Järjestysvalta
horjuu Suomessa
Maaliskuun vallankumouksen vaikutuksesta poliisin asema ja valta
haihtui. Se oli toiminut keisarin alaisena järjestysvaltana. Keväästä
1917 alkaen kysymys järjestysvallan hallinnasta vaikeutui ja kärjistyi,
sillä porvarit ja sosialidemokraatit eivät kyenneet yhdessä
muodostamaan lakiin perustuvaa järjestysvaltaa maahan.
Suomen ensimmäiset poliisivoimat perustettiin jo autonomian
ajan alussa Turkuun, Helsinkiin ja Viipuriin. Maaseudulla järjestyksestä
vastasivat nimismiehet. Poliisitointa johtivat läänien kuvernöörit
ja kenraalikuvernööri, joiden toimintaa ohjasi Venäjän
keisari Nikolai II. Poliisin tehtävänä oli järjestyksenpidon
lisäksi valvoa matkustavaisia. Poliisitoimen vaikutus tuntui erityisesti
routavuosien aikana, kun Suomeen perustettiin santarmisto ja poliisimiehistöä
venäläistettiin vaatimalla venäjänkielentaitoa. Etenkin
vuonna 1909 kenraalikuvernööriksi tulleen
F.A. Seynin aikana poliisit toimivat venäläisten sotilaspoliisien,
santarmien, urkkijoina. Kun tieto maaliskuun vallankumouksesta tuli Suomeen,
Seyn vangittiin heti.
Kansa nousee maakunnissa osoittamaan mieltään
Vallankumouksen myötä lähti maaseudulla tapahtuneiden
kansalaiskokousten vyöry liikkeelle. Kansa vaati seyniläisten
poliisien erottamista virkaintoisuudesta, urkkimisesta ja santarmien kätyreinä
toimimisesta syytettyinä. Kokoukset kävivät itse erottamaan
virkamiehiä ja valitsemaan keskuudestaan komiteoita ja toimikuntia
hoitamaan järjestystä. Esimerkiksi Vähässäkyrössä
väkijoukko pidätti eroamasta kieltäytyneen nimismiehen vaimoineen
ja kuljetti heidät Vaasaan. Omavaltaisuutta ei kuitenkaan siedetty
ja Vaasan sekä Viipurin lääninhallitukset pitivät erottamisia
perustuslain vastaisina.
Huhtikuussa myös senaatti tuomitsi oman käden oikeudella tapahtuneet
erottamiset ja vetosi kansaan, jotta väkivaltaisuuksilta vältyttäisiin.
Lehdistön reaktio kansalaisten kuohuntaa kohtaan vaihteli puoluekannasta
riippuen. Porvarilliset lehdet Helsingin Sanomat ja Uusi Suometar tuomitsivat
omavaltaisuudet, yhtyen senaatin vetoomukseen. Kansalaiset saisivat kuitenkin
tuoda esiin epäkohtia ja vaatia virkamiesten toimien tutkimista. Sosiaalidemokraattiset
lehdet, Työmies ja Kansan Lehti, vaativat kunnallisen päätöksenteon
tasa-arvoisuutta ja yhteiskunnallisia uudistuksia. Porvarillinen laillisuus
oli lehtien mielestä tähän asti merkinnyt omistavien luokkien
vallan suojelua ja työväestön pitämistä kahleissa.
Eri puolueiden näkökulma erosi siis selkeästi toisistaan.
