|
Mikrofonitekniikat musiikkiäänityksessä - pintaa syvemmältä
Koinsidenssitekniikka
tarkoittaa, että vasen ja oikea mikrofoni ovat
samassa pisteessä, samalla pystyakselilla.
Mikrofonit on suunnattu niin, että mikrofonien
pääherkkyyssuunnat ovat eri suuntiin. Valmiit
stereomikrofonit, joissa on kaksi
kapselia samassa kuoressa, voivat olla sekä XY-
että MS-mikrofoneja. Nämä koodit on selitetty
stereofonian perusteorian
yhteydessä.
Mihin mikrofonitekniikat perustuvat?Äänten suuntia havaitaan arkielämässä voimakkuuserojen avulla. Voimakkuuserot (intensiteettierot) eri korvien välillä tarkoittavat sitä, että ääni saapuu voimakkaampana läheisempään korvaan. Ero korvien kuulemien signaalien välillä voi olla jopa 8-10 dB. Samanaikaisesti on äänen sointiväri eri korvissa erilainen, koska taaempi korva jää pääkopan varjoon, eikä sinne kuulu korkeimpia taajuuksia. . Stereokuuntelussa ääni
saadaan siirtymään kannan keskeltä toiseen
reunaan n. 15 dB:n tasoerolla. Tällainen
tasoero saadaan aikaan mm. kanavasäätimillä tai
panorointi-säätimellä. Tällä menetelmällä ääni
saadaan liikkumaan kannalla.
Myös
aikaerot
synnyttävät stereovaikutelman samalla tavoin
kuin arkielämän kuulemistilanteissa. Kun
kuuntelemme sivulta tulevaa ääntä, se saavuttaa
läheisemmän korvan ensin ja etäisemmän korvan
n. 0,1-0,5 millisekuntia myöhemmin siitä
riippuen, miten sivulta ääni tulee.
Stereokuuntelussa aikaerojen eri kaiuttimien
(ja kanavien) välillä tulee olla hieman
suurempia.
Voimakkuus- ja aikaerot mikrofonitekniikoissa
Voimakkuuseroihin.perustuvassa
stereomikrofonitekniikassa eli
intensiteettitekniikassa vasen ja oikea
mikrofoni ovat samassa pisteessä mutta ne on
suunnattu eri suuntiin. Siitä käytetään myös
nimitystä koinsidenssitekniikka
(coincident = yhteensattuva). Jos
musiikkiäänityksessä päämikrofonina on
koinsidenssimikrofonipari, päämikrofonin
rinnalla voidaan käyttää useita
tukimikrofoneja. Aikaeroihin perustuvassa tekniikassa vasen ja oikea mikrofoni ovat kaukana toisistaan. Mikrofonien välinen etäisyys eli mikrofonikanta voi olla 17 cm - 3 metriä. Jos mikrofonit ovat hyvin etäällä, alkaa syntyä aikaerojen lisäksi myös voimakkuuseroja.
Mikrofonitekniikat ja äänikuvaEri mikrofonitekniikoilla on hyvin erilaisia vaikutuksia äänikuvaan. Koinsidenssitekniikoilla (XY, MS) saadaan tarkka äänikuva, soittimet sijoittuvat tarkasti kannalle ja äänikuvassa on kohtalaisen hyvä syvyysulottuvuus. Aikaeroihin perustuvassa tekniikassa on erittäin hyvä tilavaikutelma ja syvyysulottuvuus, mutta äänikuvasta tulee etäisempi ja epätarkempi Ekvivalenssitekniikassa on hyvä tila- ja syvyysvaikutelma ja äänikuva on kohtalaisen tarkka Erillismikrofonitekniikassa soittimet ovat tarkasti halutuilla paikoilla äänikuvassa (panoroituina), äänikuvassa on paljon preesensiä eli läheisyydentuntua, mutta tilavaikutelma on huono. Tukimikrofoneilla lisätään aina äänikuvan tarkkuutta ja läheisyydentuntua eli preesensiä.
