Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 3.12.2019

Skypen kautta osallistuu:

Antti Hannukainen

1. Kokouksen avaus Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 14:00

2. Edellisen kokouksen muistio Edellisen kokouksen muistio tarkastettiin kokouksen kuluessa.

Porista mahdollisesti osioita peruskurssille, aiheena operaatiotutkimus / sovellettu optimointi. Porissa on toivottu omaa toteutusta. Tulisiko Frank Cameron Porista kutsua mukaan kokoukseen?
Säilytetään pöytäkirjassa: Tuotiin esiin ajatus kurssin tarjoamisesta FItech -verkkoyliopistossa.
Myös tilastotieteen opettaja Jarkko Isotalo on ilmaissut kiinnostustaan mallinnuksen kursseja kohtaan.

Keskusteltiin jatkuviin menetelmiin keskittyvästä mallinnuksen kurssista, joka olisi vuorossa opetusohjelmassa keväällä 2021. Jukka Tuomela päivittää johdanto-osio (ent. ODY-kurssilta), Timo Tiihonen päivittää jatkuvien malliensa materiaaleja, Marko Vauhkonen tekee osion mallin parametrien estimoinnista ja Antti Hannukainen lupautui tuottamaan uutta materiaalia FEM:stä. Oli myös puhetta Heikki Orelman hyödyntämisestä kurssilla.

Mallinnuksen jatkokurssien nimiksi päätettiin "Advanced mathematical modelling: Discrete modelling methods" ja "Advanced mathematical modelling: Continuous modelling methods".

13.1. alkaa Datasta malliksi kurssi. Timo muistuttelee Kaisaa ja Tonia. Esko tekee omat videonsa.

EU-MATHS-in: Counsil prahassa 10.12. Esko raportoi viime vuoden toiminnasta, Seppo tekee toimintakertomuksen ja lähettää Eskolle, Seppo toimittaa Eskolle myös aiemman toimintasuunnitelman. Matti Heiliötä on ehdotettu EU-MATHS-in Finlandin puolesta executive boardiin.

5. Seuraava kokous: Keskiviikko 15.1. kello 13:00

6. Kokouksen päättäminen: Päätettiin kokous kello 14:40