Teksti Hannu Välimäki
Paloaseman suunnittelu
[PALOASEMA] [PALOASEMAN SUUNNITTELU] [ARKKITEHTUURI] [MUUTOKSIA JA MODERNISOINTIA]
Uuden paloaseman pohjakaavaluonnosta asettui suunnittelemaan
Tampereen palomestari Blom apunaan Helsingin palomestari Gösta
Wasenius. Alun perin ajatuksena oli ollut, että paloasema
rakennettaisiin Blomin laatimien pohjapiirustusten perusteella
ja sen julkisivun suunnittelusta järjestettäisiin erikseen
kilpailu tamperelaisten arkkitehtien kesken. Palotoimisto ja kaupunginvaltuusto
hyväksyivätkin Blomin piirustukset ja rahatoimikamari
määrättiin marraskuussa 1904 käynnistämään
julkisivukilpailu. Rahatoimikamarin asettama komitea esitti kuitenkin,
että kilpailu laajennettaisiin koskemaan julkisivun sijasta
koko paloasemaa. Kaupunginvaltuusto hyväksyi komitean esityksen
ja rahatoimikamari kutsui lokakuussa 1905 jokaisen Tampereella
toimineen arkkitehdin mukaan kilpailuun paloaseman suunnittelusta.
Kilpailuun osallistuivat arkkitehdit Birger Federley, August
Krook, Wivi Lönn, Toivo Paatola, Lambert Petterson ja Georg
Schreck. Yhteensä kilpailuun toimitettiin 10 työtä,
joista parhaaksi valittiin arvostelulautakunnan yksimielisellä
päätöksellä Wivi Lönnin suunnitelma.
Kaupunginvaltuusto vahvisti Lönnin kilpailun voittajaksi
19.2.1906. Lönnin työn ansioina mainittiin talon kuutiotilavuuden
tehokas käyttö sekä hyvin järjestellyt työskentely-
ja asuintilat, jotka oli koottu yhdeksi kokonaisuudeksi. Arvostelulautakunnan
ja palotoimiston tekemin muutosesityksin kyllästetyt piirustukset
valmistuivat lopullisesti tammikuussa 1907. Kilpailua varten oli
paloaseman tiloille annettu tietyt raamit, joita huomioon ottaen
tuli kilpailijoiden suunnitelmiaan tehdä. On todennäköistä,
että arvostelulautakunnassa istuneen Blomin näkemys
Malmön paloaseman käytännöllisyydestä
ja ehdotus sen käyttämisestä esimerkkinä Tampereen
paloaseman suunnittelussa on vaikuttanut Lönninkin piirustuksiin.
Paloasema rakennettiin aikakaudella, jolloin hevonen oli pääosassa
palokunnan kaluston kuljetuksessa, minkä vuoksi hevosten
käyttö olikin lähtökohtana paloasemaa suunniteltaessa.
Tämä näkyi mm. siinä, että hevosten tallit
oli sijoitettu keskeiselle paikalle rakennuksen keskiosaan, jossa
sijaitsi myös kalustohalli kuljetus- ja sammutusvälineineen.
Paloaseman keskiosan Wivi Lönn oli poikkeuksellisesti muihin
ehdotuksiin verrattuna suunnitellut kaarevaksi, minkä seurauksena
pihaan oli mahdollisuus saada lisää tilaa ja avaruutta.
Tämän seikan ansiosta Lönnin suunnitelma saikin
erityisesti kiitosta, sillä lisätila oli varsin tarpeen
yhteentörmäysten välttämiseksi kiireisissä
hälytystilanteissa, joiden aikana miehistö hevosineen
ja kalustoineen rynnisti yhtä jalkaa pihamaalle.
Kaareva keskiosa avartaa paloaseman edustaa luoden
samalla tilaa pihamaalle. Wivi Lönnin ajatus kaarevoittaa paloaseman
keskiosaa sai aikanaan runsaasti kiitosta, sillä sen paransi huomattavasti
aseman toimivuutta. Kuva Hannu Välimäki.
