Päätös lujasta järjestysvallasta
12.1. Eduskunnan
päätti lujan järjestysvallan perustamisesta äänin 97-85. Tämän voidaan katsoa merkinneen, että
porvarilliset kansanosat olivat alkaneet nähdä kysymyksen sisäisestä
turvallisuudesta ja ulkoisesta itsenäisyydestä aktivistien haluamalla
tavalla. Porvarillista Suomea uhkasi siis sekä Venäjä että
sisäinen kumous. Päätöstä edeltäneissä
työväenliikkeen sisäisissä neuvotteluissa osa sosialistien
johtomiehistä oli myös kannattanut valtiopäivien toimia
järjestyksen aikaan saamiseksi. Toisaalta työväenliikkeen
keskuudessa pelättiin päätöksen johtavan siihen, että
Helsingin punakaarti hajoittaisi valtiopäivät.
Kun eduskunnassa sitten tehtiin päätös lujan järjestysvallan perustamisesta, se nähtiin
työväenliikkeen keskuudessa porvarivallan tukemisena ja kaartien
keskuudessa suoranaisena hyökkäyksenä työväkeä
kohtaan. Sitä seurasikin työväenjärjestöjen vastalauseiden
ryöppy ja yhteisen puolustusrintaman syntyminen. Erityisesti työväenliikkeen
keskuudessa kauhistuttiin ajatusta, että “porvarien lahtarikaartit”
laillistettaisiin valtion taistelujärjestöiksi. Hanke ei kuitenkaan
ollut uusi, sillä senaatti oli jo syyskesällä perustanut
salaisesti Porvoon lähelle Saksanniemeen poliisikoulun, jonka kaartilaisten
ja venäläisten merisotilaiden joukko oli käynyt marraskuun
suurlakon aikana hajottamassa.
12.1. Suomalainen valtuuskunta esitti Itävalta-Unkarille
itsenäisyytensä tunnustuspyynnön.
12.1. Uusi Suometar julkaisi otteita Svinhufvudin Venäjän
kadettien lehdelle antamasta haastattelusta, jossa käsiteltiin venäläisten
joukkojen poistamista Suomesta.
Työväenliike sisäisten ristiriitojen kourissa
13.1. Turun punakaarti
otti päämajakseen Merikoulun, joka sijaitsi kaupunkia hallitsevalla
kukkulalla.
13.1. SDP:n eduskuntaryhmä kutsuttiin koolle keskustelemaan
tilanteesta, jossa jo osa kunnallisjärjestöistä ilmaisi
selvän kumouksellisuutensa. Keskustelun alusti Sirola, joka asetti
puolueen asennoitumiselle kolme vaihtoehtoa: 1. lähdetään
mukaan siinä käsityksessä, että puolueen enemmistö
on mukana, 2. lähdetään mukaan lojaalisuudesta sekä
3. pysytään syrjässä, jotta voimat voidaan säilyttää
mahdollisuuksien mukaan.
Vaikka kokouksen henki olikin eduskunnan eilisen
päivän päätöksen johdosta radikaali, ainakaan
virallista päätöstä vallanotosta siellä ei tehty.
Mielipiteet eri puolilla maata kuitenkin poikkesivat toisistaan, sillä
mm. Helsingin kaartin toiminta herätti työväenliikkeen kentäväen
keskuudessa monin paikon voimakasta arvostelua. Vehkalahdella 13. tammikuuta
pidetyssä kokouksessa työväenyhdistys esimerkiksi totesi,
että kaartit “nykyisessä kokoonpanossaan” vahingoittivat työväenliikettä.
13.1. Järjestyskaartin yleisesikunta keskusteli Leninin
lupauksesta toimittaa punakaarteille Pietarista 10000 kivääriä
ja kymmenen 3-tuuman tykkiä ammuksineen (virallisesti Leninin määräys
antaa aseet Suomen työväenkaartille tapahtui vasta 20. tammikuuta).
