Mikrofonit
Mikrofonityyppien jaottelua
Mikrofonin tehtävänä on
muuttaa ilman värähtelyt vastaavaksi
sähkövärähtelyiksi. MIkrofonissa syntyvä hyvin heikko sähköjännnite on yhtäpitävä eli analoginen akustisen äänien kanssa. Mikrofonin sähköiseksi muuttama ääni voidaan muuttaa vahvistimen ja kaiuttimen avulla takaisin ilman värähtelyiksi, siis kuultavaksi ääneksi.
Äänentoistoketjun tärkein lenkki on kaiutin. Hienotkaan stereot eivät soi hyvin, jos niihin on liitetty huonot kaiuttimet. Samalla tavalla äänen tallennuksessa tärkein tekijä on mikrofoni: Hyvällä mikrofonilla ja vanhalla halvalla kasettinauhurilla voi saada aikaan paremman äänityksen kuin huonolla mikrofonilla ja hienolla digitaalinauhurilla.
Mikrofoneja voidaan jaotella hyvin eri perusteilla. Kun puhutaan "laulumikeistä", "headsetmikseistä" tai "haastattelumikrofoneista", mikrofoneja luokitellaan niiden käyttötarkoituksen mukaan. Käyttötarkoituksia on kuitenkin lähes rajattomasti. Tällainen mikrofonien luokittelukin on kaikkea muuta kuin tyhjentävä. Täsmällisimmin mikrofoneja voidaan luokitella niiden sähköisen toimintaperiaatteen ja suuntakuvion mukaan.
1. Sähköisen toimintaperiaatteen mukaan
2. Suuntakuvion mukaan
Pallo (omni, undirectional)
Hertta / "munuainen" (cardioid)
Hyperhertta (hypercardioid)
Kahdeksikko (figure 8)
Suuntamikrofoni / "haulikko" (directional / shotgun)
3. Harvinainen, mutta toimiva tyyppittelytapa on mikrofonien jaottelu niiden niiden sisäisen akustisen rakenteen mukaan.
Dynaaminen
mikrofoni
Toimintaperiaate: kelaan kiinnitetty mikrofonikalvo liikkuu magneettikentässä.
Dynaamisessa mikrofonissa on voimakas
magneetti ja pieni kela, joka on kiinnitetty mikrofonin kalvoon. Kun
ääniaallot osuvat kalvoon, kalvo liikkuu edestakaisin
ääniaaltojen tahdissa. Samalla se liikuttaa kelaa
voimakkaassa magneettikentässä. Fysiikan lakien mukaan
tässä tilanteessa kelan päihin indusoituu (syntyy)
jännitteen vaihtelua, joka vastaa ääniaaltojen vaihtelua. Toimintaperiaate on siis sama kuin tavallisessa kaiuttimessa, mutta "toisin päin".
Vahvuudet:
Heikkoudet:
Dynaamisen mikrofonin rakenne
(halkileikkaus: kalvoon kiinnitetty kela liikkuu voimakkaassa
magneettikentässä. Kelan päihin indusoituu
jännitettä, joka vaihtelee ääniaaltojen tahdissa.
Dynaamiset mikrofonit ovat yleensä varsin vankkoja, ja niitä
käytetään tilanteissa, joissa mikrofonia
pidetään kädessä, se voi pudota tai se joutuu
äärimmäisiin ilmastollisiin olosuhteisiin. Osa
kannettavien selostusnauhureiden mikrofoneista on dynaamisia.
Niksi: Jos unohdit mikrofonin, mutta muistit ottaa mukaan kuulokkeet, voit käyttää kuulokkeita dynaamisina mikrofonina: Kytke kuulokkeet mikrofoniliitäntään ja puhu kuulokkeisiin! Saattaa näyttää hullulta, mutta kuulokkeillakin äänitys onnistuu - soundi on toki omalaatuinen...
Kondensattorimikrofoni
Toimintaperiaate: Ulkopuolisella virtalähteellä synnytetyssä sähkökentässä liikkuva, sähköä johtava kalvo saa aikaan sähkökentän muutoksen.
Kondensaattorimikrofonissa on ohut
sähköä johtava kalvo, joka on asennettu lähelle
kiinteää metallilevyä. Metallilevy ja kalvo muodostavat
yhdessä kondensaattorin, joka varataan
sähköjännitteellä. Kaavakuvassa on kondensaattori
(kaksi vastakkaista levyä, G tarkoittaa paristoa).
