Musiikkiäänityksen
laatukriteerit pintaa
syvemmältä
1.
Tilavaikutelma
Se on
vaikutelma orkesterin (ja solistin) ja
ympäröivän tilan vuorovaikutuksesta. Hyvässä
konserttisalissa musiikki
”pyöristyy” ja
”jalostuu”. Tilavaikutelmaa voidaan
analysoida seuraavien alaparametrien
mukaan:
a. Tilan suuruus se
on vaikutelma studion tai kuvitellun tilan
koosta.
-
Onko tilan
suuruus sopiva musiikin lajiin tai
tyyliin. Klassisessa musiikissa on
pitkä esitysperinne, ja tietyntyyppinen
musiikki soi parhaiten
tietyntyyppisessä salissa.
-
Onko ns.
monitilavaikutelmaa.
Musiikkiäänityksessä käytetään usein
keinotekoista kaiuntaa. Kuuluuko
yhtaikaa salin kaiunta ja keinotekoinen
kaiunta.
-
Miten toimii
stereofonia, voiko äänitettä kuunnella
myös monona.
-
Miten
käyttäytyvät ns. ensimmäiset
heijastukset? Onko tilantuntu kaikilta
osin hyvä? Ensimmäiset heijastukset
syntyvät konserttisalissa, kun
soittimien äänet heijastuvat lähimmistä
seinä- tai lattiapinnoista. Jos
äänitystilanteessa käytetään eri
soitinryhmillä lähimikrofoneja (ns.
tukimikrofoneja), voi olla, että
soitinten ääni peittää alleen salin
pehmeämmät ensimmäiset heijastukset.
Ensimmäiset heijastukset luovat
aivoissa mielikuvaa salin
koosta.
b.
Jälkikaiunta-aika: millainen mielikuva
syntyy jälkikaiunnan kestosta (pitkä/lyhyt
jälkikaiunta).
-
Jälkikaiunnan on
oltava musiikin lajiin sopiva. Liian
pitkä jälkikaiunta jossain nykymusiikin
teoksessa voi puurouttaa esityksen.
Toisaalta liian lyhyt jälkikaiunta
tekee musiikista raakaa.
-
Jälkikaiunta-aika
eri taajuuksilla. Yleensä
jälkikaiunta-aika on pisin matalimmilla
taajuuksilla. Mutta matalien
taajuuksien jälkikaiunta ei saa jäädä
vellomaan ylettömän pitkäksi
aikaa.
-
Jälkikaiunnan
sammuminen: jälkikaiunnan laadun kuulee
hyvin, kun jokin soitin tai
laulusolisti lopettaa.
c.
Jälkikaiunnan sävy. Millainen
jälkikaiunta on äänenväriltään tai
sävyltään.
-
Liian tumma
jälkikaiunta
-
Kuulostaako
keinotekoiselta kaiulta
-
Kuuluuko studion
resonansseja tietyillä
taajuusalueilla
-
Kuuluuko
erillisiä kaikuja tai tärykaikuja,
jotka jäävät väpättämään tietyillä
taajuuksilla
-
Onko jälkikaiunta
elävä, luonnollinen vai epäluonnollinen
tai ”kuollut”
d.
Jälkikaiunnan suhde suoraan ääneen:
vaikutelma suoran ja heijastuneen äänen
suhteesta.
-
Onko äänitteessä
hyvä suhde suoran äänen ja kaiunnan
välillä
-
Jos on käytetty
keinotekoista kaikua, onko suhde suoran
äänen ja keinokaiun välillä hyvä ja
aito
e. Jälkikaiunnan
suunta: vaikutelma eri suunnista
saapuvasta jälkikaiunnasta.
-
Tuleeko
jälkikaiunta tasaisesti eri
suunnista.
-
Onko
jälkikaiunnassa stereofoninen
tasapaino
-
Onko kaiunta
pistemäistä
-
Tuleeko eri
suunnista heijastuksia
f.
Monitilavaikutelma: kuulostaa siltä,
että soittajat ovat eri tiloissa tai osalla
soittajia on oma akustinen tila.
2.
Selkeys äänikuvassa
Kuulijalla
on mahdollisuus kuulla yksittäisiä äänilähteitä
tai instrumenttiryhmiä äänikuvassa.
a.
Erottelukyky: kuulijalla on mahdollisuus
kuulla ja erottaa samanaikaisesti soittavat
soittimet, soitinryhmät tai
ääniryhmät.