Aseiden hankintaa Pietarissa hoitamassa oli järjestyskaartin ylipäällikkö
Ali Aaltonen. Aaltosen matka venyikin pariviikkoiseksi hänen ratkettuaan
juopottelemaan, ja hänen olinpaikkaansa ei Suomessa tiedetty. Niinpä
kokouksessa päätettiin , että päällikön paikka
olisi täytettävä mitä pikemmin. Aaltosen toimintaa
oli arvosteltu hänen Pietariin lähtönsä jälkeen
ja hänen valintaansa ylipäälliköksi pidetty erehdyksenä.
Aaltonen suhtautui avoimen pessimistisesti kaartinsa mahdollisuuksiin ja
korosti työväen häviävän, jos se ryhtyisi taisteluun.
Luonnollisesti hänen omat epäilyksensä vaikuttivat hänen
toimintaansa ja tekivät hänestä monien mielestä liian
passiivisen työväenkaartin ylipäälliköksi.
14.1. Helsingin punakaartin päällikkökunta laati
julkilausuman jossa vaadittiin puoluekokouksen kutsumista koolle päättämään
tilanteen vaatimista toimenpiteistä. Julkilausumassa vaadittiin, että
edustajat olisi valittava uusilla vaaleilla ja valtiollinen valta olisi
otettava puolueen käsiin mm. elintarvikekysymyksen ja työttömyysongelman
ratkaisemiseksi. Kaartilaiset uhkasivat myös tarpeen vaatiessa ottaa
vallankumousasian johdon omiin käsiinsä.
15.1. Puoluetoimikunnan vastavetona kaartin julistukselle oli
Kuusisen laatima julistus “Köyhälistön
voimat kokoon “, jossa esitettiin puoluehallinnon
oma näkemys siitä kuinka työväenjärjestöjen
toiminta pitäisi organisoida. Työväestön vaatimuksiksi
julistuksessa määriteltiin työttömyyden ja elintarvikepulan
poistaminen, torpparien ja mäkitupalaisten julistaminen isännistään
riippumattomiksi sekä senaatin erottaminen. Julistuksen todellisena
tavoitteena oli ilmeisesti hajoamassa olevan puolueen pönkittäminen
ja puoluetoimikunnan auktoriteetin palauttaminen punakaartilaisten silmissä.
15.1. Eduskunnalle jätettiin Edvard Gyllingin laatima kirjelmä,
jossa esitettiin että eduskunta tutkisi senaatin “lainvastaisia tekoja”
ja “vallankaappaushommia” ja ryhtyisi toimenpiteisiin. Allekirjoittajina
olivat Gylling, Kuusinen, E.Huttunen ja H.Hurmevaara. Lainvastaisina ja
vallankaappaukseen tähtäävinä tekoina nähtiin
mm. senaatin päätökset uusien virkojen perustamisesta ilman
eduskunnan myötävaikutusta asiaan. Eduskunta ei kuitenkaan ottanut
esitystä käsiteltäväkseen.
Porvarit pelkäävät pahinta
15.1. Mannerheim valittiin vasta joulukuussa virkaansa nimitetyn
Charpentierin tilalle sotilaskomitean puheenjohtajaksi, tämän
osoittauduttua tehtävään sopimattomaksi ja tarjouduttua
eroamaan. Sotilaskomitea oli saanut 7. tammikuuta virallisen aseman, jolloin
se muuttui neuvoa-antavasta elimestä valtion laitokseksi, jonka kulut
maksoi senaatti. Mannerheimia oli kaavailtu sotilaskomitean puheenjohtajaksi
jo marraskuussa, jolloin uutta puheenjohtajaa Mexmontanin syrjäyttämisen
jälkeen etsittiin. Mannerheim oli tällöin kuitenkin vielä
Venäjällä, eikä komitean jäsenillä ollut
mahdollisuutta tiedustella hänen halukkuuttaan kyseiseen tehtävään.
16.1. Aftonbladetin kirjeenvaihtaja kertoi lehdelleen ja Ruotsin
asianhoitaja hallitukselleen, että Suomessa tiedettiin jo odottaa
kumousta.