Muutos kaupungeissa
Maaliskuun vallankumouksen myötä Suomen poliisivoimat menettivät
siis asemansa ja järjestysvalta siirtyi sotaväelle. Sotilaat
puolestaan luovuttivat vastuun järjestyksenpidosta järjestäytyneen
työväen haltuun. Suomen sosialidemokraattinen puolue opasti paikallisjärjestöjään
ottamaan poliisitoimen haltuunsa perustamalla paikallisia järjestystoimikuntia
tai -neuvostoja yhdessä kaupunkien viranomaisten kanssa. Puolueen
tavoitteena oli laajentaa kunnallista itsehallintoa, jonka osaksi luotaisiin
työväestön järjestysvalta. Porvarilliset poliitikot
ja virkamiehet taas pelkäsivät, että vasemmisto aikoi kaapata
kaiken järjestysvallan, minkä seurauksena maa ajautuisi anarkian
ja kaaokseen. Oikeisto ja vasemmisto aloittivat järjestysvallasta
kamppailun, joka jatkui läpi kesän ja syksyn 1917.
Poliittisten järjestystoimikuntien aseman vakiintuessa järjestysmiehiä
alettiin kutsua miliiseiksi. Kaupunkien poliisitointa johtaneet seyniläiset
poliisimestarit erosivat viroistaan maaliskuun lopulla. Helsingissä
sosialidemokraattinen järjestystoimikunta perusti miliisin 20.3. 1917.
Toisin paikoin tämä tapahtui vasemmiston ja porvarien yhteisellä
päätöksellä, mutta esimerkiksi Tampereella porvarillinen
kaupunginvaltuusto yritti palauttaa poliisilaitoksen tehtäväänsä.
Riidan ratkaisemiseksi valtuusto ja työväenjärjestöjen
edustajat muodostivat yhteisen järjestyslautakunnan. Osa entisistä
konstaapeleista palasi tehtäviinsä, vain santarmien urkkijoina
toimineet erotettiin. Miliisijärjestelmään siirtyivät
maaliskuun aikana myös Turku ja Viipuri sekä 14 muuta kaupunkia.
Senaatti pyrkii ratkaisuun
Senaatin
porvarijäsenet puolueineen eivät hyväksyneet maassa
tapahtunutta työläisten valta-aseman kasvua ja järjestysasioista
vastaava vanhasuomalaisen puolueen senaattori Allan Serlachius ei halunnut
järjestysvallan jäävän miliisien käsiin. Perusteena
oli se, että Suomen laki ei tunne käsitettä miliisi. Aluksi
Serlachius perusti kaksi komiteaa pohtimaan poliisitoimen tilaa, mutta
kävi itse toimeen ryhtymällä nimittämään
uusia poliisimestareita uuden kenraalikuvernööri
Stahovitshin, kuvernöörien ja järjestyslautakuntien käymien
neuvotteluiden jälkeen.
Senaattori halusi kunnallistaa poliisitoimen ja perustaa poliittisesti
tasapainoiset järjestystoimikunnat tai -lautakunnat valitsemaan päällystöä
ja miehistöä. Toukokuun 19. päivänä Serlachius
lähetti kuvernööreille käskyn lakkauttaa miliisi ja
perustaa poliisimestarien ja kuvernöörien johdolla lakiin nojautuva
poliisijärjestelmä pitämään järjestystä
yllä. Tämä oli tehtävä neuvotellen järjestystoimikuntien
kanssa, mutta vaikutusvaltaansa lisänneet sosiaalidemokraatit eivät
käytännössä halunneet luopua vallastaan.
Serlachius antoi käskynsä koko senaatin nimissä, mutta
ei ollut keskustellut asiasta muiden senaattoreiden kanssa. Tamperelaisen
Kansan Lehden mielipide oli, että miliisijärjestelmä tulisi
pitää voimassa, kunnes eduskunnassa säädettäisiin
laki kunnallisesta ja kansanvaltaisesta järjestyslaitoksesta. Toisaalta
Tampereella miliiseinä toimivat entiset poliisit, joten poliisijärjestelmään
paluu ei ollut henkilökysymys. Vaikeinta poliisijärjestelmään
muuttuminen oli Raumalla, missä miliisit luovuttivat paikkansa vasta
lokakuussa sekä Helsingissä, sillä miliisit menivät
lakkoon.
