Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 11.1.2011

Thumas Miilumäki
Thumas Miilumäki avasi kokouksen klo 10.03.
Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi päättyi 9.12.2010 ointojakson lopussa pidettyyn harjoitustöiden esittelytilaisuuteen. Opintojakson suoritti yhteensä 30 ryhmää, joiden yhteensä 63 opiskelijaa jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 11
Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus 4
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 1
Jyväskylän yliopisto 2
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 8
Tampereen teknillinen yliopisto 37
YHTEENSÄ 63
Opintojakso Osittaisdifferentiaaliyhtälöt matemaattisessa mallinnuksessa saatiin myös päätökseen. Opintojakson suoritti yhteensä 3 ryhmää, joiden yhteensä 6 opiskelijaa jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 2
Tampereen teknillinen yliopisto 4
YHTEENSÄ 6
Thumas toimittaa kuluvan viikon aikana em. opintojaksojen arvostelut yksiköihin kirjattavaksi rekistereihin sekä koosteen kurssipalautteista seuraavaan johtoryhmän kokoukseen.

Keväällä 2011 toteutuvat seuraavat opintojaksot:

• Jatkuvat mallit, 17.1.2011 alkaen
  • Satunnaisuus mallintamisessa, 7.3.2011 alkaen

Käsiteltiin aikataulusuunnitelma lukuvuoden 2011-2012 opintojaksoista. Johtoryhmä hyväksyi suunnitelman, jonka mukaan lukuvuonna 2011-2012 toteutuvat seuraavat opintojaksot:

• Syksy 2011
    • Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi, viikot 37-50 (12.9.-16.12.)
    • Datan analyysimenetelmät matemaattisessa mallinnuksessa, viikot 43-50 (24.10.-16.12.)
  • Kevät 2012
    • Tilastolliset mallit, viikot 3-12 (16.1.-23.3.)
    • Mallinnus ja optimointi, viikot 11-20 (12.3.-18.5.)

Samuli Siltanen ei ole kommentoinut luento-osuuksiensa toteutusta. Thumas tiedustelee asiaa uudelleen. Tavoitteena olisi pyrkiä toteuttamaan luennot käytettäväksi syksyn 2011 Matemaattisen mallinnuksen peruskurssilla.
    1. Kirja
Päätettiin poistaa kirja-kohta tulevien kokouksien agendasta.
Thumas on rekrytoinut Juha Tiihosen päivittämään mallinnuksen opetusvideoita uuteen formaattiin.
Keskusteltiin mahdollisuuksista tuottaa mallinnuksen kursseista ns. offline-sivuja, joissa voisi tutustua luentoihin ja materiaaleihin sekä referenssi-tehtäviin, jotka voisivat olla joitain koosteita vanhoista viikkoharjoituksista.
Samalla keskusteltiin mahdollisuuksista kääntää mallinnuksen konsortion materiaalia englanniksi. Englanninkielisiä materiaaleja ja opintojaksoille osallistumista englanninkielellä on tiedusteltu mm. kansainvälisten jatko-opiskelijoiden suunnalta. Asiassa voisi edetä asteittain, ensin materiaalin käännös ja sitten ääni.
Keskusteltiin Tampereen yliopiston jatkosta verkostohankkeessa. Jorma Merikoski on ilmoittanut, että jatkossa hän ei ole opetustehtävissä mukana, sillä Tampereen yliopiston kanssa verkostohankkeen sopimus on irtisanottu. Syksyn opintojaksot Jorma on luvannut hoitaa, mutta jatkossa hänen opetustyöstään tulisi maksaa palkkio. Seppo on yhteydessä Jormaan ja selvittää asiaa tarkemmin.
Kesällä pidettiin heinäkuun lopulla Saksan Wuppertalissa ECMI:n kokous, jossa Seppo esitti mallinnuksen verkostohanketta. Seppo toimittaa esityskalvot johtoryhmälle ja ne linkitetään mallinnuksen verkkosivuille sekä toimivat jatkossa verkostohankkeen esitteenä.
Keskusteltiin Forward Look -hankkeen tilasta. Loppuraportti ja Success Stories' Brochure on julkaistu. Päätöskokous pidettiin joulukuussa Brysselissä. Mahdollisuuksia EU:n komission suuntaan selvitellään.
Esko on mukana VRTUOSI-hankkeessa, jossa tuotetaan algoritmisen päätöksenteon verkkomateriaaleja. Hankkeessa toimii TTY:n lisäksi partnereita Pariisista, Madridista, Budapestista ja Coimbrasta. Materiaalia on tuotettu mm. tiedonlouhinnasta (GUHA) ja sumeasta logiikasta. Hanke kattaa tällä hetkellä n. 200 opiskelijaa. Nykyinen EU:n rahoitus on kahdeksi vuodeksi, ja huhtikuussa Irlannissa pidettävässä kokouksessa työstetään hankkeen jatkosuunnitelmaa. Yhtenä jatkokehitysajatuksena on ollut tuotetun materiaalin yhdistäminen Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen materiaaliin. Varsinainen päätös VRTUOSIn jatkosta tehdään kuitenkin vasta 8.6. Madridissa.
Seuraava kokous pidetään Skype-neuvotteluna tiistaina 22.3.2011 alkaen klo 10.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
Thumas Miilumäki päätti kokouksen klo 11.00.

17.3.2011
Thumas Miilumäki