Väinö Voionmaa (1869-1947)
Raittiusfanaattisuus, rotuoppi ja Suur-Suomi
Teksti: Kirsi Nurmio
[Sosialidemokraattien omantunnon ääni]
[Miksi tamperelaiset äänestivät Voionmaata?]
[Kansansivistysmies ja parlamentaristi]
[Raittiusfanaattisuutta, rotuoppia ja Suur-Suomi]
Väinö Voionmaa oli epäilemättä viisas mies ja
todellinen demokraatti niin henkilökohtaisessa
kanssakäymisessään kuin
valtiopäivätyöskentelyssäkin. Hänkin oli kuitenkin
aikansa lapsi ja hän kantoi oman aikansa helmasyntejä
mukanaan.
Väinö Voionmaa oli ensin raittiusmies ja sitten
sosialisti. Hänen sosialisminsa ja raittiusaatteensa
olivat erottamattomia. Oli mahdotonta ajatella
sosialismia ilman raittiutta: Alholinkäyttö piti
työväenluokan pysyvässä yhteiskunnallisessa ja
moraalisessa alemmuuden tilassa ja esti työväenluokan
henkisen ja aineellisen kehityksen. Toisaalta Voionmaalle
ei ollut myöskään raittiusaatetta ilman sosialismia:
Yhtä lailla kun porvarillinen rauhanaate oli
puutteellinen, oli myös porvarillinen raittiusaate -
siis kohtuukäytön salliminen ylemmille luokille ja
alkoholistityö alempien luokkien parissa - aivan
riittämätöntä. Raittiuskysymys oli ensi sijassa
yhteiskunnallinen kysymys: Ylemmät luokat halusivat
säilyttää oikeutensa kohtuukäyttöön, vaikka siitä
seurasi perheiden hajoamista, väkivaltaa,
onnettomuuksia, sairautta ja köyhyyttä
työväenluokalle.
Väinö Voionmaa, joka muuten oli suvaitsevainen ja
maltillinen mies, oli fanaattinen raittiusaatteen
suhteen. Hän kauhistui porvarien puheita, joiden mukaan
valtio tarvitsi alkoholinmyynnistä saatuja verotuloja.
Voionmaan mielestä tässä oli kyse vahingollisesta
"viinakapitalismista" eikä valtio missään
nimessä saanut liata käsiään sellaisessa. Kun
maltillisemmat miehet moittivat kieltolakia
epäonnistumisesta (alkoholinkäyttö oli todellisuudessa
lisääntynyt ja lisäksi salakuljetus ja trokarit toivat
mukanaan huliganismia), ei Voionmaa ottanut moitteita
kuuleviin korviinsa. Kieltolaki oli demokratian ja
ihmisyyden voitto, periaatteellinen kysymys.
Väinö Voionmaa joutui moneen otteeseen riitoihin
muiden sosialidemokraattien kanssa juuri
alkoholikysymyksestä. Hän erosi vuonna 1922 Suomen
Sosialidemokraatin toimitusneuvostosta syystä, ettei
hän hyväksynyt Sasu Punasen (Yrjö Räisäsen) ilkeää
"kieltolainvastaista nalkutusta". SDP:ssä oli
Voionmaan raittiusaatteelle pieni oppositio, jonka
mielestä raittiuskysymys ei varsinaisesti ollut
keskeinen työväenliike. Osa oppositiosta vain epäili
kieltolain toimivuutta ja edusti suurempaa sallivuutta
kohtuukäytön suhteen, mutta oli niitäkin joille
alkoholi oli vakituinen kumppani. Väinö Linna kertoo
kirjassaan Täällä Pohjantähden alla käsityksensä
vuosisadan vaihteen työväenjohtaja Eetu Salinin
suhteesta Kuningas Alkoholiin. Hella Wuolijoki kertoo
muistelmissaan, miten hänen miehensä, yhtenäisen
työväenpuolueen kansanedustaja Sulo Wuolijoki vietti
enemmän aikaa kapakassa kuin kotonaan, mikä lopulta
johti suhteen kylmenemiseen.
