luoda kerrontaan ’imua’ tai immersiivisyyttä. Perinteisesti radiokuunnelmissa taltioinnin perusperiaate on rajoittunut vain sen takaamiseen, että vuorosanoista saataisiin selvää.
Elokuvassa ja televisiokerronnassa kuva subjektivoituu
silloin, kun näyttelijät katsovat kameraan tai kun kuva
kamera-ajon aikana ’aktivoituu’. Äänellisesti näitä
tehokeinoja voidaan myös hyödyntää: kertoja puhuu
aina suoraan vastaanottajalle, ”katsoo kameraan”. Johonkin
roolihenkilöön subjektivoituva äänikuva syntyy
silloin, kun joku roolihenkilöistä koetaan fyysisesti
äänikuvan etualalla ja että muuta äänikuvaa
kuunnellaan hänen tuottamiensa äänten ’läpi’.
Eräässä kuunnelmassa äänitin vanhempien
yöllistä perheriitaa kuin lapsen kuulemana, itkun takaa.
Lopputulos on tällöin dramaattisempi kuin tavanomaisempi
’objektiivinen’ taltiointitapa. Kuvakulmia vastaavien tallennuskulmien hyödyntämisen
lisäksi ääntä voi mm. zoomata ja panoroida kuten
kuvaa. Äänilähde saadaan tulemaan kuulijaa
lähemmäksi vähentämällä heijastunutta
ääntä suhteessa suoraan ääneen. Helpoiten
tämä onnistuu, mikäli tallennuksen on tehnyt
rinnakkaisille raidoille useilla eri etäisyyksille asetetuilla
mikrofoneilla. Mikrofonietäisyyden vaihtelu
äänilähteen suhteen vastaa ns. kuvakokojen vaihtelua:
lähimikrofonin käyttö lähikuvaa ja
etäältä tallennettu kokokuvaa. Panorointiin voi
tavanomaisen panorointisäätimen ohella vastaavasti
hyödyntää vasen-oikea suhteessa eri tavoin asemoituja
mikrofoneja – tai hyödyntää erilaisia efektilaitteita,
kuten flangeria. Elokuvan äänisuunnittelun kannalta haasteellisimpia
visuaalisia tehokeinoja ovat mm. hidastukset, mustavalkoelokuvan, film
noir perinteen mukainen valon ja varjon käyttö, värit,
sumu ja usva. Miten luoda vastaavia äänellisiä
tehokeinoja? Kuunnelmaäänittäjä ei joudu
kamppailemaan kuvan ja äänen kesken, mutta suunnitellessaan
vaikkapa 50-luvun salapoliisitarinaa, kuulija todennäköisesti
täydentää mielikuvituksellaan kuulemaansa tuon ajan
elokuvista. Sama tunnelma on luotava äänen keinoin. Musiikki
lienee helpoin ratkaisu. Perinteinen tapa luoda kuunnelmassa mielikuvia, on
hyödyntää vakiintuneita mielleyhtymiä,
assosiaatioita. Kerronnan perinteiset ratkaisut ja tavat luovat
ennustettavuutta, joka auttaa esityksen seuraamista. Kun esimerkiksi
musiikki häivytetään, kuulija kokee musiikin jatkuvan
jossain toisaalla, mutta tarinassa siirrytään eteenpäin. Mielikuvien mallintaminenKerronnan avulla on mahdollista tuottaa mielikuvia mm. luomalla sellaisten kuulohavaintojen malleja, joiden kautta ihmiset ovat havaintojaan tottuneet mieltämään. Esimerkiksi tanssin pyörteiden lomassa käytävää keskustelua tanssilattialla on vaikea äänittää realistisesti, sillä näyttelijöiden on pyörittävä suhteessa taustaansa ja toisaalta dialogin on erotuttava taustaäänistä. Keskustelusta tanssin aikana monilla on kuitenkin paitsi omakohtaisia kokemuksia, myös lukuisia visuaalisia ja motorisia mielikuvia, jotka ovat peräisin mm. elokuvista. Näistä muistumista on poimittava piirteet, joilla äänellinen mielikuva voidaan tunnistettavasti toistaa.
Yksi äänikerronnallinen ratkaisu olisi
pelkistää kohtaus vain puheeksi ja musiikiksi, eli
pyrkiä kokonaan irti autenttisista tehosteista. Toisaalta
musiikkia ja yleisön ääniä voisi tanssin
yhteydessä käsitellä kuvakerronnan tavoin eli korostaa
äänitaustaa vain silloin tällöin kuin leikaten
lähikuvasta yleiskuvaan ja takaisin. Äänikerronnassa
lähikuvaa vastaisi tässä yhteydessä intiimi
lähipuhe ja hiljainen tausta, yleiskuvaa etäisempi
puheensorina, tanssiaskeleet ja hieman kaiutettu musiikki. Tärkeä osuus tanssi-mielikuvan syntymiseen on
tietysti näyttelijöillä.
Ääninäyttämöllä olo perustuu aina
kuulovaikutelmiin. Henkilö joka lakkaa puhumasta tai
ylipäätään tuottamasta ääniä samalla
poistuu näyttämöltä. Siksi mm.
kuunnelmanäyttelijän on osattava ilmaista itseään
äänellisesti hyvin monipuolisilla tavoilla. Kuunnelman ennakkosuunnitteluÄänisuunnittelijan on aluksi ohjaajan kanssa
varmistettava, että hän on ymmärtänyt paitsi kunkin
kohtauksen roolihenkilöiden luonteen, motiivit, tahdon ja
tavoitteet myös koko esityksen johtoteemat samalla tavalla kuin
ohjaaja. On varottava sitä, että äänisuunnittelija
ymmärtäisi esityksen toisin tai pyrkisi erilaiseen tulkintaan
kuin ohjaaja. Äänisuunnittelija joutuu niin paljon
keskustelemaan myös näyttelijöiden kanssa, että eri
suuntaan vetäminen ohjaajan kanssa paljastuu nopeasti ja
lisää kitkaa. Ongelma on toisinaan siinä, etteivät
kaikki ohjaajat osaa välittää ajatuksiaan
selkeästi. Tottakai konflikteja tulee luovassa työssä
helposti ja osa niistä on vain hedelmällisiä.
