Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 5.10.2015

Skypen kautta osallistuu:

Jukka Tuomela

1. Kokouksen avaus Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 13.00

2. Edellisen kokouksen muistio Edellisen kokouksen muistio tarkastettiin kokouksen kuluessa.

3. Kurssit:

MMPK alkoi 7.9. pidetyllä avausluennolla. Kurssilla tehtäviä on palauttanut yhteensä 22 ryhmää. Opiskelijoita kurssilla on yhteensä 55, joista Aallosta on 13, Kuopiosta 4, Jyväskylästä 3, Lappeenrannasta 9 ja Tampereelta 26.
    Huomiona todettiin, että vanhojen videoiden camtasia-upotus pyörii edelleen flash-pohjaisena ja näin ollen niiden toimivuus mobiililaitteissa ei täysin vastaa nykyajan standardeja. Syynä tähän on useamman samaan aikaan pyörivän videon kokonaisuus. Kalvot ja kuva ovat omina video-objekteinaan. Tätä täytyy jatkossa pohtia.
    Jussi esitteli TTY:lla toteutettavaa TUTLab/FABLab -hanketta. Tarkoituksena on siis rakentaa opiskelijoille laboratorio/työpaja, jossa he saavat toteuttaa omia ideoitaan ihan käytännön tasolla. Tilaan on tulossa 3D-tulostimia, metallisorveja, ompelukoneita ja muita vastaavia työlaitteita, joilla ideat voidaan tuottaa käytännön tasolla. Tämän avoimen laboratorion oheen rakennetaan myös ns. PROLab, jossa avoimessa laboratoriossa tehtyjä hyviä tuotteita voidaan toteuttaa ammattimaisemmin ja jopa jossain määrin sarjatuotantona. Hankkeen koordinaattorit olivat yhteydessä Jussiin asian tiimoilta ja tiedustelivat, että olisiko mallinnuksen hankkeella käyttöideoita laboratoriolle: Voisiko laboratoriota käyttää kurssien yhteydessä? Olisiko esimerkiksi harjoitustöissä mahdollista teettää oikeasti toteuttamiskelpoisia tuoteideoita?

Kirja: Kirjan käännös on saatu kääntäjän tarkastuksesta. Seppo toimitti tiedostot. Toiveena on, että kauheasti ei enää korjauksia tehdä. Jos tulee korjauksia, niin korjaukset Sepolle, Seppo tekee itse eikä enää vaivaa Springeriä tällä asialla. Seppo toivoo, että kaikki tekisivät tarkastuksen mahdollisiman pian. Kappaleiden alkuun tulee tieto tekijästä ja siitä, että missä henkilö työskentelee. Kirjaan tulee myös preface (1. sivu). Seppo kääntää suomenkielisestä kirjasta ja kierrättää muilla.

EU-MATHS-IN: Seppo on korjaillut sopimusluonnosta Itäsuomen Yliopiston lakimiehen kommenttien perusteella, mutta aikoo vielä tehdä keskustella asiasta hänen kanssaan. Seppo mielellään pitäisi sopimuksen mielellään mahdollisimman löysänä, että käytännön asiat pysyisivät suhteellisen yksinkertaisena.

5. Seuraava kokous: keskiviikkona 11.11. kello 9.00

6. Kokouksen päättäminen: Seppo Pohjolainen päätti kokouksen kello 13.35