Teksti Hannu Välimäki
Muutoksia ja modernisointia
[PALOASEMA] [PALOASEMAN SUUNNITTELU] [ARKKITEHTUURI] [MUUTOKSIA JA MODERNISOINTIA]
Ensimmäisen kerran paloaseman modernisoimisen tarve nousi
esiin 1920-luvulle tultaessa autojen yleistyessä ja syrjäyttäessä
hevosen palokunnan kaluston- ja miehistönkuljettajana. Siirryttäessä
hevosista autokantaan alettiin paloaseman tiloihin hankkia muutoksia
ja kaupunginarkkitehti Bertel Strömmer saikin vuonna 1921
tehtäväkseen suunnitella paloaseman modernisoimisen
autoilevan palokunnan tarpeisiin sopivaksi. Suurimmat uudistukset
Strömmer suoritti muuttamalla kalusto- ja hevostallin moottoroidun
palokaluston käyttöön soveltuvaksi sekä laajentamalla
miehistön tiloja korottamalla rakennuksen keskiosaa. Muutokset
olivat ulospäin selkeimmin havaittavissa pääjulkisivussa
ovien päälle ilmestyneiden ikkunoiden rivinä ja
pohjoispuolen päädyn tehostamisena. Strömmerin
tekemät muutokset saivat kiitosta niin toiminnallisuutensa
kuin arkkitehtuurillisen onnistumisensakin vuoksi paloaseman säilyttäessä
ulkoisesti alkuperäisen ja sille ominaisen horisontaalisen
luonteensa muutosten jälkeenkin.
Palokunta poseeraamassa miehistöineen ja kalustoineen
pääpaloaseman pihamaalla kesällä 1933. Paloaseman julkisivun
ilme uusiutui, kun rakennusta korotettiin: korotustöiden jäljiltä
kalustohallien ovien päälle ilmestyi nyt rivi ikkunaryhmiä. Kuva
V.Kanninen, Tampereen museoiden kuva-arkistot.
Seuraava merkittävä muutostyö pääpaloasemalla
suoritettiin 1980-luvulla, kun rakennukseen tehtiin peruskorjaus
ja sen yhteyteen rakennettiin lisätiloja. Peruskorjausta
oli esitetty jo 1950-luvulta lähtien, mutta muutamaa pientä
uudistusta lukuunottamatta korjaustöitä ei oltu tehty.
Paloaseman vanhan osan monivaiheinen peruskorjaus aloitettiin
vuonna 1983 ja saatettiin päätökseen 1986. Saneerauksen
yhteydessä parannettiin mm. miehistön sosiaalitiloja
suurien miehistötupien vaihtuessa kahden hengen huoneisiin.
Lisäksi keittiö- sekä ruokailutiloja remontoitiin
ja rapistunutta julkisivua ehostettiin.
Palolaitoksen toiminta oli muuttunut huomattavasti 1900-luvun
loppupuolelle tultaessa, mikä edellytti sen tiloiltakin valmiuksia
harjoittaa uudenlaista, monipuolisempaa ja tehokkaampaa palontorjuntaa.
Vanhaa paloasemarakennusta ei ollut mahdollisuutta laajentaa,
minkä vuoksi päätettiinkin rakentaa sen yhteyteen
lisärakennus palokunnan uusia toimintoja varten. Uusi punatiilinen
lisärakennus moderneine tiloineen valmistui vuonna 1982 paloaseman
kupeeseen Palokunnankadun puolelle.
Vuonna 1982 valmistui vanhan paloaseman kupeeseen
uusi lisäosa palvelemaan yhä monipuolisempaa ja vaativampaa palontorjuntaa
harjoittavan palokunnan tarpeita. Kuva Hannu Välimäki.
Wivi Lönnin ilmeisen huolelliseti laadittujen paloaseman
rakentamista koskeneiden suunnitelmien käytännöllisyyden
ovat todistaneet vuosikymmenet, joiden aikana paloasema on osoittautunut
varsin toimivaksi kokonaisuudeksi. Paloasema on kylläkin
ajan saatossa kohdannut tilojensa osalta uudenaikaistamista edellyttäneitä
haasteita tekniikan kehittyessä ja palontorjunnalle osoitettujen
vaatimusten edellyttäessä yhä tehokkaampaa toimintaa.
Näihin haasteisiin on kyetty vastaamaan muokkaamalla vanhoja
ja rakentamalla uusia tiloja kulloiseenkin tarpeeseen tekemättä
kuitenkaan alkuperäiseen rakennukseen perustavanlaatuisia
rakenteellisia muutoksia. Tämä seikka osoittaa Lönnin
aikanaan ammattitaidolla laadittujen paloaseman piirustusten kaukonäköisyyden.
|