Äänisuunnittelijan oikeus ja velvollisuus on tuoda esiin omia
näkemyksiään siinä kuin muidenkin
työyhteisössä, mutta ohjaajan linjattua tavoitteensa, on
syytä tyytyä hänen ratkaisuihinsa. Muuten
työryhmä hajoaa erilaisiin klikkeihin, eikä se ainakaan
edesauta hyvän lopputuloksen saavuttamista. Ensimmäisessä vaiheessa (usein kuukautta - kahta
ennen äänitysten alkua) tutustutaan huolellisesti
käsikirjoitukseen ja kirjataan tarvittavat
äänitehosteet, sisä - ja ulkoäänitystilat
sekä vaikeimmat toiminnot kohtauksittain. Ohjaajan kanssa
käydään läpi tekstiä ja ryhdytään
hankkimaan tehosteita sekä varaamaan tarvittavia
äänitystiloja ja – välineitä, jollei normaali
studiovarustus tähän riitä. Musiikin sävellys ja
tallennus selvitetään myös tässä vaiheessa. Aloita tekstin lukeminen siten, että ensin varmistat
että voit keskittyä täysin lukemiseesi. Ensimmäinen
lukukerta on tärkeä, koska silloin saat ensivaikutelman
tekstiin. Olet silloin samassa asemassa kuin työsi lopullinen
kuulija. Seuraavilla lukukerroilla huomiosi kiintyy enemmän
yksityiskohtiin eikä enää kokonaisuuksiin, koska teksti
on tuttua. Tee heti ensimmäisellä kerralla muistiinpanoja.
Etsi tekstistä avainsanoja ja ajatuksia. Kun tapaat ohjaajan ja
muut työryhmän jäsenet pääset vertaamaan
havaintojasi. Prosessin edetessä voit seurata miten mielikuvasi
äänikerronnasta kehittyy. Kirjaa ylös millaisia
ääniä käsikirjoituksessa on mainittu liittyen
ihmisiin, esineisiin ja toimintoihin. Etsi tekstistä millaisia
ääniympäristöjä tarvitaan. Poimi
eksteriöörit eli ulkokohtaukset, interiöörit eli
sisäkohtaukset, tarkasta mikä maantieteellinen paikka ja
aikakausi on kyseessä, samoin vuorokauden aika. Hae joka
kohtaukseen liittyen mitä vihjeitä annetaan henkilöiden
tunteista. Miten kuulijan tulisi kokea sama kohtaus? Merkitse millaisia
siirtymiä kohtausten välillä tai sisällä
tapahtuu. Siirtymät voivat liittyä mm. aikaan, paikkaan
(todelliseen tai epätodelliseen), tunnelmaan tai asiaan. Laatimasi
listan perusteella tuottaja saattaa paremmin arvioida millaisen
tuotantoajan kuunnelma vaatii. Yksi tapa hahmottaa äänikerrontaa suhteessa
käsikirjoitukseen, on piirtää juonen
käänteiden ja vastaavien tunnelmien tai jännitteiden
suhteista havainnollistavia karttoja . Kerää ensin
tekemältäsi listalta avainsanat ja tunnevaikutelmat.
Ryhmittele ne vaikkapa toimintoihin, esineisiin, olentoihin, tiloihin
tai tunnelmiin. Yritä rakentaa vastakohtapareja kuten hermostunut
- rauhallinen, realistinen - tyylitelty, hiljainen - voimakas,
matala-korkea, lähellä –kaukana, selkeä- sekava,
harmoninen - dissonoiva, ystävällinen –vihamielinen. Merkitse
juonen käänteet kronologisesti janalle. Seuraavaksi pohdi
miten nämä juonen käänteet merkitsevät jonkin
vastakohtaparin suhteen, esimerkiksi näin:
Tässä esimerkissä on käytetty Willy Kyrklundin Solange -kuunnelman juonta. Avauskohtauksen ja lapsuuskohtauksen aikana äänikuva vaihtuu realistisesta tyylitellympään. Nuoruutta kuvaava kohtaus on kokonaan abstrakti ”mielenmaisema”. Työjakso on taasen realistisempi, kunnes päähenkilö rakastuu.
Vaihda seuraavaksi vastakohtaparia ja piirrä näiden suhteita kuvaava käyrä samaan pohjaan eri värillä. Seuraavassa esimerkissä on Solangen juonen perusteella kuvattu tunnelman vaihtelua harmonisen ja dissonoivan eli riitasointuisuuden mukaan. Lisäämällä yhä enemmän vastakohtapareja samaan pohjaan, voi karttaan saada näkymään eri suuntiin vaikuttavat teemat (kuten kuvassa nuoruudesta ja aikuistumisesta kertovissa kohtauksissa). Visuaalisen kartan ansio on se, että sillä voi selkeyttää itselleen ja muille kerronnan keskeiset jännitteet musiikin ja äänitehosteiden suunnittelua varten. Kartan avulla kokonaisuus pysyy paremmin hallussa ja sen avulla voi helpommin vaihtaa ajatuksia ohjaajan kanssa.
LukuharjoituksetNäyttelijöiden kanssa ensimmäinen kontakti on
lukuharjoituksissa. Se on tärkeä vaihe, koska vasta silloin
kuulee roolihenkilöiden äänen ja kykenee aavistamaan
millainen juttu on kyseessä. Käsikirjoitus ja sen lukeminen
vastaa niin kirjallista kokemusta, ettei sen perusteella kykene kovin
pitkälle suunnittelemaan kuunnelmaa mielessään. Tai
pystyy, mutta helposti eri suuntaan kuin muut.
Työryhmässä erilaisen mielikuvan kanssa eläminen on
tuskallista. On parempi olla mukana samassa prosessissa muiden kanssa.
