Laulun
äänittäminen
Laulajan äänittäminen
vakavassa musiikissa
Seuraavassa tarkastellaan tilannetta, jossa
laulu on pääasiana, ja jokin instrumentti on
säestävänä taustalla. Tässä on kysymyksessä ns.
”klassisen musiikin”
äänitystilanne.
Lauluääni väsyy helposti, jos joudutaan
pitkään etsimään oikeita soundeja. Äänikokeen
aikana laulajan tulisi aina laulaa fortea ja
pianissimoa. On kuitenkin suuri vaara, että
ääni rasittuu. Laulajalle on edullista, että
mikrofoni on katseen tason alapuolella. Kun
laulaa alaspäin, kurkku ei kiristy
tarpeettomasti. Kurkunpään laskiessa tila
kurkussa suurenee aika paljon. Joskus
nuottiteline voi pakottaa nostamaan
mikrofonia.
Laulajan pitäisi saada liikkua kohtuullisesti.
Laulaminen on vaikeampaa, jos joutuu olemaan
täysin paikallaan. ”Luonnollisen”
liikunnan tulisi olla sallittua. Laulaessa koko
kropan tulisi soida. Jos vain pää soi, matala
tuki puuttuu. Laulaessa on aina seisottava.
Voimakas hengitys ja voimakkaat syljen äänet
ovat häiriöääniä. Äänikuvan on oltava selkeä,
mutta lisä-äänet on tavalla tai toisella
saatava pois. Jos mikrofoni on suoraan suun
edessä, kuullaan helposti liman ääniä. Kun
mikrofoni viedään kauemmas, häiriöäänet
vähenevät.

Jos mikrofoni on suoraan suun edessä, kuullaan
helposti liman ääniä. Kun mikrofoni viedään
alemmaksi, häiriöäänet vähenevät. Äänite tai
radioesitys ei tunne ”lieventäviä
asianhaaroja”. Yleisökonsertissa laulaja
saa yleisönsä jollain tavoin hyppysiinsä.
Äänitystilanne voi tuntua kuolettavalta ilman
yleisöä.

Vakavassa
musiikissa mikrofonietäisyys laulusolistiin on
usein n. 1-2 metriä. Mikrofonia sijoitettaessa
on huolehdittava siitä, että nuottiteline tai
nuottivihko eivät ole mikrofonin edessä.
Yleisökonsertissa mikrofoni on sijoitettava
niin, ettei se peitä laulajan kasvoja. Yleensä
mikrofoni kannattaa sijoittaa esim. nuottivihon
korkeudelle. Tällöin nuottivihon kautta ei
mikrofoniin tule ylimääräisiä, häiritseviä
heijastuksia.

Jos on useampia solisteja, he voivat pareittain
laulaa yhteen mikrofoniin.
Laulun dynamiikka on usein suurempi kuin
minkään soittimen. Laulusolistien, erityisesti
sopraanon, maksimivoimakkuus voi olla erittäin
suuri.
Lauluäänen akustisia
ominaisuuksia
Akustisesti lauluääni ei eroa puheäänestä niin
paljon kuin kuuloelämyksen perusteella voisi
luulla. Vokaalit ovat ihmisäänen musikaalinen
osa, ja ne pitenevät laulaessa. Vokaalien
formantit pysyvät suunnilleen samoilla
paikoilla; tosin vokaalit yleensä hieman
tummenevat. Laulun melodia kulkee vokaaleissa;
konsonanteissa ei kuule äänen korkeutta
(melodiaa).
Lauluäänelle on tyypillistä
ns. laulajan formantti jossain 2000-3000
Hz:n välillä. Tämä taajuusalue on
koulutetussa äänessä korostuneena ja
auttaa laulajan äänen kuulumista
orkesterin soiton läpi.
Koulutetulle äänelle on tyypillistä äänen
vibraatto tai tremolo.
Lauluäänen dynamiikka riippuu esitettävästä
musiikista ja laulajasta. Tenori ja sopraano
saavuttavat suurimman dynamiikan, jopa 50-60
dB. Sopraanon maksimivoimakkuus voi olla yli
100 dB.
Lauluäänen
säteilykuvio
Kaikki taajuudet eivät säteile joka puolelle.
Erityisesti yli 2000 Hz:n taajuudet säteilevät
kapeana keilana vain eteenpäin. Jos mikrofoni
sijoitellaan eri puolille laulajaa, äänen
sointiväri muuttuu.