Kun ääniaallot liikuttavat
kondensaattorimikrofonin kalvoa, vaihtelee metallilevyn ja kalvon
välinen etäisyys. Etäisyydenmuutokset aiheuttavat
kondensaattorissa kapasiteetin eli varauskyvyn vaihteluita
äänen tahdissa. Mitä lähempänä levyt
ovat, sitä ”ärhäkämpi” on levyjen välinen
varausero. Jos levyt koskettavat toisiaan, tapahtuu oikosulku ja
jännityksen purkautuminen. Kun levyjen välinen etäisyys
vaihtelee, syntyy sähköisissä piireissä
varausvirtoja, joita voidaan sähköisesti vahvistaa ja johtaa
mikrofonikaapelia pitkin eteenpäin.
Kondensaattorimikrofoni tarvitsee
aina virtalähteen: pariston tai muun virtalähteen. Virtalähteellä kalvo ja sen lähellä oleva
metallilevy saadaan sähköisesti varatuiksi. Ilman virtaa
kondensaattorimikrofoni ei toimi.
Tässä on tekninen kaavakuva
kondensaattorimikrofonista, piirretty vuonna 1978 silloisen tekniikan
mukaan. Kalvo ja metallilevy muodostavat kondensaattorin, kun ne
varataan tasajännitteellä. Tasajännite saadaan
virtalähteestä. Kalvon liikkuessa kondensaattorin
kapasitanssi vaihtelee.
Kapasitanssin vaihtelu äänen tahdissa
aiheuttaa tähän piiriin kytketyssä suurohmisessa
vastuksessa jännitehäviöitä.
Jännitehäviöt taas aiheuttavat sen, että
mikrofonissa olevan elektroniputken, tms. vahvistus vaihtelee
ääniaaltojen mukaan
Kondensaattorimikrofonissa tarvitaan etuvahvistin, jona tavallisesti
oli ennen putkivahvistin tai uudemmissa malleissa
FET-kenttätransistorivahvistin. Kondensaattorimikrofonin etuvahvistin on
mikrofonin sisällä sen vuoksi, että itse mikrofonissa
syntyvät jännitevaihtelut ovat erittäin pieniä
eikä signaalia voi kuljettaa mikrofonikaapelissa pitkiä
matkoja. Siispä se joudutaan vahvistamaan jo mikrofonin
sisällä. Kondensaattorimikrofonia on
käsiteltävä varoen. Sisällä on elektroniikkaa,
ja mikrofonikalvo on erittäin ohut.
Vahvuudet:
Heikkoudet:
Kondensaattorimikrofonin
virtaongelma
Tässä kondensaattorimikrofonissa virtalähteenä on
litteä paristo. Mikrofonin kuori kierretään auki ja
paristo voidaan sijoittaa paikalleen. Mikrofonin kyljessä on
päälle/pois –kytkin.
Vielä 1970-luvulla studioissa oli
erillisiä ja raskaita kondensaattorimikrofonien
virtalähteitä. Mikrofonikaapelissa tarvittiin 5 - 6 johdinta,
Näistä kaksi oli äänisignaalia varten ja loput
mikrofonin tarvitsemaa virtaa varten. Kuvassa on vanhanmallinen
mikrofonikaapeli avattuna: ( 1. maajohto, 2. hehkujohdin,
3.anodijännite, 4. ja 5. äänijohdot ja 6.
symmetrisessä hehkutuksessa toinen hehkujohdin).
Kuvassa on saksalaisen Neumannin maineikas
U67 ja U87 –studiomikrofoni.
1970-luvulla kehiteltiin ns.
phantomsyöttöiset mikrofonit. Niissä on mikrofonikotelon
sisään rakennettu (tavallisimmin) FET-transistori- eli
kenttätransistorietuvahvistin. Sen vaatima
käyttöjännite syötetään
äänipöydästä tai erillisestä
virtalähteestä normaalia mikrofonijohtoa pitkin.
Mikrofonikaapelissa ei ole enää monia erillisiä
johtimia. Samaa kaapelia pitkin toiseen suuntaan menee
äänisignaali ja paluusuuntaan tulee
käyttöjännite, joka on 48 volttia.
Äänittäjän elämä on helpottunut.
Ennen phantomia oli 1960-70–luvuilla jonkin
verran käytössä saksalainen
Tonader-virtasyöttö. Siinä virran plus ja miinus
kulkivat mikrofonikaapelin ”kuumia” johtimia pitkin. Phantomissa plus
kulkee ”kuumia” johtimia pitkin, miinus kulkee kaapelin
päällysverkkoa pitkin.
