Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 14.10.2011

Thumas Miilumäki
    1. Kokouksen avaus
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 10.08.
Edellisen kokouksen muistio tarkastettiin kokouksen kuluessa.
Opintojakso Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi alkoi maanantaina 12.9.2011. Opintojakson suorittaa yhteensä 37 ryhmää, joiden yhteensä 81 opiskelijaa jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 11
Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus 5
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 3
Jyväskylän yliopisto 4
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 22
Tampereen teknillinen yliopisto 36
YHTEENSÄ 81
Datan analyysimentelmät mallinnuksessa -opintojakso siirtyy keväälle 2012 viikoille 3-10. Sen paikalle syksylle 2011 tulee Six Sigma (joka korvaa peruuntuneen opintojakson Tilastolliset Mallit), jota hoitaa Esko Turunen. Six Sigman luento-osuudet järjestetään 7.11.-25.11.2011, mutta opitojaksolla tehtäviin harjoituksiin tms. on aikaa käytettävissä luento-osuuksien jälkeenkin.

LTY:lla Tuomo Kauranne ottaa hoitaakseen Heikki Haarion MMPK:n osuuden. Myös Jorma Merikoski (TaY) on käytettävissä MMPK:lla, joskin hänelle pitää tehdä määräys opettajantyöstä.

Jyväskylän yliopistosta Mallinnus ja optimointi -opintojakson epävarmojen luento-osuuksien hoitamisessa on käytettävissä Jussi Hakanen. Myös Jorma Merikoski on käytettävissä sekä TTY:lta Risto Silvennoinen optimoinnin osuuksien paikkaamisessa.

Samuli Siltasen kanssa on keskusteltu inversio-ongelmien luentojen tallentamisesta. Toteutustyö pyritään saamaan käyntiin yhdessä Pasi Häkkisen kanssa syksyn 2011 aikana.
ECMI 2012 konferenssi pidetään 23.7.-27.7.2012 Ruotsin Lundissa. Tästä 25-vuotisjuhlakonferenssista on saatavilla lisätietoja osoitteesta http://www.maths.lth.se/ecmi/ecmi2012_org/.
Mallinnuksen oppikirjaa myytiin vuonna 2010 n. 100 kpl ja nyt kuluneen vuoden aikana on myyty n. 20 kpl. Kirjaa on mainostettu myös syksyn peruskurssilla.
Springerin Martin Peters on ollut yhteydessä Seppoon kirjan englannin kielisen version tuottamisesta. Mielipiteitä asiasta on kerätty kirjoittajilta ja Seppo vie asiaa eteenpäin. Asian tiimoilta pitäisi olla ehkä yhteydessä myös WSOYpro:hon.
    1. Seuraava kokous
Seuraava kokous pidetään Skype-neuvotteluna torstaina 8.12.2011 alkaen klo 10.00 TTY:llä käsikirjastossa TD308.
    1. Kokouksen päättäminen
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 10.33.

5.12.2011
Thumas Miilumäki