Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 17.8.2011

Thumas Miilumäki
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 12.05.
Alustavan suunnitelman mukaan lukuvuonna 2011-2012 toteutuisivat seuraavat opintojaksot:

• Syksy 2011
    • Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi, viikot 37-50 (12.9.-16.12.)
      • Ilmoittautuneita TTY:lla: 32 opiskelijaa
    • Datan analyysimenetelmät matemaattisessa mallinnuksessa, viikot 43-50 (24.10.-16.12.)
      • Ilmoittautuneita TTY:lla: 5 opiskelijaa
  • Kevät 2012
    • Tilastolliset mallit, viikot 3-12 (16.1.-23.3.)
      • Ilmoittautuneita TTY:lla: 3 opiskelijaa
    • Mallinnus ja optimointi, viikot 11-20 (12.3.-18.5.)
      • Ilmoittautuneita TTY:lla: 3 opiskelijaa

Aiemmin on todettu, että lukuvuoden 2011-2012 opintojaksoilla on epävarmoja luento-osuuksia seuraavasti:

• MMPK (syksy 2011):
    • Probabilistiset mallit: Jorma Merikoski (TaY)
    • Mallit ja data: Heikki Haario (LTY)
  • TM (kevät 2012):
    • Johdanto: Arto Luoma (TaY)
    • Tilastolliset mallit hakkuukoneen ohjauksessa: Tapio Nummi (TaY)
    • Mallien tilastollinen analyysi: Heikki Haario (LTY)
  • MO (kevät 2012)
    • Lineaarinen optimointi: Jorma Merikoski (TaY)
    • Epälineaarinen optimointi: Jorma Merikoski (TaY)
    • Variaatiolaskenta: Antti Kanto (TaY)

LTY:lla Tuomo Kauranne ottaa hoitaakseen Heikki Haarion MMPK:n osuuden. Seppo soittaa Jorma Merikoskelle ja kysyy, onko tämä vielä käytettävissä mallinnuksen opintojaksoilla. Jyväskylän yliopistosta löytyy osaamista Mallinnus ja optimointi -opintojakson epävarmojen luento-osuuksien hoitamiseen (mm. Kaisa Miettinen). Myös TTY:lta Risto Silvennoinen voisi olla käytettävissä optimoinnin osuuksien paikkaamiseen.

Tilastolliset mallit päätettiin korvata VRTUOSI-hankkeen puitteissa järjestettävällä Six Sigma -opintojaksolla. Esko toimii kurssin yhteyshenkilönä. On todennäköistä, että opintojakso toteutuu jo syksyn 2011 aikana. Tällöin Six Sigma tulisi DAMM:n paikalle ja DAMM siirtyisi TM:n tilalle kevääseen 2012.

Samuli Siltasen kanssa on keskusteltu inversio-ongelmien luentojen tallentamisesta. Toteutustyö pyritään saamaan käyntiin yhdessä Pasi Häkkisen kanssa syksyn 2011 aikana.
Keskusteltiin Tampereen yliopiston jatkosta verkostohankkeessa. Seppo kysyy vielä Jorma Merikoskelta, onko tämä vielä käytettävissä mallinnuksen opettajanvastuisiin jatkossa.
Kesällä 2010 pidettiin Saksan Wuppertalissa ECMI:n konferenssi, jossa Seppo esitti mallinnuksen verkostohanketta. Esityskalvot on toimitettu johtoryhmälle ja linkitetty mallinnuksen verkkosivuille.
ECMI 2012 konferenssi pidetään 23.7.-27.7.2012 Ruotsin Lundissa. Tästä 25-vuotisjuhlakonferenssista saadaan lisätietoja myöhemmin.
Esko on mukana VRTUOSI-hankkeessa, jossa tuotetaan algoritmisen päätöksenteon verkkomateriaaleja. Esko esitteli myös mallinnuksen verkostohankkeen toimintamallia VRTUOSI-hankkeelle, jonka Six Sigma -opintojakso otetaan mallinnuksen opetustarjontaan mukaan korvaamaan Tilastolliset mallit opintojakso.
Mallinnuksen oppikirjaa myytiin vuonna 2010 n. 100 kpl ja nyt kuluneen vuoden aikana on myyty n. 20 kpl. Kirjaa mainostetaan taas syksyn peruskurssilla ja sen saatavuus varmistetaan mm. TTY:n Juveneksen kirjakaupasta.
Springerin Martin Peters on ollut yhteydessä Seppoon kirjan englannin kielisen version tuottamisesta. Mielipiteitä asiasta on kerätty kirjoittajilta ja Seppo vie asiaa eteenpäin. Kustantajan odotukset julkaisuun liittyen pitäisi selvittää. Timo laittaa lisäksi kirjoittajille tiedon Springerin prosessimallista, jonka mukaan he toimivat. Johtoryhmä näkisi järkevänä, että Springerin kanssa tehtäisiin aiheeseen liittyen sopimus. Idea on hyvä ja mahdollistaa teoksen parantamisen edelleen yhtenäisemmäksi kirjaksi.
Springerin Martin Peters on myös toimittanut Sepolle tietoa Venäjällä järjestettävästä The 2nd Russian Study Group with Industry (RSGI-2011) -työpajasta. Seppo toimittaa saaneensa tiedot myös muille johtoryhmän jäsenille.
Matti vieraili konferenssissa Espanjan Santiago de Compostelassa Galician osavaltiossa, jossa esiteltiin mm. kolmen yliopiston (Santiago, Coruna, Vigo) Master in Mathematical Engineering -ohjelmaa. Kyseinen ohjelma on mielenkiintoinen verrokki Mallinnuksen verkostohankkeelle. Suurin ero on luentojen toteutuksessa; Ohjelman verkko-opetus annetaan live-luentoina, kun taas mallinnuksen luennot ovat vuosittain uudelleen käytettyjä tallenteita.
Seuraava kokous pidetään Skype-neuvotteluna perjantaina 14.10.2011 alkaen klo 10.00 TTY:llä käsikirjastossa TD418.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 12.55.

10.10.2011
Thumas Miilumäki