|
ÄänenmuokkausÄänenmuokkauksella tarkoitetaan yleensä äänen keinotekoista "sähköistä" muuttamista: parantamista, huonontamista tai muuta muuttamista. Äänenmuokkauksella voidaan luoda uudenlaisia mielikuvia. Esimerkiksi vanhanaikaisen puhelimen ääntä voi kokeilla "akustisesti" puhumalla juomalasiin, mutta helpommin se tehdään korjaimilla, joita löytyy useimmista äänenkäsittelyohjelmista ja kaikista studioista. Erilaisia äänenmuokkauksen menetelmiäÄäntä voidaan muokata eri tavoin.
Miksi ääntä muokataan?Äänen muokkaustilanteita on paljon. Tässä
joitakin esimerkkejä: Sointivärejä muutetaan, kun
Voimakkuussuhteita muutetaan, kun
Sointivärien muuttaminenSointivärejä muutetaan ekvalisaattoreilla (EQ, equalizer, "tasoittaja"). Nämä laitteet yleistyivät hfistien olohuoneissa 1970-luvulla, kun haluttiin "tasoittaa" olohuoneen akustisia ominaisuuksia niin, että musiikki kuulosti mahdollisimman tasapainoiselta. Laitteissa oli säätimet eri taajuusalueita varten: taajuusalueita voi korostaa tai vaimentaa.. Samanlaisia laitteita oli jo pitkään ollut studioissa. Havainnollisin on ns. graafinen ekvalisaattori, jossa on säätimet oktaavin tai kolmasosaoktaavin välien (säätimiä joko 10 tai 30). Säätimillä voi helposti muuttaa äänen sointiväriä. Kuvassa on erään äänikortin mukana tuleva graafinen ekvalisaattori, jossa on kymmenen säädintä, mutta ne eivät ole oktaavin välein, vaan kyseessä on eräänlainen sekamuoto. Graafinen ekvalisaattori näyttää havainnollisesti, mitä äänelle on tehty. Tässä on korostettu preesensaluetta, jotta puhe olisi kirkkaampaa: Yhden säätimen vaikutus on kuitenkin varsin laaja-alainen: säädin korostaa tai vaimentaa haluttua taajuutta mutta myös laajaa aluetta sen ala- ja yläpuolella. Jotta korjain olisi selektiivisempi, siihen rakennetaan ns. Q-arvon säädin. Sillä saadaan aikaan joko kapea tai leveä korostuma/vaimentuma. Q-arvo on sitä suurempi, mitä kapeampi muutos on. Keskimääräinen Q-arvo on 1. Kapeassa korostumassa/vaimentumassa Q-arvo on 5-10, leveässä alle 1. Q-arvo voidaan laskea matemaattisesti. Se on keskitaajuus jaettuna korostuman leveydellä. Leveys mitataan siinä kohdassa, jossa voimakkuus on 3 dB alle maksimitason. Sound Forge -äänieditorin ekvalisaattori on havainnollinen. Keskitaajuus valitaan alaosasta. Q-arvo määritellään oktaaveina (miten leveä). Korostuman tai vaimentuman määrä säädetään liukusäätimellä.
