Rummut ja rumpujen
äänittäminen
Rumpujen äänittämisestä on paljon tietoa alan
tietokirjoissa ja ammattilehdissä, joten tähän
on kerätty vain muutama asia sellaisia
maallikkoja varten, joille rumpujen
äänittäminen on vierasta.
Rumpujen äänitystekniikka riippuu monista
asioista: käytettävissä olevista laitteista,
musiikin lajista, soittotekniikasta,
akustisista olosuhteista, soundi-ihanteista ja
makuasioista. Jokaiselle soittimelle voi panna
oman mikrofonin tai voi käyttää yhtä
stereomikrofonia. Olosuhteet vaikuttavat
siihen, kumpi menetelmä valitaan.
Rumpujen äänityksen
mikrofonitekniikkaa
Erillismikrofonitekniikka on tavallisin
menetelmä. Jokaisella soittimella on oma
mikrofoni tai kahdella soittimella yksi
mikrofoni. Lisäksi peltien yläpuolella, n. 50
sentin päässä, ovat ns. over-heads -mikrofonit
tai koko rumpusetin yläpuolella on yksi
stereomikrofoni, jolla luodaan yhtenäisyys
äänikuvaan.
Stereokuvan tulee vastata suunnilleen
soitinten sijaintia soittotilanteessa.
Over-heads –mikrofonit luovat
stereokuvan, ja yksittäiset mikrofonit
panoroidaan vastaaviin kohtiin äänikuvassa.
Stereokuvassa matalat bassosoittimet ovat
keskellä (bassorumpu ja tom-tomit), korkeat
instrumentit sivustoilla (lautaset, hi-hats).
Kun korkeataajuiset soittimet ovat sivustoilla,
äänikuvan leveys aistitaan paljon selkeämmin.
Matalien äänten suuntaa on vaikeampi
havaita.
Mikrofonietäisyydet voivat studiossa olla
suurempia kuin lavatilanteissa, mutta
etäisyydet on aina tarkkaan kokeiltava.
Eniten keskustelua käydään edelleen
mikrofonityypeistä: mikä mikrofonityyppi sopii
parhaiten millekin soittimelle. Keskustelu on
sillä tavoin harhaanjohtavaa, että samaan
tulokseen voidaan päästä eri tavoin, eri
mikrofonityypeillä. Sokkokokeissa on huomattu,
että kokeneetkin musiikkiäänittäjät erehtyvät,
kun he äänikuvan perusteella koettavat
tunnistaa mikrofonityyppiä tai mikrofonin
sijaintia. Tärkeintä olisi käydä keskustelua
soundista: miltä rumpujen halutaan kuulostavan.
Mikrofonit etsitään sen jälkeen.
Käytännön syistä ja osittain soundisyistä
käytetään usein dynaamisia mikrofoneja. Niitä
perustellaan näin: ne ovat rakenteeltaan lujia,
ne sietävät suuria äänenpaineita, ne kestävät
yliohjautumista, ne eivät tarvitse
fantom-käyttöjännitettä. Kuitenkin nykyiset
kondensaattorimikrofonit alkavat myös olla
rakenteeltaan vankkoja, ne alkavat kestää
rumpujen suuria äänenpaineita ja
fantom-käyttöjännite saadaan helposti
mikseristä. Kondensaattorinmikrofonit tuottavat
runsaamman yläsävelten määrän, eli soittimissa
on enemmän kirkkautta tai briljanssia.
Mikrofonivalinnassa on aina lähdettävä
soundillisista lähtökohdista.
Rumpusetin
soittimet
1.
symbaalit, pellit (yleensä 2-4 kpl)
2. Hi-hat,
”haitsu”, ”haikka”,
jalkalautaset
3. Pikkutomit,
”etutomit”, (1-4 kpl)
4. Bassorumpu,
”bassari”, (yleensä 1-2
kpl)
5. Pikkurumpu,
”snare”,
”virveli”
6. Lattiatomit
(yleensä 1 kpl),
”stand-tom-toms”
Bassorumpu
Bassorumpu on matalaäänisin. Sitä soitetaan
jalkapedaalilla. Äänitystilanteessa
bassorummusta pitäisi saada hyvä, kiinteä
”THUD”-ääni, ja sen vuoksi
bassorummussa tarvitaan jonkinlainen demppari,
vaimennin. Ilman dempparia kuuluu kajahtava
”dummmmm”, samanlainen kuin
patarummusta. Dempparina voi olla huopa tai
tyyny, jos äänitystilanteessa haluaa hyvin
kuolleen äänen. Erilaiset pedaalit vaikuttavat
myös bassorummun ääneen. Bassorummun alle
tarvitaan matto, koska se alkaa vähitellen
liukua poispäin. Ja tietenkin öljyämätön
pedaali kitisee.
Äänitystilanteessa bassorummusta yleensä
poistetaan etukalvoa vastapäätä oleva
resonanssikalvo. Silloin mikrofonin voi
sijoittaa 10-15 sentin päähän kalvon
taakse. Soundista tulee kuiva, ja muiden
soitinten ylikuuluminen vähenee (= muut
soittimet eivät kuulu liian voimakkaina tästä
mikrofonista). Rummun ääntä dempataan
huovalla tai muulla pehmeällä
materiaalilla.
