Väinö Voionmaa (1869-1947)
Miksi tamperelaiset äänestivät Voionmaata?
Teksti: Kirsi Nurmio
[Sosialidemokraattien omantunnon ääni]
[Miksi tamperelaiset äänestivät Voionmaata?]
[Kansansivistysmies ja parlamentaristi]
[Raittiusfanaattisuutta, rotuoppia ja Suur-Suomi]
Väinö Voionmaa syntyi Jyväskylässä helmikuun
12.päivä 1869 Wallin-nimisenä. Suurena
nimenmuuttovuonna 1906 Väinö Wallin otti itselleen
Gotlannin vanhan suomenkielisen nimen Voionmaa, koska
hänen isänpuoleisensa suku oli peräisin Gotlannista.
Voionmaan suku olikin varsin kosmopoliittista, isän
lisäksi äidin puoleinen suku oli 1700-luvun lopussa
saapunut Hämeeseen Saksasta. Äidinpuoleisten Schreckien
keskusalue olikin Häme, mikä selittää sen että
Väinö Voionmaa piti itseään ennen muuta
hämäläisenä, vaikka syntyi Jyväskylässä ja asui
elämänsä pääkaupungissa. Voionmaa vaali
hämäläistä perintöään viettämällä useimmat
elämänsä lomat, niin joulut kuin kesälomatkin,
Hämeessä. Ensi aikoina Voionmaa perheineen vietti
lomansa Virroilla. Vuonna 1924 perhe hankki Vanajaveden
rannalta Kolarista kesähuvilan, jossa viihdyttiin
vuoteen 1937 asti. Sitten hankalat ja pitkät matkat
saivat Voionmaan, Väinö Tannerin avustuksella,
hankkimaan uuden kesäpaikan Uudenmaan maakunnan
puolelta,Vihdistä.
Voionmaan hämäläinen sukuperintö ja romanttinen
mielenlaatu selittää myös yliopistomies Voionmaan
suuren kiinnostuksen Hämeen historiaan. Voionmaa
kirjoitti kolmiosaisen Tampereen kaupungin historian
(1903-10; 4-osainen uusi laitos 1929-35). Tampereen
historiassaan Voionmaa totesi, että vaikka Tampereelle
saapui runsaasti uusia asukkaita, välistä kaukaakin,
paikallinen murre ja elintavat, tamperelaisuus säilyi
kuitenkin. Tampereella ei ollut voimakasta keskiluokkaa.
Tampere kasvoi sen sijaan työväestön kaupungiksi,
jossa käytiin sitkeää taistelua työväen kunnallisen
äänioikeuden puolesta. Voionmaa kehuu tamperelaista
työväestöä siitä, että kun se saavutti oikeuksia ja
pääsi määräämään kunnallispolitiikassa, se
osoitti pidättyvyyttä ja vastuuntuntoa. Todettuaan,
että monen mielestä Tampere ei ollut mikään
kulttuurikaupunki enempää kuin suurten
persoonallisuuksien kotipaikka, Voionmaa huomautti, että
hänen mielestään päätekijöinä olivatkin
kansanjoukot ja laitokset. R.H. Oittinen (pitkäaikainen
sosialidemokraattinen opetusministeri) on sanonut, että
Tampereen historiaa lukiessaan tuntuu siltä että
Voionmaa on suorastaan iloinnut voidessaan kuvailla
työväen sivistyksellistä, sosiaalista ja poliittista
heräämistä sekä sitä määrätietoisuutta, jolla
Tampereen työväestö ryhtyi kehittämään itseään ja
yhteistoimintaansa. "Mutta yhtä varmaa on"
huomauttaa Oittinen, "että Väinö Voionmaa suri
syvästi Tampereen työväestön tosin aatteellista
voimaa ja tiettyä sankarillisuutta osoittanutta
vaihetta, jossa se poikkesi siltä rakentavalta
rauhallisen työn tieltä, mitä Voionmaa piti
oikeana." Eloisa teos myytiin pian loppuun.