On kuunneltava miten ihmiset tekstiä puhuvat, millaisia tapoja
heillä on painottaa vuorosanojaan, lisätä pieniä
vivahteita sanojen ääntämiseen, sidesanoja, fysiikkaa
sanottavaan, vaihdella äänen sointia ja melodiaa,
lisätä dialogiin nonverbaalisia ääniä –
esimerkiksi keinoja osoittaa olevansa samaa mieltä tai eri
mieltä kuin toinen puhuja – kaikkien näiden seuraaminen on
paljon konkreettisempaa kuin kirjoitetun dialogin silmäileminen
yksin käsikirjoituksesta. Lukuharjoituksen jälkeen seuraa tekstin analysoiminen,
jossa äänittäjä vain harvoin ehtii olla
mukana näyttelijöiden kanssa. Saman aikaisesti on
nimittäin rakennettava äänitystä varten studioon
äänityksen vaatima tekniikka ja toisaalta tilojen vaatima
akustointi. Usein vielä haetaan roolihenkilöille vaatteet
puvustosta. Tämä siksi että varsinkin roolihahmoa
analysoitaessa ja haettaessa näyttelijä kaipaa jotain
konkreettista lähtökohtaa roolilleen. Puhetapaan voi hyvin
vaikuttaa millaiset vaatteet on päällä, millainen
vyö, millaiset kengät. Miksi? Siksi että ihminen mm.
hengittää eri tavalla esimerkiksi tiukka liivi
päällään kuin vapaa-ajan vaatteissa.
Äänikerrontaan vaikuttaa hengitystekniikka samoin kuin moni
muukin fysiikkaan liittyvä asia. Äänisuunnittelijana olen pyrkinyt tallentamaan esimerkiksi liikkumisesta aiheutuvat äänet samalla kun tallennan vuorosanat. Tämä siksi että esimerkiksi käveleminen on hyvin persoonallinen tapa ja riippuu esimerkiksi kengistä. Käveleminen paljastaa roolihenkilön painon ja ruumiin rakenteen. Askeleitten kopina on myös keskeinen osa akustiikan, tilan sointia ja sitä miten tila välittyy kuulijalle. Jos askeleet tehdään ja tallennetaan jälkeenpäin eri tilassa, tämän kuulee.
Perimmältään kaikella tällaisella luodaan
kuulijalla vihjeitä roolihahmosta. Ylipaino on askeleissa,
hengityksessä, kireissä vaatteissa, henkseleissä: se on
kuultavissa välillisesti näiden vihjeiden avulla. Mikäli
kerronta on kuulohavaintojen varassa, näitä
vihjeitä kannattaa käyttää runsaasti, sillä
sitä helpompi kuulijan on mielessään seurata kerrontaa.
Yhdessä kuunnelmassa roolihenkilön hahmo asettui kohdalleen
vasta kun hän sai tupakkiholkin huulilleen. Kerran taskussa
kilisevä avainnippu ilmaisi hermostunutta emäntää.
Kaikki mikä kuuluu ilmaisee jotain – jos sille annetaan
merkityksiä. Kaikki epäolennainen on karsittava jos merkitys
on turha tai vie harhaan. Pyrin ensiksi luomaan kaikista kuunnelmaan
liittyvistä tiloista kokonaiskuvan. Usein tiloja on rajallisesti
käytössä, joten tässä vaiheessa on
tehtävä kompromisseja. Tämän jälkeen pohdin
sitä, miten liikutaan paikoista toisiin jos kyse on
sellaisista kohtauksista, joissa liikutaan. Jos tämä on
hankalaa, käyn ohjaajan kanssa vielä kerran kohtausjakoa
läpi ja vetoamalla äänitysteknisiin syihin ehdotan
lyhyempiä kohtausjakoja. Tämä saattaa olla
ohjaajan ja näyttelijän kannalta vaikea kysymys, koska
näyttelijän on vaikeampi pitää rooliaan koossa jos
kohtaukset joudutaan pirstomaan kovin lyhyiksi. Tämä on
myös mm. jälkikäsittelyn ongelma: mikäli
kohtaus joudutaan kokoamaan useista otoista repliikki
kerrallaan, on vaikea ylläpitää samanlaista
jännitettä varsinkin tunneilmaisussa. Aina tätä ei
voikaan välttää. KohtaussuunnitelmatJotta voi miettiä millaisia eroja tilojen välille
tarvitaan kannattaa piirtää kohtauksista kuva, johon
merkitään mikrofonien paikat ja roolihenkilöiden
liikeradat. Tällaisten piirrosten avulla voidaan myös
suunnitella valmis äänikuva, määritellä
missä suunnassa henkilöt ovat ja liikkuvat sekä
sen miten kohtausten vaihtuessa ihmiset sijoittuvat. Kerran
äänitin kuunnelman, jossa osa henkilöistä oli koko
ajan vasemmalla ja toiset oikealla. Ajattelin että se kuvaisi
roolihenkilöiden asemaa toisiinsa. Pääosissa oli
urallaan ja elämässään epäonnistunut
kirjailija, joka koki kaikkien olevan häntä vastaan. Hän
saikin olla jatkuvasti eri puolella kuin muut, jotka sijoitin
äänikuvassa aina vastakkaiselle puolelle. Lopputulos oli
kuitenkin turhan osoitteleva ja siksi tylsä. Nykyään
pyrin siihen että päähenkilöiden asemat ja
liikeradat vaihtelevat kohtauksesta toiseen. Piirrosten avulla voi rakentaa tilan jälkeenpäin uudelleen. Usein Tampereen kuunnelmatuotannoissa kohtauksiin liittyi mikrofoniharjoitus, jossa haettiin tapaa tallentaa kohtaus ja etsiä oikeaa sointia siihen sekä linjaa koko kuunnelmaan. Kun todellisuudessa ani harvoin kuunnelmaa äänitetään käsikirjoituksen mukaisessa järjestyksessä, joudutaan näyttelijöiden kiireisten aikataulujen mukaan tallentamaan kohtauksia sieltä täältä käsikirjoitusta. Tällöin on kyettävä nopeasti siirtämään mikrofonit seuraavaa kohtausta varten. Puolentoista tunnin kuunnelmassa on kaksi - kolmekymmentä kohtausta ja äänitykseen yleensä varataan kuudesta - kahdeksaan päivään, jos analyysiin ja mikrofoniharjoituksiin on varattu saman verran. Tämä merkitsee noin kolme – neljä kohtausta päivässä tarinasta riippuen.
