|
Laulun äänittäminenLaulajan äänittäminen vakavassa musiikissa
Vakavassa musiikissa mikrofonietäisyys laulusolistiin on usein n. 1-2 metriä. Mikrofonia sijoitettaessa on huolehdittava siitä, että nuottiteline tai nuottivihko eivät ole mikrofonin edessä. Yleisökonsertissa mikrofoni on sijoitettava niin, ettei se peitä laulajan kasvoja. Yleensä mikrofoni kannattaa sijoittaa esim. nuottivihon korkeudelle. Tällöin nuottivihon kautta ei mikrofoniin tule ylimääräisiä, häiritseviä heijastuksia.
Lauluäänen akustisia ominaisuuksia
Lauluäänelle on tyypillistä
ns. laulajan formantti jossain 2000-3000
Hz:n välillä. Tämä taajuusalue on
koulutetussa äänessä korostuneena ja
auttaa laulajan äänen kuulumista
orkesterin soiton läpi. Lauluäänen säteilykuvio
Kuviossa
on punaisella lauluäänen pääsäteilysuunnat eri
taajuusalueilla. Kuviosta voi lukea monia
asioita: Jos laulaja liikkuu runsaasti
sivusuunnassa äänityksen aikana (yli 40
astetta), äänenväri vaihtelee liikehtimisen
mukaan. Voimakkaimpana eri
taajuudet säteilevät hieman alaspäin. Sen
vuoksi salissa kuuntelevat saavat huomattavan
osan korkeista taajuuksista lattiaheijastusten
kautta. Edullinen
mikrofonisijainti on hieman alaviistoon. Se on
senkin takia hyvä, ettei laulaja kurkottele ja
kiristä kaulaansa ylöspäin. Kun mikrofoni on
hieman sivussa, ääni on kirkas, mutta selvästi
sivummalla bassot heikkenevät.
Lauluäänitykset
kevyessä musiikissa
Yleensä laulusolistille annetaan korkealuokkainen dynaaminen mikrofoni. Se kestää hyvin yliohjautumista ja kestää hyvin rankkaakin käsittelyä. Tärkeää on, että mikrofonin käsittely ei aiheuta häiriöääniä. Yleisötilaisuuksissa on tärkeää, että mikrofoni on miellyttävännäköinen, koska mikrofoni on osa showta. Vaikka yleensä käytetäänkin suuntaavia dynaamisia mikrofoneja, studiotilanteissa voi kokeilla myös pallokuvioista (paine)mikrofonia. Se on vähemmän herkkä pop-efekteille, koska siinä on kireämpi mikrofonikalvo. Se on myös epäherkkä mikrofonikaapelin aiheuttamille hankausäänille. Vaikka pallomikrofoni ottaakin ääntä joka puolelta, se ei useinkaan haittaa, koska lähellä laulajan suuta ”hyötyääni” on erittäin voimakas. Jos laulaja laulaa hiljaa, on vaara akustisesta kierrosta, jos mikrofonia käytetään salissa, jossa on PA-laitteisto. Suuntaavan mikrofonin
(suuntakuvio esim. hertta) ongelmana on
se, että matalat taajuudet korostuvat, kun
mikrofoni on lähellä suuta. Joissakin
mikrofoneissa on kytkin, jolla tätä ns.
”lähiefektiä” voi kompensoida.
Joissakin mikrofoneissa lähiefektiä on
pyritty kompensoimaan mikrofonin
rakenteessa. Mikrofonien esitteistä
löytyvät tiedot ”lähiefektin”
voimakkuudesta ja
kompensoinnista.
|
||
© Äänipää 2005 - Pertti Korpinen |