Esimerkkejä äänen sointivärien muokkauksesta:Juna tunnelissa Ikivanha esimerkki graafisen korjaimen käytöstä on junan ääni. Istumme junan sisällä ja kuuluu vanhanaikainen kiskojen kolkutus. Korkeat taajuudet kuuluvat sisälle junaan vain heikosti, ääni on aika tummaa. Kun joku avaa ikkunan, korkeat taajuudet pääsevät sisään ja junan ääni muuttuu kirkkaammaksi. Samanlaisena junan ääni kuuluu myös junan vessassa tai välikössä. Kuuntele: junamatkallaKun juna ajaa metalliselle sillalle, siihen tulee mukaan metallinen lisäsoundi. Monet junamatkan vaiheet voidaan rakentaa alkuperäisestä junan äänestä korjainten avulla. Millainen olisi junan ääni, kun juna ajaa tunneliin? Tässä kuvassa on ehdotuksia junamatkalle:
Notch filter Ns. parametrisessä korjaimessa voi tehdä kellokäyrän muotoisia korostuksia ja vaimennuksia. Siinä voi säätää kaikkia kolmea "parametria": keskitaajuutta, korostuksen/vaimennuksen määrää desibeleissä ja Q-arvoa (kapea vai laakea). Hyllykäyrä (shelf) jättää keskitaajuuden ylä- tai alapuolella olevan taajuusalueen pysyvästi korostuneeksi tai vaimentuneeksi. Digitaalisissa äänipöydissä korjainasetukset voidaan jättää muistiin ja luoda valmiita malliasetuksia tai "kirjastoja" erilaisia korjailutilanteita varten. Epätodellisia tilanteita Korjainten käyttö puheessa Preesensalueen korostaminen lisää äänen selkeyttä, preesensalueen vaimentaminen etännyttää äänen ja se kuuluu kuin "verhon takaa". Korjainten käyttö
musiikkiäänityksissä Äänten voimakkuussuhteiden muuttaminenÄänittäjä ta äänitarkkailija säätää äänten voimakkuuksia ja voimakkuusvaihteluita useimmiten "taiteellisista" syistä. Jos äänen hiljaisimmat osat eivät kuulu, niitä nostetaan esiin. Dynamiikkaa joudutaan rajoittamaan teknisistä syistä: liian voimakkaat äänet johtavat yliohjautumiseen ja äänen säröytymiseen. Kompressio lyhyesti: hiljaisia ääniä ylös, voimakkaita alas. Teknisesti äänten voimakkuussuhteita säädetään tavallisimmin kompressoreilla ja limittereillä. Ihmisen reaktioaika on liian pitkä, joten on turvauduttava laitteiden tarjoamaan automatiikkaan. Limitterin periaate Nauhurissa voi olla kytkin, jolla limitteri kytketään päälle. Silloin oikea tapa toimia on näin: Ota ensin äänikoe ilman limitteria (OFF). Kun on löytynyt hyvä äänitystaso, kytke limitteri päälle (ON). Kompressorin periaate Kompressori on laite, jolla vaimennetaan liian voimakkaita ääniä ja nostetaan liian hiljaiset äänet. Dynamiikka kapenee, ja äänen koettu keskimääräinen voimakkuus lisääntyy. Analogisessa kompressorissa on ns. jänniteohjattu vahvistin (VCA = voltage controlled amplivfier). Tällaisen vahvistimen vahvistus muuttuu sen mukaan, miten voimakas ääni tulee sisään laitteeseen. Ääni jaetaan laitteen sisällä kahteen osaan: toinen osa menee laitteen läpi, toinen osa menee "tason tunnustelu" -osaan. Tason tunnustelu -osa lähettää vahvistimelle säätöjännitteen sen mukaan, onko taso todettu pieneksi vai suureksi. Säätöjännite säätää vahvistimen vahvistuksen. Kun äänessä on voimakas huippu, "piikki", ohjausjännite kasvaa, ja se vähentää jänniteohjatun vahvistimen vahvistusta. Ääni "limitoituu", eli voimakas huippu leikkautuu pois. Käytännössä menee joitakin sekunnin tuhannesosia ennen kuin säätöjännite ehtii mukaan, joten voimakkaan äänen alusta pieni osa pääsee läpi.