Rakentaminen
Paloaseman rakentaminen aloitettiin 8.4.1907 Kaarlo A. Tuomisen
toimiessa vastaavana rakennusmestarina paloaseman työmaalla
ja Wivi Lönnin puolesta työn valmistumista valvoessa
rakennusmestari A. Pursiainen. Uuden paloaseman kaavailtiin valmistuvan
sopivasti palokunnan perustamisen kymmenvuotisjuhlien kynnyksellä
kesäkuun 1. päivä 1908. Näin olisi todennäköisesti
käynytkin ilman seuraavaa surkuhupaista tapausta: jouluaattona
1907 rakennustyömaalla syttyi tulipalo. Kuivatuskamiinasta
lastukasaan lentäneestä kipinästä alkunsa
saanut palo ehti levitä kahteen kerrokseen ennen palokunnan
saapumista paikalle. Rakennuksen eteläpäädystä
leviämään lähtenyt tuli turmeli valmistumassa
olleen paloaseman siinä määrin, että se luovutettiin
palokunnalle lopulta nelisen kuukautta suunniteltua myöhemmin
21.9.1908. Lopullisesti palokunta muutti kalustoineen ja henkilöstöineen
uusiin tiloihinsa 30.9.1908.
Rakenteilla ollut uusi paloasema koki ikävän yllätyksen
joulukuussa 1907, kun rakennustyömaalla syttyi kuivauskamiinasta
tulipalo. Tuli ehti levitä rakennuksessa kahteen kerrokseen kovan
pakkasen vaikeuttaessa sammustustöitä. Kuva Atelier Laurent, Tampereen
museoiden kuva-arkistot.
Pääosin tiilestä muuratun paloaseman rakentamiseen
kuului runsaasti kivityötä, sillä kilpailun sitovien
määräysten mukaan rakennuksen julkisivut tuli osittain
peittää graniitilla. Aseman perusmuuri koottiin louhitusta
kivestä ilman laastia, kivijalka tehtiin puolestaan puolihienoksi
hakatusta graniitista ja julkisivuissa käytettiin kiilattua
kiveä osin hakatuin saumoin, osin muurattuna. Julkisivun
seinien kivien muurauksessa on paikoitellen käytetty samaa
squared rubble-mallia kuin vuotta aikaisemmin valmistuneen Tuomiokirkon
seinien viimeistelyssä. Kalustohallin ulkoseinästä
suurin osa rapattiin karkeaksi ja maalattiin vaaleankellertäviksi
useimpien Lönnin Tampereelle suunnittelemien rakennusten
tapaan. Paloaseman katteena toimi tiili, tosin palotornin huippu
päällystettiin kuparilla. Rakentamisessa käytettiin
edistyksellisiä rautabetonirakenteita, joita saatettiin hyödyntää
keskeisien tilojen laipioissa ja seinissä. Rautabetonirakenteiden
ansiosta esimerkiksi kalustohuoneeseen ei tarvinnut lainkaan asettaa
tukipylväitä, mikä oli edullista ja käytännöllistä
palokaluston liikuttelun kannalta sisätiloissa.
Rakennuksen pohjoispäähän sijoitettiin tilava
asunto palopäällikölle. Miehistölle puolestaan
rakennettiin yhteisiä tiloja Satakunnankadun puoleiseen päätyyn
sekä kolmeen eri kerrokseen kuusi pienellä keittiöllä
varustettua asuntoa vakituisesti paloasemalla asusteleville miehille,
lähinnä alipäällystölle. Rakennuksen
samaiseen päätyyn sijoitettiin myös tilava hälytyskeskus
sekä muita henkilökunnan työtiloja. Rakennuksen
keskiosan pohjakerroksen tilat oli varattu hevos- ja kalustohalleille
kuljetus- ja sammutusvälineineen. Letkujen kuivaustorni rakennettiin
kalustohallin ja eteläsiiven liittymäkohtaan, jonka
maakerroksessa sijaitsi lämpökeskus.
Paloaseman torni ja Satakunnankadun puoleinen pääty, jossa sijaitsivat hälytyskeskus sekä pienillä keittiöillä varustetut asunnot. Kuvaaja tuntematon, Tampereen museoiden kuva-arkistot.
|