Joukkokohtaukset ovat äänisuunnittelun kannalta
hankalia, sillä niissä tilan sointia on jälkikäteen
erittäin vaikea muuttaa. Isot ryhmät tuottavat paljon
meteliä, joten mikrofonitekniikkaa on harjoiteltava huolellisesti
etukäteen. Ongelmallisia ovat erityisesti sellaiset isot
kohtaukset, joissa käydään intiimiä keskustelua
väkijoukon liepeillä. Ilmaisua joudutaan usein ohjaamaan
erilaisin merkein ja ennalta suunniteltujen liikesarjojen mukaan. Aina
kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan. Kokematon
kuunnelmanäyttelijä joukkokohtauksissa saattaa turvautua
lavateatterin ilmaisukeinoihin suuren näyttelijäkaartin
innoittamana eli alkaa näytellä muille, siksi ohjaajankin on
oltava erityisen tarkkana joukkokohtausten tallentamisessa. Ennakkosuunnittelun yhteydessä kannattaa myös
keskustella ohjaajan kanssa siitä miten kohtausten väliset
siirtymät aiotaan toteuttaa. Jälkikäsittelyn
yhteydessä voidaan ratkaista monikin siirtymätapa, mutta
mikäli esimerkiksi halutaan siirtyä ristiin kohtauksesta
toiseen, eli siten että edellisen kohtauksen lopun
päälle miksataan seuraavan kohtauksen alkua, on
tämä otettava huomioon kohtauksia
äänitettäessä. Tarvitaan ”kärsää ja
häntää” eli akustiikkaa, toiminnan ääniä
ja puheen sorinaa toisen kohtauksen alkuun ja ensimmäisen loppuun. Kohtaussuunnitelmien piirtäminen stereofoniassaYllämainittujen kohtaussuunnitelmien pohjana voidaan
käyttää stereofonisen järjestelmän mukaisia
kaavioita. Nykyaikana ei ole harvinaista tallentaa ja toistaa
monikanavaääntä, joka sallii äänten
toistamisen paitsi kuulijan edessä kuten stereofoniassa, myös
hänen ympärillään. Seuraavassa
käytetään aluksi perinteisen stereofonian sanastoa,
sillä tämä antaa kuitenkin hyvän
lähtökohdan äänikuvan sijoittamiseen tilassa,
vaikka toistossa käytettäisiinkin monikanavalaitteistoa.
Järjestelmät eivät sulje pois toisiaan, monikanava antaa
vain lisää mahdollisuuksia ääni-ilmaisuun. Pertti Salomaan mukaan stereokanta antaa mahdollisuuden
esittää ja ilmaista asioita ja ilmiöitä monin eri
tavoin ja monipuolisemmin kuin ennen monofonisin keinoin.
Monikanavatekniikalla mahdollisuudet ovat vieläkin laajemmat.
Stereokannalla on jo mahdollista esimerkiksi:
Jotta yllämainitut stereofonian luomat mahdollisuudet
voitaisiin välittää kuulijalle oikein,
äänikuvaa tulisi kuunnella seuraavan kaavion mukaisesti
sijoittuneena
Stereokannalle eli stereofonian mahdollistamaan kaiutinparien muodostamaan tilaan sijoitetuista äänten etäsyyssuhteista käytetään asteikkoa tausta-keskisyvyys-etuala. Monet ammattilaiset käyttävät vastaavista ilmauksista muitakin käsitteitä (esimerkiksi pinnassa – taustalla ja näiden välissä).
Teoriassa kannan jako voisi olla vieläkin hienojakoisempi, mutta käytännössä stereofonia edellyttäisi tällöin sitä, että kuuntelija olisi sijoittautunut tarkalleen kaiutinparien keskelle kuuntelemaan ja tämä on normaalikuuntelijalle turhan tiukka vaatimus (ks. stereokanta esitettynä suorakaiteen muotoisena). Kaavion mukainen karkea jako viiteen portaaseen sivusuunnassa on siksi käyttökelpoinen suunnittelun pohjaksi. Äänipöydässä oleva panorointisäädin antaa kyllä mahdollisuuksia tarkempaankin sijoitteluun. Äärivasemmalle ja äärioikealle kannan ulkopuolelle voidaan myös sijoittaa ääntä, tällöin puhutaan ylikantapanoroinnista (tai kolmiulotteisesta eli 3-D äänestä).
Stereokanta kuvaa myös seuraava perinteinen suorakaiteen
muotoinen kaavio:
Kaavioon suunnitellaan kohtauksen liikeradat äänikuvassa esimerkiksi seuraavasti:
Tässä kohtauksessa henkilö A saapuu
äänikuvaan takaa vasemmalta laidalta ja jää ensin
keskelle äänikuvaa. Seuraavaksi henkilö B saapuu samalta
suunnalta kuin henkilö A, hänen takaansa kiertäen aivan
lähikuvaan keskioikealle, samalla henkilö A siirtyy samalle
etäisyydelle keskivasemmalle. Tällainen sijoittelu kannalle
on tärkeä jo siksikin että henkilöt erottuvat
toisistaan, mikäli esimerkiksi heidän äänialansa
tai puhetapansa muistuttaa toisiaan eli heidän puheensa voi
sekoittaa keskenään.
Samalla kun äänisuunnittelija piirtää
tällaisen kuvan näyttelijöiden liikeradoista, hän
pohtii käytettävää mikrofonikalustoa ja
liikkeitä tilassa, näyttelijöiden tarvitsemaa
näkökontaktia, heidän toimintojaan (soutaminen, halon
hakkuu tms. tapojaan käsitellä erilaista rekvisiittaa (mela,
kirves, halot), keinoja jolla he käsittelevät
käsikirjoitusliuskoja, miten valot suunnataan (studiossa
yleensä käytetään verraten vähän valoja)
ja miten kuulokkeiden kanssa liikkuminen voidaan
järjestää mahdollisimman selkeästi. Toisinaan on
myös pohdittava miten ”iskut” eli kohtauksiin
sisääntulomerkit annetaan toisille näyttelijöille,
miten studion komentoyhteydet järjestetään, minne
viedään tehostekaiutin jne.
Tehosteiden käyttöä varten tarvitaan myös
suunnitelma:
Tässä edellisen kohtauksen äänimaisemaa:
etäältä keskeltä oikealle kuuluu liikenteen melua
kadulta, vasemmalta keittiöstä työn
ääniä. Lähikuvassa hieman oikealla sirkuttaa
häkkilintuja. Keskellä äänikuvaa soi puhelin.