-
Partituuri auttaa
päättelemään, mitä pitäisi
kuulua
-
Onko matala puoli
selkeä vai puuroutuuko se
-
Kuuluvatko jotkut
soitinryhmät liian huonosti
-
Ovatko melodiaa
kuljettavat äänet riittävän
selkeitä
-
Mitä tapahtuu,
kun kuunnellaan monona
-
Erottelukykyyn
vaikuttavat tilan kaikuisuus ja
soitinryhmien
voimakkuussuhteet
b. Nopeiden sävelkulkujen
selkeys: voiko kuulla ja erottaa
yksittäisiä säveliä ja sointuja nopeassa
soitossa
c.
Sulautuvuus: Sovituksen luonteen
mukaisesti soitinten tulee sulautua
kokonaisuudeksi.
d. Sanojen
ymmärrettävyys: puhutun tai lauletun
tekstin tulee yleensä olla
ymmärrettävää.
-
Ässien
kuuluminen
-
Huomioitava
tekstin ja partituurin
yhteys
-
Huomioitava
esityksen polyfonisuus
-
Huomioitava
käytetty kieli
3.
Musiikillinen tasapaino
Tarkoittaa
voimakkuussuhteiden tasapainoa äänikuvan
perusosien kesken.
a.
Balanssi: on painotettava oikeita
soittimia
-
Miten painotetaan
solistia, taustaa ja säestäviä
soittimia
-
Kyseisen musiikin
esityskäytäntö on otettava
huomioon
-
TV:ssä on
huomioitava tv-kuvan
vaikutus
-
On
oltava stereofoninen suuntatasapaino
eli soitinten on oltava oikeissa
suunnissa.
b. Miksaamalla tehty
tasapaino: tarkoituksena voi olla, että
tehdään miksauksessa uusi todellisuus, joka ei
vastaa yhtään esitystilannetta.
-
Miksaamalla tehty
balanssi on aina sopimuksenvarainen. Se
on tehty jostain syystä, esim.
tuottajan toivomuksesta.
-
Tavoitteena on
jokin perinteinen tai jokin uusi
sointikäsitys
4.
Sointiväri
Äänikuvasta syntyy
vaikutelma soittimen tyypillisistä
sointiväreistä.
a.
Taajuustasapaino: Äänikuvan eri
soittimilla tulee olla niille tyypillinen
sointiväri.
-
Musiikin laji ja
soittotapa vaikuttavat
sointiväreihin
-
Sointi voi
kuulostaa
”verhotulta”
-
Kova,
aggressiivinen soundi
-
Soitin on
pystyttävä tunnistamaan soundin
avulla
-
Äänen tukevuus,
briljanssi, pistävyys,
kolisevuus
b.
Äänikuvan eri taajuusalueiden välillä
tulee olla hyvä balanssi
-
Onko korkeita ja
matalia taajuuksia sopivasti
-
Soivatko
soittimien tai laulajien eri rekisterit
oikeilla soundeilla
-
Säilyykö
sointiväri ja balanssi myös silloin,
kun soitetaan eri
voimakkuuksilla
-
Sordiinon
vaikutus
c. Attack: Äänen
syttymishetken tulee kuulosta sopivalta ja
soittimelle tyypilliseltä
-
Ovatko attakit
samanlaisia eri
rekistereissä
-
Aiheuttavatko
lisälaitteet (limitterit, yms. )
muutoksia attakkeihin
-
Soittotavan
vaikutus attakkeihin on
huomioitava
5.
Häiriötekijät
a. Sähköiset häiriöt: kohina, suhina,
brummi, häiriöpulssit, ym.
b. Akustiset
häiriöt: salin häiriöt, esiintyjistä
aiheutuvat häiriöt, soittimista lähtevät
häiriöt
c. Vääristyminen:
särö, vaihevirheet
d. Muut
häiriötekijät
6.
Stereovaikutelma
Tarkoittaa
sitä, että äänikuvassa on mahdollista havaita
soittimen suunnat.
a. Stereofoninen
tasapaino: äänten on jakauduttava
pitemmän ajan kuluessa tasaisesti koko
kannalle.
-
Kuuluuko
äänikuvan keksikohta
-
Äänikuva on
kallellaan jommallekummalle
puolelle
-
Äänikuvan ja
konserttitilanteen
vastaavuus
b. Suuntajakautuma:
vaikutelma äänilähteiden tasaisesta
jakautumisesta äänikuvan kannalle
-
Ping-pong
-
Soittimen tai
soitinryhmän leveys äänikuvassa, esim.
piano koko kannalla
-
Äänilähteiden
paikantamisen tarkkuus
c. Äänikuvan leveys ja
staattisuus: äänikuvan on pysyttävä
paikoillaan eikä se saa vaellella
6.
Esitys
Tähän
asiaan musiikin äänittäjällä ei ole paljonkaan
mahdollisuuksia puuttua.
Soitinkokoonpano ja
miehitys: liian täyteen ahdetulla sovituksella
ei paraskaan tallennustekniikka tuota hyvää
erottelua
|