Miliisi käytännön työssä
Heti aluksi valtaosa miliiseistä poisti käytöstä
keisarin vallan aikaan kuuluneet univormut, sillä ne aiheuttivat kielteisiä
tunteita. Siviiliasuisten miliisien tunnusmerkkinä oli käsivarsinauha
ja puinen patukka. Joidenkin paikkakuntien miliisillä oli revolverit
tai pistoolit. Turussa miliisi poisti univormusta vanhat merkit. Senaattori
Serlachius mainitsi käskyssään poliisijärjestelmään
siirtymisestä, että poliisien tulisi käyttää aikaisemmin
käytössä olleita englantilaismallisia univormuja.
Univormu vahvistaisi ammatti-identiteettiä ja lisäisi luottamusta
ja turvallisuudentunnetta. Ongelmana oli, ettei vanhoja käyttökelpoisia
univormuja löytynyt mistään ja senaatin siviilitoimituskunta
suunnittelikin uuden univormun poliisikunnalle. Kesällä 1917
univormuja ei saatu käyttöön ja poliisi oli siviiliasussa
tunnusmerkkinään punainen käsivarsinauha ja numerolaatta.
Miliisilakko Helsingissä
Senaattori Serlachiuksen esityksen vuoksi Helsingin miliisivoimista
olisi pitänyt irtisanoa 200 miestä, sillä siirryttäessä
miliisijärjestelmään voimia oli lisätty 600 miehestä
800 mieheen. Poliisimestari Carl Voss-Schrader halusi sanoa irti uusia
työntekijöitä, mutta sosiaalidemokraattisen järjestystoimikunnan
kanta oli, että uusia ja vanhoja oli tasapuolisesti sanottava irti.
Voss-Schrader vetosi senaattorin käskyyn, joka antoi poliisimestareille
valtuudet valita miehistönsä.
Työväenjärjestöjen eduskunta tuomitsi tapahtuman
julistaen, ettei työväki enää voinut vastata Helsingin
järjestyksestä, sillä poliisimestari oli riistänyt
järjestystoimikunnalta sen vallan. Miliisi alkoi lakon 30. päivänä
kesäkuuta. Lakkolaiset vaativat poliisi-mestarin viran lakkauttamista
ja palkankorotusta. Senaattori Serlachius piti vaatimuksia laittomina,
mutta koska lakkolaiset eivät luopuneet kannastaan, neuvotteluyhteys
katkesi. Serlachius katsoi epäonnistuneensa ja yritti erota virastaan.
Senaatin puheenjohtaja Oskari Tokoi siirsi asian eduskunnalle, jolloin
miliisi palasi työhön. Sosiaalidemokraatit tekivät asiasta
välikysymyksen, johon Serlachius vastasi, että miliisi valvoi
vain yhden yhteiskuntaluokan etua, kun tavoitteena on koko yhteiskuntaa
palveleva poliisi. Lisäksi hän sanoi pitävänsä
parempana sitä, että maan pääkaupunki on kokonaan vailla
poliisia, kuin että sen järjestysvalta on alistussuhteessa ei
maan hallitukseen vaan johonkin järjestöön maan hallituksen
ulkopuolella. Järjestöllä hän tarkoitti työväenjärjestöjen
eduskuntaan.
Eduskunta antoi tukensa Serlachiukselle, joten miliisilakko alkoi uudelleen.
Tilanne vaikeutui, sillä poliisimestari Voss-Schrader erosi. Nyt Oskari
Tokoi alkoi itse neuvotella sovinnosta. Tokoi teki omavaltaisesti sopimuksen,
jossa lakkolaisten vaatimuksiin suostuttiin. Serlachius piti sopimusta
laittomana, mutta se pysyi senaatissa voimassa. Miliisi palasi työhönsä,
mutta ratkaisu oli poliittinen tappio koko maalle, sillä hallitusrintaman
repeäminen huononsi maan asioiden hoitoa.