Tehostaja kykenee keskustelemaan tällaisen piirroksen kanssa
ohjaajan ja äänittäjän kanssa kohtauksen
äänitehosteista ja samalla tehdyt muutokset voidaan kirjata
ja toteuttaa jatkossa. Osa tehosteista ei
välttämättä ole valmiina vielä
äänitysvaiheessa. Jo mikrofoniharjoituksissa on hyvä
kokeilla äänitehosteita, varsinkin kaikkia
äänitaustoja - tässä tapauksessa liikenteen melu ja
keittiön äänet - jotta näyttelijöiden
puheilmaisu voidaan suhteuttaa taustaansa. Mikäli näin ei
tehdä viimeistään äänitysvaiheessa, voi tausta
jälkeenpäin näyttelijän ääneen liimattuna
kuulostaa irralliselta tai liian voimakkaalta. Ongelma voi olla
näyttelijän puheilmaisun huokoisuudessa – siinä
että hän ääntää vuorosanansa liian
hennosti, tarkkaan artikuloimatta sanojen painottomia tavuja,
pitkiä vokaaleja tai sanojen loppuja. Taustan päälle
puhuessa tällaiset virheet huomaa jo äänitysvaiheessa.
Näyttelijän puheilmaisun ongelma fiktiivisessa
kerronnassa on siinä, että näyttelijä tekee roolia
ja on keskittynyt tuottamaan uskottavan persoonan. Varsinkin
tunnesävyjen tuottaminen on vaikeaa kun se yhdistetään
selkeään artikulaatioon. Väärä sävy
paljastuu puheessa helposti. Näyttämöllä ja kuvissa
eleet ja ilmeet auttavat tunneilmaisun välittämisessä.
Äänen varassa kaikki on ilmaistava puheen rytmillä,
äänenpainoilla, sävelkululla tai soinnilla.
Seuraavassa kuvassa edellisen kohtauksen
äänitehosteet on kuvattu suhteessa aikaan ja
keskinäiseen voimakkuuteen.
Kohtaus alkaa sillä että liikenteen melu nousee
hiljaa kuuluville etäältä oikealla kuten
edellisessä kaaviossa on esitetty (näitä vasen – oikea
panorointisuhteita ei tässä esityksessä näy,
sillä kaavio kuvaa vain voimakkuuden ja ajan suhteita.
Kolmiulotteinen kaavio olisi mahdollista esittää, mutta
siitä saattaisi tulla vaikealukuinen. Seuraavaksi äänikuvaan nousevat keittiön äänet. Aina kun uusi tehoste tulee mukaan kohtaukseen, se esitellään selvästi eli siihen tehdään ”kyttyrä” – siten että äänen voimakkuutta vähennetään muutama sekunti sen jälkeen kun ääni on nostettu äänikuvaan.
Kuvassa keittiön ääniä - tehostetta
aaltoillaan suhteessa liikenteen meluun: Näin äänikuva
saadaan tasapainoon ja vuorottelemalla äänten voimakkuutta
äänikuva säilyttää mielenkiintoisuutensa. Tehosteen voimakkuutta on yleensä vaihdeltava jatkuvasti,
vaikka ääni olisikin taustalla, sillä ihminen tottuu
nopeasti siihen, ettei äänikuvassa tapahdu muutoksia.
Tottuminen tarkoittaa taas sitä, ettei äänillä ole
merkitystä kerronnan kannalta ja sellaiset äänet
kannattaa häivyttää kokonaan pois, karsia
äänikuvasta. Jos taustalla oleva ääni on
kohtauksen kannalta merkityksellinen – niin kuin usein esimerkiksi
sateen tai tuulen ääni, sitä tulee jatkuvasti
pitää mukana kuvassa äänen voimakkuutta ja
sointiväriä muuntelemalla eli pitämällä
tehoste ilmaisuvoimaisena. Aloittelevilla
äänisuunnittelijoilla on yleinen virhe ”makuuttaa” tehosteita
taustalla, jolloin ne ainoastaan syövät kohtauksen
intensiteettiä ja estävät huomiopisteiden rakentamista
kohtauksiin. Seuraavaksi ylläolevaan kuvaan tulee puhelinsoitto, jonka
voimakkuus on huomattavasti voimakkaampi kuin liikenteen ja
keittiön äänet. Noin kymmenen desibelin lisäys
merkitsee kuulovaikutelman kaksinkertaistumista. Näin
puhelimen soitto yllättää kuulijan, joka on jo ehtinyt
tottua hiljaiseen liikenteeseen ja sitten keittiön
ääniin. Yllätys merkitsee kohtauksen rytmin kannalta
nasevaa alkupotkua, jolla henkilö A:n puhelinkeskustelu saadaan
liikkeelle (hän voi samalla tullessaan keittiöstä
kommentoida puhelimen voimakasta ääntä, joka on
keskeyttänyt keittiöaskareet – kuuntelija on
säikähdykseltään jo samaa mieltä puhelimen
ärsyttävästä äänestä – ja saatu
näin mukaan kerrontaan). Puhelinkeskustelun aikana liikenteen ja keittiön
äänet vaihtuvat häkkilintujen ääniin, jotka
samalla voidaan lähikuvassa tahdistaa kommentoimaan
puhelinkeskustelua. Liikenteen äänet vaimenevat kokonaan pois. Jokaisella kohtauksella on – kuten kaikessa sommittelussa –
omat oleellisimmat tapahtumajaksot, huomiopisteet, teatterislangilla
fokusointikohdat, joihin katsojan tarkkaavaisuus pyritään
kiinnittämään. Se että jotkut kohdat saadaan
tällä tavalla esiin kerronnasta, edellyttää
keskittymistä oleelliseen ja turhien yksityiskohtien karsimista. Taustatehosteissa tämä tarkoittaa sitä,
että niitä on valmistettava useita erilaisia kerroksia,
joilla kullakin on oma merkityksensä. Näitä kerroksia on
sitten osattava dynaamisesti vaihdella keskenään. Moni kohtaus on kirjoitettu siten, ettei siitä
selkeästi käy ilmi muu kuin tila yleisesti ja vuorosanat.