Elektreettikondensaattorimikrofoni
Toimintaperiaate: Pysyvästi synnytetyssä sähkökentässä liikkuva metallikalvo saa aikaan sähkökentän muutoksen.
Elektreettikondensaattorimikrofonissa kalvojen tarvitsema sähkövaraus,
ns. polarisointijännite, on ladattu kiinteästi
mikrofonikapseliin. Paristo tarvitaan ainoastaan signaalin
vahvistamista varten. Elektreettikondensaattorimikrofoni (tai lyhyemmin elektreettimikrofoni) on kondensaattorimikrofonin erikoistyyppi.
Elektreettikondensaattorimikrofonin kalvo on muoviainetta,
johon sähkövaraus saadaan pysyvästi kuumentamalla kalvoa
voimakkaassa magneettikentässä. Kalvon varaus laskee vuosien
mittaan, mutta elinikä voi silti olla kymmeniäkin vuosia.
Sanotaan, että elektreettimikrofonille voi olla vahingollista se,
että sitä kuljetetaan paljon ulos pakkaseen ja taas
sisään. Kalvon alle kondensoituu kosteutta, joka aiheuttaa
”läpilyöntejä” ja mikrofonin vähittäistä
huononemista. Samoin alkuaikoina varoiteltiin, ettei
elektreettikondensaattorimikrofonia tulisi jättää kuumaan, yli 60
asteen säilytyspaikkaan.
Elektreettikondensaattorimikrofoneja käytetään
paljon mm. kannettavien nauhoittimien yhteydessä (esim.
MiniDisc-tallentimissa). Tunnettu elektreettikondensaattorimikrofonien valmistaja on japanilainen SONY. Myös tanskalainen Brüel&Kjaer tekee kalliita ja arvostettuja elektreettimikrofoneja.
Vahvuudet:
Melko herkkä myös hiljaisille äänille
Laadukkaasti tehtynä tallentaa äänen melko luonnonmukaisesti
Melko edullinen valmistaa
Heikkoudet:
Mikrofonissa syntyvä jännite on hyvin heikko ja sitä on vahvistettava jo itse mikrofonissa: tämä vahvistin tarvitsee virtaa (tavallisesti paristosta)
Mikrofonin kastuminen tai kova pakkanen voi tuhota mikrofonin
Kondensaattorimikrofonin
ja dynaamisen mikrofonin eroja
Transienttien
toisto: Kondensaattorimikrofonin kalvo on erittäin ohut, n.
1-10 mikrometriä. Kalvo painaa vain muutamia milligrammoja.
Dynaamisen mikrofonin kalvo painaa 20 kertaa enemmän. Kun
kondensaattorimikrofonin kalvo on kevyt, se reagoi nopeasti
äkillisiin äänenpaineen muutoksiin (ns.
transienttiääniin = äkillisesti alkaviin ja loppuviin
ääniin). Dynaaminen mikrofoni on paljon
”jähmeämpi”. Mikrofonissa kalvo ja siihen kiinnitetty kela
painavat niin paljon, etteivät ne lähde kovin nopeasti ja
helposti värähtelemään äänen mukana.
Ääni värittyy, ja kirkkaus vähenee
Herkkyys:
Kondensaattorimikrofoni on siis huomattavasti herkempi kuin dynaaminen
mikrofoni. Kondensaattorimikrofonin kalvo liikkuu jo hyvinkin heikosta
äänestä. Kondensaattorimikrofonilla saa vangituksi
kaukaisia ja hiljaisia ääniä, mutta samalla se on
herkkä myös erilaisille häiriöäänille.
Virta:
Kondensaattorimikrofoni tarvitsee virtaa – joko
äänipöydästä, erillisestä
virtalähteestä tai paristosta mikrofonin sisällä.
Dynaaminen mikrofoni toimii aina.
Käsittely:
Useimmat dynaamiset mikrofonit ovat varsin vankkarakenteisia ja
kestävät hyvin erilaisia sääolosuhteita.
Kondensaattorimikrofonia pidetään aika harvoin
kädessä – oikeampi paikka on mikrofonijalassa.
Magneettikentän
häiriöt: Dynaamiset mikrofonit ovat alttiita
magneettikenttien häiriöille. Esim. tv-vastaanottimen
lähellä mikrofoniin helposti indusoituu 50 Hz:n hurinaa.