16.1. Senaatti antoi Mannerheimille valtuudet järjestää
suojeluskunnat hallituksen
joukoiksi. Senaatin puheenjohtaja Svinhufvud
määritteli neuvottelussa Mannerheimin tehtäväksi järjestyksen
palauttamisen maahan. Katsottiin että porvarillisten piirien oli valmistauduttava
punakaartien kapinaan. Myös Mannerheim piti työväen kapinaa
todennäköisenä ja esitti Svinhufvudille tukialueen luomista
sinne missä se oli mahdollista eli Pohjanmaalle. Venäläisten
aseistariisumisesta neuvottelussa ei puhuttu, sillä oli toiveita,
että venäläiset lähtisivät vapaaehtoisesti Suomesta.
Mannerheim toi kuitenkin ilmi tyytymättömyytensä aktivistien
Saksan-apua koskeviin hankkeisiin ja vaati ettei ulkomaista apua järjestystä
palautettaessa pyydettäisi.
16.1. Senaatti aloitti valtion järjestyskunnan ja miliisikoulun
toiminnan ja myönsi niiden menoihin 200000 mk. Bolsevikkien Suomen
aluekomitealle ilmoitettiin kyseisten elimien perustamisesta kirjeellä,
jossa korostettiin ettei järjestelyjä ollut suunnattu venäläistä
sotaväkeä vastaan. Kirjeen tultua vasemmistolehtien tietoon,
ne päättelivät, että koska senaatti ei ollut suunnannut
toimiaan venäläisiä vastaan, niillä pyrittiin oman maan
työväenliikkeen kukistamiseen.
16.1. Senaatti nimitti väliaikaiseksi varainhoitajaksi Berliiniin Edvard Hjeltin.
17.1. Helsingin Sanomat oli selkeän puoluettomuuslinjan
kannattaja ja torjui pääkirjoituksessaan Suomen Saksa-suuntauksen,
ehkä osittain koska länsivaltojen uskottiin voittavan maailmansodan. Mahtavan liittolaisen seurassa myös Suomen vapaus olisi saattanut
pian taas käydä varsin nimelliseksi, joten turvautuminen puolueettomuuteen
oli suoranainen pakko.
18.1. Senaatti vetosi suoraan kansankomissaarien neuvostoon sotajoukkojen
vetämiseksi pois maasta. Vetoomus jätettiin neuvostohallitukselle
26. päivänä tammikuuta. Joitakin päiviä enemmin
oli Helsingin Izvestijassa julkaistu Stalinin ohjeet Suomessa toimineen
aluekomitean puheenjohtaja Glazunoville. Stalinin mukaan “nykyiset suhteet
Suomeen ovat voimassa ja aluekomitea toimii vallan edustajana niin Suomessa
kuin sen rajoillakin”.
18.1. Mannerheim sai valtuudet järjestysvallan organisoimiseen
suullisesti ja matkusti Vaasaan.
18.1. Britannian pääministeri Balfour ilmoitti tunnustuspyyntöä
esittämään tulleelle suomalaisvaltuuskunnalle hallituksensa
tunnustavan Suomen itsenäisyyden de facto. De jure -tunnustus jäi
riippumaan Venäjän kansalliskokouksesta. Kyseinen kansalliskokous
hajotettiin bolsevikkien jo muutaman päivän kuluttua.
Kuva: Punakaartilaissotilas. Lähde: Lenin-museo
Kirjallisuutta
Itsenäistymisen vuodet 1917-1920: 3. Katse tulevaisuuteen.
Helsinki 1992
Manninen Turo, Vapaustaistelu, kansalaissota ja kapina. Jyväskylä
1982
Rinta-Tassi, Osmo, Kansanvaltuuskunta punaisen Suomen hallituksena.
Helsinki 1986
Salkola, Marja-Leena, Työväenkaartien synty ja kehitys punakaartiksi
2. Helsinki 1985
Suomen historian pikkujättiläinen. Porvoo 1987
Suomi 75: itsenäisen Suomen historia. Jyväskylä 1993
Upton, Anthony F., Vallankumous Suomessa 1917-1918 I. Jyväskylä
1980
Kirjallisuusluettelo
Tekijä: Kirsi Hautamäki <kh61152@uta.fi>
Etusivulle