|
ÄänitarkkailuTarkkailulla tarkoitetaan sitä, että studiotyössä äänenvoimakkuudet säädetään äänen siirtoa ja tallennusta varten optimaalisiksi ja taiteellisesti tarkoituksenmukaisiksi. Äänenvoimakkuuden vaihteluita tarkkaillaan optisesti äänenvoimakkuusmittareilla eli ns. valomittareilla. Huipuilla tarkoitetaan äänenvoimakkuuden hetkellisiä maksimiarvoja. Optimaalinen maksimi on nykyisin + 6 dB eli jännitteenä 1,55 volttia..
Analogiset äänenvoimakkuusmittarit
Monissa vanhoissa äänilaitteissa, esim.
kasettinauhureissa, on edelleen VU-mittari,
jolla seurataan sisään menevän signaalin
voimakkuutta. VU-mittari on tavallisimmin
viisarimittari, ja siinä on teksti VU. VU-mittari on varsin hidas. Viisarin
liikkeellelähtö kestää jonkin aikaa ja hyvin
lyhyet äänet eivät saa viisaria kunnolla
liikkeelle. Vasta, kun ääni on kestoltaan yli
0,3 sekuntia, VU-mittari näyttää oikein sen
voimakkuuden. Tämä mittarin hitaus eli ns.
”aikavakio” on kuitenkin samaa
luokkaa kuin korvan hitaus. Korvakaan ei tajua
lyhyitä ääniä niiden oikealla voimakkuudella.
Korvan ”aikavakio” on n. 0,2
sekuntia. VU-mittari näyttää kohtalaisen hyvin sen,
millä voimakkuudella kuuntelija tai katsoja
äänen tajuaa. Moniin tietokoneen
äänieditoreihin on rakennettu kuvaruudulla
näkyvä VU-mittari, jota voi käyttää äänen
”psykologisesti” koetun
voimakkuuden arviointiin. Usein mittaria
kutsutaan LOUDNESS-mittariksi. Amerikkalaisissa
studiolaitteissa on paljon käytetty
VU-mittareita, ja amerikkalaisten erilaisten
studionormien mukaan ääni ajetaan niin, että
viisari koko ajan ”napsuu”
maksimiääriasentoon. Meikäläisessä studiossa se
merkitsisi ääneen voimakasta säröä.
Mittarin juovan seuraamista helpottaa ns.
paluun hidastus: valopatsas palaa alkuasemaan
hitaasti n. 1 ½ sekunnin kuluessa.
Huippuarvomittari soveltuu parhaiten äänen
tekniseen tarkkailuun äänittämistä tai
ohjelmansiirtoa varten. Huippuarvomittari
kertoo suhteellisen vähän siitä, millä
voimakkuudella katsojat ja kuuntelijat kokevat
ohjelman eri osat. Kuvassa valopatsaat ovat
erikorkuisia, koska on kysymyksessä stereoääni.
Mittarissa on yleensä myös korkeimman
ohjelmassa esiintyneen dB-arvon (peak) muisti
– ohut juova ylhäällä.
Digitaaliset
äänenvoimakkuusmittarit
Digitaalilaitteissa on
digitaalimittarit. Ne näyttävät kaiken aikaa
todellisen voimakkuuden. Desibelimäärä
ilmoitetaan termillä dB Fs (=full scale).
Digitaalimittarin korkein dB-arvo on 0 dB. Se
on ehdoton maksimi - yläpuolella ei ole mitään.
Usein maksimin ylitys ilmoitetaan
OVERLOAD-tekstillä. Käytännössä ylitys johtaa
pahaan digitaalisäröön. Kuvan mittarissa
näkyvät stereon oikea ja vasen kanava (R ja
L). TasotArkielämän ääniä kuunnellessa 0 dB
tarkoittaa kuulokynnystä ja 130 dB
kipukynnystä. Studioiden ja äänilaitteiden
äänenvoimakkuusmittareissa näkyvät desibelit
eri tavalla. Yleensä 0 dB tarkoittaa äänen
maksimivoimakkuutta, ja jos äänisignaali menee
kovin paljon tämän tason yläpuolelle,
ääni säröytyy. Analogisessa studiotuotannossa
on sovittu, että 0 dB on ns. kansainvälinen
testitaso. Kansainvälisten analogisten
ääniyhteyksien tasot tarkistetaan ajamalla 1000
Hz:n ääntä 0 dB:n tasoon. Studiotuotannon maksimivoimakkuudeksi on
sovittu +6 dB, ja valomittareissa sen yli
menevät äänet menevät ”punaiselle”.
+12 dB:n kohdalla on
”leikkaustaso”: radiolähetyksessä
ei saa käyttää tätä suurempia
äänenvoimakkuuksia. Miksi radiolähetyksessä ei
voi olla voimakkaampia ääni? Katso
lisäinformaatiota.
