|
|
SAATANALLISIA SÄKEITÄ?
© Marko Nenonen
Kirjoittajan vastaus keskusteluun (Tiede 2000, 2/1999). Valitettavasti
meillä ei ole oikeuksia julkaista muita keskustelupuheenvuoroja, joten myös
heidän nimensä on seuraavassa jätetty mainitsematta.
Niin vaikea aihe kuin Saatanan palvonta kristittyjen keskuudessa onkin,
olen pyrkinyt tarkastelemaan asiaa asiallisesti, tasapuolisesti ja
objektiivisesti.
- Historiantutkija yrittää ymmärtää kulttuurin ilmiöitä, myös silloin,
kun ei hyväksy niitä. Saatanan palvojat haluavat kaikin keinoin, myös
provosoiden, ilmoittaa, etteivät he hyväksy arvojamme. Tätä julistusta
tehdään groteskeilla riiteillä ja kulttimenoilla.
Minä en ottanut kantaa siihen, kuinka toivottavaa tällainen
”vastakulttuuri” on. Ilkivallasta ja väkivallasta on rangaistava siitä
riippumatta, millä perusteella pahaa tehdään. Tietenkin voisi olla
viisasta miettiä, mitä aikuisten arvoissa on vikana, jolleivät ne tunnu
uskottavilta.
Muistutan, että historian kuluessa useimmiten väkivaltaa on perusteltu
Jumalan nimissä. Meidän yhteiskunnassamme väkivalta on tullut
hyväksytymmäksi, niin arkipäivässä kuin televisiossa, musiikkivideoissa,
taiteessa, elokuvissa, sarjakuvissa. Syy ei ole Saatanan palvojien.
Uskonnon ja noituuden historiaa tarkastellaan usein huomaamatta, että
enempää Jumala kuin Saatanakaan eivät ole olleet samanlaisia historian eri
aikoina. Pahat henget, demonit, ovat näytelleet magian ja okkultismin
historiassa suurta osaa, mutta yksikään näistä demoneista ei kasvanut
nykyisen Saatanamme kaltaiseksi.
Keskeinen muutos Saatana-kuvassa tapahtui 1000-luvun tällä puolen.
Saatanasta tuli aikaisempaa paljon kauheampi vastustaja kristikunnalle.
Aikaisemmin hän oli vain langennut enkeli ja siinä roolissa enemmän
ilkikurinen veikko kuin koko kristikuntaa uhkaava tuhon tuoja.
Langennut enkeli olisikin voinut hoitaa niitä rooleja, joita eri
uskonnoissa ja myyteissä on pahan hahmolla. Mutta kristikunnan oli
keksittävä Saatanasta alati iljettävämpiä kauhukuvia, sille he halusivat
korostaa omaa erottautumistaan vääräuskoisista ja langenneista eli heistä,
joita enempää ruoska kuin roviokaan ei parantanut. Siksi syntyivät niin
kerettiläisvainot kuin noitavainot. Mitä tiukemmin haluaa puolustaa omaa
oppiaan, sitä vastenmielisemmäksi vastustaja on kuviteltava.
Tästä johtuu myös, että Saatanan palvonnasta kuvitellaan mitä tahansa
ilman kritiikin häivää. Kultistit ovat varmasti syyllistyneet ilkivaltaan,
mutta ilkivaltaan ja väkivaltaan syyllistytään useimmiten muilla
perusteilla. Rituaalimurhia ei tiedetä tapahtuneen. Poliisitutkinnan ja
oikeuden selvitettäväksi jää, onko sellaisia nyt tehty
Suomessa.
Menneen ajan ihminenkään ei pitänyt noituutena mitä tahansa hölmöyttä.
Sen sijaan on varmaa, että useimmat niistä tarinoista, joita lehdissä
nyt on julkaistu Saatanan palvojista eronneiden omakohtaisina tilityksinä,
ovat valhetta. Myyttien tutkija huomaa kertomuksista kaavamaisuuksia ja
muotoja, joiden alkuperä on kokonaan muualla kuin omakohtaisesti koetussa
elämässä.
- Tarkoittavatko Saatanan palvonta ja satanismi samaa asiaa? Kun
puhutaan nykyajan Saatana-kultista, eroa ei voitane tehdä, ellei haluta
korostaa kulttimenojen ja filosofoinnin eroja. Sen sijaan teologiassa
satanismilla voitaneen tarkoittaa myös muita opillisia harhoja ja
poikkeamia.
- Artikkelissa mainittu kulttijärjestö oli todella Heaven’s Gate eli
Taivaan portti, kuten P. L. korjaa. Sen sijaan kultin luonteesta ja
kulttijohtaja Marshall Herff Applewhiten eli Mr Don ja hänen
puolisonsa roolista joutuisin keskustelemaan pidempään. Taivaan portin
kultistit erosivat monista muista mm. siinä, että he halusivat tukahduttaa
seksuaalisen intohimon. Heitä jopa kiinnosti kastraatio.
- Helena Petrovna Blavatsky on modernin okkultismin tärkeimpiä
vaikuttajia. Nykyinen Saatanan palvonta on okkultismin uusia muotoja, ja
kerrottaessa okkultismin historiasta on tietenkin kerrottava myös Helena
Petrovnasta. Hänellä on suuri rooli okkultismin maallistamisessa
teollisuuden ajan yhteiskunnan tuotteeksi, jota voidaan levittää
joukkomitassa.
Helena Petrovna matkusti paljon ja keräsi erilaisia tosia ja
kuviteltuja maagisia uskomuksia eri kulttuureista ja okkultistisesta
kirjallisuudesta. Kirjoituksissaan hän yhdisteli näitä vaikutteita,
melkoisen sekavasti, ja tietenkin lainaten paljon kristinuskon teksteistä.
Hän pitikin itseään hyvänä uskovana.
Helena Petrovnan kirjoituksia on ainakin 4 200 sivua. On tunnustettava,
että en ole siihen määrään perehtynyt. Mutta selvää on, etten voisi
todeta, kuten J. K., että Helena Petrovna ”selvästi osoittaa ihanteeksemme
kristinuskon perustajan Jeesuksen Kristuksen opetukset”. Mutta sitäkään
kieleni ei taivu sanomaan, että hän okkultisminsa vuoksi olisi muita
huonompi sananjulistaja.
Helena Petrovnan lainaaminen on helppoa, sillä häneltä voidaan löytää
melkein mikä tahansa hyvä ja kaunis ajatus. Tieteellinen tutkimus ei
kuitenkaan lähde sopivista lainauksista vaan hengennaisen tai -miehen,
opinkappaleiden perustavista lähtökohdista ja yhteyksistä.
On kovasti varottava leimaamasta asioita ”saatanallisiksi”. Noitien ja
Saatanan palvojien metsästyksen vuoksi tulemme entistä epäilevämmiksi
vähäistäkin omaperäistä poikkeusta ja tyyliä kohtaan. Tämä on tavaton
harmi, yksin jo sen luovuudelle tuoman vahingon takia. Aivan liian usein
yhdistämme lahjakkuuden ja kiltteyden, kun oikeampaa olisi yhdistää
lahjakkuus ja omaperäisyys.
|