Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 16.6.2015

Antti Rasila

1. Kokouksen avaus Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 10.03

3. Kurssit:

Kurssi osittaisdifferentiaaliyhtälöt matemaattisessa mallinnuksessa päättynyt. Suorituksia tuli 12 kappaletta.

Matemaattisen mallinnuksen peruskurssin osioista ok on 1. (Matti), 2. (Erkki), 3. (Timo), 5.(Simo), 6. (Jussi), 7. (Veli-Matti Hokkanen), 9. (Jorma) ja 10. (Tuomo) ovat ok. Samulin osio 4. Inversio-ongelmat poistuu. Simo lupasi laatia tilalle Matlab-osion. 8. osio Päätösanalyysi sisältää paljon javaa ja on näinollen hieman ongelmallinen nykypäivän opiskelukulttuurissa. Antti lupasi keskustella asiasta systeemianalyysin väen kanssa. Jussi toimittaa Antille yhteyshenkilöiden nimet. Mikäli edistystä ei tapahdu, niin Heikki voisi laatia tähän uuden osion. Mikäli onnistuu niin Heikin osiolla voisi korvata Riston entisen osion (osio 6. Kokonaislukuoptimointi). Tulevaisuudessa myös Matin ja Jorman osioita tulee pohtia uudestaan joko pitäjän tai sisällön osalta.

MMPK on tarkoitus aloittaa 7.9.

• Jussi jatkaa koordinaattorina, mutta Teemu Mäkelä ottaa vastuulleen kurssien käytännön asiat. Jussi tekee Moodle-pohjan valmiiksi, järjestää aloitusluennon ja esittelytilaisuudet sekä hoitaa kommunikoinnin opiskelijoiden kanssa. Teemu julkaisee viikottain tehtävät ja lähettää opiskelijoiden vastaukset opettajille.
  • Kirja: Kirja sekä 'questionnaire' on toimitettu Springerille. Odotetaan kuittausta.
  • Mallinnuksen EU-MATHS-IN -konsortio: Sääntöluonnos. Jukka toi esiin sen, että sääntöluonnos on sen verran väljä, ettei se tee verkostosta juridista toimijaa. Hyötynä nähdään se, että on ylipäätään jokin sopimus, joka EU-MATHS-IN:in näkökulmasta tekee verkostosta yhteistyökumppaniksi soveltuvan toimijan. Tiukempi sääntöluonnos heikentäisi sitoutumisintoa ja vaikeuttaisi toimintaa. Lakimies Anna-Mari Turunen oli antanut muutamia kommentteja. Muokataan tekstiä vastaamaan paremmin lakimiehen toiveita. Itäsuomen yliopistosta mukana kaksi eri laitosta. Voitaisiin ajatella yhdeksi sopimusosapuoleksi siinä mielessä, että dekaani allekirjoittaa ja merkitään mainintana, että mukana olevia laitoksia on kaksi.
  • Lappeenrannassa järjestetään study group. Toimitetaan materiaalia mallinnuksen verkkosivulle.

5. Seuraava kokous: torstaina 25.8. kello 14.15

6. Kokouksen päättäminen: Seppo Pohjolainen päätti kokouksen kello 11.05