Tilan tekeminen

with No Comments

Tilan tekeminen

Jokaisen uuden perheenjäsenen myötä, perhe ja parisuhde muuttuu. On totta, että ensimmäinen lapsi muuttaa paljon asioita parisuhteessa, kun vanhemmuus on uusi asia ja ensimmäinen kerta. Vastuu uudesta ihmisestä on suuri. On yksilöllistä, miltä vastuu tuntuu. Toiselle se on kauan kaivattua ja luontevaa, toiselle se tuntuu murskaavan alleen. Vastuuta
ei tarvitse säikähtää ja uuteen sopeutumiseen on tarjolla paljon tietoa ja apua. Et ole tässä asiassa yksin. Kasvaminen tapahtuu yleensä epämukavuusalueella. Kun huomaat kasvaneesi, voit löytää uutta sisältöä ja merkitystä elämään, joka kantaa taas seuraavaan vaiheeseen. Lapsen
kanssa mikään ei ole yhtä pysyvää, kuin muutos.

Elämää vauvan kanssa…

1. Luota itseesi, luota tunteisiisi. Vauva tarvitsee lähinnä läheisyyttä ja maitoa.
  2. Madalla odotuksiasi. Vanhemmaksi tulo on täynnä väärinkäsityksiä ja yllätyksiä. Et osaa automaattisesti tehdä oikeita asioita. Olet yhtä kokenut vanhempana, kuin lapsellasi on ikää.
  3. Rakkautta ei voi kiirehtiä. Kaikki eivät rakastu vauvaansa heti. Se on normaalia.
  4. Hormonimyrsky ja esimerkiksi imetyshormoni prolaktiini voi aiheuttaa ”höperyyttä” ja muistamattomuutta. Sekin on normaalia.
  5. Pian olet ennallasi ja tunnet vauvasi paremmin, kuin kukaan muu.
  6. Ota kaikki apu vastaan, minkä voit saada. Yksin ei ole tarkoitus selvitä. Entisaikaan koko yhteisö oli mukana auttamassa uusia vanhempia.
  7. Priorisoi kotihommat (varsinkin ellei apua tule). Levätäänkö vai tiskataanko? Vauvan tulon jälkeinen aika kestää lyhyen aikaa. Silloin voi elämä olla ”poikkeustilassa” eikä kannata touhuta liikaa.
  8. Ole joustava. Tee omat valintasi. Muista huumori. Heitä ”to-do” lista vähäksi aikaa pois!
  9. Opettele tuntemaan itseäsi. Menneisyydestäsi voi pompata käsittelemättömiä asioita pintaan. Jaa nämä tunteesi, se helpottaa. Väsymys vaikeuttaa asioita. Puhu myös peloistasi jollekin. Ole rehellinen.
  10. Pysy rauhallisena, vaikka vauva itkee, pyydä apua, käytä liikuntaa poistamaan stressiä, tee jotakin fyysistä, kun suututtaa, käy lenkillä!
  11. Vielä kerran: Puhu!
  12. Unohda itsekunnioitus, naura itsellesi, älä syyllisty virheistä.
  13. Sana ”täydellinen” löytyy vain sanakirjasta.
  14. Pidä huolta kumppanistasi, tarvitset häntä. Vauvan hoito on yhteistyötä. Miesten täytyy ihailla vaimojaan ja tukea heitä. Naisten pitää kehua miehiään. Nyt ei kritisoida. Käykää kävelyllä yhdessä. Älä pidä häntä itsestäänselvyytenä. Älkää menkö vihaisena nukkumaan.
  15. Älä väheksy masennusta, tuota kutsumatonta vierasta. Hae apua ajoissa!

Katso täältä linkit aiheesta!

Opas isälle!

Onneksi olkoon, sinusta on tullut tai tulossa pian isä joko ensimmäisen tai useamman kerran. Toivomme tämän oppaan palvelevan juuri sinun tuen ja tiedon tarpeitasi, tuore isä!

Opas ”Isyyden tueksi” on Tampereen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoiden kehittämistehtävänä toteutettu tuotos, opas tuoreille isille. Oppaan sisältö pohjautuu Rauman kaupungin äitiysneuvolassa syksyllä 2018 toteutettuihin isähaastatteluihin ja niiden tuloksiin.

Opas ”Isyyden tueksi” vastaa opinnäytetyön ”Jos oon isä, haluun olla hyvä isä”- Isien kokemuksia lapsivuodeajalta tuloksista nousseisiin isien konkreettisiin tuen tarpeisiin lapsivuodeajalla. Oppaasta voi löytää vastaukset useimpiin isien konkreettisiin tuen tarpeisiin. Tarpeisiin on pyritty vastaamaan oppaassa mahdollisimman lukijaystävällisellä ja konkreettisella tavalla. Oppaasta isän on helppo tarkistaa lapsivuodeajalla eteen tulevia asioita ja pulmatilanteita nopeasti, vaikka kotisohvalta käsin.

Lukuiloa ja ikimuistoisia hetkiä vauvasi kanssa! Oppaaseen pääset tästä!