etusivu
info
haku
muistatko?

KAUPUNKI 1918-40

ALUE

Rakentaminen

 

Oliko asema maailman suurin?
Kuuntele liikennöitsijä Yrjö Penttilän haastattelu (136kb)
Tampereen linja-autoasemat

Pohjoismaiden suurin linja-autoasema

Teksti: Jouni Keskinen

[Suomen ensimmäiset linja-autoasemat] - [Läntinen kaukolinja-asema] - [Itäinen kaukolinja-asema]
[Tampere tarvitsee uuden linja-autoaseman] - [Pohjoismaiden suurin linja-autoasema]

Valmistuessaan joulukuussa 1938 Tampereen linja-autoasema oli kooltaan Pohjoismaiden ja mahdollisesti koko Euroopan suurin linja-autoasema. Asemarakennuksen pituus on 110 metriä ja lattiapinta-alaa on yli 1300 neliömetriä. Aseman piirtäneiden arkkitehtien Jaakko Laaksovirran ja Bertel Strömmerin työ oli vaativa koska minkäänlaista esikuvaa ja esimerkkiä vastaavan kokoluokan linja-autoasemasta ei ollut käytettävissä. Lähimmät esimerkit vastaavaan tarkoitukseen suunnitelluista rakennuksista olivat rautatieasemia. Tampereen linja-autoasemasta voidaankin löytää yhteisiä piirteitä pari vuotta aiemmin valmistuneen Tampereen rautatieaseman kanssa. Olivathan molemmat arkkitehdit mukana myös sitä suunnittelemassa.

Linja-autoaseman päällystystöitä

Linja-autoaseman päällystystöitä kesällä 1939. Aseman tasaua ja päällystystyöt sekä kunnallistekniikka tulivat maksamaan yhteensä yli 2 miljoonaan markkaa. Kuva: Aamulehti 20.7.1939, Tampereen museoiden kuva-arkisto.

Aseman lopulliseksi hinnaksi tuli noin 8 miljoonaa markkaa (vuoden 1995 rahanarvoon suhteutettuna noin 13 miljoonaa) ja se toteutettiin kokonaan kunnallisin varoin. Vaikka Tampereen linja-autoasemaa nykyisin pidetäänkin lähinnä kaupunkikuvan rumentaja, pidettiin sitä valmistuessaan tyylikkäänä ja tarkoitukseensa erittäin onnistuneena rakennuksena, josta tamperelaiset saattoivat olla ylpeitä. Viimeisenä rauhan kesänä asemalta liikennöi 163 päivittäistä linja-autovuoroja ja sunnuntaisin sekä pyhäpäivisin vuorojen määrä oli vielä tätäkin suurempi.

Linja-autoja laitureilla

Linja-autoja lähtölaitureilla. Lähtölaitureita arvioitiin alunperin tarvittavan noin 25 kappaletta, mutta lopulliseen suunnitelmaan niiden määrään lisättiin yli 30:een. Kuva: Aamulehti 20.7.1939, Tampereen museoiden kuva-arkisto.

Vaikka Tampereen linja-autoasema kooltaan olikin Suomen suurin, jäi se matkustajamäärissä selvästi Helsingin linja-autoasemalla. Sen sijaan tavaraliikenteessä siitä tuli koko maan selvästi vilkkain asema. Pakettiliikennettä kulki jo ennen sotia aseman kautta noin 100 000 lähetystä vuodessa. 1950 määrä oli jo yli 200 000 ja 1960 yli 300 000.

Onnikat asemalla

Onnikat asemalla. Uudelta asemalta saattoi kesällä 1939 lähteä lähes 200 linja-autovuoroa päivässä. Taustalla Ratinan niemi ja Pyhäjärvi. Kuva: Aamulehti 20.7.1939, Tampereen museoiden kuva-arkisto.

Lähde:
Keskinen Jouni, Kaukolinja-autoliikenteen järjestelyt Tampereella ennen toista maailmansotaa, Suomen historian pro gradu Tampereen yliopistossa 2000.
taaksepäin Tampere tarvitsee uuden linja-autoaseman The End
koski 1918-1940 työ 1918-1940 arki 1918-1940 valta 1918-1940 liikkuminen 1918-1940 kulttuuri 1918-1940 kaupunki lyhyesti