A) Voimakkuuseroihin perustuvat mikrofonitekniikat
Mikrofonit ovat samalla pystyakselilla, mutta ne on käännetty eri suuntiin. Mikrofonien tulee olla ainakin jonkin verran suuntaavia, jotta voimakkuuseroja syntyisi. Pallokuvioiset mikrofonit eivät kelpaa. Tällaista mikrofonitekniikkaa kutsutaan myös XY-mikrofonipariksi:kaksi mikrofonia, suunnattu eri suuntiin. XY-tekniikkaXY-tekniikassa mikrofonien suuntakuviot ovat samanlaisia. Mikrofonien pääherkkyysakselit ovat eri suuntiin. Suuntakuviona voi olla hertta, super- tai hyperhertta ja keila. Mikrofonien välistä kulmaa kutsutaan avauskulmaksi. Avauskulma vaikuttaa siihen, mikä osa edessä olevasta orkesterista levittäytyy kaiuttimien väliselle alueelle eli kannalle.
Seuraavasta kuvasta käy
ilmi, että herttasuuntakuvioisilla
mikrofoneilla, avauskulma 120 astetta,
puoliympyrään sijoittuneesta orkesterista vain
keskimmäiset (keltaiset) soittajat sijoittuvat
tasaisesti kaaiuttimien väliselle alueelle,
kannalle. Reunoilla olevat (punaiset)
pakkautuvat vasempaan ja oikeaan
kaiuttimeen.
Äänilähde siirtyy kannan keskeltä toiseen reunaan, kun mikrofonien signaalien välillä on n. 15 dB:n ero.
Mikrofonien suuntakuvioiden avulla on voitu laskea, erilaisten avauskulmien merkitystä äänikuvaan. Kun avauskulma on pieni, esim. 60 astetta, stereokannalle levittäytyvä orkesterin alue on hyvin suuri. Mikrofoni ottaa siis hyvin laajalta alueelta.
Mikrofonin avauskulmien nyrkkisäännöt
Vinosti mikrofoniin tulevat äänetKun äänet osuvat vinosti XY-stereomikrofoniin, syntyy kapseleiden välille pieniä aikaeroja, jotka monokuuntelussa voivat merkitä kampafiltteri-tyyppisiä äänenvärin muutoksia. Esim. kun äänen tulokulma on 15° vinossa, kampafiltterivaikutuksia alkaa esiintyä yli 15 kHz:n alueella. Stereokuuntelussa näitä kampafiltteriefektejä ei huomaa.
Useamman stereomikrofonin yhdistäminenHuonoissa
konserttisaleissa tai studioissa joudutaan
usein käyttämään yhtaikaa useampia
päämikrofonipareja. Samoin on tavallista, että
lähelle soittimia lisätään joitakin
tukimikrofoneja. Yleissääntönä on, että
tukimikrofoneja tulisi käyttää niin vähän kuin
mahdollista. Jos halutaan käyttää useampia
päämikrofoneja, siihen on monia
mahdollisuuksia.
Mikrofonien avauskulmat valitaan niin, että orkesteri leviää koko kannalle ( pieni avauskulma - orkesteri on kapea, suuri avauskulma - orkesteri levenee). Sisempi mikrofoni panoroidaan niin, että sen tallettama orkesterin osa sijoittuu samalle kohdalle kuin ulommassa päämikrofonissa.
2. Mikrofoniparien ei välttämättä tarvitse olla samalla symmetrialinjalla. Jos toinen mikrofonipari osoittaa sivummalle, joudutaan suuntasäätimillä hyvin tarkasti sijoittamaan äänikuvat päällekkäin, jottei samat soitinryhmät kahdentuisi.
4. Akustisesti huonoissa tiloissa voidaan orkesterin eri osat äänittää omilla stereomikrofoneillaan, ja äänikuvassa orkesterin osat sijoitetaan päällekkäin. Jos orkesterin erillisinä äänitettävät osat ovat salissa vastakkaisiin suuntiin, kannattaa äänikuvassa niistä toinen kääntää peilikuvakseen, jottei syntyisi vuotojen vuoksi joidenkin äänilähteiden kahdentumista. Tällaisissa äänitystilanteissa vuodot tulisi saada mahdollisimman pieniksi.