Kompressorin tekniikkaa: säätimet Kompressori voidaan asettaa niin, että se jättää hiljaiset äänet rauhaan ja kompressoi vain voimakkaita ääniä. Kynnysarvo (threshold) ilmoittaa, mistä tasosta lähtien (ylöspäin) kompressori alkaa toimia. Jotkut kompressorit on rakennettu helpommiksi käyttää. Niissä ei ole lainkaan kynnystasoa, vaan ne alkavat komptressoida jo pienimmistä äänitasoista alkaen, "pehmeästi". Tällaista kutsutaan "soft knee" tai "overeasy". Usein tällaiset kompressorit ovat soundiltaan hieman pehmeämpiä tai "lämpimämpiä". Attack eli tartunta-aika säätää, miten nopeasti kompressori toimii. Mitä lyhyempi tartunta-aika on, sitä ripeämmin kompressori "tarttuu" äänen huippuihin, ja vaimentaa niitä. Joissakin kompressoreissa attack voidaan säätää automaattiseksi. Laite seuraa äänen ominaisuuksia ja säätää niiden mukaan attackin. Päästö eli release vaikuttaa siihen, mitä tapahtuu, kun voimakas ääni loppuu. Laitteen vahvistus on minimissään vielä hetken ja alkaa sitten vähitellen palata normaaliin vahvistukseen. Attack ja release -ajat säädetään yleensä äänen mukaan: Jos attack on kovin lyhyt, se merkitsee, että laite leikkaa äänen omaa alkua, attackia, jossa on paljon korkeita taajuuksia. Äänestä voi tulla tummempaa, "tumppua". Pitempi attack säilyttää äänen oman attackin, ja ääni pysyy kirkkaampana. Jos release eli paluu on liian lyhyt, ääni pyrkii palautumaan ennalleen liian nopeasti ja ääni alkaa "pumpata" ylös-alas. Joissakin kaupallisissa radioissa ääni pumppaa rajusti, mutta kuulija voi kokea sen vauhdikkaana "menona", "fiiliksenä". Kun kompressoriin on valittu lyhyet tartunta- ja päästöajat (attack, release), voi käydä niin, että matalataajuiset äänet vääristyvät, kun kompressio kestää vain erittäin lyhyen hetken. Paluu entiseen tapahtuu yhden ääniaaltojakson aikana. Tämän estämiseksi hold- eli pitoajalla määritellään lyhin mahdollinen kompression kestoaika. Usein riittää 50 millisekunnin pitoaika. Kompressorin mittari näyttää, miten paljon laite kompressoi. Kun kompressorilla leikataan huiput pois, äänen kokonaisvoimakkuus laskee. Gain-säätimellä voi nostaa kokonaisvoimakkuuden lähelle äänipöydän huipputasoa. Tässä kuvassa on Sound Forge -ohjelman yksinkertainen kompressori. Siinä ei ole kaikkia mahdollisia säätimiä. Stereo sync tarkoittaa, että stereoäänessä kompressori vaikuttaa samalla tavalla kumpaankin stereokanavaan. Joissakin äänieditoreissa voi toimintakäyrää muokata hiirellä. Tässä on kuva Wavelab-nimisestä äänieditorista. Punaisilla nuolilla on merkitty, mitä voimakkuusalueita on vaimennettu tai nostettu. Kompressorin toimintakäyrää voi siis äänieditoreissa muokata varsin monipuolisesti, mutta aloittelijan on vaikea ymmärtää, miten toimintakäyrää pitäisi muotoilla erilaisilla äänillä. Koordinaatistoa voi havainnollistaa näin: Kun on äänitetty keskustelu kauppahallissa, taustalla on liikenteen kohinaa ja muuta hälyä (kuvassa vihreä). Aika ajoin kuuluu voimakasta kolinaa (sininen). Puhe on piirretty kuvaan punaisena. Ei-toivottuja ääniä halutaan alaspäin, puhetta ylös (punaiset nuolet. Eri elementtien voimakkuudet on kuvattu desibeleinä nauhurin valomittarin mukaan. Kun samat äänet viedään toimintakäyräkuvaan "ei-kompressoitu" -viivalle, nuolten avulla voidaan päätellä, millainen toimintakäyrän tulisi olla - mitkä äänet vahvistetaan, mitkä vaimennetaan. Ulkoinen ohjaus: voice over eli ducking Tietokoneiden äänieditoreissa on samanlaisia ducking-toimintoja: Yhdellä raidalla oleva puhe vaimentaa automaattisesti toisella raidalla olevan musiikin. Ässien syöjä, de-esser
Noise-gate Kompressointi musiikkiäänityksissä Kompressoria ja limitteriä käytetään monin tavoin. Laulajan ääneen on hyvä kytkeä mukaan limitteri, jotta huiput eivät säröytyisi. Kompressoria voi käyttää, kun halutaan pidentää ja jykevöittää esim. bassokitaran ääntä. Ääni jatkuu voimakkaampana., pitempään. Noise gatea tarvitaan, kun mikrofoniin vuotaa paljon viereisten soittimien ääntä. Kun soitin ei soi, mikrofonin ääni vaimentuu automaattisesti. Puhe Äänen viivästäminen - viiveetLuonnossa äänen viivästyminen havaitaan kaikuina (kaiku = se, joka metsästä vastaa). Sisätiloissa äänen viivästyminen havaitaan jälkikaiuntana (jälkikaiunta = ääni jää hetkeksi kaikumaan suuressa tilassa). Nauhakierto Kaikuefektejä luotiin aikoinaan nauhureilla, joissa oli erillinen äänitys- ja toistopää. Äänipää tallensi äänen nauhurille, ja 02-0,3 sekuntia myöhemmin se kuului toistopäästä. Oli syntynyt kaiku. Kun toistopää kytketään takaisin äänityspäälle, syntyy ns. nauhakierto: ääni jää väpättämään eli toistaa itseään loputtomasti. Tällaisia temppuja käytettiin paljon esim. alkuaikojen elektronimusiikissa. Akustinen kierto