Mikäli kohtaus halutaan aktiiviseksi ja dynaamiseksi, eikä
vain vuorosanojen vaihdoksi, siihen on lisättävä
tekeminen. Monesti se ratkeaa pohtimalla mitä ovat tilassa
yleisimmin tehtävä toiminnat, joita voidaan myös kutsua
skripteiksi. Esimerkiksi keittiö muuttuu akustisesti
keittiöksi vasta kun siellä tehdään jotain
toimintoa, jota voidaan kutsua esimerkiksi ruuanlaitoksi, tiskaamiseksi
tai aamiaisen syönniksi. Se mitä skriptiä yleensä
lähdetään toteuttamaan ilmenee useimmiten
tekstistä, mutta joskus se on siihen lisättävä
näyttelijöiden tekemisen kautta (ei siis siten että
jonkun täytyy sanoa ”laitan tässä ruokaa” vaan että
kohtaus vaikkapa alkaa kuulua paistinpannussa sihisevän rasvan
lähiäänellä, joka sitten vaimenee vuorosanojen
taustalle). Tärkeätä on tietysti että vuoropuhe
sopii toiminnan yhteyteen. Keittiötä siis ei ole helppoa akustisesti tallentaa siten että tila kuulostaa keittiöltä, koska keittiön mielikuva, havaintomalli on mielessämme jäsentynyt niihin toimintoihin joita keittiöön on totuttu yhdistämään. On parempi lähteä hakemaan keittiön äänellistä tilavaikutelmaa tekemisestä. Tämän tavan ongelma on, että visuaalinen mielikuva olisi paljon nopeampi – kuva vain paikasta. Valitettavasti niin tarkkaa ääneen perustuvaa kuulomuistia ihmisillä ei ole.
Olen äänittänyt muutamia kuunnelmia täysin
autenttisissa ympäristöissä ja havainnut saman
minkä kokeneet ohjaajatkin tietävät: mitä
realistisempi miljöö, sitä enemmän
näyttelijöiden replikointi ja toiminta hidastuu
käymällä liian yksityiskohtaiseksi. On siis varottava
tekemästä toimintoja liian tarkaksi tai vuorosanat
jäävät tekemisen taustalle ja itse tarinan seuraaminen
tulee raskaaksi. Tärkeätä on luontevien toimintojen
kehittäminen kuhunkin kohtaukseen ja sen karsiminen sopivan
viitteelliseksi. Fyysisen tekemisen äänet luovat tilan
tunnelman ja äänet, joita tekemisen yhteydessä syntyy
soivat ja täyttävät tilan.
Äänittäjän tehtävä on varmistaa
erilaisilla seinämateriaaleilla ja väliseinillä,
että sointi on oikea. Tohlopin kuunnelmastudioilla saattoi
käyttää TV-2:n lavastamoa ja rekvisiittavarastoa, josta
löytyi sopivasti soivia esineitä ja toisaalta vaimentavia
materiaaleja seiniin ja lattiaan. Varastossa oli hirsiseiniä,
narisevia ovia, ikkunoita, joissa mm. haka jolla ikkunan saattoi avata.
Pieni asia, mutta oleellinen avaamisen soinnin kannalta. Vanhanaikaiset
mekanismit kuten juuri tuollainen ikkunanhaka, on ilmaisuvoimainen
soitin näyttelijän kannalta. Hakasen voi avata eri tavalla
esimerkiksi sisällä olevasta hajusta kiihtyneenä tai
kesäisestä linnunlaulusta herkistyneenä. Samanlainen
soitin on mm. oven lukko, jonka voi avata juopon tuurilla tai
vanginvartijan jämeryydellä. Askeleet ovat yksi tilavaikutelmaa luova keino. Tohlopissa
käytössä oli mm. painavia lautaelementtejä, joita
pitkin tehtiin kävelyreitit tilasta toiseen. On
tärkeää että käytössä olevat
lattiamateriaalit ovat riittävän raskastekoiset,
etteivät askeleet tuota kuminaa, joka helposti välittyy
mikrofonien kautta. Askeleet sisältävät usein hyvin
matalia taajuuksia, jotka on jollain tavalla leikattava pois
kuuloalueelta. Tohlopin kuunnelmastudioissa ongelma ratkaistiin
sijoittamalla mikrofonit katosta riippuviin tankoihin. Kattoon oli
rakennettu osin metalliputkista ristikko ja valmistettu niihin sopivia
koukkupäisiä tankoja, joihin mikrofonit sai
kiinnitettyä. Samalla mikrofonijohdot sai nostettua kattoristikon
avulla pois jaloista. Mikäli tällaista keinoa ei olisi
kehitetty, ei askeleita olisi voitu tallentaa
sisä-äänityksissä vuorosanojen kanssa. Askeleet ovat hyvin ilmeikäs tapa kuvata
äänellisesti ihmistä. Jalkojen kopinasta voi
päätellä ihmisen painon, ryhdin, pukeutumisen (vrt.
korkokengät, kumisaappaat, aamutohvelit), jopa matkan tavoitteen:
johonkin kipitetään, marssitaan, laahustetaan,
kävellään reippaasti tai jopa horjahdellaan. Askeleet kuvaavat myös vuodenaikaa ja paikkaa. Tohlopin
studiolla on pieni kahden neliömetrin kokoinen vesiallas, josta
sai suon rämpiä kantamalla sinne paksulti sanomalehtiä
ja kastelemalla ne likimain selluloosaksi. Askelreitit ovat osa kohtaussuunnitelmaa ja ne on sovitettava
mikrofonien suuntakuvien mukaan. Usein liike on sovitettava
vuorosanoihin. Parhaimmillaan stereofonisessa äänikuvassa
tilan kokoa esitetään juuri sillä että
henkilöt liikkuessaan puhuvat. Askeleilla voi myös tahdistaa
ja rytmittää kohtausta. Usein riittää vain muutama
askel. Askeleet on helpointa äänittää heti
kohtauksen jälkeen, pyytämällä rohkeasti muuta
työryhmää olemaan hiljaa sen aikaa. Usein
näyttelijöillä ja ohjaajalla vain on niin kiire ettei
näin ehditä tekemään. Jälkeenpäin
äänittäjälle kyllä koituu tästä
huomattavasti lisätöitä, sillä askeleiden
sovittaminen äänikuvaan on vaikeata. Kävely on
persoonallista ja sen rytmi myötäilee puheen rytmiä.
