Tsaarin
valta ja Venäjän järjestelmä
Tsaari, itsevaltias
Nikolai II:n aikainen Venäjän hallintojärjestelmä
oli peräisin Pietari Suuren ajalta. Se oli muodostettu 1600-luvun
ruotsalaisen mallin mukaan, joskin 1860-luvulla ja vuoden 1905 suurlakon
jälkeen siihen oli tehty pieniä muutoksia. Toisin kuin Länsi-Euroopan
maissa, monarkki oli lain yläpuolella eikä hänellä
ollut mitään lakiin kirjattuja velvollisuuksia alamaisiaan kohtaan.
Tsaari oli periaattessa absoluuttinen yksinvaltias, eli hän yksin
käytti kaikkea valtaa valtakunnassaan, joskaan vuodesta 1905 alkaen
lakia ei voitu säätää duuman osallistumatta. Tsaarilla
oli kuitenkin oikeus antaa hätäasetuksia duuman ollessa hajalla.
Käytännössä byrokratia hoiti useimmat suuretkin
päätökset, mutta tsaari saattoi puuttua mihin tahansa asiaan,
ja usein puuttuikin. Koska tsaarilla kuitenkin oli viimeinen sana kaikissa
asioissa, niillä jotka pystyivät vaikuttamaan tsaariin oli suuri
valta.
Duuma
Maalla oli parlamentti, duuma, jolla ei käytännössä
kuitenkaan ollut paljoa valtaa vaan se oli lähinnä neuvoa-antava
elin. Duuma oli periaatteessa lakia säätävä parlamentti mutta
käytännössä tsaari saattoi ohittaa sen hätäasetusten avulla.
Ministeriöt
Eri hallinon aloista vastasivat ministeriöt,
mm. ulko-, sota-, sisä- ja valtiovarainministeriö. Ministerit
valitsi tsaari ja he olivat vastuussa vain tsaarille, eivät senaatille,
eli Venäjällä ei ollut parlamentarismia. Ministerit olivat
usein riidoissa keskenään tavoitellessaan tsaarin suosiota. Sisäministerillä
oli ehkä suurin painoarvo, koska hän kontrolloi poliisia, sensuuria
ja paikallishallintoa. Valtiovarainministerilläkin oli huomattava
asema sillä hänen vastuualueenaan olivat mm. verot ja vodkamonopoli,
ja hän saattoi myös torjua muiden ministerien aloitteet vetoamalla
varainpuutteeseen. Vain sotaministerillä oli mahdollisuus saada
tahtonsa läpi valtiovarainministerin vastustuksesta huolimatta, sillä
tsaareille valtakunnan sotilasmahti oli tavallisesti ensisijainen asia.
Sotaministeriön budjetti oli myös suurin kaikista ministeriöistä:
se oli mm. kymmenen kertaa suurempi kuin opetusministeriön budjetti.
Myös kirkko oli tsaarin hallinnassa: Pyhän Synodin johto oli
yksi ministeriöistä.
Byrokratia
Hallintovirkailijoilla oli vanhan saksalaisen mallin
mukaan samanlainen 14-portainen arvoasteikko kuin sotilailla: korkeimmat
virka-arvot vastasivat marsalkan arvoa ja virkamiehiä mm. tuli puhutella
hyvin tarkan kaavan mukaan. Periaatteessa kuka tahansa saattoi edetä
virkauralla, mutta käytännössä syntyperällä
oli vaikutusta ja ylivoimainen enemmistö korkeista virkamiehistä
oli aatelisia. Koska tsaarin piti hyväksyä kaikki pienetkin päätökset,
hallinto oli äärimmäisen jäykkä ja tehoton. Hallintojärjestelmä
oli läpitunkevan ja lamauttavan byrokraattinen. Virkailijat asettivat
hallinnolliset näkokohdat usein kansan edun edelle, mihin venäläinen
hallintojärjestelmä myös antoi hyvät mahdollisuudet.