Tukimikrofonien
käytöstä
Tukimikrofonit sijoitetaan lähelle yksittäisiä soittimia tai soitinryhmiä. Niillä saadaan lisää suoraa ääntä. Tukimikrofonit antavat ääneen lisää tarkkuutta ja preesensiä, eli ”läheisyydentuntua”. Taaempana olevien soitinryhmien äänessä preesens on usein haitaksi, koska soitinryhmistä katoaa etäisyys ja ne tulevat aivan pintaan. Tukimikrofonien ongelmana on myös se, että tukimikrofoni on hyvin lähellä soitinryhmää, joten tukimikrofonin signaali kuuluu äänikuvassa ennen päämikrofonista kuuluvaa vastaavaa ääntä. Tämä on jossain määrin "epäluonnollista", ja se huonontaa syvyysvaikutelmaa. Tällaista äänikuvan huononemista yritetään yleensä korjata kaikulaitteilla. Tukimikrofonien etuja:
Tukimikrofonin haittoja:
Matemaattisesti voidaan laskea, millä etäisyydellä mikrofonin tulee olla, jos halutaan, että vuotojen määrä ei lisäänny ja vaihdetaan suuntakuviota. Jos pallomikrofoni on metrin päässä, millä etäisyydellä muut suuntakuviot voivat olla:
Kevyen
musiikin äänityksissä joudutaan usein
käyttämään suurta määrää tukimikrofoneja. Jos
päämikrofoni jätetään kokonaan pois, puhutaan
erillismikrofonitekniikasta
Teoreettista ja käytännöllistä pohdiskelua tukimikrofoneistaKoska tukimikrofonit sijoitetaan lähelle äänilähdettä, ne ottavat pääasiassa suoraa ääntä, jossa on paljon preesensiä, "läheisyyden tuntua" ja selkeä suuntavaikutelma. Päämikrofoni on etäämpänä, ja se ottaa sekä suoraa äääntä että ensimmäisiä heijastuksia ja diffuusia jälkikaiuntaa. Kun
päämikrofonin signaaliin summataan
tukimikrofonien signaaleja, käy todennäköisesti
niin, että tilavaikutelma ja syvyysporrastus
heikkenevät. Tonmeisterpäivillä 1984
ehdotettiin, että tukimikrofonien
signaalit viivästettäisiin niin paljon, että ne
ajallisesti vastaisivat päämikrofoniin kuuluvia
ensimmäisiä heijastuksia. Tukimikrofonien
signaalelista muodostettaisiin siis eräänlaisia
ylimääräisiä ensimmäisiä heijastuksia. Tässä kuvassa esitetään, miten päämikrofoni kuulee suoran äänen ja sen jälkeen ensimmäiset heijastukset lähimmistä lattia- tai seinäpinnoista. Mutta tukimikrofonista tuleva ääni kuuluu aivan ensimmäisenä, jo ennen päämikrofonin suoraa ääntä, koska tukimikrofoni on lähellä soitinta. Tukimikrofonin signaalia tulisi viivästyttää niin, että se sekoittuisi paremmin päämikrofonin signaaliin.
Jos tukimikrofonien signaalit viivästetään ja sekoitetaan ensimmäisiin heijastuksiin, ne lisäävät äänenvoimakkuutta ja selkeyttä, mutta niitä ei kuulla erillisinä, vaan ne sulautuvat suoraan ääneen. Tukimikrofonien signaaleja ei enää tarvitse panoroida oikealle kohdalleen, koska korva ei pysty erottamaan ensimmäisten heijastusten tulosuuntaa. Äänikuvalle on eduksi, jos tukimikrofonien viiveet ovat hieman erilaisia vasemmassa ja oikeassa kanavassa. Muutaman millisekunnin ero viiveissä riittää. Nykyisissä digitaalisissa miksereissä ja äänipöydissä äänten viivästyttäminen on helppoa, joten teknisesti ei ole ongelmia.
