Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 22.3.2011

Thumas Miilumäki
Erkki Laitinen
Thumas Miilumäki avasi kokouksen klo 10.06.
Opintojakso Jatkuvat mallit päättyi 16.3.2011 opintojakson lopussa pidettyyn harjoitustöiden esittelytilaisuuteen. Opintojakson suoritti yhteensä 5 ryhmää, joiden yhteensä 10 opiskelijaa jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 1
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 3
Jyväskylän yliopisto 3
Tampereen teknillinen yliopisto 3
YHTEENSÄ 10
Opintojakso Satunnaisuus mallintamisessa alkoi maanantaina 7.3.2011. Opintojaksoa suorittaa yhteensä 4 ryhmää, joiden yhteensä 8 opiskelijaa jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 1
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 3
Tampereen teknillinen yliopisto 4
YHTEENSÄ 8
Lukuvuonna 2011-2012 toteutuvat seuraavat opintojaksot:

• Syksy 2011
    • Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi, viikot 37-50 (12.9.-16.12.)
    • Datan analyysimenetelmät matemaattisessa mallinnuksessa, viikot 43-50 (24.10.-16.12.)
  • Kevät 2012
    • Tilastolliset mallit, viikot 3-12 (16.1.-23.3.)
    • Mallinnus ja optimointi, viikot 11-20 (12.3.-18.5.)

Robert Piché on esittänyt, josko opintojaksojen Tilastolliset mallit ja Satunnaisuus mallintamisessa sisältöjä voitaisiin yhdistää yhdeksi opintojaksoksi. Tällä hetkellä kaikille osioille ei ole vastuuopettajia Tampereen yliopiston irtauduttua verkostohankkeesta.

Samuli Siltanen ei ole edelleenkään kommentoinut luento-osuuksiensa toteutusta. Marko tiedustelee Kuopiosta halukkuutta inversio-ongelmiin liittyvien luentojen ja harjoitusten toteutuksesta.
Juha Tiihonen on päivittänyt mallinnuksen opetusvideot uuteen formaattiin. Ne otetaan käyttöön syksyn opintojaksoilla. Samalla voidaan tarvittaessa toteuttaa opintojaksojen offline-sivut julkisille mallinnuksen sivuille.
Keskusteltiin Tampereen yliopiston jatkosta verkostohankkeessa. Jorma Merikoski on ilmoittanut, että jatkossa hän ei ole opetustehtävissä mukana, sillä Tampereen yliopiston kanssa verkostohankkeen sopimus on irtisanottu. Jatkossa Jorman opetustyöstä tulisi maksaa palkkio. Seppo on yhteydessä Jormaan ja selvittää asiaa tarkemmin.
Kesällä 2010 pidettiin Saksan Wuppertalissa ECMI:n kokous, jossa Seppo esitti mallinnuksen verkostohanketta. Seppo toimittaa esityskalvot johtoryhmälle ja ne linkitetään mallinnuksen verkkosivuille sekä toimivat jatkossa verkostohankkeen esitteenä.
Keskusteltiin Forward Look -hankkeen tilasta. Loppuraportti ja Success Stories' Brochure on julkaistu.
Esko on mukana VRTUOSI-hankkeessa, jossa tuotetaan algoritmisen päätöksenteon verkkomateriaaleja. Hankkeessa toimii TTY:n lisäksi partnereita Pariisista, Madridista, Budapestista ja Coimbrasta. Materiaalia on tuotettu mm. tiedonlouhinnasta (GUHA) ja sumeasta logiikasta. Hanke kattaa tällä hetkellä n. 200 opiskelijaa. Nykyinen EU:n rahoitus on kahdeksi vuodeksi, ja huhtikuussa Irlannissa pidettävässä kokouksessa työstetään hankkeen jatkosuunnitelmaa. Yhtenä jatkokehitysajatuksena on ollut tuotetun materiaalin yhdistäminen Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen materiaaliin. Varsinainen päätös VRTUOSIn jatkosta tehdään kuitenkin vasta 8.6.2011 Madridissa.
Seuraava kokous pidetään Skype-neuvotteluna perjantaina 27.5.2011 alkaen klo 13.00 TTY:llä neuvotteluhuoneessa TD418.
Thumas Miilumäki päätti kokouksen klo 10.50.

26.5.2011
Thumas Miilumäki