Monissa dynaamisissa mikrofoneissa on häiriönpoistokela,
jolla vähennetään ulkoisten kenttien aiheuttamia
häiriöitä. Häiriönpoistokela on sarjassa,
mutta vastakkaiseen suuntaan käämittynä.
Voimakkaat
äänet ja yliohjautuminen(säröytyminen):
Kondensaattorimikrofonin kalvon ja kiinteän levyn välinen
etäisyys on n. 5-50 mikrometriä. Kondensaattorimikrofonit
eivät kestä yhtä hyvin voimakkaita ääniä
kuin dynaamiset mikrofonit. Joissakin studiomikrofoneissa on kytkin,
jolla saadaan itse mikrofonissa n. 10 dB:n esivaimennus, ja mikrofonia
voi käyttää suuremmissa äänenpaineissa.
Esivaimennus estää mikrofonin sisäisen etuvahvistimen
yliohjautumisen. Useimmiten voimakkaat äänet
säröytyvät kondensaattorimikrofonissa sen vuoksi,
että mikrofonin sisällä oleva vahvistin yliohjautuu.
Esim. tuuli saattaa aiheuttaa infraäänialueella voimakkaita
huippuja. Mikrofonissa tulisi sen vuoksi olla leikkuri kaikkein
matalimpien äänten katkaisemiseen.
Mikrofonien
suuntakuviot
Suuntakuvio kuvaa mikrofonin
herkkyyttä eri suunnista. Se kertoo, millä
etäisyydellä äänilähteen tulee olla eri
puolilla mikrofonia, jotta se kuuluisi samalla voimakkuudella kuin
suoraan edestä.
Yleisesti ottaen lähes kaikki
mikrofonit ottavat matalia taajuuksia joka puolelta (suuntakuviona
pallo). Korkeilla taajuuksilla suuntakuvio kapenee, ja kaikkein
korkeimmilla taajuuksilla lähes kaikki mikrofonit ovat
herkkiä vain suoraan eteenpäin. Tämä tarkoittaa,
että takana olevat äänet kuulostavat todellista
tummemmilta, bassovoittoisilta.
Painemikrofonin suuntakuvio on virallisesti pallo, mutta yli 10 kHz:n
taajuuksilla suuntakuvio kapenee, ja takaa tulevat äänet
kuuluvat paljon heikommin. Tässä kaavakuvassa on
Brüel&Kjaerin pallomikrofonin suuntakuviot 1 kHz:n, 10 kHz:n
ja 15 kHz:n taajuudella. Korkeilla taajuuksilla mikrofoni on
selvästi eteenpäin suuntaava.
Suoraan eteenpäin –suuntaa kutsutaan on-axis suunnaksi eli
pääherkkyyssuunnaksi. Kaikki äänet on-axis
–suunnassa ovat kaikilla mikrofoneilla kirkkaimmillaan. Sivusuunta eli
off-axis on ongelmallisempi. Useimmat mikrofonit toistavat off-axis
–äänet tummempina. Haastattelutilanteessa sivussa istuvat
kuuluvat tummempina.
Musiikkiäänityksissä
jälkikaiunta on usein aika tummaa. Yksi syy siihen voi olla,
että diffuusi jälkikaiunta tulee off-axis –suunnasta.
Painegradienttimikrofonin perussuuntakuvio on kahdeksikko. Mikrofoni on
herkkä eteen ja taakse, mutta ei sivulle. Kahdeksikkomikrofoni on
sillä tavoin ideaalinen, että se on kaikilla taajuuksilla
lähes samanlainen kahdeksikko. On-axis ja off-axis
-äänissä ei ole mainittavaa eroa. Jos
äänilähde on hieman sivussa, kaikki taajuudet kuuluvat
tasapainoisesti.
Kaksikalvoiset
studiomikrofonit
Joissakin
studion kondensaattorimikrofoneissa on kytkin, jolla voi vaihtaa
suuntakuvion. Se on toteutettu niin, että mikrofonissa on kaksi
vastakkaisilla puolilla olevaa kalvoa ja kalvojen tarvitseman
jännitteen, ns. polarisaatiojännitteen, napaisuutta ja
jännitteen määrää muutetaan.
Yksinkertaisella yhteenlaskulla voidaan teknisesti
selvittää kalvojen yhdessä
synnyttämä suuntakuvio.
Kaksikalvoiset mikrofonit ovat akustiselta
toimintatavaltaan painegradienttimikrofoneja.