Yhteenveto XY-mikrofoniparistaVahvuudet:
Heikkoudet:
Erillismikrofonitekniikka
Vuotoja vähennetään soitinryhmien sopivalla sijoittelulla. Esim. hiljaiset soittimet sijoitetaan omalle alueelleen tai jopa eri studioon. Väliseinillä ja suuntaavilla mikrofoneilla voidaan myös vä-hentää vuotoja. Joskus voidaan käyttää lisälaitteita apuna. Esim. korjaimilla leikataan soittimen äänialueen ulkopuolelle jäävät taajuusalueet. Siinä on kuitenkin oltava hyvin varovainen ja tunnettava, millaisen taajuusalueen soitin kattaa. Apuna voi käyttää spektrianalysaattoria. Erillismikrofonitekniikkaa käytetään, kun
Erillismikrofonitekniikassa saadaan hyvin preesens-pitoinen äänikuva. Koska mikrofonietäisyydet ovat pieniä, studion tai salin akustiikka puuttuu äänikuvasta lähes kokonaan. Vain hyvin pienissä huoneissa, missä huoneen kaiuntasäde on pieni, akustiikka alkaa kuulua. Normaalisti tilavaikutelma luodaan keinokaiulla. Jos studio tai sali on akustisesti hyvä, voidaan äänitteeseen lisätä salin kaiuntaa ns. ambienssimikrofoneilla. Ne sijoitetaan johonkin salin takaosaan kauas kaikista soittimista tai soitinryhmistä. Ambienssimikrofoni ottaa salissa syntyvää epämääräistä, diffuusia jälkikaiuntaa. Diffuusi jälkikaiunta on kaikkialla salin peräosissa samanlaista, joten ambienssimikrofoni voidaan sijoittaa vapaasti lähes minne tahansa. Erillismikrofonitekniikassa mikrofonit ovat lähellä soittimia. Mikrofonisijoittelu vaikuttaa erittäin paljon siihen, millainen sointi soittimesta saadaan. Mikrofonisijoittelussa auttaa, kun tietää, miten eri taajuudet soittimesta säteilevät ja millainen on soittimelle tyypillinen soundi. Oikean mikrofonipaikan etsiminen on yleensä tärkeämpää kuin esim. korjainten käyttö. Jos oikea soundi joudutaan etsimään korjaimilla, se voi merkitä kokonaisäänikuvan vääristymistä mm. korjaimissa syntyvien vaihevirheiden vuoksi. Mikrofonityypillä on
merkitystä soundiin, mutta vaikutus on usein
vähäisempää kuin luullaan. Sokkotesteissä on
huomattu, että kokenutkin äänittäjä saattaa
arvata väärin mikrofonityypin.
Mikrofonivalinnoissa ja "sen ainoan oikean
mikrofonityypin" käytössä kannattaa olla hyvin
kriittinen. Mikrofonityyppi ei koskaan ratkaise
äänityksen ongelmia. Kun valitaan mikrofonin
suuntakuviota erillismikrofonitekniikassa,
pyritään diffuusi, sivulta tai takaa tuleva
ääni pitämään mahdollisimman vaimeana.
Seuraavassa kuvassa on esitetty, millä
etäisyydellä eri suuntakuvioilla pitäisi olla,
jotta suoran äänen ja diffuusin äänen suhde
olisi sama. Koska mikrofonit ovat lähellä soittimia, äänenpaineet ovat suuria, ja kondensaattorimikrofonit saattavat yliohjautua. Monissa kondensaattorimikrofoneissa on 10 dB:n esivaimennus, joka vähentää mikrofonin esivahvistimen yliohjautumista. Dynaamiset mikrofonit kestävät suuriakin äänenpaineita.
Erillismikrofonitekniikassa joudutaan toisinaan käyttämään kontaktimikrofoneja, erityisesti jousisoittimissa, joskus myös puhaltimissa ja lyömäsoittimissa. Kontaktimikrofoneista saadaan mielenkiintoinen, hyvin preesens-pitoinen ääni. Akustisen soittimen, kuten kontrabasson äänestä kuitenkin katoaa soittimen oma akustiikka. Jousi- ja kielisoittimissa kontaktimikrofoni kiinnitetään yleensä tallaan tai vastaavaan paikkaan ja pianossa valurautarunkoon. Puhaltimissa kontaktimikrofonit ovat hankalia, koska eri kohdissa soitinta sointiväri on hyvin erilainen. Taso-ongelmat Kun eri mikrofonien signaalit yhdistetään äänipöydässä, kokonaistaso nousee. Kun kaksi mikrofonia yhdistetään, keskimääräinen taso nousee +3 dB (huiput +6 dB). Neljä mikrofonia nostaa keskimääräistä tasoa +6 dB (huiput +12 dB).
