Teksti Hannu Välimäki
Palotoimen kehittyminen
[PALOTOIMI
1900-1918] [PALOTOIMEN KEHITTYMINEN] [PALOMIEHEN
ELÄMÄÄ] [PALOKUNNAN
TOIMINTA]
Henkilökunta
Palokunnan perustamispäätöksen jälkeen alettiin
henkilökuntaa palkata ja kouluttaa kiireen vilkkaa. Ensimmäiseksi
vakinaiseksi palomestariksi valittiin Berndt Blom ja alipalomestariksi
Kaarle E. Viitanen, jotka olivat toimineet viroissa jo ennen vakinaisen
palokunnan perustamista. Palomestari Blom kehitti aktiivisesti
Tampereen palotointa kierrellen Euroopassa ja muulla Suomessa
saamassa vaikutteita ja uusia ajatuksia. Blomin poissa ollessa
palomestarin tointa oli hoitanut K. E. Viitanen, joka nimitettiin
Blomin seuraajaksi palomestarin virkaan vuonna 1909. Alipalomestarin
auki jäänyt virka jäi useiksi vuosiksi täyttämättä
ja vasta vuonna 1917 siihen valittiin Urho Aaltonen.
Ensivaiheessa palokuntaan kuului 22 miestä: palomestari,
alipalomestari, yliruiskumestari, aliruiskumestari sekä viisi
korpraalia ja 13 palosotilasta. Vuonna 1909 siirryttäessä
uusiin tiloihin Satakunnankadulle palokunnan henkilöstömäärää
nostettiin 30 mieheen. Palokorpraalien määrä nousi
tällöin yhdeksään ja palosotilaiden 17 mieheen.
Seuaraavan kerran palokunnan vahvuus kohosi vuonna 1916, kun kun
kuusi uutta palosotilasta palkattiin entisten lisäksi, minkä
jälkeen palokunnan kokonaisvahvuudeksi kirjattiin 36 miestä.
Vuoden 1917 alusta palokunnan vahvuus kasvoi edelleen 38 mieheen,
sillä ruiskumestareiden virat tulivat samanarvoisiksi ja
alipäällystöön palkattiin kaksi kersanttia
lisää.
Kalustoa ja karvaturpia
Keskeinen asema palokunnan toiminnassa oli hevosilla, jotka kuljettivat
raskasta palokalustoa sekä miehistöä palopaikalle.
Palokunnalla oli viisi hevosta sen aloittaessa toimintansa, mutta
määrää nostettiin kahdeksaan siirryttäessä
uudelle paloasemalle parempiin tiloihin. Hevosia harjaannutettiin
palokunnan toimintaan siinä missä miehiäkin, sillä
oli ehdottoman tärkeää, että nelijalkaiset
palokuntalaisetkin osasivat toimia hälytystilanteessa ripeästi
ja hyvässä järjestyksessä. Hevoset oppivatkin
tehtäviinsä hyvin ja aikalaiskertomuksien mukaan ne
osasivat rynnistää pilttuistaan omin neuvoin rattaidensa
eteen palohälytyksen sattuessa.
Palokalustoa 1910-luvulta. Kuvassa Ahlquistin
konepajan nelipyöräinen hevoskärryihin asennettu
kaksisylinterinen käsiruisku. Kuva Juho Holmstén-Heiniö,
Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Tärkeimmän osan palokunnan kalustosta 1900-luvun alussa
muodostivat kalustorattaat, ruiskut, letkut sekä tikkaat.
Hevosten vetämillä rattailla kuljetettiin etupäässä
raskaampaa kalustoa kuten paloletkuja ja -ruiskuja, lisäksi
erikseen oli miehistövaunu. Talvisin rattaiden pyörät
korvattiin jalaksilla ja myöhemmin hankittiin erikseen kalusto-
ja miehistörekiä talvikäyttöön. 1900-luvun
kahden ensimmäisen vuosikymmenen aikana palokunta omisti
vain käsikäyttöisiä ruiskuja sekä yhden
helposti liikuteltavan tynnyriruiskun. Suurimman osan sammutusvedestä
palokunta sai yleisestä vesijohtoverkon paloposteista, joista
vesi johdettiin paloletkujen avulla palopaikalle. 1900-luvulle
tultaessa suuri osa letkuista oli hamppuletkuja, joiden lisäksi
alettiin hankkia kestävämpiä ja helpommin huollettavia
kumitettuja letkuja. Vuonna 1917 Tampereen palokunnalla oli letkuja
yhteensä 3070 metriä, joista kumiletkua 1620 ja hamppuletkua
1450 metriä. Tikkaat olivat merkittävässä
asemassa pelastettaessa ihmisiä ja sammutettaessa paloja
korkeissa rakennuksissa. Palokunnalla oli käytössään
kiinnityshaoilla varustettuja hakatikkaita, jatkotikkaita sekä
vuodesta 1902 lähtien koneelliset tikapuut.
