Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 7.4.2017

Teemu Mäkelä

1. Kokouksen avaus Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 13.15

3. Kurssit:

Jatkuvat mallit ohi. Suorituksia tuli seuraavasti: Jyväskylä 1, Kuopio 5, Tampere 11. Osittaisdifferentiaaliyhtälöt mallinnuksessa käynnissä. Syksyn peruskurssin opettajat kunnossa.

Lassi (Paunonen) tekee CIMO-projektiin liittyen esitettä, joka lisätään mallinnuksen verkkosivulle. Esite on Sepolla luettavana ja kommentoitavana. Alustavasti ollaan sovittu, että
yhteisprojektin osiot ovat MMPK:lla viikoilla 41 ja 42 rinnakkain täällä ja Kiinassa. Meidän kahdelle parhaalle osallistujalle (ryhmissä vai yksittäin?) palkintona viikon matka Kiinaan, Lassi hoitaa järjestelyitä.

EU-MATHS-in: Memorandum of intent perillä. Mallinnuksen verkosto on hyväksytty osaksi EU-MATHS-in verkostoa. Seppo ja Teemu hoitavat kotisivu-asiaa ja pyytävät muilta hyviä case-esimerkkejä.

Muita asioita: Seppo osallistui Koblenzissa järjestettyyn ECMI:n study groupiin. Edustajia Saksasta, Suomesta, Italiasta, Itävallasta, Espanjasta, Portugalista ja Ukrainasta. Tapahtumassa keskustelua eurooppalaisesta mallinnuksen verkostosta ja yhteisestä kurssista. Halua aloittaa jo lokakuun alussa tänä vuonna. Meille kysymys: Haluammeko olla mukana ja järjestää viikon mittaisen modulin kurssille. Jos haluamme, niin mikä on aihe? Deadline 15.5. Tälle vuodelle emme ehdi saada kurssia enää omiin opetusohjelmiimme, mutta voisimme katsoa, että miten tämä istuisi meille. 15.5. olisi hyvä toimittaa aiheraakile. Kurssin tarkoitus olisi perustua vielä enemmän opiskelijoiden itsenäiseen työskentelyyn kuin meidän kurssien.

Lauri Hella suositteli Jaakko Peltosta mukaan johtoryhmään. Peltonen toivotettiin tervetulleeksi. Kutsutaan.

Esko on saanut järjestettyä rahoitusta kesäkoululle kesälle 2018. Päivämäärät auki. Tämä olisi varmasti hyvä ajoittaa kiinalaisopiskelijoiden palkintomatkan aikoihin. Aiheena Big data -mallinnus.

5. Seuraava kokous: Maanantaina 15.5. kello 13:15