Pianon
äänittäminen - pintaa syvemmältä
Pianon ääni
Pianon ääniala on 27,5-40186
Hz. Pianon sointia hallitsee perusääni. Tosin kaikkein
matalimmilla sävelillä, alle 100 Hz, perusääni on
erittäin heikko, jopa 25 dB heikompi kuin ylemmät
osasävelet. Matalimmilla äänillä on
yläsäveliä n. 3000 Hz:iin saakka, mutta korkeimmilla
sävelillä osasävelet ulottuvat yli 10 kHz:n. Pianossa on
vaikea havaita mitään pianolle tyypillisiä formantteja.
Pianon äänen olennainen osa on
äänen aluke, attack. Se on vasaran aiheuttama
iskuääni. Siihen vaikuttaa lyöntinopeus ja vasaran
tyynyn kovuus. Hyvässä flyygelissä ääni syttyy
suunnilleen yhtä nopeasti kuin jousistossa pzzicato. Matalimmilla
taajuuksilla syttyminen kestää 20-30 millisekuntia. Korkeat
äänet syttyvät 10-15 millisekunnissa.
Kosketuksella ei juuri voi vaikuttaa
ääneen. Vasara lyö kieliin aina suunnilleen samalla
tavalla. Lyöntitekniikan eroilla voidaan vaikuttaa ainoastaan
yläsäveliin – siis äänenväriin. Sen
lisäksi on vaikutusta sillä, miten sitoen tai pedaalia
käyttäen soitetaan.
Kun painetaan oikeanpuoleista pedaalia eli
tyynyt nostetaan kieliltä, flyygeli jää soimaan
pitkäksi aikaa. Tätä soimista kestää yli 10
sekuntia. Aluksi se vaimenee nopeasti, kun ylös-alas -suuntainen
värähtely vaimenee, mutta sen jälkeen jää
jäljelle sivusuuntainen värähtely, joka vaimenee paljon
hitaammin.
Hyvä äänitys syntyy vain
hyväkuntoisella pianolla. Virityksen ja intonaation tulee olla
kohdallaan.
Pianon
säteilykuvio
Pianossa
kannella säädetään sointia. Kun kansi on auki,
soitin kuulostaa kirkkaalta. Mitä enemmän kantta suljetaan,
sitä pehmeämmäksi sointi muuttuu. Kun kansi on
täysin kiinni, äänessä on vain vähän
yläsäveliä.
Kun
kansi on normaalisti auki, matalat äänet leviävät
varsin laajalle alueelle, mutta korkeilla taajuuksilla
säteilykuvio kapenee. Jos kansi on kiinni, korkeat äänet
säteilevät viistosti soittajan suuntaan.
Jos kansi poistetaan kokonaan, korkeat taajuudet säteilevät
ylöspäin. Korkeat äänet säteilevät 3-5 dB
voimakkaammin ylöspäin verrattuna siihen, että kansi on
paikoillaan. Matalat ja keskitaajuudet säteilevät joka
suuntaan, mutta vaakatasossa säteily on jopa 5 dB heikompaa.
Vaakatasossa äänestä tulee mattamaisempaa, koska
siinä on vähemmän korkeita. Se on myös ohuempaa,
koska matalat ovat vaimentuneet
Konserttisalissa iskuäänet
ja instrumentin oma sointi kärsivät liian pitkästä
salin jälkikaiunta-ajasta.. Hyvä
sointi vaatii riittävästä suoraa ääntä.
Konserttisalissa suoraa ääntä säteilee eniten
soolopianistista katsoen oikealla istuvalle yleisölle. Paras
tilanne on, kun salin lattia nousee ylöspäin, jolloin
keskisalissa ja parvekkeella istuvat ovat parhailla paikoilla. Salissa
piano voi soida hyvin myös kattoheijastusten avulla, mutta silloin
sali ei voi olla kovin korkea. Vaakatasossa edullisin paikka on n. 30
asteen sektorissa. Tämän sektorin ulkopuolella kirkkaus ja
läpikuultavuus vähenevät, vaikka
kokonaisäänenvoimakkuus pysyykin liki samana.
Pianon
erilaisia äänitysmenetelmiä
Yleisesti hyväksyttyä
äänitystapaa ei ole, mutta aikaeroihin perustuvat
mikrofonitekniikat ja sekatekniikat antavat
usein parhaat tulokset. Niissä pääsee oikeuksiinsa salin
ja pianon yhteisvaikutus. Se vaatii tietenkin, että salilla on
hyvät akustiset ominaissudet.