Tarvike
|
Määrä |
Tarvike |
Määrä |
Tarvike |
Määrä |
Letkurattaita
|
8
|
Laatikko sairastarpeita |
1
|
Jatkotikkaita |
12
|
Letkurekiä |
8
|
Palovöitä |
30
|
Hakatikkaita |
9
|
Kalusto- ja miehistövaunu |
1
|
Kirveitä |
29
|
Hyppypurje |
1
|
Kalusto- ja miehistöreki |
1
|
Pelastusnuoria |
37
|
Sairaspaareja |
1
|
Kemiallisia tulensammuttajia |
3
|
Suihkuputkia |
26
|
Hengenpelastusvälineitä |
2
|
Ruiskuja |
4
|
Pystyputkia |
9
|
Savunaamareita |
5
|
Pönttöruiskuja |
1
|
Akkumulaattorilyhtyjä |
2
|
Reki ja vesiamme |
1
|
Koneelliset tikapuut |
1
|
Rautakankia |
8
|
Rattaat ja vesitynnöri |
1
|
Jakokappaleita (kaksi- ja kolmihaara)
|
2
|
Lapioita |
8
|
Pika- ja ruuviliittimien yhdist.
|
3
|
Kumiletkua |
1620 m.
|
Hamppuletkua |
1450 m.
|
Yhteensä |
3070 m.
|
Irtaimiston arvo/Smk |
194 547
|
Kiinteistön arvo/Smk |
350 000
|
Yhteensä/Smk |
544 547 |
Taulukko 1. Palokunnan kalusto tarvikkeittain sekä
koko omaisuuden arvo markoissa vuonna 1917. Lähde: Palotoimiston
vuosikertomus 1917.
Aluksi palokunta sijoitettiin vuokratiloihin Puutarhakatu kuuteen,
jonne perustettiin kaupungin ensimmäinen paloasema. Toiminta vuokratiloissa
kävi kuitenkin pian hankalaksi tilojen ollessa ahtaita ja epäkäytännöllisiä.
Henkilökunnalle oli liian vähän asuntoja, kalustohuone oli pieni
ja pihapiiri ahdas, mikä hidasti ja vaikeutti nopeaa liikkeellelähtöä
hälytystilanteissa. Palokunta tarvitsi kipeästi uusia tiloja,
joita alettiinkin pian sen perustamisen jälkeen etsiä.
Sopivaa paikkaa uudelle paloasemalle katsasteltiin eri puolita kaupunkia. Paloaseman tuli sijaita tasaisella ja korkealla paikalla hyvien kulkuyhteyksien päässä. Tärkeää oli, etteivät raskasta palokalustoa kuljettaneet hevoset hengästyisi heti alkumatkasta. Paikka uudelle paloasemalle löytyi ja 1902 palotoimisto esitti kaupunginvaltuustolle aseman rakentamista X kaupunginosan tonteille 1. ja 2. (Satakunnankatu 16). Suurien kustannuksien pelossa valtuusto pohti pitkään ehdotusta, mutta seuraavana vuonna välttämättömänä pidetty uusi paloasema päätettiin lopulta rakennuttaa esitetylle paikalle.
Uuden paloaseman suunnittelua varten pantiin toimeen piirustuskilpailu,
johon kutsuttiin kaikki kaupungin arkkitehdit. Palkintolautakunta
valitsi yksimielisesti kilpailun voittajaksi Wivi Lönnin ehdotuksen.
Joidenkin muutosten jälkeen Lönnin piirustukset valmistuivat tammikuussa
1907 ja paloaseman rakentaminen saatettiin aloittaa. Kovin onnellisten
tähtien alla ei uuden paloaseman taival kuitenkaan käynnistynyt
- rakennustyömaalla syttyi jouluaattona 1907 tulipalo, joka ehti
levitä kahteen kerrokseen ennen palokunnan saapumista paikalle.
Palon aiheuttamat vauriot viivästyttivät paloaseman valmistumista
siinä määrin, että se valmistui syyskuussa 1908 neljä kuukautta
aiottua myöhemmin. Usiin, uljaisiin tiloihinsa palokunta pääsi
muuttamaan 30.9.1908.
|