Tampereen linja-autoasemat
Itäinen kaukolinja-asema
Teksti: Jouni Keskinen
[Suomen ensimmäiset linja-autoasemat] -
[Läntinen kaukolinja-asema] -
[Itäinen kaukolinja-asema]
[Tampere tarvitsee uuden linja-autoaseman] -
[Pohjoismaiden suurin linja-autoasema]
Tampereen itäinen kaukolinja-asema sijaitsi nykyisen Sorin aukion Hatanpään valtatien puoleisella reunalla eli silloisen Aleksanterinkadun, Vuolteekadun ja Hatanpään valtatien rajoittamalla alueella. Samoille paikoille oli jo aiemmin muodostunut idästä tulevien linja-autojen pysähdyspaikka. Itäiselle asemalle rakennettiin samanlainen yhdistetty asema- ja huoltamorakennus kuin Pyynikintorin läntisellekin asemalle vain huoltoasemaksi tuli Esson (silloinen Nobel-Standard) sijasta Shell.
Elokuussa 1928 tehdyn laskelman mukaan Tampereelta itään liikennöi 21 päivittäistä linja-autovuoroa eli jonkin verran vähemmän kuin länteen. Mukana tässä luvussa oli myös Kangasalle ajaneita lähiliikenteeksi laskettavia vuoroja.
Harvinainen hieman vesivahingossa kärsinyt kuva Tampereen vanhalta itäiseltä kaukolinja-asemalta talvella 1933. Kuva on otettu ortodoksikirkon suunnalta vielä kaavoittamattomaan ja rakentamattomaan Ratinaan päin. Itäinen kaukolinja-asema jäi 1938 pelkäksi huoltoasemaksi uuden linja-autoaseman valmistuttua Hatanpään valtatien toiselle puolelle. Myöhemmin myös huoltamorakennus purettiin kokonaan Kuva: Aamulehti 29.12.1933, Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Itäisen kaukolinja-aseman seutua harkittiin aluksi myös uuden linja-autoaseman paikaksi, mutta varsin pian alue osoittautui liian pieneksi kasvaneen linja-autoliikenteen tarpeisiin.
Itäinen kaukolinja-asema 1930-luvulla kuvattuna Hatanpään valtatieltä suunnilleen nykyisen Koskikeskuksen kohdalta. Kuva: Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Lähde:
Keskinen Jouni, Kaukolinja-autoliikenteen järjestelyt Tampereella ennen toista maailmansotaa, Suomen historian pro gradu Tampereen yliopistossa 2000.
|