Teksti: Pekka Stenlund
[TAMPEREEN ENSIMMÄINEN ELOKUVANÄYTÖS]
[TAMPERELAISIA ELOKUVATEATTEREITA]
[ENSIMMÄINEN ELOKUVA TAMPEREESTA]
[ELOKUVASENSUURI]
Ensimmäinen elokuva Tampereesta
Tamperelainen elokuva-alan toiminta ei rajoittunut pelkästään elokuvien esittämiseen, vaan kaupungissa kuvattiin vuoden 1906 jälkipuoliskolla ensimmäinen Tamperetta käsittelevä lyhytelokuva, joka sai nimen "Tampere, Suomen Manchester". Elokuva keskittyi Tampereen kaupunkiin ja siinä oli kuvamateriaalia mm. Hämeensillan seudusta, Finlaysonin portilta ja Pyynikiltä.
Kaupunkilaiset eivät kuitenkaan saaneet nauttia ensimmäisinä tästä teoksesta, sillä sen ensi-ilta oli seuraavan vuoden maaliskuussa Helsingissä, minkä jälkeen elokuva saatiin myös Tampereelle. Elokuvan saaminen sen syntykaupungin valkokankaille oli pitkä prosessi sen takia, että kuvattu filmi oli aluksi lähetettävä Pariisiin kehittämistä ja kopioimista varten. Tämän jälkeen elokuva kulki Helsingin kautta Tampereelle, minkä takia sen ensi-ilta oli suuriruhtinaskunnan pääkaupungissa. Elokuvan lopullisena kohtalona lienee ollut tuhoutuminen ajan kuluessa, koska 1900-luvun alkupuolen filmikelat eivät ole olleet kovinkaan kestävää materiaalia.
Tamperelaista elokuvatoimintaa
Osakeyhtiö Maat ja Kansat jatkoi 1900-luvun alkupuolella lyhytelokuvien kuvaamista Tampereella. Vuoden 1908 aikana yhtiö kuvasi tusinan verran elokuvanpätkiä, jotka se esitti omistamassaan Ympäri Maailman elokuvateatterissa. Näiden elokuvien joukossa oli myös Suomen kolmas näytelmäelokuva Vasikan häntä. Kyseinen elokuva kertoi tarinan kilpakosinnasta, jossa kaksi miestä tavoitteli saman neidon huomiota. Toinen kosijoista oli ostanut mielitietylleen laatikollisen leivoksia, mutta toinen oli hakenut itselleen vasikanhännän satulantekijältä. Kun kilpakosinnan kohteena ollut neito lopulta avasi leivoslaatikon, oli siellä vasikanhäntä, jolla hän huitoi rasian tuonutta epäonnista kosijaa.
Vasikanhäntä sai Tampereella ensi-iltansa Ympäri Maailman elokuvateatterissa 11. toukokuuta 1908. Yleisö otti elokuvan vastaan melko negatiivisesti, sillä teos ei kerännyt lainkaan kehuja. Kuvaa moitittiin sameaksi ja Tampereen teatterista otetuilla näyttelijöillä tuntui olevan koko ajan kiire. Tämä jäi vuosisadan alun ainoaksi tamperelaiseksi näytelmäelokuvakokeiluksi, mutta Maat ja Kansat jatkoi dokumenttien kuvaamista Tampereella vuoteen 1912 asti.
|