Musiikin tasotYksi musiikin tarkkailun ongelmista on se,
miten suuria dynamiikan vaihteluita
äänityksessä voi olla. Kun konserttisalissa
maksimidynamiikka on 70 dB, CD-levyllä voidaan
musiikin kuluttajalle tarjota lähes sama
dynamiikka. Radion kuuntelijaa ja tv-katsojaa
varten dynamiikkaa joudutaan huomattavasti
kaventamaan. Kun konserttisalissa maksimivoimakkuus on
jopa 110 dB, radion kuunteluvoimakkuus kotona
saattaa olla 80-90 dB. Suurempia
äänenvoimakkuuksia on vaikea kuvitella ainakaan
kerrostaloissa. Radio-ohjelman hiljaisimpien
äänten tulee nousta yli kodin perushälyjen,
vähintään n. 40 dB:iin. Konsertin alkuperäinen
dynamiikka on kavennettava radioesitystä
varten. Autoradiokuuntelu on vieläkin
ongelmallisempaa. Ajomelu nousee helposti 60-70
dB:iin. Autoradiossa musiikin tulisi olla hyvin
tasaista, jotta myös pianissimot kuuluisivat.
Käytännössä musiikin hiljaisia jaksoja
joudutaan nostamaan ja voimakkaita jaksoja
vaimentamaan suhteessa alkuperäisiin
voimakkuuksiin. Klassinen esimerkki on Ravelin Bolero, joka
alkaa äärimmäisen hiljaisena ja vähitellen 15
minuutin kuluessa mukaan tulee yhä uusia
soitinryhmiä. Lopussa forte fortissimo on
erittäin kovaa. Jos dynamiikkaa kavennetaan,
tärkeää on, että jokainen uusi soitinryhmä
kuuluu selkeästi voimakkaampana.
Musiikkitarkkailija voi esim. varovasti
vaimentaa edeltävää jaksoa.
Radion ohjelmavirran taso-ongelmatYksi radio- ja tv-lähetysten hankalimpia
teknisiä ongelmia katsojan ja kuuntelijan
kannalta ovat yllättävät voimakkuusvaihtelut.
Varsin usein valitetaan, että radiossa
musiikki soi liian lujaa, ja kun puhe
alkaa, se jää kuulumattomiin. Tv:ssä ärsyttävät
eniten erilaiset ohjelmapuffit, jotka
räjähtävät soimaan. Kuulija toivoo tasaista
ohjelmavirtaa niin, ettei voimakkuussäätimeen
tarvitse koskea.
Jos ulos lähtevän ohjelman tarkkailua tekisi
ihminen, hän voisi arvioida myös eri
ohjelmajaksojen funktiota ja sisältöä. Tällöin
tasot voisivat olla esim. tällaisia:
Digitaalisen äänen tasot
Äänet tarkkaillaan selvästi alle sallitun
maksimitason. Esim. Yleisradiossa huipputaso on
sovittu digimittarin mukaan tasoon – 6 dB
Fs. Oletuksena on, että jos äänessä on
yllättäviä huippuja, ne eivät todennäköisesti
yllä 0 dB:iin. Monissa muissa maissa ollaan
varovaisempia. Saksassa huipputasoksi on
sovittu – 9 dB Fs.
Äänenvoimakkuudet tietokoneen kuvaruudullaÄänieditoreissa voi tehdä päätelmiä äänten
voimakkuuksista graafisen kuvan perusteella.
Yleensä kuvaruutunäytössä on merkitty suurin
sallittu taso 0 dB Fs yhtenäisenä viivana. Jos
se taso ylitetään, ääni leikkautuu ja säröytyy
pahasti.
Arjen realiteetteja:
kanavakompressio
Käytännössä useimmat radioasemat käyttävät
automaattista kompressiota, eli ohjelman
dynamiikka puristetaan kokoon, jotta ohjelman
hiljaiset ja voimakkaat kohdat kuuluisivat
mahdollisimman hyvin. Lähetys ajetaan usein
lähelle maksimitasoa +12 dB.
Satunnaisesta sallitun rajan ylityksestä tuskin
viranomaiset huomauttavat. Asema löytyy
vastaanottimesta helpommin, mutta äänenlaatu ei
ole paras mahdollinen: voimakkaat äänet
tuntuvat tukahtuneilta ja hiljaiset äänet
nousevat epäluonnollisen voimakkaiksi (esim.
sisään hengitykset korostuvat). Radioaalloilla on jatkuva taistelu siitä,
miten helposti kuulija löytää mieleisen
radioaseman. ULA-aalloilla on meilläkin
kuuluvissa jopa kymmeniä asemia. Löytyykö asema
helpommin, jos se ajetaan ulos mahdollisimman
kovaa?
|
||
© Äänipää 2005 - Pertti Korpinen |