Jos tavoitteena on kova,
perkussiivinen klangi (vasaran äänet voimakkaita,
iskeviä), mikrofonien tulee olla lähellä kieliä ja
vasaroita. Kaksi tai kolme mikrofonia, etäisyys kielistä
15-40 cm. Tässä asetelmassa on mahdollista levittää
piano koko kannalle, jos niin halutaan. Jos bassomikrofoni sijaitsee
lähellä kielien kiinnityskohtaa, bassoäänistä
tulee hieman terävämpiä ja kirkkaampia.
Useimmat
äänittäjät harrastavat lähimikrofonien ja
kauempana olevien päämikrofonien yhdistelmiä. Esim.
sveitsiläinen tonmeister Jecklin esittelee kirjassaan oman
menetelmänsä näin: Kun on käytettävissä
vain yksi stereomikrofoni, hyvä paikka aloittelevalle
äänittäjälle on usein pianon yläpuolella 1-2
metrin korkeudella nuottitelineen yläpuolella.. Siinä voi
käyttää XY- (120 astetta)
tai MS-tekniikkaa. Äänikuva saattaa kuitenkin olla laiha ja
metallinen. Äänitys tulee mahtavammaksi, kun
lisätään kaksi, kolme tai neljä tukimikrofoneja
suoraan kielten yläpuolelle, 20-40 sentin päähän.
Neljä tukimikrofonia antaa varsin monipuoliset mahdollisuudet
säätää äänikuvaa esim. musiikin tyylin
mukaan. Ne panoroidaan oikeille paikoille ja tarkistetaan vaiheistus.
Vaihevirheet syövät bassoääniä. Jos soinnin
volyymiä haluaa suuremmaksi, pianon alla voi olla mikrofoni, joka lisää matalien taajuuksien
määrää.
Päämikrofonipari antaa äänikuvaan tilaa. Lähi-
eli tukimikrofonit antavat ääneen kiinteyttä. Tilaa saa
oikealla päämikrofonin sijoittelulla ja lisää tilaa
saa keinokaiusta (kaikulaitteesta).
Lähimikrofonien ongelma on se,
että niistä tulee mukaan koneiston ääniä:
sormien lyöntiäänet, koskettimien iskut, vasaran isku
kieleen ja sammuttajien aiheuttamat kohahdukset.
Salilla on erittäin suuri merkitys.
Salin tulisi olla kooltaan vähintään 1500 kuutiota.
Pienemmissä saleissa fortet eivät kuulu kauniilta.
Toisinaan kansi poistetaan kokonaan, mutta
puoliavoin kansi on normaali soittotilanne. Kun kansi on pois, soundi
on erilainen
Laulu-piano
Vaikea ongelma piano-laulu
–äänityksissä on monitilavaikutelma. Se syntyy, kun
instrumentit ovat voimakkuudeltaan hyvin erilaisia, ja ne joudutaan
äänipöydässä
säätämään yhtä voimakkaiksi. Silloin
voimakkaamman äänen jälkikaiunta jää
äänikuvassa voimakkaammaksi. Voimakkaampi
ääni tuntuu olevan suuremmassa tilassa ja
etäämmällä.
Monitilavaikutelma syntyy myös
sen vuoksi, että pianolla soittimena on oma jälkikaiuntansa,
joka peittää salin jälkikaiunnan, ja tilavaikutelma
heikkenee. Samanaikaisesti laulussa tilavaikutelma kuuluu erityisen
hyvin. Laulun yksittäiset äänet tuottavat selkeitä
yksittäisheijastuksia (ensimmäisiä heijastuksia), ja
tilavaikutelma kuuluu selkeänä. Laulaja tuntuu olevan
suuremmassa tilassa kuin piano.
Preparoitu piano
60- ja 70-luvuilla pianosta alettiin
etsiä uusia soundeja. Kieliin teipattiin kolikoita,
ruuvimeisseleitä, pulloja, jne. Tämäntapaiset
lisämausteet voivat merkitä soittimelle sointivaurioita.
Varsin usein iso konserttiflyygeli toimii myös vaatekaappina,
jolle lasketaan päällystakki. Hyvän flyygelin
maalipinnan korjaaminen voi tulla varsin kalliiksi.
Kevyt musiikki
Kaksi mikrofonia sijoitetaan korkeiden
ja matalien kielten lähelle 10-20 sentin etäisyydelle, ja
äänikuva panoroidaan stereofoniseksi.
Monoäänityksissä voi riittää yksi mikrofoni
korkeiden kielten yläpuolella tai valurautakehikon reiän
yläpuolella.
Pianon alapuolella sointi on
synkkää ja suljettua. Kaikupohja tosin on avoin alapuolella,
mutta se on paksua puuta, eikä värähtele kovinkaan
helposti. Äänen korkeat komponentit säteilevät
suoraan kielistä ylöspäin.
|