Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 17.4.2019

Simo Ali-Löytty

1. Kokouksen avaus Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 12:02

ODY loppusuoralla.

Opettajien aktiivisuuden lisääminen kursseilla. Ratkaisuehdotus: Jokaiselta opettajalta viesti osion alussa opiskelijoille.
    Viestissä opettaja voisi hieman kuvailla viikon aihetta ja kertoa opiskelijoille mitä aiheesta tulisi oppia ja millaisissa käytännön tilanteissa ko. aihetta voisi mallinnuksessa soveltaa.
    Viestin formaatti vapaa.

Peruskurssin aihepiirien järjestyksen tarkastelu: Tällä hetkellä kurssi etenee seuraavassa järjestyksessä. 1) Matlabin käyttö (Simo) 2) Matemaattiset mallit (Matti) 3) Kontinuumimallit (Timo)
    4) Differentiaaliyhtälöt (Jukka) 5) Probabilistiset mallit (Jaakko) 6) Data Mining ja GUHA (Esko) 7) Dimensioanalyysi (Veli-Matti Hokkanen) 8) Inversio-ongelmat (Marko)

Aiheiden käsittelyjärjestys on kerännyt palautteissa kritiikkiä ja sitä tulisi pohtia.

Keskusteltiin laskutuksesta. Ehdotus: Kolmevuotinen laskutuskausi? TUNI laskisi kerran kolmessa vuodessa laskutussumman, jolla mentäisiin seuraava kolmevuotiskausi. Ehdotus hyväksyttiin.

GDPR-sopimus on yhä tuloillaan.

EU-MATHS-in: Lappeenrannassa järjestetään workshop, johon toivottaisiin kultakin partneriyliopistolta 2-3 soveltavaa matematiikkaa reaalimaailmassa edustavaa tapausta. Diplomityöt,
    TEKES-projektit, akatemiaprojektit ym. kiinnostavat.

ECMI-counsil Tsekeissä. Rahoitusta osallistumiseen kysyttävä dekaanilta ja Ari Laitiselta. Esko ottaa hoitaakseen.

Kirja: Springeriin vihdoin saatu yhteys. Seppo on nähnyt myyntimäärät ja tulot.

5. Seuraava kokous: Keskiviikkona 22.5. kello 12

6. Kokouksen päättäminen: Päätettiin kokous kello 13:10.