|
Miten kuunnella kuunnelmaa?
Kuunnelmat ovat viestintää, jota voi kuunnella useimmiten radion välityksellä. Toki mm. kirjastoista voi lainata kuunnelmia ja itse päättää kuunteluajan ja paikan. Äänikerronnan elementtejä ovat puhe, äänitehosteet, musiikki ja hiljaisuus. Kuunnelman keskeinen tekijä on teksti, siksi kuunteleminen on kokemuksena lähempänä kirjan lukemista kuin elokuvan katselua ilman kuvaa. Andrew Crisell on määritellyt semiotiikan keinoin radiossa käytettäviä tapoja luoda merkityksiä. Hän on kehittänyt hierarkian, jonka mukaan puhutut sanat hallitsevat äänikerronnan ymmärrettävyyttä. Sanojen taustalla ja niiden lomassa äänitehosteet, musiikki ja hiljaisuus vuoroin luovat merkityksiään.
Kuunnelma on kerrontaa joka perustuu yksinomaan äänihavainnoille. Kuultu kuitenkin visualisoituu mielikuviksi. Kuulijan mielen näyttämöllä täydentyvät ääniaistimukset valoiksi, väreiksi ja tilaksi. Sanalliset vihjeet auttavat havainnollistamaan roolihenkilöiden ulkomuotoa, maisemia, esineitä. Kuunnellessa parhaiten välittyvät kuitenkin tunteet ja tunnelmat, emootiot ennemmin kuin silkka informaatio. Kuulon avulla saavutettu erottamiskyky on paljon silmää kehnompi. Siksi äänitehosteisiin ei auta luottaa ”sokeasti”: kuulon avulla voi huijata. Martin Esslinin mukaan kuunnelmanäytteleminen on mimeettistä (jäljittelevää) toimintaa. Siinä näyttelijältä edellytetään paljon enemmän kuin elokuvassa, teatterissa tai televisiossa. Tällä Esslin tarkoittaa radiopuheen asemaa roolihenkilön luonteen kuvaajana. Radiossa ilmeet eivät näy vaan ne kuullaan. Kuunnelmanäyttelijän on hallittava äänenkäyttönsä ja keskityttävä huolella ilmaisuunsa. Kuunnelma ilmaisee aikaa ja tilaa. Äänilähteiden etäisyyden ja sijainnin suhde mikrofoniin luo tilantunteen, akustisen perspektiivin. Myös näyttelijän äänenkäyttö suhteessa muihin ääniin ja voimakkuuden vaihtelu vaikuttaa tilan kokemukseen (vrt. Crisell). Esslin väittää, että kuunnelmalle on tyypillistä voimakas tilakokemus ääniperspektiiviä käyttäen. Hänen mukaansa kuunnelma on visuaalisesti ylivoimainen väline. Jokainen kuulija voi mielessään kuvitella tapahtumat mihin tahansa aikaan ja paikkaan, mitä kauniimpien tai rumempien roolihenkilöiden tekeminä. David Sonnenschein kirjassaan Sound Design esittää neljä kuuntelutapaa (moodia), joilla kuulija havainnoi ääniä. Tällaisilla tavoilla kuunnelman kuuntelijankin voi ajatella kuuntelevan äänikerrontaa: (1) redusoitu, (2) kausaalinen, (3) semanttinen ja (4) referentiaalinen.
Referentiaalisessa tavassa kuunnella korostuu se, miten tärkeää on kuulijan oppia kuuntelemaan äänikerrontaa. Pelkän äänen varassa juonen vaiheita on seurattava tarkemmin ja vielä täydennettävä tarinaa omilla mielikuvillaan. Merkitysten ymmärtäminen on haastavampaa kuin passiivinen kuuleminen tai visuaalisen esityksen seuraaminen. Ilman kuuntelukokemusta kuunteleminen koetaan haastavaksi. Aina ei jakseta kuunnella – vaivutaan omiin ajatuksiin, vaihdetaan kanavaa, keksitään muuta tekemistä. Kirjallisuutta: Pirilä, Kari; Peltomaa, Hannu; Kivi, Erkki: Elokuvailmaisun perusteet, Insinööritieto, Helsinki 1983 Hallinberg, G.: Radiodramat, Stockholm 1967, s. 159 Savolainen, M.(toim.): Miten kuunnelmani ovat syntyneet. Juva 1983 Lewis, P. (toim.): Radio Drama. Singapore 1981 Crook, Tim.: Radio Drama, Theory and practice. Lontoo 2001, Sonnenschein, David.: Sound Design, The Expressive Power of Music, Voice, and Sound Effects in Cinema, Michigan 2001 |
|
||
© Äänipää 2006 - Ari Koivumäki |