Asevelvollisuus- ja sotalaitoskysymys
Oman sotalaitoksen tarpeellisuudesta ja muodosta keskusteltiin Suomessa
vuosien 1917-18 aikana vilkkaasti. Ratkaisu venyi kuitenkin aina vuoden 1919 tammikuuhun asti,
jolloin eduskunta hyväksyi uuden, väliaikaisen asevelvollisuuslain.
Sotalaitoskysymys autonomian ajalla
Venäjällä astui voimaan vuonna 1874 yleiseen asevelvollisuuteen
perustuva sotalaitoksen uudistus. Samalla myös suomalaisille lankesi
velvollisuus osallistua valtakunnan puolustukseen. Autonomiaansa vedoten
Suomi sai erillisen asevelvollisuuslain vuonna 1878. Laissa määriteltiin
Suomen sotaväki valtakunnan muusta sotalaitoksesta erilliseksi. Sortokaudet
muuttivat kuitenkin tilanteen ja keisari vahvisti vuonna 1901 Suomelle
uuden asevelvollisuuslain. Päätös merkitsi Suomen oman sotalaitoksen
lakkauttamista ja mahdollisuutta suomalaisten sotilaiden sijoittamiseen
minne tahansa Venäjän valtakuntaan sekä rauhan että
sodan aikana.
Ensimmäiset uuden lain mukaiset asevelvollisuuskutsunnat oli määrä
järjestää vuonna 1902. Suomalaiset pyrkivät estämään
lain täytäntöönpanon mm. järjestämällä
kutsuntalakkoja. Vaikeuksien vuoksi laki peruutettiinkin vuonna 1905. Korvaukseksi
siitä, että suomalaisten ei tarvinnut osallistua sotapalvelukseen,
valtiopäivät suostuivat maksamaan Venäjälle vuosittain
10 miljoonaa markkaa kolmena vuonna kunnes sotapalvelu olisi Suomessa laillisesti
järjestetty uudelleen. Näitä niin kutsuttuja sotilasmiljoonia
maksettiin kuitenkin aina vuoteen 1916 asti, yhteensä noin 195 miljoonaa
markkaa.
Keskustelu vuoden 1917 aikana
Vuoden 1901 asevelvollisuuslain peruuttamisen jälkeen Suomessa
oli voimassa vuoden 1878 laki. Sitä tosin ei oltu sovellettu käytäntöön
sitten vuoden 1905. Maaliskuun
vallankumouksen 1917 jälkeen Suomessa alkoi keskustelu oman sotalaitoksen
perustamisesta. Venäjän
väliaikainen hallitus osallistui keskusteluun toivomalla, että
suomalaiset lähettäisivät väkeä sotaan.
Suomessa oikeiston ja vasemmiston kannat erosivat toisistaan. Suomen
Sosialidemokraattinen puolue oli määritellyt virallisen kantansa
asevelvollisuuskysymykseen jo vuonna 1903 Forssan puolueohjelmassa. Aatteellisena
pyrkimyksenä oli pysyvän rauhan aikaansaaminen ja yleinen aseistariisunta.
Puolueessa esiintyi kuitenkin vuonna 1917 myös puolustushenkistä
näkemystä. Sotalaitosohjelma aiheutti epäselvyyttä
mm. työväenkaarteihin suhtautumisessa. Puolustushenkiset sosialistit
näkivät järjestyskaartit työväestöä
suojaavana miliisinä, pasifistit vastustivat jyrkästi kaikkea
aseistautumista ja vallankumoukselliset sosialistit taas pitivät koko
sotalaitoskysymystä sivuasiana. Maaliskuussa puolue päätti
asettua Forssan ohjelman mukaisesti kansanmiliisin kannalle. Kesäkuussa
Suomen Sosialidemokraattinen puolue liittyi vielä kansainväliseen
sosiaalidemokraattien sodanvastaiseen liittoon, Zimmerwaldin internationaleen.
Liitto velvoitti suhtautumaan torjuvasti kaikkiin sotilaallisiin laitoksiin.
Porvarillisista puolueista Maalaisliiton
vuoden 1917 vaaliohjelmassa oli todettu, että Suomen ei tulisi ylläpitää
sotaväkeä hyökkäyssotaa varten. Rauhan aikana maanpuolustuksesta
huolehtisi kansalliskaarti. Sodan uhatessa kutsuttaisiin koko miespuolinen
väestö aseisiin kansalliskaartista tulevan päällystön
johdolla. Myös muut porvarilliset puolueet: Nuorsuomalainen
puolue, Kansanpuolue,
Suomalainen
puolue ja Ruotsalainen
kansanpuolue pyrkivät lähes yksimielisesti luomaan sotalaitoksen
ja saattamaan asevelvollisuuden voimaan.
