Kirkko myrskyn keskellä
Sortokauden ja yleislakon jälkeiseen yhteiskunnalliseen kuohuntaan
liittyi osaltaan kirkon- ja uskonnonvastaisuus. Kirkko joutui tulilinjalle
osana yhteiskunnan auktoriteettijärjestelmää ja papiston
alistuminen esivallan laittomiksi koettuihin käskyihin lisäsi
kansan vihamielisyyttä. Poliittinen työväenliike oli marxilaisen
sosialismin periaatteiden mukaisesti voimakkaan uskonnonvastainen. Forssan
ohjelmassa 1903 vaadittiin mm. valtion erottamista kirkosta ja uskonnonopetuksen
poistamista kouluista. Porvarillisten liberaalien akateemisten nuorten
äänenkannattaja nuori Suomi hyökkäsi myös voimakkaasti
kirkkoa vastaan. Nuoren sivistyneistön uskonnonvastaisuuden taustalla
oli realistis-positivistinen perinne.
Suomen vuoden 1917 uskonnollinen tilanne muistutti yleislakon jälkeistä
levotonta aikaa. Maaliskuun vallankumouksen vapauttamat patoutuneet yhteiskunnalliset
paineet saivat aikaan uuden uskonnonvastaisuuden aallon. Lehdistö
ja työväenliike arvostelivat ankarasti kirkkoa.
Tokoin senaatti asetti uskonnonvapauskomitean uuden uskonnonvapauslakiehdotuksen
aikaansaamiseksi. Lain pyrkimyksenä oli täydellinen uskonnonvapaus
ja eri uskonsuuntien yhdenvertaisuus.
Traditioksi muodostuneet kirkkopäivat pidettiin ensimmäisen
kerran Helsingissä vain kymmenen päivää ennen sisällissodan
alkamista. Sisällissodan alkaessa kirkko oli melko yksimielisesti
valkoisten puolella. Kirkko oli yksi niistä yhteiskunnan valtarakenteista,
joita työväenluokka oli noussut vastustamaan.
Ortodoksisen kirkon ulkonainen kukoistus ja identiteettikriisi
Kirkosta eroaminen tuli Suomessa mahdolliseksi vuonna 1906, mistä
seurasi parintuhannen ortodoksin siirtyminen luterilaisen kirkon jäseniksi.
Tämä huolestutti ortodokseja ja venäläisiä. Vastavetona
lähetystyötä Suomessa tehostettiin. Kovan linjan kenraalikuvernöörin
F.A. Seynin virkakaudella 1909-1917 ortodoksinen kirkko ja Karjalan
veljeskunta valjastettiin venäläistämisen asialle. Veljeskunnan
kouluissa, jotka Karjalassa syrjäyttivät suomenkielisiä
kouluja, olivat venäjän kieli ja uskonnollinen kasvatus keskeisellä
sijalla. Uusia ortodoksisia kirkkoja ja kappeleita rakennettiin ja niinsanottuja
venäläistämiskouluja oli vallankumoukseen mennessä
noin seitsemänkymmentä.
Ortodoksisen kirkon julkista kuvaa huonosi ortodoksisuuden sitominen
kansallisuusongelmaan. Ortodoksinen kirkko miellettin usein venäläistämisen
välineeksi ja “ryssän kirkoksi”. Monet erosivatkin, vaikka kirkon
venäläinen johto alkoi levittää julkisia kirkonkirouksia
kirkosta eronneille.
Venäjän vuoden 1917 vallankumoukset heikensivät ratkaisevasti
ortodoksisen kirkon asemaa. Suomessa ei kuitenkaan seurannut suoranaista
ortodoksien vainoa, kuten Venäjällä. Suomen niinsanottuja
venäläistämiskouluja lakkautettiin ja venäläisiä
pappeja erotettiin. Suomen senaatti vahvisti 26.11. ortodoksisen kirkon
perusasetuksen, johon kuului vuotuinen valtionapu, kirkkohallitus ja säädös
kirkolliskokousten toiminnasta.
Juutalaiset saavat viimein kansalaisoikeudet
Venäjällä oli toteutettu jyrkän juutalaisvastaista
politiikkaa keisari Aleksanteri II:n murhan 1881 jälkeen. Toinen sortokausi
tiesi jälleen ongelmia paitsi suomalaisille, myös Suomen juutalaisille.
Joulukuussa 1908 hylättiin kolmenkymmenen juutalaisperheen oleskeluluvat
ja kymmenen perhettä määrättiin muuttamaan maasta seitsemän
päivän kuluessa. Karkoitukset saivat kansainvälistä
huomiota. New York Times reväytti satojen kodittomien Suomen juutalaisten
vaeltelevan nälissään ympäri maata. Vaikka juutalaisia
koskevat määräykset kovenivat, ei joukkokarkoitusta toimeenpantu
eivätkä viranomaiset pitäneet tiukasti säädöksistä
kiinni.
Maaliskuun vallankumous muutti asiat juutalaisten kohdalta. Juutalaisia koskevat rajoitukset poistettiin ja
he olivat tasavertaisia muiden kansalaisten kanssa. Tokoin senaatti antoi esityksen
juutalaiskysymyksestä perustuslakivaliokunnalle. Valiokunta hyväksyi
ehdotuksen, jonka mukaan juutalaiset saivat täydet kansalaisoikeudet.
Näin poistettiin Suomessa vuoden 1917 lopulla rajoitukset juutalaisilta,
viimeisenä maana Euroopassa.
Kirjallisuusluettelo
Tekijät: Jussi Nousiainen <
jn57248@uta.fi> ja
Petri Vähä <pv53044@uta.fi>
Etusivulle