Korkeilla taajuuksilla mikrofoni on
herkkä kummankin kalvon suuntaan, mutta sivulla syntyy vaimennusta.
Suuntamikrofonit
Ns. suuntamikrofoneissa
(”haulikkomikrofoneissa”) suuntaavuus on saatu
interferenssiperiaatteella. Mikrofonissa on pitkä putki, jonka
sivussa on aukkoja. Sivusta tulevat äänet kulkevat putkessa
eri mittaisen matkan, saapuvat mikrofonikalvolle eri vaiheissa ja
kumoavat toisiaan. Edestä tulevat äänet saapuvat kaikki
samassa vaiheessa.
Suuntamikrofoni on hyödyllinen, kun prinsessa on
valtiovierailulla, eikä äänittäjä
pääse lähelle. Suuntakuvio on matalilla aika laaja,
korkeilla varsin kapea eli keila, ”ultradirectional”.
Mikrofonien
akustinen rakenne
Mikrofonin akustisella rakenteella tarkoitetaan mikrofonikalvon ja sitä ympäröivän mikrofonin sisäisen rakenteen toimintaperiaatetta. Käyttäjän kannalta mikrofonin
akustinen periaate on merkittävä. Se määrittää miten
mikrofoni reagoi ääneen.
Painemikrofoni
Painemikrofonissa on lähes umpinainen
kotelo, jonka etuosana on ohut mikrofonikalvo. Sisällä oleva
ilmatila on mahdollisimman pieni. Sivussa on pieni paineentasausaukko. Painemikrofoni ei havaitse äänen
tulosuuntaa. Painemikrofonin suuntakuvio on pallo: mikrofoni reagoi
samalla tavoin edestä, takaa ja sivulta tuleviin ääniin.
Käytännössä kuitenkin pallomikrofoni on korkeilla
taajuuksilla herkin edestä tuleville äänille.
Pallosuuntakuvioinen kondensaattorimikrofoni on rakennettu niin,
että kalvon takana on kiinteä levy. Levyssä on koloja,
joihin ilma pääsee puristumaan. Tyypillinen pallomikrofoni
studiossa on esim. Brüel&Kjaerin 4006.
Dynaamisista painemikrofoneista tunnetuin on ehkä amerikkalaisen
Electro-Voicen selostusmikrofoni RE 50. Suuntakuvio on pallo
(omnidirectional) ja lisäksi siinä on kaksinkertainen kuori,
joka vähentää hankausääniä.
Painegradienttimikrofoni
(nopeusmikrofoni)
Painegradienttimikrofonissa on avoin kalvo,
ja ääniaallot pääsevät kalvon etu- ja
takapuolelle. Kalvo taipuu etu- ja takapuolen paine-erojen
vaikutuksesta.
Painegradienttimikrofonin luonnollisin suuntakuvio on kahdeksikko:
mikrofoni ottaa ääniä edestä ja takaa, mutta ei
sivulta. Erilaisilla mekaanisilla ja sähköisillä
konstruktioilla on saatu aikaan hyvinkin erilaisia suuntakuvioita.
Hertta-suuntakuvio
(herkkä eteenpäin, epäherkkä taaksepäin)
voidaan rakentaa ns. akustisen labyrintin avulla: takaa tulevia
ääniä viivästetään sen verran, että
ne osuvat yhtaikaa kalvon etu- ja takapuolelle, eikä kalvo
pääse liikkumaan. Mikrofonin kyljessä on reikiä,
joista takaa tuleva ääni pääsee kuoren
sisälle. Mikrofonin sisällä ääni kuljetetaan
pidemmän matkan niin , että ulko- ja sisäkautta
ääni saapuu yhtaikaa kalvon kummallekin puolelle, eikä
kalvo reagoi takaa tulevalle äänelle. Jos peittää
mikrofonin kyljessä olevat reiät, voi käydä niin,
että mikrofoni menettää suuntaominaisuudet,
Painegradienttimikrofoni
ja bassot
Painegradienttimikrofonin akustinen periaate
aiheuttaa sen, että mikrofoni reagoi huonosti mataliin
ääniin. Kun matalat äänet vyöryvät
mikrofonikalvon ohi, matalilla taajuuksilla on hyvin vähän
paine-eroa kalvon molemmin puolin. Korkeilla taajuuksilla paine-ero on
huomattavasti suurempi. Tämä rakenteellinen ongelma on
jouduttu rakenteellisesti kompensoimaan niin, että mikrofonin
kalvo korostaa matalia taajuuksia. Se merkitsee samalla sitä,
että matalat häiriöäänet, kuten
tuulihäiriöt, korostuvat.