Paras tapa askeleiden tallentamiseen jälkeenpäin on kenties
se, että jalkineita pidetään kädessä ja
äänitetään läheltä. Näin tahdistus
on herkempi hallita, voimakkuuttahan voi sitten lisätä
myöhemmin. Vaikein tapa on etsiä yleisaskeleita
tehostelevyiltä. Ulkoäänitys studiossaStudiossa ulkotiloissa tapahtuvat kohtaukset voidaan tallentaa
joko käyttämällä epäherkkiä mikrofoneja
tai äänittämällä tilassa, joka on akustisesti
vaimennettu siten, ettei siellä pääse
syntymään heijastuksia, jotka synnyttävät
ääneen kajetta. Usein tämä ratkaistaan asentamalla
huoneen kattoon ja seiniin paksulti pehmeitä materiaaleja ja
lattiaan matto. Tohlopissa on tällainen studio. Huoneessa on hyvin
hiljaista, äänet kuulostavat siellä hiljaisilta ja
jollakin tavalla kireiltä, koska vahvistava ja
pehmentävä jälkikaiku puuttuu tyystin. Ulkotilassa,
jossa ei ole heijastavia pintoja, kuulostaa ääni
samanlaiselta. Siihen ei vain yleensä kiinnitä huomiota. Tällaisessa lähes kaiuttomassa studiossa tehdään ulkoäänitykset. Jotta oikeankuuloisen ulkoakustiikan tilavaikutelma voidaan tuottaa, on ensisijaisesti varottava studiotilan paljastumista sisätilaksi. Yksi ongelma ovat edellä mainitut askeleet. Näistä sisällä aiheutuvat kuminat on poistettavat, sillä ulkotiloissa maankamara ei ihmisen painosta sentään tärähtele kuten sisäpuolen rakenteissa.
Helpointa olisi luopua askeleista kokonaan, mutta näin ei
voida aina menetellä: esimerkiksi kaikki ponnistusta vaativat
toimet on pyrittävä toteuttamaan edes viitteellisesti,
että näyttelijä saa ilmaisulleen luontaista perustetta.
Teatraalinen tekeminen vie nopeasti pohjan uskottavalta
roolityöltä. Askeleita hiekassa voidaan jäljitellä
hiekkapusseilla (jotka usein sisältävät suolarakeita),
joita näyttelijä puristelee kädessään. Oikean
mielikuvan luominen tällä tavalla hiekalla
kävelystä on vaikeaa, mutta hyvän rytmitajun omaavalta
se kyllä onnistuu harjoittelemalla. Kenties seuraavaksi helpoin keino estää askeleiden
kumina on sähköisesti äänipöydän
taajuuskorjaimella vaimentamalla matalat taajuudet askeleista, ainakin
noin 80 – 100 Hz alapuolelta. Samalla vaimentuu
miesäänestä matalimmat vokaalit (esimerkiksi ä ja
ö), mutta sekin saattaa vain parantaa ulkotilavaikutelmaa,
sillä myös matalan miesäänen vokaalit kumisuttavat
studiota. Ulkoakustiikan luominen kohtaukseen edellyttää aina sitä että näyttelijän ja hänen taustansa välille syntyy suhde joko vaikutuksen tai tekemisen kautta. Jos on tuulinen ilma, tämän on vaikutettava näyttelijään, samoin sateen ja pakkasen. Järvellä soudellessa näyttelijän on elettävä mukana, pelkän äänitehosteen soittaminen taustalla ei riitä. Tekemisen myötä puheeseen tulee oma rytminsä ja painonsa. Hentoinen dialogi sopii ehkä auringonpaisteessa loikoilemisen yhteyteen muttei keskikaupungilla liikenteen melussa kommunikointiin.
Usein äänitysvaiheessa näyttelijöille annetaan kuulokkeet, joista he kuulevat oman ja vastanäyttelijän äänen lisäksi äänitehosteet ja musiikin sovittaakseen puheensa näiden mukaan. Oman ja vastanäyttelijän äänen syöttäminen ei ole välttämätöntä, mutta usein se auttaa kontrolloimaan puheen voimakkuutta. Oman äänen voi kuulla toki niinkin, että kuulokkeet laitetaan päähän hieman vinoon siten, että toinen korva jää vapaaksi. Jos oma puhe kuuluu liian voimakkaasti kuulokkeista, saattaa näyttelijällä olla kiusaus jäädä kuuntelemaan omaa ääntänsä. Tämän seurauksena ääntä usein painotetaan epäluontevasti tai lauseiden melodiakulku (intonaatio) vääristyy. Monelle kokeneelle näyttelijälle kuulokkeet päässä puhuminen on taito, jolla he kontrolloivat myös etäisyyttään mikrofoniin. Taidon hankkiminen vie aikansa, joten kuulokkeiden käytössä on oltava tarkkana, etteivät ne hankaloita äänitystä sen sijaan että auttaisivat. MikrofoniharjoituksetKoko kuunnelman tallentamista on hyvä harjoitella ennen yhdenkään kohtauksen äänittämistä. Mikrofoniharjoituksista on paljon hyötyä juuri suunnitteluprosessin kannalta. Tällöin kuunnelmanteko muuttuu prosessiksi, joka antaa mahdollisuuden kokeilla ja hakea kyseiselle tekstille erityistä persoonallista tyyliä. Mikrofoniharjoituksessa roolihenkilö saa hakea hahmoaan ja tämän puhetapaa, puheenpartta, sovittaa suuhunsa kirjoittajan tekstiä, muokata lauseita paremmin roolihahmoon sopivaksi, pohtia henkilön tavoitteita ja motiiveja tekoihinsa sekä kokeilla tunnetilojensa syvyyttä. Myös ohjaaja saattaa ohjata prosessia tavoitteidensa suuntaan. Jos lähdetään suoraan nauhoittamaan, ei analyysiä ehditä tehdä tarpeeksi ja pahimmillaan näyttelijä joutuu tuottamaan puhetta johonkin vanhaan roolihahmoonsa eläytyen. Koska aina esitystä ei voida äänittää käsikirjoituksen mukaisessa järjestyksessä, niin näyttelijän olisi löydettävä roolihahmonsa ennen nauhoituksia, muuten hän vaihtelee persoonaltaan kohtauksesta toiseen: esimerkiksi näyttelee eri roolianalyysin mukaan peräkkäisissä kohtauksissa. Tämä ongelma on helposti edessä silloin, kun lähdetään suoraan nauhoittamaan kuunnelmaa, varsinkin jos esitys koostuu lyhyistä kohtauksista. Mikrofoniharjoituksia arvostellaan suomalaisessa kuunnelmanteossa kalliiksi, mutta todellisuudessa tällä tavalla ennalta harjoiteltuna kohtauksista harvoin tarvitsee tallentaa kolmea, neljää ottoa enempää. Sellainen tapa, jossa aletaan suoraan nauhoittamaan ”valmista” kun näyttelijät saadaan mikrofonien eteen, aiheuttaa huomattavasti enemmän ottoja ennen kuin laadukas otos syntyy. Eikä lopputulos ole välttämättä yhtä hyvä. Myöskään käytettävää mikrofonitekniikkaa ei ehditä tällä tavalla kuunnelmaa äänitettäessä hakea, sillä näyttelijä ei pidä monien vaihtoehtojen kokeilemista mielekkäänä valmistautuessaan äänitykseen – jota hän ei mahdollisesti enää jälkeenpäin voi uusia. Kuunnelman äänitystilanneÄänitystilanne on usein niin herkkä, ettei siinä vaiheessa ohjaaja siedä viivytyksiä muiden kuin näyttelijöiden taholta. Tässä vaiheessa äänittäjän on syytä olla mahdollisimman konkreettinen esittäessään toiveitaan joko ohjaajalle tai näyttelijälle. Äänittäjän ei kannata olla liian aktiivinen, eikä pyrkiä menemään ohjaajan ja näyttelijän väliin omine ohjeineen. Näyttelijä kokee hyvin vastemielisenä tilanteen, jossa hänelle annetaan ristiriitaisia tai epämääräisiä ohjeita juuri kun hän on keskittymässä omaan suoritukseensa.
