Tampereen linja-autoasemat
Läntinen kaukolinja-asema
Teksti: Jouni Keskinen
[Suomen ensimmäiset linja-autoasemat] -
[Läntinen kaukolinja-asema] -
[Itäinen kaukolinja-asema]
[Tampere tarvitsee uuden linja-autoaseman] -
[Pohjoismaiden suurin linja-autoasema]
Tampereelle lännestä päin suuntautuvaa linja-autoliikennettä palveleva linja-autoasema sijoitettiin Pyynikintorille, joka oli jo vanhastaan toiminut mm. Nokialle suuntautuneen linja-autoliikenteen asemapaikkana.
Poliisimestarin elokuussa 1928 tekemän laskelman mukaan Tampereelta länteen liikennöi 34 päivittäistä linja-autovuoroa. Osa näistä oli kuitenkin lähiliikenteeksi laskettavaa liikennettä naapurikuntiin.
Tampereen läntinen kaukolinja-asema toimi Pyynikintorilla aina joulukuuhun 1938 asti. Sittemmin laajennetussa asemarakennuksessa toimi huoltoasema aina vuoteen 2000 asti, jolloin se purettiin. Taustalla näkyy Pyynikin näkötorni. Kuva: Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Varsinaisen asema-alueen pohjustuksen ja päällystyksen kaupunki hoiti itse. Se myös rakennutti puiset laiturikorokkeet autojen seisontapaikoille. Mallia asema-alueen suunnittelusta saatiin mahdollisesti Oslosta, jossa kaupunginarkkitehti Bertel Strömmerin piirtäjänä toiminut Mauri Pesonen vieraili Tampereen kaupungin stipendirahoilla tutkimassa paikallisia liikenneoloja.
Vilkasta liikennettä Pyynitorin läntisellä kaukolinja-asemalla elokuussa 1934. Kuten kuvasta näkyy, jo tuolloin vanhat kaukolinja-asemat toimivat kapasiteettinsa äärirajoilla. Uudelle asemalle oli siis tarvetta. Kuva: V. Kanninen 7.8.1934, Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Lähde:
Keskinen Jouni, Kaukolinja-autoliikenteen järjestelyt Tampereella ennen toista maailmansotaa, Suomen historian pro gradu Tampereen yliopistossa 2000.
|