Suurissa yleisötilaisuuksissa, joissa käytetään ns. PA-järjestelmää (ääni vahvistetaan kaiuttimien kautta yleisölle), on aina kierron vaara. Jotkut taajuudet kiertävät helposti. Joko esiintyjien äänissä on niillä kohdilla huipputasoja, tai huonetilassa on voimakkaita seisovia aaltoja. Notch-filttereillä voi leikata pois helpoimmin kiertävät taajuudet. Analogiset kaikulaitteet Ennen moderneja moniefektiprosessoreja käytettiin kaikulevyä ja jousikaikua jälkikaiunnan synnyttämiseen. Jousikaiussa on sananmukaisesti jousi, joka saatetaan eräänlaisen pickupin avulla liikkeeseen äänen tahdissa. Jousi alkaa värähdellä, mutta värähtely ei lopu heti, kun ääni loppuu. Jousen toisessa päässä kontaktimikrofoni tallentaa jousen värähtelyn. Jousikaiku oli usein jossain studion nurkassa. Ongelmana oli mm. se, että jousi oli herkkä ulkopuolisille äänille ja tömähdyksille. Kaikulevy oli tasa-aineinen metallilevy, jossa pickupilla levy pantiin liikkeelle äänen tahdissa ja kahdella kontaktimikrofonilla saatiin levyn värähtelystä aikaan stereofoninen kaiku. Kaikulevy oli kooltaan n. 1 x 1 metriä, ja se sijoitettiin johonkin hiljaiseen paikkaan. Kaikulevyssä oli myös demppari, jolla kaiunnan määrää voi säätää. Demppaustassua voitiin ohjata tarkkaamosta. Kaikulevyn kaiku koettiin usein metalliseksi. Siinä oli usein liikaa preesensiä, ja muutenkin kaikulevyn kaiunta oli liian läheistä. Se johtui siitä, että kun suuressa salissa ensimmäiset heijastukset saapuvat kuulijalle joidenkin kymmenien millisekuntien päästä, kaikulevyn kaiunta alkoi heti (metallisssa ääni etenee hyvin nopeasti). Tulos parani, kun kaikulevylle menevää ääntä viivästettiin esim. välissä olevan nauhurin avulla. Luonnonmukaisin kaiku saadaan rakentamalla kaikuhuone. Ääni ajetaan johonkin kaikuvaan tilaa, kaiuttimiin, ja otetaan talteen hyvillä, aika etäällä olevilla mikrofoneilla. Ääneen tulee luonnollista kaikua. Viiveiden vaikutus ääneen
Erilaisia "temppuja" Flanger eli "tuulitunneli" syntyy, kun alkuperäiseen ääneen lisätään 5-10 millisekuntia viivästetty ääni niin, että viive koko ajan muuttuu 1-2 sekunnin tahdissa. Analogiaikakaudella temppu tehtiin kahdella nauhurilla, joista toisen käyntinopeutta muutettiin portaattomasti (esim. jarruttamalla käsin nauhan kulkua) Nykyisin flanger tehdään multiefektiprosessoreilla. Alkuperäiseen ääneen lisätään viivästetty ääni, jossa viive vaihtuu jatkuvasti. Kaiku syntyy yli 50 millisekunnin viiveestä. Hyvä
esimerkki arkielämässä on rautatieasema, jossa kuulutus
kuuluu kaikuina eri suunnista. Kun kaiut panoroidaan eri suuntiin,
syntyy hyvä jäljitelmä. Puheäänen korkeuden muuttaminen niin, että puheen nopeus tai rytmi ei muutu, on vaikea tehtävä. Luonnossa näin tapahtuisi dopplerilmiön yhteydessä. Kun äänilähde lähenee, äänen korkeus nousee. Digitaalisissa moniefektiprosessoreissa on valmiina ohjelmia, joilla tämä temppu tehdään. Perusideana on, että ääni viivästetään, mutta viivettä lyhennetään koko ajan. Tuntuu, kuin ääni lähenisi. Kun viive lähenee nollaa, miksataan siihen uusi, aleneva viive. Se, miten nämä siirtymäkohdat oli ratkaistu, oli alkuaikojen moniefektiprosessoreissa hvyin kriittistä; äänessä kuuluivat siirtymäkohdat. Multiefektiprosessoreissa on nykyisin kymmeniä erilaisia temppuja, joita luodaan viiveiden avulla. |
|
||
© Äänipää 2006 - Pertti Korpinen |