Tavallisilla kansalaisilla ei myöskään ollut kunnollisia
valituskanavia, ja valitukset byrokratiaa kohtaan käsitteli poikkeuksetta
byrokratia itse. Korruptio ja lahjukset olivat arkipäiväisiä
asioita ja parhaiten palkatut virkailijat vaativat korkeimmat lahjukset.
Tyytymättömyys
Tämä systeemin jäykkyys ja korruptio
osaltaan romuttivat kansan perinteistä uskoa tsaarin valtaan. Tyytymättömyys
alkoi ensimmäiseksi näkyä uusissa yhteiskuntaluokissa kuten
kaupunkien työläisissä jotka vuonna 1905 käyttivät
tehokasta asettaan, lakkoa, sekä uudessa, entistä rohkeammassa
keskiluokkaisessa älymystössä: opiskelijoissa, kaupunkien
ammattihenkilöissä ja tiedemiehissä. Maaseutuväestökin
oli tyytymätön asemaansa, se eli yhä puolittaisessa maaorjuudessa
kyläyhteisön valvonnassa. Maaseudun väestö oli yleensä
hyvin köyhää.
Zemstvot
Paikallishallinnosta vastasivat alueelliset neuvostot,
zemstvot. Niitä perustettaessa vuonna 1864 ne oli alunperin tarkoitettu
mahdollisimman yksinkertaisiksi ja halvoiksi paikallishallinnon välineiksi.
Kaupunkeihin zemstvojen tyyppinen järjestelmä, kaupunkien duumat,
tuli vuonna 1870. Alemman tason piirikunnallisissa zemstvoissa oli edustettuna
aateli, porvarit ja talonpojat. Valintajärjestelmän takia n.
40 % paikoista oli aatelilla. Ylemmän tason maakunnallisissa zemstvoissa
aateli oli vielä selvemmin yliedustettu. Monissa tapauksissa zemstvot
onnistuivat huomattavasti edistämään esimerkiksi opetusta,
terveydenhoitoa ja paikallista taloudellista kehitystä. Tämä
zemstvojen menestys osoitti että kansalaiset pystyivät huolehtimaan
omista asioistaan. Siitä huolimatta tätä yleisen osallistumisen
mahdollisuutta ei ulotettu keskushallintoon. Zemstvojen johdossa oli useimmiten
perinteistä maaseudun yläluokkaa, joka ei välttämättä
aina ollut kovin kiinnostunut työstään, mutta siitä
huolimatta zemstvojen johtajat joutuivat usein kiistoihin byrokratian kanssa.
Näin zemstvoista muodostui tavallaan valtiokoneiston vastatekijä.
Ensimmäiset vaatimukset yhteiskunnallisista uudistuksista tulivatkin
juuri zemstvoista. Tsaari ei ottanut huomioon näitä vaatimuksia
vaan pyrki kiristämään otettaan muun muassa lainsäädännöllisillä
muutoksilla, hallinnollisilla pakotteilla ja poliisitoimenpiteillä
muttei kuitenkaan kyennyt lopettamaan zemstvojen aktiivisuutta.
Kuva: Venäjän Keisarillinen
kaksoiskotkavaakuna. Lähde: Lenin-museon WWW-sivu.
Kirjallisuutta
Kirkinen, Heikki (toim.): Venäjän
ja Neuvostoliiton historia, Otava 1986
Stavrou, Theofanis George (toim.):
Russia Under the Last Tsar, University of Minnesota Press 1969
Verner, Andrew M.: The Crisis of Russian
Autocracy - Nicholas II and the 1905 revolution, Princeton University Press
1990
Westwood, J.N.: Endurance and Endeavour
- Russian history 1812-1992, Oxford University Press 1993
Kirjallisuusluettelo
Internet-linkkejä
Tekijät: Mikko
Aho <ma54441@uta.fi> ja Teemu Ahola <ta56104@uta.fi>
Etusivulle