Tampereen Työväen Teatteri
Teksti: Kirsi Nurmio
[Tampereen Työväen Teatteri]
[Työväenteatteri ja työväenasia]
[Lama ja lapualaisvuodet]
[Aseveliteatterin aika alkaa]
Elämälle vieras nero nostaa TTT:n
teatterien eliittiin
Ennen kansalaissotaa Tampereen Työväen
Teatteri oli harrastelijateatteri.
Näyttelijöille maksettiin
"rollipalkkaa" ja niinpä kaikki
näyttelijät olivat iltanäyttelijöitä, joilla
oli myös siviiliammatti. Työväentalossa
toiminut teatteri oli muun työväentalon mukana
takavarikossa vuoteen 1919. Takavarikoijat
perustivat silloin Kansan Teatterin, jossa suurin
osa entisistä työväenteatterilaisista
näytteli ennen kuin varsinaisen Tampereen
Työväen Teatterin toiminta jatkui keväällä
1919.
Näyttelijä Kosti Elo aloitti
teatterinjohtajan työnsä vuonna 1919
vaatimattomissa oloissa. Teatterinjohtajalla ei
ollut omaa huonetta, hän johti teatteria
tarpeistohuoneen kahvinurkasta. Ensi töikseen
Elo alkoi maksaa näyttelijöille
kuukausipalkkaa, jotta he voisivat keskittyä
yksinomaan näyttelemiseensä. Heti kun teatterin
toiminta piristyi ja taloudellinen tila koheni,
päätti Elo myös remontoida vanhanaikaisen
teatterin.
Kuva työväen teatterin näytelmä Juurakon Hulda lokakuulta 1937. Kuva: Aamulehti 12.10.1937, Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Kun Elo tuli teatterinjohtajaksi, hän ei
esittänyt sen suurempia suunnitelmia kuin että
teatterissa esitettäisiin "vuoroin
kevyempiä, vuoroin vakavampisisältöisiä
näytelmiä". Vakavampaa puolta edusti muun
muassa Hamlet - Elo oli koko johtaja-aikansa
kiinnostunut Shakespearesta - kevyempää
katseltavaa oli operetti Iloinen Leski, jota
Kansan Lehden 1920 aloittanut arvostelija piti
"arvelluttavana". Kappale kuitenkin
pyöri ennätykselliset 17 kertaa ja oli yleisön
suosikki.
Jo vuonna 1920 vuokrattiin ensimmäisen kerran
Thermopyleen kenttä Pyynikiltä
ulkoilmateatteria varten. Esitettiin Maiju
Lassilan Luonnon lapsia. Menestys oli suuri,
vaikka ensiesityksessä satoi ja kuuluvuudessa
oli ongelmia. Työtahti oli kuitenkin
näyttelijöille liian kova ja kesäiset
ulkoilmanäytännöt lopettiin pitkäksi aikaa.
Vuonna 1922 Elokin tuli siihen tulokseen,
että ohjelmisto oli liian kevyttä ja matkusti
ulkomaille tutustumaan uusiin tuuliin. Elo
vaikuttui saksalaisesta ekspressionismista ja
alkoi heti kotiin tultuaan koota
Koneenmurskaajat-nimistä näytelmää
työväenteatterin lavalle. Ekspressionismi
perustui vaikuttaviin joukkokohtauksiin ja
yhteiskunnalliseen sanomaan, mikä sopi paremmin
kuin hyvin työvänteatterille. Olihan
Tampereella tarjolla riittävästi innokkaita
harrastelijanäyttelijöitä, jotka olivat
kokeneet kykynsä aivan laiminlyödyiksi
teatterin siirryttyä käyttämään yksinomaan
ammattinäyttelijöitä.
1920-luvun loppua lähestyttäessä
työväenteatterin esitysten taso vain parani.
Tampereen Työväen Teatterista tuli joksikin
aikaa maan eturivin kokeileva teatteri. Toinen
saksalainen ekspressionistinen näytelmä, Georg
Kaiserin "Kaasu" innoitti jopa hyvin
kriittisen Aamulehden kriitikon Eino Salmelaisen
laskemaan Elon maan ensimmäisten
teatterinjohtajien lukuun.
Kokeileva teatteri ei kuitenkaan vetänyt
yleisöä mukaansa. Toisin oli operettien laita.
Elon linjana oli pitää vakituinen yleisö -
järjestöaktiivit sekä näyttelijöiden
sukulaiset ja ystävät - tyytyväisenä
operettien, kuten Kreivitär Mariza, avulla.
Myös komediat, kuten merimiesnäytelmät,
vetivät täysiä katsomoita. Toivo Pekkalan
näytelmät ja Aleksis Kiven Seitsemän veljestä
olivat yleisön suosikkeja.
1920-luvun lopussa Tampereen Työväen
Teatterilla oli sama asema työväen piirissä
kuin Kansallisteatterilla porvariston piirissä.
Lähteet:
Rajala Panu, Titaanien teatteri. Tampereen
Työväen Teatteri 1918-1964. Tampere 1995.
Julkaisija Tampereen Työväen Teatteri Oy.
Viita Lauri, Moreeni. WSOY 1956.
|