B) Aikaeroihin perustuva mikrofonitekniikka
Tyypillinen aikaeroihin perustuva mikrofonitekniikka on ns. AB-tekniikka. AB-tekniikassa mikrofonit ovat vähintään 17 sentin päässä toisistaan. Korvien väli keskimäärin on aikuisella 17 sentin luokkaa. AB-tekniikalla saadaan yleensä leveä äänikuva, jossa on hyvä tilavaikutelma ja syvyysulottuvuutta. AB-tekniikan haittoja ovat huono paikallistumistarkkuus ja kannan keskialueen epämääräisyys. AB-tekniikan monokompatibiliteetti on huono. Monokuuntelussa syntyy helposti kampafiltteriefektejä, ja ne värittävät ääntä epäluonnolliseksi. Erityisen selvästi kampafiltteriefektin huomaa liikkuvassa äänessä: äänenväri vaihtelee kirkkaasta tummaan liikkeen aikana. Kampafiltteriefektit saadaan vähenemään käyttämällä sekatekniikkaa. AB-mikrofonin sijoitteluAB-mikrofoniparin tulee olla melko kaukana äänilähteestä - suunnilleen etäisyydellä, joka vastaa orkesterin leveyttä. Näin kaukana ääneen tulee paljon jälkikaiuntaa. Yleensä käytetään pallo-suunta-kuviolla varustettuja mikrofoneja, jolloin kaiunnan osuus edelleen lisääntyy. AB-tekniikassa tilavaikutelma korostuu, mutta sitä voi käyttää ainoastaan akustisesti hyvissä tiloissa. AB-mikrofonien valintaAB-tekniikan etuja ovat soitinten hyvä yhteensulautuminen ja hyvä tilavaikutelma. Yleensä mikrofoneiksi valitaan pallo-suuntakuvioiset mikrofonit. Vain hyvin kaiuntaisissa tiloissa joudutaan käyttämään suuntaavia mikrofoneja. Painemikrofonien (pallo-kuvioisten) etuna on hyvä bassotoisto, mutta ongelmana on diffuusin äänen värittyminen. Pääherkkyyssuunnasta eli on-axis-suunnasta, taajuusvaste on suora, mutta off-axis-suun-nasta korkeat ovat vaimentuneet. Yleensä diffuusi äänikenttä eli heijastukset ovat luonnostaan tummempia. Monissa mikrofoneissa on suorassa äänessä korostusta preesensalueen yläosissa, ja se antaa ääneen lisää kirkkautta. Joissakin mikrofoneissa on valittavissa eri kapselit sen mukaan, halutaanko suora ääni vai heijastukset vääristymättömänä. Sellaista kapselia, jossa suoran äänen taajuusvaste on virheetön, kannattaa käyttää silloin, kun mikrofoni on aika kaukana äänilähteestä ja äänessä on mukana paljon jälkikaiuntaa. Tällöin kaiunta tulee hieman tummemmaksi, ja se saattaa parantaa kokonaisvaikutelmaa. PZM-mikrofoneissa ei ole taajuusvaste-eroja suoran ja diffuusin äänen välillä. Ne ovat tavallaan hyvin ideaalisia mikrofoneja. PZM-mikrofoneissa ei synny häiritseviä kampafiltteriefektejä, koska mikrofoni sijoitetaan suurelle pinnalle, eikä ääni pääse heijastumaan lähipinnoista useampia reittejä. PZM-mikrofoneilla tehdyt äänitteet ovat kirkkaita ja niissä on hyvä tilavaikutelma. Yleensä PZM-mikrofonit ovat aika etäällä toisistaan, ja vaarana on aukko äänikuvan keskellä. PZM-mikrofonien käyttöä estää kuitenkin se, että sopivalla etäisyydellä ei ehkä ole laajaa pintaa, jolle mikrofonit voitaisiin asettaa. Lisäksi mikrofonit ottavat herkästi erilaisia hälyääniä, esim. yleisön hälyä. AB-mikrofonien etäisyys äänilähteeseenJos mikrofonikanta eli mikrofonien välinen etäisyys pysyy samana, etäisyys äänilähteeseen vaikuttaa seuraavasti: Kun mikrofonipari viedään etäämmälle orkesterista
AB-mikrofonikannan merkitysMikrofonikanta eli mikrofonien välinen etäisyys vaikuttaa äänikuvan leveyteen. Jos mikrofonikanta on 17 cm eli sama kuin korvien väli, mikrofonien välinen aikaero pieneksi. Tutkimuksissa on todettu, että tarvitaan vähintään 1,5 millisekunnin aikaero luomaan hyvä stereovaikutelma sivulla olevasta soitinryhmästä. Toisaalta: mitä pienempi aikaero on, sitä vähemmän syntyy häiritseviä kampafiltteriefektejä monokuuntelussa. Jonkinlaisena ohjeena on seuraava toimintamalli:
Joskus kahden mikrofonin sijasta käytetään kolmatta mikrofonia keskellä. Reunimmaiset mikrofonit ovat tällöin hyvinkin kaukana toisistaan. Kolmen mikrofonin ryhmä toimii tavallaan ambienssimikrofonina, ja tukimikrofoneilla saadaan soittimista lähiäänet.