Kuviossa
on punaisella lauluäänen pääsäteilysuunnat eri
taajuusalueilla. Kuviosta voi lukea monia
asioita: Jos laulaja liikkuu runsaasti
sivusuunnassa äänityksen aikana (yli 40
astetta), äänenväri vaihtelee liikehtimisen
mukaan.
Voimakkaimpana eri
taajuudet säteilevät hieman alaspäin. Sen
vuoksi salissa kuuntelevat saavat huomattavan
osan korkeista taajuuksista lattiaheijastusten
kautta.
Edullinen
mikrofonisijainti on hieman alaviistoon. Se on
senkin takia hyvä, ettei laulaja kurkottele ja
kiristä kaulaansa ylöspäin. Kun mikrofoni on
hieman sivussa, ääni on kirkas, mutta selvästi
sivummalla bassot heikkenevät.
Lauluäänitykset
kevyessä musiikissa
Kevyessä musiikissa joudutaan yleensä
käyttämään paljon pienempiä
mikrofonietäisyyksiä. Käyttökelpoisin on
yleensä kädessä pidettävä solistimikrofoni.
Solistia on varoitettava peittämästä mikrofonin
takaosassa olevia reikiä, koska mikrofonin
suuntakuvio muuttuu silloin
pallomaisemmaksi. Kun mikrofoni on
lähellä, äänenpaine on suuri. Vaarana voi olla,
että k-, p- ja t-äänteet poksahtelevat (ns.
pop-efekti). Nämä häiriöäänet vähenevät, kun
mikrofonikalvo on vinottain (ei kohtisuoraan)
äänen tulosuuntaan nähden. On myös syytä
käyttää tuulisuojaa.
Yleensä
laulusolistille annetaan korkealuokkainen
dynaaminen mikrofoni. Se kestää hyvin
yliohjautumista ja kestää hyvin rankkaakin
käsittelyä. Tärkeää on, että mikrofonin
käsittely ei aiheuta häiriöääniä.
Yleisötilaisuuksissa on tärkeää, että mikrofoni
on miellyttävännäköinen, koska mikrofoni on osa
showta.
Vaikka
yleensä käytetäänkin suuntaavia dynaamisia
mikrofoneja, studiotilanteissa voi kokeilla
myös pallokuvioista (paine)mikrofonia. Se on
vähemmän herkkä pop-efekteille, koska siinä on
kireämpi mikrofonikalvo. Se on myös epäherkkä
mikrofonikaapelin aiheuttamille hankausäänille.
Vaikka pallomikrofoni ottaakin ääntä joka
puolelta, se ei useinkaan haittaa, koska
lähellä laulajan suuta ”hyötyääni”
on erittäin voimakas. Jos laulaja laulaa
hiljaa, on vaara akustisesta kierrosta, jos
mikrofonia käytetään salissa, jossa on
PA-laitteisto.
Suuntaavan mikrofonin
(suuntakuvio esim. hertta) ongelmana on
se, että matalat taajuudet korostuvat, kun
mikrofoni on lähellä suuta. Joissakin
mikrofoneissa on kytkin, jolla tätä ns.
”lähiefektiä” voi kompensoida.
Joissakin mikrofoneissa lähiefektiä on
pyritty kompensoimaan mikrofonin
rakenteessa. Mikrofonien esitteistä
löytyvät tiedot ”lähiefektin”
voimakkuudesta ja
kompensoinnista.
Oheisessa kuvassa on esitetty kaavamaisesti,
miten paljon yksi solistimikrofoni korostaa
bassoja, kun mikrofoni on lähellä suuta.
Punainen käyrä kertoo, että kun mikrofoni on 15
cm:n etäisyydellä, bassot alkavat korostua jo
500 Hz:stä alaspäin, ja äänestä tulee kumisevaa
tai jymisevää. Vielä 45 cm:n etäisyydellä
matalimmat taajuudet korostuvat jopa 8 dB.
Pallosuuntakuvioisessa mikrofonissa ei ole
bassojen korostumista
lähietäisyydellä.
|