Samaan asiaan liittyy se, että
painegradienttimikrofoneissa matalat taajuudet korostuvat, kun
mikrofoni on hyvin lähellä äänilähdettä.
Tämä on ns. lähiefekti eli ”proximity-efekti”.
Syynä on se, että lähietäisyydellä
äänenvoimakkuus nopeasti vähenee, kun
etäännytään mikrofonista. Siitä syntyy
ylimääräistä paine-eroa kalvon etu- ja
takapuolelle. Kun matalia vielä korostetaan, vaikutus tulee esiin
voimakkaana matalilla taajuuksilla.
Lähiefektiä käytetään hyväksi niin,
että esim. bassosoittimista mikrofoni tuottaa erityisen
bassopitoisen äänen, kun mikrofoni on lähellä.
Joissakin painegradienttimikrofoneissa on kytkin, jolla bassojen
korostusta voi vaimentaa. Laulusolistin ääni olisi hyvin
jyrisevä, jos bassoja ei vaimennettaisi. Saksalaisen Sennheiserin
MD441-mikrofonissa on kaksi kytkintä: MS-kytkin (musiikki-puhe
–kytkin) vaimentaa bassoja S-asennossa, brillanz-kytkin korostaa
ylemmän preesensalueen taajuuksia.
Painevyöhykemikrofoni
PZM
Uudenlaista ajattelua edusti aikanaan
PZM-mikrofoni (pressure zone microphone) eli
painevyöhykemikrofoni. Sen periaate on seuraava:
Kun ääni osuu suureen pintaan, aivan pinnan tuntumassa,
muutaman millin etäsyydellä, ääni on kaksi kertaa
voimakkaampaa. Siinä on yhtaikaa tuleva ja heijastuva
ääniaalto. Mikrofoni kannattaa sijoittaan hieman pinnan
yläpuolelle. PZM-mikrofonissa on hyvin pieni painemikrofoni
(pallosuuntakuvio).
Mikrofonin soundi on hyvä, mutta
sopivan pinnan löytäminen ja kiinnitys voi tuottaa ongelmia.
Periaatteessa esim. keskustelutilanteessa riittää yksi
PZM-mikrofoni. Jos se on pöydän pinnassa,
häiriöäänet ovat voimakkaita. Paperit, kahvikupit,
jne. kahisevat voimakkaasti.
PZM-mikrofonissa on kuitenkin uudenlainen idea, ja mikrofoni on monissa
tilanteissa käyttökelpoinen.
D. M. Huber esittelee kirjassaan Microphone
Manual , Design and application (1988) erilaisia konstruktioita, joilla
voi kokeilla pinnan lähellä olevaa painevyöhykettä.
Mikrofonien
käyttövinkkejä
Pallomikrofoni tuntuu usein tummemmalta,
koska se ottaa ääniä joka puolelta, ja heijastukset ovat
aika matalataajuisia. Joissakin pallomikrofoneissa on
sisäänrakennettuna korkeiden korostus, mikä kirkastaa
ääntä. Pallomikrofoni kestää parhaiten tuulta
ja käsittelyä, koska se reagoi vain kalvon edessä
tapahtuviin painemuutoksiin. Suuntaavissa mikrofoneissa
(painegradienttimikrofoneissa) ilma liikkuu vapaasti kalvon molemmin
puolin ja synnyttää helposti
häiriöääniä.
Pallomikrofonien bassotoisto on hyvä
matalimpiin taajuuksiin saakka. Suuntaavissa mikrofoneissa matalien
toisto on huonompi. Tosin lähietäisyydellä
(0-50 cm) suuntaava mikrofoni ylikorostaa bassoja.
Langattomat mikrofonit
Langattomien mikrofonien
käyttö on nykyisin helppoa, kunhan huolehtii siitä,
että mikrofonit käyttävät eri kanavia (taajuuksia).
Langattoman mikrofonin vastaanotin toimii diversity-periaatteella.
Vastaanottimessa on kaksi antennia, jotka sijoitetaan etäälle
toisistaan. Vastaanotin automaattisesti valitsee sen antennin, jonka
signaali on voimakkaampi.
Mikrofonikaapelista
löydät lisätietoa täältä. Mikrofonien
brummiongelmista (hurinahäiriöistä) on puolestaan lisätietoa täältä.
|