A. Mikkolan anomusehdotus puolustuslaitoksen perustamiseksi
Marraskuussa 1917 nuorsuomalaisten kansanedustaja Antti Mikkola teki
eduskunnalle anomusehdotuksen, jossa hän esitti kansallisen puolustuslaitoksen
perustamista torjumaan maata sisältä ja ulkoa uhkaavaa vaaraa.
Mikkolan ehdotuksen perustana oli vuoden 1878 asevelvollisuuslain mukaisen
sotaväen perustaminen ja kansanmiliisin aikaansaaminen. Kansanmiliisiajatuksen
taustalla oli ilmeisesti toive saada maalaisliittolaisten ja maltillisten
sosiaalidemokraattien tuki esitykselle.
Mikkolan ehdotusta käsiteltiin eduskunnan täysistunnoissa
vuosien 1917-18 vaihteessa. Porvarilliset puolueet kannattivat esitystä
lähes yksimielisesti. Sosiaalidemokraatit asettuivat sitä vastaan.
Puolueen kansanedustajien eduskunnassa käyttämissä puheenvuoroissa
heijastui erityisesti huoli porvarien aikomuksesta käyttää
sotavoimia työläisten ja sosiaalidemokratian kukistamiseen. Sosiaalidemokraatit
pyrkivät jarruttamaan anomusehdotuksen käsittelyä pitämällä
pitkiä puheita ja lopulta eduskunta päätti siirtää
asian perustuslakivaliokuntaan 9.1.1918. Samana päivänä
senaatti pyysi eduskunnalta valtuuksia luoda maahan luja järjestysvalta.
Näin senaatti jätti anomusehdotuksen sen arkaluontoisuuden vuoksi
odottamaan ja pyrki huolehtimaan maan sisäisestä turvallisuudesta
muilla keinoin.
1918-
Tammikuun 1918 yhteenotot punakaartien ja suojeluskuntien välillä
kiristivät maan tilannetta. Senaatin puheenjohtaja P. E. Svinhufvud
antoi 16.1 kenraaliluutnantti C. G. Mannerheimille tehtäväksi
järjestysvallan palauttamisen maahan. Määräystä
täydennettiin tammikuun lopussa nimittämällä Mannerheim
ylipäälliköksi ja julistamalla suojeluskunnat hallituksen
joukoiksi.
Vuoden 1878 asevelvollisuuslakia alettiin uudelleen soveltaa käytäntöön
senaatin asetuksella helmikuussa 1918. Sodan päätyttyä keskustelu
oman sotalaitoksen tarpeellisuudesta ja muodosta jatkui. Tammikuussa 1919
eduskunta hyväksyi uuden, väliaikaisen asevelvollisuuslain.
Ensimmäinen kuva: Mielenosoitus yleistä asevelvollisuutta vastaan tammikuussa 1918. Lähde: Juva, Einar, Suomen kansan aikakirjat X. Otava, Helsinki 1938.
Toinen kuva: Antti Mikkola. Lähde: Suomen vapaussota 1918, Kivijärvi, Erkki (toim). Helsinki 1918.
Kirjallisuutta
Itsenäisen Suomen historia 1. Rajamaasta tasavallaksi. Jukka Tarkka (päätoim.). Weilin & Göös, Jyväskylä, 1991.
Manninen, Ohto, Kansannoususta armeijaksi. Asevelvollisuuden toimeenpano ja siihen suhtautuminen valkoisessa Suomessa kevättalvella 1918. Historiallisia tutkimuksia 95. Suomen historiallinen seura, Helsinki 1974.
Tervasmäki, Vilho, Eduskuntaryhmät ja maanpuolustus valtiopäivillä 1917-39. Politiikan tutkimuksia 4. Valtiotieteellisen yhdistyksen julkaisusarja, Helsinki, 1964.
Terä, Martti, Tervasmäki, Vilho, Puolustushallinnon perustamis- ja rakentamisvuodet. Tammi, Helsinki 1973.
Kirjallisuusluettelo
Tekijät: Liisa Leppänen <
ll59157@uta.fi> ja
Riika Lempiäinen <rl58439@uta.fi>
Etusivulle