Miten kuunnella kuunnelmaa?
Kuunnelmat ovat viestintää, jota voi
kuunnella useimmiten radion välityksellä. Toki mm.
kirjastoista voi lainata kuunnelmia ja itse päättää
kuunteluajan ja paikan. Äänikerronnan elementtejä
ovat puhe, äänitehosteet, musiikki ja hiljaisuus.
Kuunnelman keskeinen tekijä on teksti, siksi kuunteleminen on
kokemuksena lähempänä kirjan lukemista kuin
elokuvan katselua ilman kuvaa.
Andrew Crisell on määritellyt
semiotiikan
keinoin radiossa käytettäviä tapoja luoda
merkityksiä. Hän on kehittänyt hierarkian, jonka
mukaan puhutut sanat hallitsevat äänikerronnan
ymmärrettävyyttä. Sanojen taustalla ja niiden
lomassa äänitehosteet, musiikki ja hiljaisuus vuoroin
luovat merkityksiään.
Sanat ovat symbolisia. Ne
tuottavat merkityksiä, jotka eivät perustu vain
äänilähteen kuvaamiseen matkimalla. Radiopuhe myös
viittaa tai vihjaa esittäjänsä persoonallisuuden
piirteisiin. Sanoilla voidaan yhdistää asioita
toisiinsa, luoda uusia merkityksiä. Sanojen avulla voidaan
johdatella kuulemaan mitä tahansa. Sanoilla voi määritellä
moniselitteisenkin kuulohavainnon.
Äänitehosteet ovat
indeksejä, eli ne viittaavat äänilähteeseen
tai äänen aiheuttajaan. Sanoilla voidaan vielä
lisätä symboliikkaa. Teatterilavalla ääniä
käytetään tehosteina, huomiota herättämään
tai ääni synnytetään näyttävästi.
Radiossa äänillä on sijainti, etäisyys ja
liikerata suhteessa mikrofoniin, sekä mielikuva liikkeestä,
joka vaihtelee toistotekniikan mukaan (mono, stereo, monikanava).
Huolimatta siitä, että ääni samalla aina
ikonisesti esittää itseään, äänitehosteita
joudutaan radiossa usein täsmentämään
sanallisesti, jotta kerronta pysyy selkeänä. Sanat ovat
radiokameran linssejä ja tarkennusvälineitä.
Crisellin mukaan perinteisen draaman ja radiokuunnelman ero on
vain siinä, että edellisessä on enemmän
esiintymistä, jälkimmäisessä kuvaamista.
Hiljaisuus on indeksi, eli
viittaa äänilähteeseen. Se, joka on pitkään
hiljaa, poistuu samalla näyttämöltä. Vain ne,
jotka tuottavat ääntä, ovat kuunnelmassa
havaittavia ja siten olemassa. Hiljaisuus voi olla symbolista
suhteessa toimintaan (tauko kun siirrytään tilanteesta
toiseen tai syvä hiljaisuus, ennen kuin alkaa tapahtua
jotakin).
Kuunnelma on kerrontaa joka perustuu yksinomaan
äänihavainnoille. Kuultu kuitenkin visualisoituu
mielikuviksi. Kuulijan mielen näyttämöllä
täydentyvät ääniaistimukset valoiksi, väreiksi
ja tilaksi.
Sanalliset vihjeet auttavat havainnollistamaan
roolihenkilöiden ulkomuotoa, maisemia, esineitä.
Kuunnellessa parhaiten välittyvät kuitenkin tunteet ja
tunnelmat, emootiot ennemmin kuin silkka informaatio. Kuulon
avulla saavutettu erottamiskyky on paljon silmää
kehnompi. Siksi äänitehosteisiin ei auta luottaa
”sokeasti”: kuulon avulla voi huijata.
Martin Esslinin mukaan kuunnelmanäytteleminen
on mimeettistä (jäljittelevää) toimintaa.
Siinä näyttelijältä edellytetään
paljon enemmän kuin elokuvassa, teatterissa tai televisiossa.
Tällä Esslin tarkoittaa radiopuheen asemaa roolihenkilön
luonteen kuvaajana. Radiossa ilmeet eivät näy vaan ne
kuullaan. Kuunnelmanäyttelijän on hallittava
äänenkäyttönsä ja keskityttävä
huolella ilmaisuunsa. Kuunnelma ilmaisee aikaa ja tilaa.
Äänilähteiden etäisyyden ja sijainnin suhde
mikrofoniin luo tilantunteen, akustisen perspektiivin. Myös
näyttelijän äänenkäyttö suhteessa
muihin ääniin ja voimakkuuden vaihtelu vaikuttaa tilan
kokemukseen (vrt. Crisell). Esslin väittää, että
kuunnelmalle on tyypillistä voimakas tilakokemus
ääniperspektiiviä käyttäen. Hänen
mukaansa kuunnelma on visuaalisesti ylivoimainen väline.
