Elon kausi päättyy ja aseveliteatterin aika alkaa
Teksti: Kirsi Nurmio
[Tampereen Työväen Teatteri]
[Työväenteatteri ja työväenasia]
[Lama ja lapualaisvuodet]
[Aseveliteatterin aika alkaa]
1935 Elo palkkasi teatteriinsa monia uusi
näyttelijöitä, joihin lukeutui teatterin
tuleva johtaja Edvin Laine. Kosti Elon terveys
oli alkanut heikentyä, vanha tauti astma
vaivasi. Edvin Laineesta tuli pian
apulaisteatterinjohtaja ja tärkeä yhdyshenkilö
elämälle vieraan Elon ja näyttelijöiden
välille. Iän kertyessä Elosta oli tullut
hidas, näytelmien harjoitukset saattoivat venyä
niin ettei näyttelijöille jäänyt ollenkaan
vapaa-aikaa. Edvin Laineen ilmoittaessa
näyttelijöiden toiveen että aikatauluissa
pysyttäisiin, Elo kysyi, että mitä muuta
tekemistä näyttelijöillä nyt muka oli?
Näyttämöllä esitettiin kaikki Hella
Wuolijoen näytelmät. Osa oli suuria
menestyksiä, mm. Niskavuoret, mutta osan Elo
esitti vain, koska tunsi luvanneensa Wuolijoelle
esittää kaikki hänen näytelmänsä. Näin oli
muun muassa hyvin poliittisen Justiinan laita.
Edvin Laine ei Wuolijoen kappaleista juuri
riemuinnut, hän kysyikin Wuolijoelta, miksi
kaikki Wuolijoen miehet ovat niin vaisuja.
Tähän Wuolijoki vastasi, että niinhän se on
"Miehet ovat saamattomia nahjuksia eivätkä
pysty kuin yhteen hommaan."
Työväenteatteri esitti myös Maalaisliiton
kansanedustajan, pohjalaisen kirjailija Artturi
Leinosen näytelmiä. Samaan aikaan Kyösti
Kallio oli maassa presidenttinä ja
punamultahallitus synnytettiin maaliskuussa 1937.
Maalaisliiton ja työväenliikkeen ideologiat
löivät kättä näyttämölläkin.
Vuoden 1937 menestyksiä Tampereen Työväen Teatterissa oli Juurakon Hulda. Kuva: Aamulehti 12.10.1937, Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Tamperelainen teatteriyleisö oli maankuulu.
Pakinoitsija Tompan Tuomo kirjoitti, ettei
"tamperelaiselle teatteriyleisölle löydy
vertaa: se tulee teatteriin elämään eikä
itseään edustamaan kuten pääkaupungissa
kuuluu olevan tapana."
Syksyllä 1939 määräättiin ylimääräiset
kertausharjoitukset. Tampereen Teatterin johtaja
Arvi Kivimaa ja Tampereen Työväen Teatterin
apulaisjohtaja Edvin Laine (Elo oli parantolassa)
ryhtyivät puuhaamaan masentuneeseen kaupunkiin
henkistä huoltoa. Heistä tuli elinikäiset
ystävät, ja heitä huvitti aikaisempi
karsastus. Raja-aita porvarien ja työväen
väliltä oli äkkiä pois pyyhkäisty. Teatterin
oli pelattava, jotta ihmisillä olisi muutakin
ajateltavaa kuin alueneuvottelut. "Ei
suinkaan raskas aika siitä helpotu, jos istutaan
tuhkassa ja säkissä." Laine sanoi Kansan
Lehdelle. Kappaleet olivat mielialaa
keventäviä, huumoria, laulua ja tanssia
täysille katsomoille.
Talvisodan aikana everstiluutnantti Levälahti
sanoi Laineelle, ettei työväentaloa saanut
päästää autioitumaan, laittakoot Laine vaikka
naiset esittämään miehiä. Niinpä teatterissa
näyteltiin samaan aikaan kun Kyttälän
kaupunginosa paloi. Työväenteatteri oli ainoa
teatteri, joka jatkoi sodan ajan. Osaltaan tämä
johtui siitä, että ihmiset tulivat
työväenteatteriin kuin pommisuojaan: "Ei
suinkaan venäläiset nyt työväentaloa
pommita". Suuri merkitys oli kuitenkin Edvin
Laineen sinnikyydellä. Kerran Edvin Laine
matkusti pakkasessa linja-auton perästä
kiinnipitäen, telineellä seisten, kun ei
mahtunut sisään linja-autoon. Esityksen oli
kuitenkin jatkuttava!
Esitettiin väkevin elkein isänmaallista
paatosta ja sotilasfarssia. Tavoitteena oli
kotirintaman mielialojen kohottaminen.
Välirauhan aikana esitettiin Lauri Haarlan
Bobrikovin murhasta kertova Kunnian mies. Esitys
aloitettiin Toivo Kuulan Nuijamiesten marssilla
ja päätettiin Jean Sibeliuksen Finlandiaan.
Paikalla oli muun muassa eversti Aaro Pajari
miehineen. Sama mies, joka vuonna 1933 komensi
suojeluskunnan poistamaan punaliput saloista. Asevelihenki
vallitsi.
|