Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 23.1.2012

Thumas Miilumäki
Jussi Kangas
    1. Kokouksen avaus
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 13.01.
Edellisen kokouksen muistio tarkastettiin kokouksen kuluessa.
Opintojakso Matemaattisen mallinnuksen peruskurssin suoritti yhteensä 82 opiskelijaa jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 11
Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus 5
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 5
Jyväskylän yliopisto 4
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 23
Tampereen teknillinen yliopisto 34
YHTEENSÄ 82
Opintojakso datan analyysimenetelmät mallinnuksessa alkoi ma 16.1.2012 ja päättyy viikolla 10. Opintojaksoa suorittaa 17 opiskelijaa, jotka jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 1
Itä-Suomen yliopisto 3
Tampereen teknillinen yliopisto 13
YHTEENSÄ 17
Kimmo Raivio on jäämässä pois Aalto-yliopiston tehtävistään. Esko Turunen hoitaa hänen osuutensa tänä keväänä DAMM-opintojaksolla. Jatkossa Esko siirtyy 3 vuodeksi muihin tehtäviin, mikä tulee huomioida jatkossa DAMM:n järjestelyissä.

Mallinnus ja optimointi alkaa ma 12.3.2012. TTY:lla ilmoittautuneita on 15 opiskelijaa.

Palautteiden keräämistä tulee suunnitella jatkoa varten uudelleen, sillä aiempiin palautejärjestelmiin ja niiden käyttöön ei voida puhtaasti nojautua.

Samuli Siltasen kanssa toteutettavat inversio-ongelmien luentojen tallentamiset siirtyvät keväälle 2012.
Jussi Kangas ottaa verkostohankkeen koordinaattorin tehtävät Thumaksen siirtyessä muihin tehtäviin TTY:lta.
ECMI 2012 konferenssi pidetään 23.7.-27.7.2012 Ruotsin Lundissa. Tästä 25-vuotisjuhlakonferenssista on saatavilla lisätietoja osoitteesta http://www.maths.lth.se/ecmi/ecmi2012_org/. Minisymposium- ja papereiden Call for Papers käynnissä (minisymposiumit 12.3.2012 mennessä, paperit 26.3.2012 mennessä). Ei vielä tietoa Suomesta tulevista ehdotuksista. Kyselyitä voisi laittaa Matematiikan päiville osallistuneille ja yhteistyötahoille sekä Matemaattiselle yhdistykselle.
Keskusteltiin Mallinnuksen kirjan käännöksestä Springerin kanssa. WSOYprolla oikeudet muiden kielisten versioiden julkaisemiselle. Olisiko Springerin kirja siis suora käännös vai päivitetty oma uusi kirjansa? WSOYprolta voisi pyytää näkemystä ja intressejä tällaiseen suoraan käännökseen ja sen julkaisuun. Uudelle kirjalle taas pitäisi olla jokin peruste tai näkemys, jolle päivityksen yms. perustetaan. Lisäksi tulee miettiä, eroaako englannin kielisen version kohdeyleisö alkuperäisteoksen yleisöstä? Pieni revisioitu ja käännetty versio pitää joka tapauksessa mennä ensin WSOYpron kautta. Seppo kertoo WSOYprolle tilanteesta ja keskustelee menettelytavoista.
    1. Seuraava kokous
Seuraava kokous pidetään Skype-neuvotteluna keskiviikkona 14.3.2012 alkaen klo 10.00 TTY:llä käsikirjastossa TD418.
    1. Kokouksen päättäminen
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 13.48.

12.3.2012
Jussi Kangas