Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 8.12.2011

Thumas Miilumäki
Erkki Laitinen
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 10.12.
Opintojakso Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi on loppusuoralla. Opintojakson viimeisen viikkoharjoituksen palauttiyhteensä 37 ryhmää, joiden yhteensä 82 opiskelijaa jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 12
Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus 5
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 5
Jyväskylän yliopisto 3
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 23
Tampereen teknillinen yliopisto 34
YHTEENSÄ 82
Harjoitustyön palautti 35 ryhmää. Harjoitustyöt esitellään to 15.12. ja pe 16.12. Revisioidut harjoitustyöt palautetaan 22.12. mennessä.

Tällä kertaa MMPK:lla on ennätysmäärä opiskelijoita, mikä on lisännyt tarkastettavien tehtävien palautusten määrää ja täten lisännyt opintojakson järjestelyihin vaadittavaa resurssia. Jatkossa harkitaan ohjeistusta, että opintojaksoa ei voi suorittaa yksin vaan joko kahden tai kolmen hengen ryhmissä.

Opintojaksolle Six Sigma ei ole tiettävästi osallistunut kuin yksi suomalainen opiskelija.

Datan analyysimentelmät mallinnuksessa -opintojakso alkaa ma 16.1.2012 ja päättyy viikolla 10. A&O-sivu on lähes valmis ja se julkaistaan pian. TTY:lla ilmoittautuneita opiskelijoita opintojaksolle on 18.

Mallinnus ja optimointi alkaa ma 12.3.2012. TTY:lla ilmoittautuneita on 15 opiskelijaa.

Samuli Siltasen kanssa toteutettavat inversio-ongelmien luentojen tallentamiset siirtyvät keväälle 2012.
Käsiteltiin budjetti kuluvalle lukuvuodelle ja se hyväksyttiin muutoksitta. Opintosuoritukset laskutetaan edelleen kesäisin, kun lukuvuosi on saatu kaikkien mallinnuksen opintojaksojen osalta päätöksen.
ECMI 2012 konferenssi pidetään 23.7.-27.7.2012 Ruotsin Lundissa. Tästä 25-vuotisjuhlakonferenssista on saatavilla lisätietoja osoitteesta http://www.maths.lth.se/ecmi/ecmi2012_org/. Olisi hyvä, että verkostohanke saisi näkyvyyttä myös tässä konferenssissa, josta julkaistaan myös kirja.
Mallinnuksen oppikirjaa myytiin vuonna 2010 n. 100 kpl ja nyt kuluneen vuoden aikana on myyty n. 50 kpl. Kirjaa on mainostettu myös syksyn peruskurssilla.
Springerin Martin Peters on ollut yhteydessä Seppoon kirjan englannin kielisen version tuottamisesta. Mielipiteitä asiasta on kerätty kirjoittajilta ja Seppo vie asiaa eteenpäin. Asian tiimoilta pitäisi olla ehkä yhteydessä myös WSOYpro:hon. Toimia asian eteenpäinviemiseksi ei ole ehditty tehdä, mutta asia otetaan uudelleen työn alle kevään aikana.
Seuraava kokous pidetään Skype-neuvotteluna maanantaina 23.1.2012 alkaen klo 13.00 TTY:llä käsikirjastossa TD418.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 10.35.

22.1.2012
Thumas Miilumäki