etusivu
info
haku
muistatko?

TYÖ 1870-1900

TEHTAAT
Jenni Hokka

Tampereen Konetehtaan historia

Sommers, af Hällström & Waldens aloittaa toimintansa

Theodor Sommers Arthur af Hällström Elis Waldens

Tampereen Konetehtaan perustajat Theodor Sommers, Arthur af Hällström ja Elis Waldens.
Kuvat: Riipinen, Kone ja Terä Oy.

Insinööri Theodor Sommers, arkkitehti Arthur af Hällström ja insinööri Elis Waldens perustivat v.1897 metallialan yrityksen, joka merkittiin kaupparekisteriin kesäkuun 17. nimellä Toiminimi Sommers, af Hällström & Waldens. Heinäkuun puolivälissä he avasivat Hämeenkatu 10:een Teknillisen kaupan ja konepajan. Kaupan ja konepajan avaamisesta ilmoitettiin useita kertoja tamperelaisissa sanomalehdissä, ja lehdet mainitsivat tapahtumasta myös uutisissaan. Teknillisessä kaupassa myytiin mm. sähkö- ja vesijohtotarvikkeita, polkupyöriä ja ampuma-aseita. Konepajassa taas tehtiin mm. sorvauksia, vesijohto- ja sähkötöitä sekä erilaisia korjaustöitä.

T:mi Sommers, af Hällström & Waldensissa alettiin kuitenkin lähes välittömästi suunnitella laajentumista, sillä jo samana kesänä 1897 yhtiö alkoi rakennuttaa uusia tehdasrakennuksia Tammelaan kaupungilta vuokratuille tonteille. Uudet verstaat sekä valimo ja konepaja valmistuivat seuraavana vuonna Tammelanpuistokadun varrelle.

Tampereen Konetehtaan tehdasrakennuksia

Tampereen Konetehtaan tehdasrakennus Tammelanpuistokadulla. Kuva: Riipinen, Kone ja Terä Oy.

Joulukuussa 1897 yritys muutettiin osakeyhtiöksi. Osakeyhtiötä oli perustamassa Sommersin, af Hällströmin ja Waldensin lisäksi myös Akseli Rikkonen. Heistä kukin merkitsi itselleen 20 kappaletta yhtiön 200 osakkeesta. Yhtiön nimi muuttui Osakeyhtiö Sommers, af Hällström ja Waldensiksi. Yritystä kutsuttiin kuitenkin Tampereella yleisesti nimellä Tampereen konetehdas, ja tätä nimeä käytettiin jopa yhtiön omissa ilmoituksissa ja työtarjouksissa.

Osakeyhtiö Sommers, af Hällström ja Waldens sai heti perustamista seuraavana vuonna lukuisia tilauksia. Vuoden 1898 suurimmat työt kuitenkin epäonnistuivat. Harvaluodon sahan koneiston korjausta tilaaja ei ottanut vastaan ilman perusteellisia muutoksia. Lahtis -siipilaivan korjausurakan kustannukset taas yllättivät täysin yhtiön johdon eikä korjauskaan onnistunut täydellisesti, vaan korjauksen jälkeen laiva saattoi pysähtyä yllättäen kesken matkan. Omistaja ei luonnollisesti hyväksynyt korjausta vaan yhtiön täytyi lunastaa laiva omistajalta. Lahtis liikennöi tappiollisesti yhtiön omistuksessa pari kesää ennen kuin alkuperäinen omistaja osti sen takaisin. Tehtaan teknillisenä johtajana toiminut Elis Walden erosi seuraavana vuonna tehtävästään.

Vuonna 1899 yhtiö sulki Teknillisen kaupan. Sen sijaan yhtiö aloitti laivanrakennustoiminnan. Ensimmäinen höyrylaiva Alli valmistui keväällä 1899, ja jatkossa laivoja valmistettiin muutama vuodessa.



Lähteet:
Jutikkala, Eino: Tampereen historia III, Vuodesta 1905 vuoteen 1945. Tampereen keskuspaino 1979.
Riipinen, Ale-Einari: Kone ja Terä OY, (Ent. Osakeyhtiö Sommers, af Hällström & Waldens), 1897-1947. Kone ja Terä Oy, Tilgmannin Kirjapaino, Helsinki 1948.

kaupunki 1870-00 arki 1870-00 valta 1870-00 liikkuminen 1870-00 kulttuuri 1870-00 työ lyhyesti työ 1870-1900 työ 1900-1918 työ 1918-1940 Työ 1940-1960