Jokainen kuulija voi mielessään kuvitella tapahtumat
mihin tahansa aikaan ja paikkaan, mitä kauniimpien tai
rumempien roolihenkilöiden tekeminä.
David Sonnenschein kirjassaan Sound Design esittää
neljä kuuntelutapaa (moodia), joilla kuulija havainnoi ääniä.
Tällaisilla tavoilla kuunnelman kuuntelijankin voi ajatella
kuuntelevan äänikerrontaa: (1) redusoitu, (2)
kausaalinen, (3) semanttinen ja (4) referentiaalinen.
Redusoitu kuuntelu tarkoittaa pelkistettyä
tapaa aistia äänten ominaisuuksia sellaisenaan. Äänet
kuullaan ennemmin kuin kuunnellaan jotakin tiettyä kohdetta
tai äänitapahtumaa. Kuuntelija ei tällöin
määrätietoisesti hae äänille merkityksiä
eikä pohdi niiden aiheuttajaa tai alkuperää. Tapa
luo mahdollisuuden suhtautua ääniin vapaasti
assosioiden eli mielikuvia luoden.
Kausaalinen kuuntelu on äänen
aiheuttajan tai alkuperän pohtimista. Ääniä
kuunnellaan aktiivisesti. Millaisessa paikassa tai tilanteessa
ääni syntyi? Minkä esineen tai olennon
aiheuttamana? Monesti äänet liitetään
peräkkäin toinen toisiinsa. Silloin äänet
ymmärretään vasta osana kokonaisuutta. Tietty ääni
on luonnollinen seuraus edeltävästä äänestä.
Puhelimen soiton jälkeen on luontevaa kuulla luurin
nostoääni ja tapa vastata puhelimeen. Auton oven
sulkeuduttua kuullaan käynnistämisääni tai
poistuvat askeleet. Kunhan kausaalisuus toteutuu, äänet
kuulostavat uskottavilta (vaikka olisikin kyse vain perinteisestä
äänikerronnasta, jossa toimintoja on nopeutettu
leikkaamalla osa äänistä pois).
Semanttinen kuunteleminen vastaa
merkitysten tunnistamista. Äänet voivat symboloida mm.
aatteita (työväenlaulu), kansallisuutta (kieli),
tilaisuuksia (jumalanpalvelus), toimintaa (kilpaurheilu),
aikakausia (höyrykone). Puheen myötä tunnistettava
ikä, sukupuoli, puhetapa tai murre kuvaa paitsi
roolihenkilön persoonaa ja asennoitumista, myös
koulutusta tai asemaa yhteisössä. Vihainen ääni
merkitsee tilanteen kärjistymistä.
Referentiaalinen tarkoittaa äänten
ymmärtämistä tarinan yhteydessä, sen
tunnesisällön ja draamallisten käänteiden eri
vaiheissa. Äänet saavat tällöin merkityksensä
ja sisältönsä itse tarinasta. Esimerkiksi
musiikillinen teema edellyttää toistoa juonen suhteen
perustellulla tavalla. Teeman toistamisella saadaan haluttu
vaikutus vasta kun kuulija on oppinut ymmärtämään
sen merkityksen. Kuuntelijaa opetetaan tulkitsemaan kerrontaa
halutulla tavalla.
Referentiaalisessa tavassa kuunnella korostuu se,
miten tärkeää on kuulijan oppia kuuntelemaan
äänikerrontaa. Pelkän äänen varassa
juonen vaiheita on seurattava tarkemmin ja vielä
täydennettävä tarinaa omilla mielikuvillaan.
Merkitysten ymmärtäminen on haastavampaa kuin
passiivinen kuuleminen tai visuaalisen esityksen seuraaminen.
Ilman kuuntelukokemusta kuunteleminen koetaan haastavaksi. Aina ei
jakseta kuunnella – vaivutaan omiin ajatuksiin, vaihdetaan
kanavaa, keksitään muuta tekemistä.
Kirjallisuutta:
Pirilä, Kari; Peltomaa, Hannu; Kivi, Erkki:
Elokuvailmaisun perusteet, Insinööritieto,
Helsinki 1983
Hallinberg, G.: Radiodramat, Stockholm 1967, s.
159
Savolainen, M.(toim.): Miten kuunnelmani
ovat syntyneet. Juva 1983
Lewis, P. (toim.): Radio Drama. Singapore 1981
Crook, Tim.: Radio Drama, Theory and practice. Lontoo
2001,
Sonnenschein, David.: Sound Design, The Expressive Power of
Music, Voice, and Sound Effects in Cinema, Michigan 2001
|
|