Väinö Voionmaalla ei ollut mitään ymmärrystä
alkoholin mahdollisia etuja kohtaan. Hän kyllä
tunnusti, että syy miksi alkoholi oli sellainen maan
(maailman) tapa oli sen huumaavassa vaikutuksessa, mutta
ei mitenkään osoittanut ymmärtävänsä ihmisiä,
jotka tavoittelevat hyvää oloa alkoholin avulla.
Nykyaikainen ajatus, jonka mukaan suomalainen ahdistunut
ja estoinen yhteiskunta päästää ulos höyryjä
alkoholin avulla, olisi varmasti ollut Väinö
Voionmaalle järkytys.
Raittiusaate todella toi esille Väinö Voionmaan
heikkoudet. Hän toteaa kirjassaan Yhteiskunnallinen
alkoholikysymys, että alkoholi heikentää
sivistyskansoja geneettisesti. Sivistysrotu rappeutuu,
tilastot kertovat että kuuromykkiä, sokeita ja
tylsämielisiä syntyy alkoholinkäytöstä johtuen
sukupolvi sukupolvelta enemmän. Raittiusaatteen kiihko
saa hyvän miehen jopa sanomaan: "Unohdettava ei
ole, että ruumiillisiin ominaisuuksiinsa nähden
helposti toisistaan erotettavain rotujen välillä on
hyvin suuria henkisiäkin rotueroavaisuuksia, vaikka
niitä on vaikeampi tutkia kuin ulkonaisia
rotutunnuksia." Alkuun päästyään Voionmaa
intoutuu jopa väittämään, että "huonot
rotuominaisuudet, joita mm. eräänlaiset rotusekoitukset
edistävät, ovat osoittautuneet ikuisiksi turmion ja
rappion lähteiksi kansoille."
Paitsi raittiusmies, Voionmaa oli myös
suomalaisuusmies henkeen ja vereen. Voionmaa uskoi
itäkarjalaisten heimojen kuuluvan yhteen. Vielä Tarton
rauhanneuvotteluissa Voionmaa uskoi Neuvosto-Venäjän
noudattavan kansojen itsemääräämisoikeusoppiaan ja
luovuttamalla siksi Itä-Karjalan inkeriläiset ja muut
suomensukuiset kansat maineen päivineen Suomelle. Vaikka
Voionmaa uskoi Suur-Suomeen, kaikkien suomensukuisten
heimojen yhteiseen valtioon, hän hyväksyi myös
suunnitelmat Itä-Karjalan autonomisesta
neuvostotasavallasta. Missään nimessä Voionmaa ei
kannattanut sen paremmin riitaisuuksien ylläpitämistä
Venäjän kanssa Itä-Karjalan kysymyksen takia (kuten
Jutikkala vihjaa artikkelissaan Perivihollinen) taikka
yrityksiä kaapata Itä-Karjala, joka kyllä kiistatta
kuului Suomelle, väkivalloin.
Väinö Voionmaan tarina, yhtä lailla kun kehen
tahansa muun, osoittaa, että kun kaivaa tarpeeksi
syvältä, ei kaikki mitä löytää ole kovin kaunista.
Väinö Voionmaakin oli aikansa lapsi..
Lähteet:
Halila, Aimo, Väinö Voionmaa. Tammi 1969.
Linna, Väinö, Täällä Pohjantähden alla 2, WSOY
1965.
Voionmaa, Väinö, Yhteiskunta ja alkoholikysymys.
Raittiusjärjestöjen yhteistoimikunta 1944.
Voionmaa, Väinö, Yhteiskunnallinen alkoholikysymys.
WSOY 1925.
Wuolijoki, Hella, Minusta tuli suomalainen.
|