|
Äänen kuvaamistapojaÄänen graafinen kuva -
verhokäyrä
Tavallisimmin ääni kuvataan käyränä, joka
kuvaa ilmanpainemaksimien ja –minimien
määrää ja sijoittumista äänen edetessä.
Yksinkertaisin ääni on puhdas siniääni. Käyrän
huippukohdat kertovat ilmanpainemaksimien ja
pohjakohdat ilmanpaineminimien
sijainnit.
Käytännössä käyrä on hyvin monenmuotoista Tässä on kuvattuna kappale puhetta ja kuva on tietokoneen ruudulta äänieditoriohjelmasta. Lause ”tässä on elävä esimerkki” on lausuttu huolimattomasti puhekielellä, joten siitä ei löydy kaikkia äänteitä puhtaina. Suurennos o-vokaalin keskeltä näyttää, missä ilmanpainemaksimit ja -minimit sijaitsevat.
Graafisesta kuvasta näkyy, että kaikki
vokaalit ovat voimakkaita (=laajoja
ylös-alas-suunnassa). Konsonantit ovat
vähäisempiä kuten "t" lauseen alussa ja
s-äänne. Vielä paremmin eri äänteiden luonne
näkyy kuvassa, jossa on kuvattu säe Eino Leinon
runosta ”Hymyilevä Apollo”. Lause
kuuluu: "Kuka taitavi lempeä vastustaa".
"K"- ja" t"-äänteet ovat hyvin lyhyitä ja
niiden edessä on selvä tauko. Vokaalit ovat
voimakkaita, samoin soinnilliset konsonantit
kuten "m"-äänne. "S"-äänne on melko
heikko.
Sonogrammi
Sonogrammissa on vaaka-akselilla aika ja
pystyakselilla taajuudet. Mitä voimakkaampana
jokin taajuus on, sitä tummempana se näkyy
kuvassa. Tässä on sama lause sonogrammina.
Vokaaleissa näkyvät formantit tummina
”pilvekkeinä”. Tutki kuvasta, miten
diftongien kohdalla formanttialueet muuttuvat,
esim. diftongit –ai- ja –eä-.
S-äänne sisältää paljon hyvin korkeita
taajuuksia.
Ääni
3-ulotteisena
Äänieditoreissa on mahdollista analysoida lyhyen ääninäytteen taajuuksia 3-ulotteisena. Kaavion yhdellä sivustalla kulkee aika, toisella taajuudet ja eri taajuuksien voimakkuudet näkyvät ”kukkuloiden” korkeutena. Tämä esitystapa on yleensä aika
vaikeaselkoinen, mutta siitä on erityistä apua,
kun tutkitaan huoneen jälkikaiunnan
rakennetta tai äänen soundin
muuttumista.
Musiikillisten äänten
elämänvaiheet
Kolmiulotteisen esitystavan avulla voi tehdä päätelmiä siitä, miten ääni muuttuu ajan funktiona. Soitinten yksittäisissä äänissä voidaan erottaa kolme ”elämänvaihetta”:
2. Kestovaihe, äänen varsinainen ydin, ”body”. Siinä vaiheessa soivat formantit. Pitkä kestovaihe antaa äänelle äänienergiaa, voimakkuutta. Näppäinsoittimissa tai lyömäsoittimissa kestovaihetta ei ole tai se on hyvin lyhyt.
Häipymisen hitaus johtuu siitä, että
soittimen resonanssirakenteeseen on
varastoitunut energiaa, joka vähitellen
purkautuu. Mitä vähemmän soittimen rakenteessa
on vaimentavia elementtejä, sitä pitempään
soitin jatkaa soimistaan. Pisin vaimenemisaika
on soittimilla, joissa kieltä näpäytetään tai
lyödään, kuten piano, sello, kitara ja harppu.
Pianon matalimmat äänet voivat soida jopa 40
sekuntia. Myös lyömäsoittimet jäävät
värähtelemään pitkäksi aikaa. Lyhin häipymisaika on puhaltimissa. Katso tarkemmin joidenkin musiikki-instrumenttien sointiominaisuuksia täältä.
|
|
|||
5 - Pertti Korpinen |