|
Suuntakuuleminen ja stereofoniaStereofonia eli stereo tarkoittaa sellaista äänitys- tai toistojärjestelmää, jossa käytetään enemmän kuin yhtä mikrofonia, ja kuunnellessa on useampia kaiuttimia. Tällä menetelmällä kuuntelutilanteessa voi havaita kohtalaisen tarkasti äänten suuntia ja keskinäisiä etäisyyksiä. Kun tallennustekniikka kehittyi, myös stereota paranneltiin. Ensimmäiset LP-levyt tehtiin stereona 1957. Stereofonia sai vahvemmin jalansijaa Suomessa vasta 1960-luvulla: äänilevyjä alettiin äänittää stereona ja Yleisradio aloitti stereolähetykset.
Miksi kuullaan äänten suuntiaÄänen tulosuunta havaitaan, koska meillä on kaksi korvaa. Vasen ja oikea korva kuulevat äänen hieman eri tavoin tulosuunnasta riippuen. On kahdenlaisia erioja:
1. Intensiteetti- eli
voimakkuuserot. Suoraan edestä, ylhäältä
ja takaa ääni saapuu yhtä voimakkaana
kumpaankin korvaan. Sen sijaan sivulta tuleva
ääni saapuu voimakkaampana lähempään korvaan.
Tämä korvien välinen voimakkuusero havaitaan
äänen suuntana. Suoraan takaa vai suoraan
edestä – miten se havaitaan? Takaa
tulevissa äänissä korvalehti hieman varjostaa,
mutta arkielämän kuuntelutilanteessa
mahdollisesti pienillä pään liikkeillä
varmistetaan, tuleeko ääni edestä vai
takaa.
2. Aikaerot ja
vaihe-erot. Ääni paikallistetaan sen
korvan puolelle, joka kuulee äänen ensin. Kun
pään halkaisija on n. 17 cm, aikaero korvien
välillä on vain yhden millisekunnin
luokkaa.
Normaalielämässä voimakkuus-, aika- ja vaihe-erot toimivat yhtaikaa, mutta suunnan havaitsemiseen riittää yksikin näistä tekijöistä.
Suunnan havaitseminen on
tarkinta, kun näön avulla voi etsiä
”tukipisteitä”, joihin äänen
tulosuuntaa verrataan. Täysin harmaa, tasainen
tausta heikentää suunnan havaitsemistarkkuutta.
Äänten tulosuunnat havaitaan tarkimmin suoraan
edessä. Tarkkuus on parhaimmillaan n. 1-3
astetta. Sivulla tarkkuus on n. 15
astetta. Suunnat stereoäänikuvassa
Stereoäänikuvaa voi kuunnella joko kaiuttimilla tai kuulokkeilla. Kuulokekuuntelulle on tyypillistä, että äänet sijoittuvat pään sisään, takaraivon yläpuolelle. Kuulovaikutelma saattaa tuntua aluksi oudolta. Äänen sijoittumista pään sisälle kutsutaan tieteellisessä kirjallisuudessa ”lateralisaatioksi”. Jos äänikuva on äänitetty ns. keinopäämikrofonitekniikalla, äänet leviävät pään ulkopuolelle – tosin vain taakse. Jotta kuulijalle syntyisi oikea äänikuva, hänen tulisi istua melko tarkkaan rajatulla alueella, symmetrisesti kaiuttimiin nähden. Pienikin poikkeama tästä siirtää äänikuvaa läheisemmän kaiuttimen puolelle. Kauempana voi olla laajemmalla alueella. Todellisuudessa kuulijat istuvat usein miten sattuu - tästä huolimatta stereoäänikuva kuulostaa täyteläisemmältä ja ilmavammalta kuin monoäänikuva. Ääninäyttämö
Yksi käyttökelpoinen työkalu stereofonisen äänikuvan jäsentämiseenon niin sanottu ääninäyttämö: Stereoäänikuvassa äänet sijoittuvat ääninäyttämölle kolmiulotteiseen tilaan. Vasen-oikea -suuntavaikutelman lisäksi stereofonia tuottaa lähellä-etäällä - syvyysvaikutelman. Normaalissa äänikuvassa voi helposti aistia ainakin viisi eri suuntaa: ääni on vasemmalla, keskivasemmalla, keskellä, keskioikealla tai oikealla. Lisäksi etäisyysvaikutelma voidaan jakaa lähellä oleviin, etäisempiin ja hyvin kaukana oleviin ääniin. Kaiuttimien välinen jana on nimeltään stereokanta. Joskus äänet saadaan kuulumaan kannan ulkopuolelta, ns. ylikanta-alueelta. Se on eräänlainen ”kuuloharha”, joka syntyy, kun jompaankumpaan kaiuttimeen johdetaan pieni määrä vastapuolen kaiuttimen signaalista vastakkaisessa vaiheessa (ns. vaiheenkääntö eli phase 180 astetta). Ylikannalla oleva ääni on ns. vaihevirhettä, ja jos sitä on runsaasti, se voi aiheuttaa epämiellyttäviä painetuntemuksia korvissa. Se on kuitenkin vaaratonta. Hyvässä stereoäänikuvassa kuullaan myös äänten etäisyydet varsin realistisesti. Ääneen syntyy syvyysvaikutelma. Kuulija havainnoi ääninäyttämön tapahtumia aina omista lähtökohdistaan. Äänet voidaan kuitenkin yleisesti luokitella tehtäviensä perusteella seuraavasti: 1) Lähiäänet ovat usein erilaisia signaaleja, joihin kuulija kiinnittää nopeasti huomionsa. Lähiääni, esimerkiksi puhe, pyritään tavallisesti toistamaan mahdollisimman selvästi. 2) Tukiääniä ovat yleensä työn, toiminnan ja liikkeen äänet. Tukiäänet kuvaavat tilannetta, jossa toiminta tapahtuu. 3) Taustaäänet ovat lähi- ja tukiäänien takana kuuluva, monesti epämääräinen taustahäly. Taustaäänet muodostavat kokonaiskuvan tilan akustisesta ympäristöstä. Ääninäyttämökaaviota voi käyttää avuksi, kun suunnittelee äänikuvia pitempään ohjelmaan. Nuolet tarkoittavat, että äänet liikkuvat, pistemäiset äänilähteet voidaan sijoittaa haluttuun kohtaan ja laajat äänitaustat voidaan kuvata laajempina alueina.
Hyvä stereoäänikuva
|
||
© Äänipää 2006 - Pertti Korpinen |