Teksti: Kirsi Nurmio
Kauppatorista liikennekeskukseksi
Keskustori 1918-40 | Liikenteen keskus | Rakennuskanta muuttuu | Politiikan näyttämö | Tempon talo
Torikaupasta erikoisliikkeisiin
1800-luvun lopun torit olivat loan ja liejun peittämiä
taudinpesiä. Viemäröinti puuttui ja jatkuva ruuan hypistely
levitti lavantautia. Vuoden 1879 asetus velvoitti kaupungit
perustamaan terveydenhoitolautakunnan, jonka tehtäväksi tuli
parantaa kaupungin hygieniaa.
Hygieniaongelmilla perusteltiin myös Kauppatorin torikaupan
lopettamista. Hanke Kauppahallin rakentamiseksi pistettiin
vireille ja avajaisia vietettiin vuonna 1901. Torikauppa jäi
maalaisille ja käsityöläisille sallituksi vielä vuoteen 1930,
mutta loppui vähitellen käytännössä kokonaan. Suuri osa
entisistä Kauppatorin torikauppiaista ei kuitenkaan vuokrannut
myyntipaikkaa Kauppahallista, kuten suunniteltu oli, vaan siirtyi
myymään kaupungin muille toreille, joilla torikauppa yhä oli
sallittua.
Juuri torikaupan jatkuminen muilla toreilla saa epäilemään,
olivatko terveydelliset seikat sittenkään tärkeimpiä, kun
torikauppiaat päätettiin siirtää sisätiloihin. Vuosisadan
lopulla Kauppatorin ympärille oli noussut toinen toistaan
komeampia jugend-rakennuksia:
Sumeliuksen talo, Commercen talo, Raatihuone ja Palenderin talo.
Jugendtaloissa asusti varakkaita porvareita ja niiden
alakerroissa sijaitsevissa erikoisliikkeissä palveltiin
varakkaita porvareita. Nuhjuinen torikauppa ei istunut tähän
liike-elämän keskukseen. Vuonna 1933 kaupunginvaltuusto
päätti muuttaa Kauppatorin nimen Keskustoriksi, koska torin
tehtävä oli muuttunut. Samalla päätettiin pitkällisen
väittelyn jälkeen muuttaa Itäisen kadun nimi Aleksis Kiven
kaduksi.
Liikenteen keskus
Hämeenkadun nimeäminen Tampereen pääkaduksi vähäisen
liikenteen ja hevosten aikakaudella kertoi kaupunginisien
aikomuksesta keskittää kaupungin liikennettä Keskustorin
ympäristöön. 1920-luvulla liikenne siirtyikin hallitsevalla
tavalla Hämeenkadulle. Tätä edisti uuden, 1880-luvun siltaa
leveämmän Hämeensillan
rakentaminen 1929 ja 1920-luvulla tapahtunut tärkeimpien
katujen asvaltointi.
Uusi ja vanha kohtaavat. 1920-luvun alkupuolella Keskustorille rakennettiin bensiiniasema. Autojen ja erityisesti vuokra-autojen (taksien) sekä linja-autojen yleistyminen vei leivän ajureilta, joita vielä vuonna 1923 oli 132. Kuvassa vossikkakuskeja bensa-aseman edustalla Keskustorilla vuonna 1939, jolloin pika-ajureita oli enää seitsemän. Sota tosin toi töitä jälleen hevoskuskeillekin. Kuva: Aamulehti 8.9.1939, Tampereen museoiden kuva-arkisto.
1920- ja 1930-luvuilla Tampereella siirryttiin vähitellen
hevoskyydistä autokyytiin. Ensimmäinen taksiasema,
"pirssipysäkki", perustettiin Hämeenkadulle. 1920
alkoi linja-autoliikenne
kaupungin rajojen sisäpuolella kuljettaa tamperelaisia. Ensimmäiset
linjat ajoivat Keskustorilta Pispalan Rajaportille, Tammelaan, Lapinniemeen
ja Järvensivulle. Linja-autoliikennettä hoitivat yksityiset liikennöitsijät.
Vuonna 1935 kolme liikennöitsijää perusti yhdessä Tampereen
Liikenne Oy:n. Vuonna 1930 kaupunki oli asettanut luvansaannin
ehdoksi, että kaikki bussit maalataan punaiseksi. Vuonna 1937
väri muutettiin kaupunkikuvaan paremmin sopivaksi siniseksi.
Kaukolinja-autoliikenne piti 1920-luvulla pääteasemanaan
lähinnä Vanhan kirkon edustaa Kauppatorilla. Liikenteen
lisäännyttyä perustettiin kaksi linja-autoasemaa kaukoliikennettä varten itäinen asema ortodoksisen kirkon eteen Hatanpään valtatien varteen ja läntinen asema Pyynikintorille.
Tultaessa 1930-luvulle nähtiin itäisen ja läntisen kaupungin sekä
kaupungin sisäisten ja kaukolinjabussien lähtöpysäkkien etäisyys
toisistaan hankalana.
Haluttiin saattaa kaikki bussit lähtemään yhdestä paikasta. Ratinan linja-autoasema rakennettiin vuoden 1938 aikana. Linja-autoasemasta tuli kallis ja sen aikaisiin tarpeisiin nähden suureellinen, mutta se olikin suunniteltu tulevaisuuden tarpeita varten. Purematta ei nielty myöskään linja-autopysäkkien siirtämistä Keskustorilta Ratinan asemalle. Lopulta osa lähikuntiin suuntautuvasta liikenteestä saikin jatkaa liikennöintiä Keskustorilta.
Ennen linja-autoaseman valmistumista oli ollut sääntönä,
että alle 30 kilometrin päähän kaupungista matkaavat bussit
lähtivät Keskustorilta ja sitä kauempana sijaitsevien
paikkakuntien bussit kaukolinjapysäkeiltä. Vuonna 1939
kaupunginhallitus kuitenkin esitti, että kaupungin sisäinen
liikenne ajaisi kiertävinä linjoina ja kaikki kaupungin rajojen
ulkopuolelle lähtevät linjat siirrettäisiin lähtemään
Ratinan linja-autoasemalta. Tämä herätti närää itään ja
etelään - Messukylään, Pirkkalaan, Lempäälään -
kulkevissa matkustajissa. 800 metrin kävelymatka Ratinan
linja-autoaseman ja Keskustorin välillä oli päivittäin
asioiville ostosmatkalaisille ja työmatkalaisille liian pitkä.
Tuohon aikaan yksityisillä linjoilla matkustavilla
tamperelaisilla ei nimittäin ollut maksutonta vaihto-oikeutta.
Aamulehti esitti kuitenkin parannusehdotuksena, että idän ja
etelän bussit lähtisivät Pyynikintorilta,
jonne kaukolinjojen siirtyminen Ratinaan tekisi tilaa. Näin
ollen bussit voisivat yhä pysähtyä Keskustorilla matkallaan
kaupungin halki.
Liikennettä Keskustorilla vuonna 1931. Kuva: Aamulehti 12.11.1938, Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Lähteet:
Aamulehti 1.1.1939.
Ahoniemi Lea, Tampereen liikenne ja sen infrastruktuurin
rakentaminen 1926-1936. Suomen historian pro gradu 1990.
Jutikkala Eino, Tampereen historia III, 1979.
Lunnas Raija, Tampereen linja-autoliikenne 1920-1939. Suomen
historian pro gradu 1978.
Selin Marja, Tampereen kauppatorin muuttuminen elintarvikekaupan
keskuksesta liike-elämän keskukseksi. Suomen historian pro
gradu 1989.
Tammerkoski-lehti, 1972.
|