Levoton kesä
Kiistat järjestysvallasta, puute elintarvikkeista, lakot ja kuriton
venäläinen sotaväki aiheuttivat turvattomuutta ja levottomuutta
koko maassa. Vasemmiston saatua vaikutusvaltaa miliisikunnassa halusi porvaristo
muodostaa omia suojeluskaarteja, mutta Serlachius torjui tällaiset
aloitteet. Kuitenkin elokuun lopussa Helsingin porvarilliset luottamusmiehet
pyysivät everstiluutnantti Bruno Jalanderia perustamaan poliisireservin,
joka vastaisi järjestyksenpidosta, kun miliisi olisi lakkautettu. Jalander
oli toiminut Helsingin poliisivoimissa jo 1905-10. Työväestö
ei hänestä pitänyt, sillä hän oli toiminut lakonmurtajana
Kemissä 1906. Jalander ryhtyi työhön, jota kaupunki rahoitti.
Noin 400 miestä värvättiin maaseudulta ja heitä kouluttivat
poliisivoimista työttömiksi jääneet komisariot.Ryhmän
nimeksi tuli Kaivohuoneen poliisikoulu. Poliisireservi oli sosialidemokraattisten
lehtien mielestä lahtarikaartia.
Tämän ohella pääkaupungissa toimi liikeyritysten
ja yksityishenkilöiden perustama Yövartija-yhdistys estämässä
murtoja ja ryöstöjä. Lokakuun puolivälissä Helsingin
miliisiä yritettiin jälleen muuttaa poliisiksi. Senaattia tuki
poliisireservi ja Järjestyslipusto. Järjestystoimikunta ei suostunut
miliisin lakkauttamiseen ja pyysi apua venäläiseltä aluekomitealta.
Venäläiset aikoivat voimakeinoin estää miliisin riisumisen
aseista. Kuvernööriksi valittu Jalander keskeytti poliisilaitoksen
palautustoimet, jotta uusi eduskunta pääsisi aloittamaan toimikautensa
rauhassa. Pääkaupungin järjestystoimiongelmat jäivät
jälleen ratkaisematta.
Porvarit perustavat ratsupoliisikoulun
Heinäkuun puolivälissä säädetty valtalaki oli
johtanut valtiopäivien hajoittamiseen. Uuteen senaattiin valitut sosiaalidemokraatit
jättivät pian toimensa ja kenraalikuvernööri Stahovitsh
pyysi porvareita yksin hoitamaan senaatin tehtäviä. Tähän
suostuttiin, jos Venäjän
väliaikainen hallitus huolehtisi, ettei venäläinen sotaväki
puutu maan hallitsemiseen ja jos maahan luotaisiin luja järjestysvalta.
Stahovitsh suostui näihin ehtoihin ja Setälän senaatin siviilitoimituskunta
otti perustaakseen valtion ratsupoliisikunnan. Tätäkin tehtävää
hoitamaan nimettiin Bruno Jalander.
Jalanderin myötävaikutuksella senaatti muodosti aktivisteja
tukeneesta sotilaskomiteasta valtion elimen valmistelemaan asevelvollisuuslakia.
Koulun perustaminen hyväksyttiin senaatissa 19. syyskuuta. Koska poliisikoulu
perustettiin Porvoon lähellä olevaan Saksanniemen kartanoon,
sen nimeksi tuli Saksanniemen poliisikoulu ja Järjestyslipusto. Kouluun
värvättiin oppilaita entisistä poliiseista, maanviljelijöistä
ja palvelujen harjoittajista. Vasemmistolaisia ei hyväksytty. Lokakuun
puolivälissä palveluksessa oli jo 200 miestä. Järjestyslipuston
miehet saivat palkkaa valtiolta 400 mk kuukaudessa, heillä oli karoliinilaismallinen
univormu ja uusi kenraalikuvernööri
N.V. Nekrasov lupasi hankkia joukolle myös aseet Venäjältä.
