Lama ja lapualaisvuodet työväenteatterissa
Teksti: Kirsi Nurmio
[Tampereen Työväen Teatteri]
[Työväenteatteri ja työväenasia]
[Lama ja lapualaisvuodet]
[Aseveliteatterin aika alkaa]
Kaikki työväenliikkeen jäsenet eivät
kuitenkaan olleet innostuneita taidelaitoksesta.
Harrastelijateatterilla oli puolueosastoissa
pitkä perinne ja kuitenkin ammattilaistunut
työväenteatteri otti näytelmiinsä mieluummin
ammattinäyttelijöitä muista kaupungeista kuin
Tampereen omia amatöörinäyttelijöitä.
Työväenteatteri reagoi kritiikkiin - ja
Palokunnan talolla toimivan
Anatöörinäyttämön yllättävään suosioon -
aloittamalla kesäkoulujen pidon.
Työväenteatterin näyttelijät opettivat
näyttelemistä kesäisin innostuneille
amatööreille ja syksyllä "luokalla"
oli esitettävänään näytelmäkappale. Lisää
oppia oli tulossa, sillä legendaarinen Aarne
Orjatsalo palasi syksyllä 1929 Tampereelle.
Ulkomailta palannut kansalaissodan veteraani
Aarne Orjatsalo pysyi nöyryyttävästi pois
kotikaupungistaan Tampereelta turhan pitkään ja
ehti ennen Tamperetta esiintyä niin Helsingissä
kuin Viipurissakin. Vihdoin Orjatsalo kuitenkin
tuli työväenteatteriin ja hänen ympärilleen
pystytettiin näytelmä nimeltä Oikea rakastaja,
jossa Orjatsalolla oli ensirakastajan rooli ja
muut näyttelijät toimivat lähinnä
statisteina. Tarina kertoi äänensä
menettäneestä oopperalaulajasta ja siinä oli
selvästi tunnustuksellisia painotuksia. Liput
esitykseen myytiin loppuun tunnissa, vaikka
Aamulehti boikotoi esitystä täysin. Esitystä
katsomaan ilmaantui sen verran erikoisen
näköistä nuorisojoukkoa, että Elo kutsui
paikalle kaksi konstaapelia. Esityksen aikana
kuultiinkin "Punikki alas" -huutoja.
Porvarit ja työväki ottivat yhteen
huutokisassa. Innostuneet loppukiitokset saivat
yhä selvemmin poliittisen mielenilmaisun
luonteen: entinen kapinallinen sai kasapäin
ainoastaan punaisia ruusuja, ja lopuksi
työväenyhdistykseltä laakeriseppeleen.
Toisella tavalla työväenteatteri toimi
poliittisen ilmapiirin ilmentäjänä syksyllä
1930, kun esitettiin Jalmari Finnen
Pitkäjärveläiset. Näytelmää oli katsomassa
niin Helsingin Hämäläisen Osakunnan
IKL:läinen professori kuin Tampereen johtavat
sosialistitkin, jotka myös tapasivat sulassa
sovussa näytelmän jälkeen.
Kritiikistä huolimatta työväenteatteri
jatkoi kepeiden musiikkinäytelmien esittämistä
1930-luvun ankeiden tunnelmien lievittämiseksi.
Lauri Viita kuvaa kirjassaan Moreeni vuoden 1930
joukkotyöttömyyttä: "Miehet makailivat
yöt ja päivät pääksytysten perheittensä
luona, käänsivät kylkeä ja romaanin lehteä,
keksivät nerokkaita lukutelineitä erilaisia
makuu- ja istuma-asentoja varten, konttasivat
lattialla lastensa iloksi, rakentelivat
palikkakekoja, kyhäsivät rapapyöriä ja
puuhevosia kunnes vähitellen oppivat olemaan
aivan jouten." Työttömät miehet tulivat
suurin luvuin työväentaloon, istuskelivat
portailla ja norkoilivat käytävillä tuttuja
tapaamassa. Samassa talossa sattui sijaitsemaan
työväenteatteri, joka tarjosi lippuja
näytöksiin viidellä markalla. Ohjelmistokin
oli uudelle yleisölle sopivan kevyttä,
esitettiin esimerkiksi Somerset Maughamin Viisas
aviovaimo. Takapermannon ja parvekkeen halvoilla
paikoilla istuvat uudet katsojat toivat uutta
tunnelmaa näytöksiin, he kyselivät toisiltaan
kappaleista. Yleinen kuhina vallitsi, olihan moni
ensimmäistä kertaa teatterissa.
TTT:n yhteiskunnallinen terävöittäminen
nousi jälleen esille Tampereen
kaupunginvaltuustossa 1931, kun kahden
tamperelaisen teatterin yhdistämistä
esitettiin. Kansan Lehti halusi työväen
teatterista todellisen työväen teatterin,
muutenkin kuin nimeltään. Jos työväenteatteri
esittäisi vain operetteja, voitaisiin se yhtä
hyvin yhdistää porvarilliseen Tampereen
Teatteriin. Elo kuitenkin noudatti jo 1919
ilmoittamaansa linjaa esittää vuoroin keveitä
ja vuoroin vakavampisisältöisiä
kappaleita.Vuonna 1933 esitettiin jälleen kovan
luokan sodanvastainen Verdunin Ihme, joka
järkytti tamperelaisia. Kappalessa oli vahvaa
poliittista satiiria muun muassa Kansainliiton
kokouksia kuvaavissa kohtauksissa. Katsomossa
istui poikkeuksellisesti myös Suomen
Sosialidemokraatin kriitikko Heikki Välisalmi.
Kansan Lehdestä oli paikalla peräti
päätoimittaja, mikä aina oli kunnianosoitus
esitettävälle kappaleelle.
|