Väinö Voionmaa istui eduskunnassa yhtäjaksoisesti
vuodesta 1919 kuolemaansa vuoteen 1947 asti, Hämeen
pohjoisesta vaalipiiristä valittuna. Vuoden 1922
vaaleissa hän jopa sai enemmän ääniä kuin kukaan muu
pohjoishämäläinen edustaja. Ja kuitenkin Väinö
Voionmaa oli opiskeluvuosistaan lähtien helsinkiläinen.
Hän oli Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen 1919-1923
sekä Helsingin kaupunginkirjaston johtokunnan jäsen
vuosina 1923-27 ja Helsingin kaupunginmuseon johtokunnan
jäsen vuodesta 1933 aina kuolemaansa saakka.
Voionmaan elämänkerran kirjoittaja, Aimo Halila,
kertoo, että Voionmaa viihtyi hyvin Tampereen
valistushenkiseksi tunnetun työväestön parissa, joka
antoi arvoa Voionmaan tapaiselle
kulttuuripersoonallisuudelle. Voionmaa saikin
kannattajikseen ensi sijassa valistunutta työväestöä.
Hänellä oli taito seurustella luontevasti mitä
erilaatuisimpien ihmisten kanssa ja hän sai laajan
kannatuksen harkitsevien, hitaasti reagoivien
hämäläisten keskuudessa.
Tamperelaiset sosialidemokraatit olivat olleet
vastahakoisia kapinoitsijoita, ja kaupungissa oli
säilynyt kohtuullinen rauha myös kansanvaltuuskunnan
aikana keväällä 1918.
Tamperelaiselle sivistys- ja raittiusaatteen
innoittamille sosialidemokraateille Voionmaan
parlamentarismia, yhteistyötä ja asiallista
puheenpartta korostavat käsitykset sopivat hyvin.
Voionmaa keräsi paljon ääniä myös varsinaisen
järjestöväen ulkopuolelta. Kun Kansan Lehdessä
23.3.1922 asetettiin professori Voionmaa uudelleen
ehdolle kansanedustuslaitoksen vaaleihin se tapahtui
seuraavin suosituksin: "Voionmaasta saadaan
puolueelle ehdokas, jolle voidaan toivoa runsasta
kannatusta, ei ainoastaan puolueenjäsenten vaan myöskin
lukuisan sen ulkopuolella olevan pieneläjien luokan
keskuudesta." Kirjoittajan mukaan Voionmaa ei
suosituksia tarvitse.
Kansan Lehden kirjoituksessa Väinö Voionmaan
60-vuotisjuhlien kunniaksi, 12.2.1929, kiitetään
Voionmaata siitä, että vaikka hän asuu
pääkaupungissa "on hän ollut keskeytymättä
yhteydessä valitsijoittensa kanssa suunnattomasta
työtaakastaan huolimatta. Siksi hän onkin saavuttanut
jakamattoman suosion täällä Hämeessä." Voionmaa
kävikin usein Tampereella luennoimassa ja puheita
pitämässä. Hän oli juhlapuhujana niin Tampereen
Työväenyhdistyksen 35-vuotis- kuin
60-vuotisjuhlissakin (1922 ja 1947). Hänen puheensa
maailman viimeaikaisesta talouskehityksestä, sen
suunnasta ja tuloksista työväenyhdistyksen uuden talon
vihkiäisjuhlassa 22.3.1930 palkittiin, Kansan Lehden
toimittajan mukaan, runsain suosionosoituksin.
Voionmaa ei kuitenkaan halveksinut kutsuja
pienempiinkään tilaisuuksiin. Väinö Voionmaan poika
Jouko Voionmaa kertoo, miten Voionmaa kerran oli
Pohjaslahdella eräässä tupakokouksessa puhumassa.
Voionmaa oli etukäteen käynyt maarekisterissä
tutkimassa Pohjaslahden historiaa ja kyseli
kuulijoiltansa Pohjaslahden asioista. Hän kävi
puhumassa Jokioisilla, piti vappupuheen Ruovedellä. Hän
veti kolme 21 luentokerran kurssia Tampereen
työväenopistossa lukuvuonna 1930-31: Luentojen aiheina
oli Kansainliitto, alkoholi ja rikollisuus sekä
Pan-Eurooppa-liike.Voionmaa kirjoitti artikkeleita
yksilön vapaudesta ja kieltolain toteuttamisesta Kansan
Lehteen.