Mikrofoniksi voi valita mikrofonin, jossa ei
ole sisäisesti kompensoitu matalien taajuuksien
korostumista lähietäisyydellä – siis: ei
kannata käyttää ns. solistimikrofonia.
Bassorummun äänessä on erittäin paljon
äänienergiaa (jopa 150 dB lähietäisyydellä), ja
se määrää paljolti koko äänitteen äänitystason.
Jotta muut soittimet eivät hukkuisi
täydellisesti alle, voi bassorummun matalimpia
taajuuksia, alle 100 Hz, vaimentaa. Soundi ei
siitä olennaisesti huonone.
Lisälaitteista ainakin noise-gate voi olla
hyödyllinen.
Virvelirumpu
Virvelirumpu on useimmin käytetty rumpu. Siihen
kuuluu monimutkainen mekanismi, jolla
pohjakalvon yli menevät metallilangat
kiristetään. Tästä syntyy rummun omalaatuinen
ääni.
Viritysmahdollisuuksia on monia. Soittaja voi
valita oman makunsa mukaisen soundin.
Virvelirummuilla on yksi yhteinen ongelma:
resonanssivärähtely. Virvelissä voi olla jokin
ylä-ääni, joka re4sonoi sopivalla taajuudella
toisen rummun tai muun soittimen kanssa.
Äänitystilanteessa demppausjärjestelmä saattaa
aiheuttaa räminää. Snare eli virvelirumpu
äänitetään useimmiten ylhäältä, 5-10 sentin
päästä. Äänikokeissa eli tsekkausvaiheessa
pitää kuunnella erityisesti, ettei pellit kuulu
mikrofonista liian voimakkaina läpi. Myös tomit
voivat kuulua läpi liian voimakkaina.
Rummun kiinnityksen tulee olla niin tukeva,
ettei rumpu pääse liikkumaan äänityksen aikana
alaspäin tai vinoon.
Tomit
Tomien avulla saadaan soundivaihteluita.
Pikkutomit on kiinnitetty bassorumpuun.
Lattiatom seisoo omilla jaloillaan soittajan
oikealla puolella.
Soundin tulisi olla sopivan pyöreä. Mitä
paksummat ovat rummun kuoret, sitä parempi
ääni. Dempparit ovat avuksi sopivan soundin
löytämiseksi. Mikrofonin voi asettaa samalla
tavoin kuin pikkurummussa. Kummallekin tomille
voi panna oman mikrofonin tai molemmille
yhteensä yksi mikrofoni. Lattiatomeista voi
poistaa resonanssikalvon, ja mikrofonin voi
panna soittimen sisään samalla tavoin kuin
bassorummussa. Tomien ja pikkurummun kalvon
reunaan kiinnitetään joskus liimanauhalla
vaimentavia huopasuikaleita.
Tomien pohjakalvot viritetään yleensä hieman
matalammiksi kuin yläkalvot, jotta saataisiin
pyöreä soundi.
Symbaalit
Symbaalien ja hi-hatien ääni on kevyempi ja
kirkkaampi kuin rumpujen, joten niiden ääni
erottuu selkeämmin myös taustalla. Äänessä on
matalampi iskun aiheuttama komponentti ja
paljon korkeita taajuuksia. Ääntä ei voi
säätää.
Hi-hatien (jalkalautasten) äänen on oltava
terävä, kun ne jalalla lyödään yhteen. Alempi
pelti on yleensä hieman painavampi. Mikrofonit
sijoitetaan usein 30-50 senttiä peltien
yläpuolelle. Haitsua voi äänittää huomattavasti
lähempää.
Pieniä lautasia äänitettäessä ongelmana voi
olla doppler-ilmiö: lautasten reuna liikkuu
edestakaisin mikrofonin editse. Sitä käytetään
myös tehokeinona.
Symbaalien (ride-symbaali) saa aikaan
perusrytmin, joka kulkee läpi teeman. Se on
raskas, jotta syntyisi korkea aksenttiääni
”pinggg”.
Ohut ride-symbaali synnyttää yleensä
tunkkaisen soundin, mutta kaikki lyönnit
kuuluvat selvästi erikseen. Rumpali voi teipata
symbaalejaan, jotta ääni olisi kuivempi,
”tiukempi”.
Crash- eli aksenttisymbaalit ovat
halkaisijaltaan pienempiä kuin ridet. Ne ovat
myös ohuempia. Ääni on kirkas ja häipyy
nopeasti pois. Useimmat ridet antavat
crash-efektin, kun niitä lyödään lähelle reunaa
rumpukapulan tylpällä päällä.
Rumpupalikat
Rumpupalikat ovat puisia, mutta on myös
muovipäisiä palikoita. Erikoistilanteisiin
käytetään vispilöitä ja huopapäisiä
palikoita.
|
|