Kaikkiin muutoksiin on äänittäjän
kysyttävä ohjaajan mielipide ennalta. Niihin muutoksiin,
joita äänittäjä joutuu studiossa
tekemään, on syy kerrottava tai mieluummin
näytettävä lyhyesti näyttelijälle.
Tämä siksi että hän tietää uuden oton
syyn olevan muualla kuin hänen suorituksessaan. Samasta
syystä kaikkinainen keskustelu ja turha liikehtiminen
äänitysten aikana on pyrittävä minimoimaan ja
mahdollisten viivytysten syistä ilmoitettava studioon, ettei
epäluuloa ”takana puhumisesta” pääse
syntymään. Mitä tutumpi tekijätiimi on
keskenään, sitä vapaammin kaikkea edellä mainittua
rikotaan, mutta silloin kyse onkin keskinäisestä
luottamuksesta ja toisten työtapoihin tottumisesta. Kaiuttimiin ajetaan joissain tilanteessa esimerkiksi musiikkia
tai sellaisia tehosteääniä, joilla tahdistetaan
näyttelijöiden toimintoja studiossa. Tällöin
ajettavat äänet helposti menevät myös
näyttelijöiden mikrofonien kautta nauhalle, joten niiden taso
on varmistettava sekä voimakkuuden että äänen
laadun kannalta ennen tallennusta. Studion kaiuttimiin ajetaan usein myös ohjaajan
komentoyhteys eli sitä kautta ohjaaja voi keskustella
näyttelijöiden kanssa suoraan tarkkaamosta. Näin ohjaaja
voi kuunnella suoritusta mikrofonin kautta. Siten hän saa
oikeamman kuvan lopputuloksesta kuin mennessään
silmästä silmään puhumaan studioon. Toki
pelkän kaiuttimen kautta ohjaaminen ei ole erityisen tasa-arvoista
vuorovaikutusta. Komentoyhteyden avulla ohjaaja saa kuulutuksensa
tallennettua oton alkuun. Tämä helpottaa dialogileikkauksen
yhteydessä parhaiten onnistuneiden kohtausten
löytämistä - olettaen että
äänisuunnittelija on huomannut pitää kirjaa otosten
määrästä. Näyttelijöiden kannattaa tehdä äänityksen yhteydessä kaikkia sellaisia tehosteääniä itse, jotka auttavat heitä vuorosanojen uskottavassa tuottamisessa. Toisaalta tämä tuottaa lisäharjoitusta ennen äänitystä, mutta vastaavasti nopeuttaa jälkikäsittelyä ja toisaalta vaikuttaa esityksen uskottavuuteen. Hengityksen rytmitys, esineiden käsittelystä aiheutuneet äänet jne. ovat pieniä mutta tärkeitä vihjeitä kuulijalle. Usein tehosteääntä tuottavia toimintoja on karsittava vain kaikkein olennaisin ja tunnistettavin säilyttäen.
Näyttelijä on äänihahmona olemassa vain tuottamiensa äänten kautta. Tilallisen vaikutelman synnyttämiseen liittyy äänten lisäksi rytmi, jonka mukaisesti äänet on tuotettu, sekä liikesarja, jonka äänet peräkkäin muodostavat. Tehokas kauppamies vaatii ääninä napakan tavan kävellä, nahkaisen salkun käsittelyä, rivakasti avatun vetoketjun ja sieltä vetäistyjen esitteiden kahinan. Kaikki rytmisesti oikein suoritettuna tuottaa vaikutelman tehokkaasta ja kokeneesta. Edellä mainitut ”kauppamiehen äänet”
äänet soivat tilassa, eri etäisyyksiltä. Puhe on
sovitettava mukaan sarjaan. Toki tällaisen roolihahmon voisi
tehdä irtotehosteista peräkkäin leikellen, mutta saisiko
sen soimaan uskottavasti yhdessä tilassa?
Kirjallisuutta: Blomberg, E. – Lepoluoto, A.: Audiokirja. 1991 Crook, Tim.: Radio Drama, Theory and practice. Lontoo 2001 Salomaa, P.: Dokumentaarinen radio-ilmaisu. Helsinki 1989 Sonnenschein, David.: Sound Design, The Expressive Power of
Music, Voice, and Sound Effects in Cinema, Michigan 2001 Thom, Randy.: Designing a Movie for Sound teoksessa Sider, L.,
Freeman, D., Sider, J. (ed.): Soundscape, Lontoo 2003 Tuominen, E.: Stereofonia
|
||
© Äänipää 2006 - Ari Koivumäki
|