Voionmaa oli pääpuhujana vuoden 1935
Raittiuspäivillä.Raittiusaate
olikin asia joka suuresti lähensi Voionmaata
tamperelaiseen valistuneeseen työväestöön.
Erityisesti Tampereen Sos.dem. Naisyhdistys oli
vannoutunut kieltolain kannattaja. Anniskelun
aloittaminen Työväentalon ravintolassa kieltolain
tultua kumotuksi vuonna 1931, nostatti vastalauseiden
myrskyn työväenyhdistyksen vuosikokouksessa, ja asiasta
käytiin kiihkeätä väittelyä kaikissa
työväenyhdistyksen vuosikokouksissa vuoteen 1936 asti.
Tästä kaikesta voi päätellä, että moni
tamperelainen sosialidemokraatti tilasi
Sosialidemokraattisen Raittiusliiton, tai
Kieltolakiliiton lehteä, joihin molempiin Voionmaa
ahkerasti kirjoitti.
Vaikka Voionmaa piti kuuliaisesti yllä
henkilökohtaista yhteyttä äänestäjäkuntaansa,
painavammat syyt hänen jatkuvaan uudelleenvalintaansa
ovat muualla. Voionmaa oli aikansa julkimo. Radio
tuli 1930-luvulla yhä useampaan kotiin ja Voionmaa oli
usein kuultu radioääni. Muun muassa toukokuussa 1934
hän piti radioesitelmän kansainvälisen elämän
eturivin miehistä. Voionmaan ajan tamperelainen
työväki, kuten suomalaiset yhä, seurasi innokkaasti ja
tarkasti omaa lehteänsä, Kansan Lehteä. Voionmaa
paitsi kirjoitti usein artikkeleita Kansan Lehteen, myös
esiintyi Kansan Lehden raporteissa eduskunnan
väittelyistä, Kansainliiton kokouksista ja Raittiuden
Ystävät -järjestön vuosikokouksista. Joulun alla 1921
Voionmaa piti eduskuntapuheenvuoron sotalaitosrahoista.
Hän oli huolestunut armeijan tilasta ja julisti
"ettei hän ollut puolustusnihilisti vaan todella
toivoi että meidän maamme puolustuslaitos olisi
täydellisesti kansamme todellista
itsesäilytysvaistoa". Helmikuussa 1930 Voionmaa
murehti Yleisradion surkeaa asiainhoitoa ja ehdotti
Yleisradion ottamista valtion haltuun - vielä tällä
kertaa näin ei tapahtunut. Kaikki tämä kantautui
Voionmaan äänestäjien korviin.
Monella työläisellä oli taskussaan Työväen
Kalenteri, johon Voionmaa mm. vuonna 1937, ollessaan
kauppa-ja teollisuusministeri, kirjoitti artikkelin
Kestääkö Kansainliitto. Moni työläinen osallistui
Sosialidemokraattisen raittiusliiton kursseille vuonna
1931, jolloin Voionmaa oli kurssinvetäjänä. Kansan
Lehdessä kirjoitettiin helmikuussa 1930, että
"Tampere on Työväen Sivistysliiton työn
huomattavin keskus". Väinö Voionmaa oli TSL:n
perustaja ja puheenjohtaja kuolemaansa asti. Jokunen
Voionmaan äänestäjä saattoi jopa olla kuulolla vuonna
1924 perustetun Työväen Akatemian yhteiskuntahistorian,
sosialistisen aatteen tai vaikkapa talousmaantiedon
luennoilla, joita Väinö Voionmaa piti.
Väinö Voionmaa antoi arvoa "realistisille"
ja "todellisille" työväenliikkeen alueille
eli sivistystyölle, ammattiyhdistysliikkeelle ja
osuustoiminnalle puhtaasti poliittisen toiminnan sijasta.
Väinö Voionmaa uskoi, että raittiusaate ja sosialismi
olivat etupäässä tietoa, aatetta ja moraalia,
raittiusliike ja sosialidemokratia taas tahtoa, voimaa ja
toimintaa. Nämä ahkeran idealistin sanat sopivat
toimeliaalle tamperelaiselle työväestölle oikein
hyvin.
|