Mikrofonitekniikat
musiikkiäänityksessä
Musiikkiäänityksissä käytetään nykyään useita
mikrofoneja. Vielä 1950-luvulla tehtiin
erinomaisesti soivia jazz-äänityksiä vain
yhdellä mikrofonilla. Silloin tyydyttiin
vähempään, valittiin hyvä äänityspaikka ja
sijoiteltiin soittajat mikrofonin ääreen niin,
että syntyi hyvä akustinen tasapaino.
Nykyisin on kaksi erilaista
mikrofonitekniikkaa. Molemmilla tekniikoilla on
etunsa ja haittansa. Se, mitä tekniikkaa
käytetään, riippuu musiikkiesityksen
luonteesta, esitysperinteistä ja akustisista
olosuhteista.
Pää-tukimikrofonitekniikka
Yksi tai kaksi mikrofoniparia
(stereomikrofoniparia) tallentaa pääosan
äänestä, 70-80 %. Ne sijoitellaan
mahdollisimman edullisesti, jotta äänikuva ja
sointikuva olisi mahdollisimman hyvä. Loput
mikrofonit ainoastaan tukevat, kirkastavat tai
täsmentävät äänikuvaa 20-30 %:n osuudella.
Tukimikrofonit sijoitetaan lähelle niitä
soittimia, jotka tarvitsevat tukea, siis eivät
kuulu riittävän hyvin tai tarkasti
päämikrofoneissa. Suurissa musiikkisaleissa
salin perälle voidaan asettaa pari ns.
ambienssimikrofonia (ambienssi = ympäröivä),
joilla saadaan lisää salin tuntua
äänitykseen.
Pää-tukimikrofonitekniikkaa
käytetään, kun äänitetään soittimia, jotka
jo sellaisenaan soivat äänityspaikalla
hyvin ja tasapainoisina.
Sinfoniaorkesterille sopii yleensä
pää-tukimikrofonitekniikka. Päämikrofonit,
1-2 stereomikrofoniparia, asetetaan niin,
että äänikuva kuulostaa hyvältä pelkästään
niiden kautta. Tukimikrofoneilla tehdään
ainoastaan pieniä
balanssikorjauksia.
Viime vuosikymmeninä on tehty
sinfoniaorkesterin äänitteitä käyttämällä
ainoastaan päämikrofoneja. Yleensäkin
mikrofonien määrää on vakavan musiikin
äänityksissä pyritty vähentämään. Ns.
”minimalistit” ovat sillä kannalla,
että parhaat äänitykset tehdään yhdellä
stereoparilla parhaassa mahdollisessa salissa.
He näkevät paljon vaivaa oikean äänityspaikan
löytämiseksi.
Keski-Euroopassa käytetään edelleen runsaasti
tukimikrofoneja. Suurta tukimikrofonimäärää
puolustellaan mm. sillä, että äänikuvan
sisäisiä balansseja voidaan nopeasti muuttaa,
kun jokaisella soitinryhmällä on omat
tukimikrofoninsa.
Ambienssimikrofonien sijoittelu ei ole kovin
kriittistä, koska salin yleisakustiikka soi
suunnilleen samanlaisena kaikkialla. Myöskään
niiden suuntaamisessa ei ole sääntöjä; ne
voivat osoittaa jopa kohti takaseinää tai
kattoa.
Monimikrofonitekniikka
eli erillismikrofonitekniikka
Tarkoittaa, että kaikki mikrofonit ovat
äänityksen aikana samanarvoisia. Mikrofonit
viedään aika lähelle soittimia, jotta kukin
soitin saataisiin tallennettua mahdollisimman
puhtaana. Jos on vuotoja eli ylikuulumista
(soitin kuuluu myös naapurin mikrofonista),
pannaan mikrofonien ja soitinten väliin
väliseiniä, sermejä.
Monimikrofonitekniikassa
mikrofonit ottavat lähiääniä, ja
lopullinen äänikuva syntyy vasta
äänipöydässä, mikserissä. Tätä tekniikkaa
käytetään silloin, kun bändin sisäinen
balanssi ei ole kunnossa tai kun
yksittäisten soitinten tai soitinryhmien
soundeja halutaan vapaasti muokata.
Monimikrofonitekniikka tarjoaa
äänittäjälle ja tuottajalle suuret
muokkausmahdollisuudet.
Monimikrofonitekniikka on vaikea
tekniikka, ja aina on olemassa
epäonnistumisen vaara.
Yleensä käytetään monomikrofoneja. Ne
sijoitetaan lähelle soittimia. Oikea sijoittelu
on tärkeää, koska lähietäisyydellä soundierot
eri suunnissa ovat suuria. Pienikin mikrofonin
siirto muuttaa soundia. Kukin mikrofoni
panoroidaan äänipöydässä sopivaan kohtaan
kannalle. Jos ylikuuluminen on vähäistä,
panoroinnin voi tehdä mieleisekseen. Orkesterin
luonnollista sijoittelua ei tarvitse noudattaa.
Jos ylikuuluminen on voinakasta, mikrofonit
alkavat toimia stereopareina, ja silloin on
turvallisempaa sijoittaa äänilähteet kannalle
samoihin asemiin kuin studiossa.
Hiljaiset ja voimakkaat soittimet tulisi
mahdollisimman hyvin eristää toisistaan
vuotojen takia. Soittajat vaativat
näköyhteyttä, jotta yhteissoitto sujuisi.
Yleensä heidät kannattaa sijoitella esim.
laajaan kaareen. Pop-musiikin puolella
soittajat mukautuvat paremmin äänittäjän
toivomuksiin ja ovat tarvittaessa valmiit jopa
soittamaan naapuristudiossa.
Akustinen eristys on tehtävä sermeillä tai
sijoittelulla niin hyvin, että soittimen ääni
kuuluu naapurin mikrofoniin huomattavasti
hiljempaa kuin naapurin oma soitin. Eron tulisi
olla vähintään 5-10 dB.
Monimikrofonitekniikassa mikrofonit ovat
lähietäisyydellä. Lähietäisyydellä äänten
voimakkuuserot ovat suuria. Etäämpänä
voimakkuuserot pehmenevät. Erityisen suuria
äänenpaineita syntyy vaskisoittimista,
lyömäsoittimista ja joskus laulajista.
Mikrofonin tulee kestää suuret äänenpaineet
säröytymättä.
Lisää mikrofonitekniikoista
musiikkiäänityksissä pintaa syvemmältä
löytyy täältä.
|
|