Väinö Voionmaa (1869-1947)
Kansansivistysmies ja parlamentaristi
Teksti: Kirsi Nurmio
[Sosialidemokraattien omantunnon ääni]
[Miksi tamperelaiset äänestivät Voionmaata?]
[Kansansivistysmies ja parlamentaristi]
[Raittiusfanaattisuutta, rotuoppia ja Suur-Suomi]
Väinö Voionmaasta on kirjoitettu paljon suuria
sanoja. Väinö Voionmaa oli ennen muuta aatteen mies.
Hänessä yhdistyi isältä peritty kansallisuus- ja
kansanvalistusaate sekä äidin perua oleva sosiaalisen
tasa-arvon asia. Ajatella vapaasti oli hänen
mielestään suurta, mutta vielä merkittävämpää oli
ajatella oikeudenmukaisesti ja sosiaalisesti.
Voionmaa korosti, että taloudellisten olosuhteiden
parantuminen ilman vastaavaa henkisten voimavarojen
karttumista olisi kohtalokasta. Työväenliike oli hänen
mielestään kasvanut enemmän laajuutta kuin syvyyttä,
ja tätä puutetta oli aika ryhtyä korjaamaan. oionmaan
elämäntyön pysyvin muistomerkki onkin Työväen
Sivistysliitto, jonka hän perusti ja jota hän
arvovaltaisesti johti.
"Pätevä tieto" ja "eettinen
vakaumus" olivat Voionmaalle pohja, jolle
yhteiskuntaelämä piti rakentaa. Aineellisen riiston
ohella porvarillisessa yhteiskunnassa oli myös henkistä
riistoa, sillä työväestöllä ei ollut samoja
mahdollisuuksia sivistyksen hankintaan kuin
parempiosaisilla. Työväestön oli rohkeasti itse
hankittava ihmisarvo ja omanarvontunto sekä entistä
arvokkaampi solidaarisuuden tunto. Sivistystyö oli tie
tähän.
Voionmaa halusi korostaa eduskunnan, kansan
valitsimien edustajien, valtaa ja parlamentaristista
järjestelmää. Hän puolusti puolueisiin rakentuvaa
poliittista järjestelmää silloin kun se ei ollut
suosittua. Hän vaati puolue-elämään enemmän ryhtiä,
moraalia ja selkeyttä. Hän punnitsi vaistomaisesti
poliitikon merkityksen sen mukaan, mikä oli asianomaisen
kanta demokratiaan, Kansainliittoon ja kieltolakiin.
Voionmaa korosti kansanedustajan velvollisuutta
käyttäytyä vastustajaansakin kohtaan hienotunteisesti.
1920-luvulla hän valitti, että politiikasta puuttui
suhteellisuudentajua, intohimot riehuivat ja
suvaitsemattomuutta oli paljon. 1930-luvulla Voionmaai
toivoi lähentämään vapaamielisiä porvareita
(maalaisliittoa) ja sosialidemokraatteja. Kun
punamultahallitus syntyi vuonna 1937, Voionmaa tervehti
sitä ilolla ja totesi, että parlamentarismin kriisi oli
onnellisesti ohitse
Voionmaa oli myös rauhanaatteen kannattaja. Hän
toisti usein, että "samaan sivistysmaailmaan
kuulumme kaikki". Hän valitti, että
jääkäriliike oli tuonut militarismin Suomeen.
Voionmaan mielestä Suomen oli liityttävä
puutteelliseenkin Kansainliittoon, "sivistyskansojen
liikkeeseen", jo pelkästään aatteellisista
syistä. Kun Kansainliittoa moitittiin tehottomuudesta,
oli Voionmaa ensimmäisenä puolustamassa Kansainliiton
aatetta, "Ei saa heittää toivoa!" hän sanoi.
Vähintäänkin yhtä paljon kuin raittiusmies,
pasifisti, demokraatti ja kansansivistyksen airue,
Väinö Voionmaa kuitenkin oli historioitsija.
Ulkoministeri Väinö Voionmaa kirjoitti vaimolleen
Genevestä 1927, että "todellinen Väinö Voionmaa
ajattelee vain Hämeen historiaa". Hänen toimestaan
ensi kerran astui uudenaikainen suomalainen teollisuus-
ja kaupunkiyhteiskunta ja nimenomaan sen työväestö
ongelmineen historiantutkimuksemme piiriin.
Lähteet:
Halila, Aimo, Väinö Voionmaa. Tammi 1969.
|