Soittajien sijoittelu
AB-kannalle
Jos
soittajat ovat mikrofoniparin edessä suorassa
rivissä, kannalla keskimmäiset soittajat
tulevat lähemmäksi. Paras soittajien sijoittelu
on puolikaaressa. Ääänikuva tasaantuu, kun
mikrofonit viedään kauemmaksi.
C)
Sekatekniikka
Sekatekniikassa yhdistetään intensiteettieroihin ja aikaeroihin perustuvat tekniikat. Sekatekniikoita ovat mm. ORTF, OSS ja keinopää. Jos mikrofonisignaalien välillä on pelkkiä tasoeroja, äänilähde siirtyy kannan keskeltä reunaan niin, että 1 dB:n tasoero siirtää ääntä n. 2-2,5°, Yksi desibeli vastaa aikaeroihin perustuvassa tekniikassa 60 mikrosekuntia. Koska sekatekniikka perustuu yhtaikaa intensiteetti- ja aikaeroihin, äänilähteiden paikallistuminen äänikuvassa on tarkempaa. Yleensä paras tulos saadaan, kun aika- ja intensiteettierot vaikuttavat yhtä paljon. Silloin äänikuvan tarkkuus on suurimmillaan. Tällaista mikrofonisijoittelua kutsutaan myös ekvivalenssitekniikaksi. Mikrofonikanta voidaan määritellä samalla tavoin kuin AB-tekniikassa. Sekatekniikalla saadaan hyvä tilavaikutelma. Sekatekniikka sopii parhaiten akustisesti hyviin tiloihin, missä luonnostaan on hyvä orkesteribalanssi. Sekatekniikkaa on helppo käyttää; tulee vain etsiä sopiva mikrofonietäisyys. Sekatekniikkaa suositellaan outoihin saleihin, joissa ei ehdi tutkia salin ominaisuuksia mutta joissa orkesteribalanssi vaikuttaa hyvältä. Sekatekniikan kompatibiliteetti on yleensä hyvä ja kampafiltteriefektit ovat lieviä. Vuonna 1984 esiteltiin saksalaisilla tonmeisterpäivillä tutkimuksia, joissa vertailtiin eri mikrofonitekniikoita. Kuuntelukokeissa analysoitiin äänikuvan rakennetta, mm. soitinryhmien sijoittumista kannalle.
Sama tilanne, kun äänitetään AB-parilla, mikrofonikanta 3,3 metriä, siis hyvin leveä AB. Äänikuva jakautuu laitoihin; keskialueella on epämääräisyyttä.
Päämikrofonin korkeus
sekatekniikassa
Kokeissa
on havaittu, että tulos paranee, kun
mikrofonipari nostetaan korkeammalle. Monesti
on mainittu, että n. 3 metrin korkeus on
optimaalinen. Tukimikrofonien käyttö
sekatekniikassa
Jos sali on hyvä, riittää pelkkä päämikrofonipari. Tilavaikutelma (akustiikka, suunnat, etäisyydet) on hyvä pelkällä päämikrofoniparilla. Huonommissa olosuhteissa äänikuvaa voi yrittää tasoittaa tukimikrofoneilla.
Lähteinä on käytetty Michael Dickreiterin saksankielisiä oppikirjoja, Tonmeistertagungraportteja vuosilta 1984 -1996 sekä Bengt Nyquistin, Hans Eversin ja Christer Grewinin opetusjulkaisua ja Robi de Godzinskyn ja Pekka Prihan erilaisia musiikinäänitysluentoja.vuosina 1984-1996. |
||
© Äänipää 2005 - Pertti Korpinen |