Aseita ei kuitenkaan saatu, sillä epäiltiin, että niitä
käytettäisiin venäläisiä vastaan.
Koulun perustaminen pyrittiin salaamaan, mutta joitakin vasemmistolaisia
pystyi värväytymään mukaan ja koulun tiedot julkaistiin
sosialidemokraattisessa. lehdistössä. Työmies- lehdessä
kehotettiin työläisiä karttamaan porvariston taantumuksellisia
puuhia, lehti myös kysyi merkitsikö porvariston aseistautuminen
kiihotusta kansalaissotaan? Ihmettelyä herätti myös valtion
varojen käyttäminen tällaisten "verikaartien" toimintaan.
Punakaarti hajotti Järjestyslipuston ja Kaivohuoneen poliisikoulun
marraskuun yleislakon aikana. Miehistö siirtyi Pohjanmaalle ja muodostaen
Suomen Tasavallan Vartioston, eli asevoimien jalkaväkiyksikön.
Valtion tie oikeiston valtaan
Kahteen leiriin jakautunutta maata oli mahdoton hallita. Vasemmiston
tyytymättömyys sai kuuluvampia ilmaisumuotoja ja kuriton venäläinen
sotaväki levitti turvattomuutta kansalaisten keskuuteen. Elintarvikepula
edelleen pahensi levottomuutta, ja järjestystä tavoitteleva porvaristo
muodosti oman aseellisen ryhmittymänsä. Poliittisten ryhmien
käsitys järjestyksen ylläpidosta poikkesi toisistaan ratkaisevasti.
Vasemmisto ja liberaali oikeisto olisi halunnut muodostaa kunnallisen järjestysvallan,
mutta porvarilliset hallituspiirit, virallistettu sotilaskomitea ja aktivistit
pitivät lujan keskitetyn järjestysvallan aikaansaamista tärkeänä.
Poliisitoimen jakautuminen liittyy yhteen punakaartien ja suojeluskuntien
muodostumisen kanssa. Rikollisuuden kasvu ei jyrkkeneviä poliisitoimia
vaatinut, kysymys oli politiikasta.
Kuvat:
- Allan Serlachius, senaatin siviilitoimituskunnan päällikkö.
Kuvalähde: Suomen kansan aikakirjat X, 1917 - 1918. Esittänyt
Einar W. Juva, Otava, 1938.
- Helsingin miliisin käsivarsinauha. Kuvalähde: Suomen kansan
aikakirjat X, 1917 - 1918. Esittänyt Einar W. Juva, Otava, 1938.
- Everstiluutnantti Bruno Jalander, Kaivohuoneen poliisireservin ja Ratsupoliisikoulun
perustaja.Kuvalähde: Suomen kansan aikakirjat X, 1917 - 1918. Esittänyt
Einar W. Juva, Otava, 1938.
- Poliisikouluna toiminut Saksanniemen kartano. Kuvalähde: Suomen
kansan aikakirjat X, 1917 - 1918. Esittänyt Einar W. Juva, Otava,
1938.
Kirjallisuutta
Hietaniemi, Tuija: Lain vartiossa. Poliisi Suomen politiikassa 1917-1948.
Historiallisia tutkimuksia 166. Suomen Historiallinen Seura , Vammala,
1992.
Luntinen, Pertti: F. A. Seyn. A Political Biography of a Tsarist Imperialist
as Administrator of Finland. Studia Historica 19. Suomen Historiallinen
Seura, Jyväskylä, 1985.
Suomen kansan aikakirjat. Osa X, 1917 - 1918. Esittänyt Einar W.
Juva, Otava, 1938.
Itsenäistymisen vuodet 1. Irti Venäjästä. Toim.
Ohto Manninen VAPK-kustannus, 1992.
Kirjallisuusluettelo
Tekijät: Helka Takala <
hiheta@uta.fi> Onerva Leisti hionle@uta.fi>
Etusivulle