Työväen teatteri ja työnväen asia
Teksti: Kirsi Nurmio
[Tampereen Työväen Teatteri]
[Työväenteatteri ja työväenasia]
[Lama ja lapualaisvuodet]
[Aseveliteatterin aika alkaa]
Kansan Lehden kriitikot valittivat tasaisin
välein yhteiskunnallisen sanoman poissaoloa
työväenteatterin kappaleissa. Aamulehden
teatterikriitikko ja työväenteatterin
teatterinjohtaja 1940-luvulta lähtien, Eino
Salmelainen polemisoi Kansan Lehden
yhteiskunnallista tulkintatapaa vastaan. Kansan
Lehti ei kuitenkaan Aamulehden polemiikista
masentunut vaan kirjoitti heinäkuussa 1920
toimittaja Toivo A. Lehtisen suulla, että kaikki
kehitys, varsinkin sosialistinen, on
työväenteatterille tätä nykyä vierasta.
Teatterinjohtaja Kosti Elo oli maalaispoika,
jolla ei ollut poliittista taustaa. Itse asiassa
Kosti Elolla ei ollut minkäänlaista
kiinnostusta politiikkaan. Kun Elo, oltuaan
lomalla Pohjois-Hämeessä, palasi Tampereelle
syksyllä 1939 ja kuuli sodanuhasta, hän kysyi
miksi suomalaisten piti aina olla niin
itsepäisiä, kyllähän suomalaisiin satamiin
venäläisetkin sotalaivat mahtuivat.Kun Elo,
jäälleen maalla oltuaan, keväällä 1940 kuuli
Viipurin valtaamisesta, hän iloitsi siitä,
että nyt vihdoin saatiin Suomeenkin "sitä
hyvää venäläistä teatteria". Talvisodan
hengen kyllästämä apulaisteatterinjohtaja
Edvin Laine ymmärrettävästi ihmetteli Elon
todellisuudelle vierasta asennetta.
Elokaan ei kuitenkaan voinut olla
välittämättä kantayleisönsä mielipiteistä
ja niinpä ohjelmistoon tuli yhteiskunnallisiakin
näytelmiä 1920-luvulla, esimerkiksi Henrik
Ibseniä ja Maksim Gorkia. Vaikka Elo vierasti
puoluepolitiikkaa, hänellä oli voimakkaasti
pasifitinen elämänkatsomus. Niinpä
työväenteatterissa esitettiin 1920-luvun
lopulla monia vahvasti sodanvastaisia
näytelmiä. Vuonna 1926 nähtiin ranskalaisten
Tuntematon sotilas, todistus elämästä
juoksuhaudoissa. Hauta riemukaaren alla
-näytelmä oli verkkainen ja pitkä (se kesti
yli puoleenyöhön), mutta näytelmä tuntui
istuvan pitkänperjantain tunnelmaan ja
kansalaissodan muistoja kantavan
työläisyleisön mielialaan.
Kansan Lehden päätoimittajan vaimo ja lehden
kulttuuritoimituksen pelastus Sylvi-Kyllikki
Kilpi oli valmis hyväksymään Kosti Elon
epäpoliittisuuden. Kilpi kirjoitti, että Elo on
"täysiverinen taiteilija, joka jalostaa
työväen vaistoja, rikastuttaa yleisönsä
mielikuvitusta ja avartaa sen maailmankatsomusta.
Ne eivät suinkaan ole järjestäytyneelle
työväenliikkeelle vieraita arvoja.".
Työväenyhdistys valitsi viisaasti teatteriinsa
johtajiksi itsenäisiä täysiverisiä
taiteilijoita, joiden suhde poliittiseen
elämään oli etäinen. Näin TTT:stä tuli
valtakunnallinen taidelaitos.
|