Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 27.5.2011

Thumas Miilumäki
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 13.01.
Opintojakso Satunnaisuus mallintamisessa päättyi maanantaina 9.5.2011. Opintojakson suoritti yhteensä 2 ryhmää, joiden yhteensä 4 opiskelijaa jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 3
Tampereen teknillinen yliopisto 1
YHTEENSÄ 4
Lukuvuonna 2011-2012 toteutuvat seuraavat opintojaksot:

• Syksy 2011
    • Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi, viikot 37-50 (12.9.-16.12.)
    • Datan analyysimenetelmät matemaattisessa mallinnuksessa, viikot 43-50 (24.10.-16.12.)
  • Kevät 2012
    • Tilastolliset mallit, viikot 3-12 (16.1.-23.3.)
    • Mallinnus ja optimointi, viikot 11-20 (12.3.-18.5.)

Lukuvuoden 2011-2012 opintojaksoilla on seuraavia epävarmoja luento-osuuksia:

• MMPK (syksy 2011):
    • Probabilistiset mallit: Jorma Merikoski (TaY)
    • Mallit ja data: Heikki Haario (LTY)
  • TM (kevät 2012):
    • Johdanto: Arto Luoma (TaY)
    • Tilastolliset mallit hakkuukoneen ohjauksessa: Tapio Nummi (TaY)
    • Mallien tilastollinen analyysi: Heikki Haario (LTY)
  • MO (kevät 2012)
    • Lineaarinen optimointi: Jorma Merikoski (TaY)
    • Epälineaarinen optimointi: Jorma Merikoski (TaY)
    • Variaatiolaskenta: Antti Kanto (TaY)

Ilmeisimmin Tuomo Kauranne (LTY) voi ottaa hoitaakseen Heikki Haarion osuudet, mutta Matti varmistaa vielä tämän asian. Seppo soittaa Jorma Merikoskelle ja kysyy, onko tämä vielä käytettävissä mallinnuksen opintojaksoilla. Jyväskylän yliopistosta saattaisi löytyä osaamista Mallinnus ja optimointi -opintojkason epävarmojen luento-osuuksien hoitamiseen. Timo tiedustelee asiaa.

Samuli Siltanen ei ole edelleenkään kommentoinut luento-osuuksiensa toteutusta. Marko tiedustelee Kuopiosta halukkuutta inversio-ongelmiin liittyvien luentojen ja harjoitusten toteutuksesta.
Keskusteltiin Tampereen yliopiston jatkosta verkostohankkeessa. Jorma Merikoski on ilmoittanut, että jatkossa hän ei ole opetustehtävissä mukana, sillä Tampereen yliopiston kanssa verkostohankkeen sopimus on irtisanottu. Jatkossa Jorman opetustyöstä tulisi maksaa palkkio. Seppo on vielä yhteydessä Jormaan ja selvittää asiaa tarkemmin.
Kesällä 2010 pidettiin Saksan Wuppertalissa ECMI:n konferenssi, jossa Seppo esitti mallinnuksen verkostohanketta. Seppo toimittaa esityskalvot johtoryhmälle ja ne linkitetään mallinnuksen verkkosivuille sekä toimivat jatkossa verkostohankkeen esitteenä.
Esko on mukana VRTUOSI-hankkeessa, jossa tuotetaan algoritmisen päätöksenteon verkkomateriaaleja. Hankkeen jatkaminen nähdään toimijoiden puolesta hyödyllisenä, mutta ongelma tulee olemaan rahoitus. Jatkossa voitaisiin harkita toiminnnan jatkamista mallinnuksen verkostohankkeen mallilla. Edelleen voitaisiin kokeilla VRTUOSI:n kursseja mallinnuksen opetusohjelmassa (esim. Sigma Six, joka on tilastomatematiikan peruskurssi, voisi korvata TM:n). Tämä toimisi myös hyvänä KV-materiaalin kokeiluna mallinnuksen verkostohankkeessa.
Mallinnuksen oppikirjaa myytiin vuonna 2010 n. 100 kpl ja nyt kuluneen vuoden aikana on myyty n. 20 kpl. Kirjaa mainostetaan taas syksyn peruskurssilla. Mainittakoon, että kirjasta on annettu myös arvioita. Näissä ei ole ehkä riittävän selkeästi huomattu kirjan yhteyttä MMPK-opintojaksoon.
Seuraava kokous pidetään Skype-neuvotteluna keskiviikkona 17.8.2011 alkaen klo 12.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 13.45.

16.8.2011
Thumas Miilumäki